Ga naar inhoud

Stripbeurzen In 2017?


marioboon

Recommended Posts

Inmiddels kan bekend worden gemaakt dat De Boekenkrant mediapartner is geworden van De Stripdagen. Het programma van dit oudste en bekendste stripevenement van Nederland zal via BKStrips worden gecommuniceerd. Het is een eerste stap in een nadere samenwerking tussen de Boekenkrant, Het Stripschap en Stichting De Stripdagen.
Op maandag 6 februari 2017 verschijnt deze speciale editie van BKStrips, de stripboekenspecial van de Boekenkrant. Naast de gebruikelijke informatie over actuele titels, interviews, recensies en achtergrondverhalen, in deze editie van BKStrips ook alle informatie over De Stripdagen. Daardoor is deze BKStrips extra dik. Ook wordt de oplage verhoogd naar tenminste 15.000 exemplaren. 
De distributie gebeurt via 165 boekwinkels, 40 bibliotheken en 35 stripspeciaalzaken in Nederland en Vlaanderen. Daarnaast wordt deze editie meegestuurd met Stripnieuws, het ledenblad van het Stripschap en wordt de krant uitgebreid verspreid op De Stripdagen.

De programmering van De Stripdagen is nog volop in voorbereiding. Daardoor duurt het iets langer om alle actuele informatie op de website te plaatsen. Naar verwachting kan dat vanaf 1 januari 2017.

Link naar reactie

Maar welke "grootheden" zijn er de afgelopen pakweg 5 jaar geweest?

a, op die manier! Ik las deze extra gedachte niet uit je eerdere opmerking. Maar dan idd,,, >>>>

 

Ik denk dat dat vooral met de mensen in de organisatie van de beurs heeft te maken.

Ik denk idd ook dat de afgeloipen 5 jaar dus dan niet mee heeft gedaan in de organisatie (pensioen?) danwel dat er geen vervangende persoon incluis netwerk aanwezig was.

 

Inmiddels kan bekend worden gemaakt dat De Boekenkrant mediapartner is geworden van De Stripdagen. .

Is dit een nieuw blad? Ik vermoed van niet, maar oooo wat erg. Ik heb er nog nooit vangehoord!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

De Boekenkrant biedt kwaliteit voor een breed publiek. We besteden aandacht aan literatuur, spanning, jeugd, strips en non-fictie. Bij non-fictie zijn er drie thema’s die onze speciale aandacht hebben: koken, reizen en gezond leven. De onafhankelijke redactie is altijd op zoek naar actueel boekennieuws. Iedere eerste maandag van de maand verschijnt de papieren editie en dagelijks is er actueel boekennieuws te vinden op de Boekenkrant-website. Kijk voor meer informatie op www.boekenkrant.com.

Verspreiding Boekenkrant
De Boekenkrant wordt verspreid via boekhandels, bibliotheken en scholen in Nederland en Vlaanderen. Deze partijen betalen een vergoeding voor de distributie van de Boekenkrant. Voor boekhandels biedt de Boekenkrant niet alleen een mooie service, maar zorgt het ook voor extra omzet. Meer weten over de mogelijkheden van verspreiding van de Boekenkrant? Stuur een bericht naar info@boekenkrant.com

De Boekenkrant wordt verspreid in een oplage van 22.000 exemplaren. Kijk op onze website onder het kopje Verkrijgbaar om te zien welke boekhandels de Boekenkrant verspreiden. De Boekenkrant verschijnt iedere eerste maandag, zodra het luchtalarm afgaat.

Specials
Maandelijks geeft de Boekenkrant ook een special uit: een speciale editie van de krant, geheel gewijd aan een bepaald genre. Op dit moment verschijnen regelmatig edities van de BKKoken, BKJunior en BKStrips. De specials worden via reguliere boekhandels en speciaalzaken, zoals kookwinkels, kinder- en stripboekenwinkels, verspreid. De oplage per special is 10.000.

De Boekenkrant is een uitgave van Uphill Battle boekpromotie. Uphill Battle ontplooit initiatieven om boeken op een krachtige en onderscheidende manier onder de aandacht van het publiek te brengen.

Link naar reactie

Een dood-doener van je Oak....natuurlijk is een beurs het totaalplaatje, maar wat bood Rijswijk dan??

Beursuitgaven...haha...voor de handelaren misschien....sfeer?...tsja, net als altijd....diversiteit...niks nieuws.....tentoonstellingen, ik zou het me niet eens herinneren.....

Grootste en drukste festivals als brussel en angouleme....waar de tekenaars zijn, zijn de mensen, is de actie....zij maken namelijk hetgeen waarvoor iedereen komt...strips.

Als ik wat wil kopen, kan ik naar elke beurs en daar staan dezelfde handelaren of ik ga gewoon naar een ssz of op internet, een festival en zeker DE STRIPDAGEN moet veel meer bieden dan steeds hetzelfde riedeltje en dan nu hetzelfde riedeltje zonder nieuwe of internationale tekenaars.

En Oak, ik kom allang niet meer naar de stripdagen voor de tekenaars, maar kom op nou....een beetje cachet mag er toch wel verwacht worden.

Link naar reactie

Ik moet Lecram bijtreden. Ik vond Rijswijk ook heel teleurstellend, weinig volk, weinig tekenaars, weinig sfeer. En dan wat kopen bij handelaars ? Diezelfden die die beursboekies opkopen en dezelfde dag voor 3/4 de verkoopprijs te koop aanbieden, dank je feestelijk. Mijn aanschaffen gaan via mijn vaste SSZ of via een paar bekende aanbieders via internet. 

 

Wat me blijft verbazen is het telkens met enig dedain zeuren over die dedi jagerts, oh wat is dat toch een klein groepje rare nerds, daar zijn die beurzen toch niet voor bedoeld... Voor wie die beurzen dan wel bedoeld zijn weet ik niet want zoveel mensen zie je er ook niet rondlopen. Bezoek eens de beurs in Brussel of Angouleme, daar komt een veelvoud van de bezoekers van Rijswijk en die komen echt allemaal voor de tekenaars. 

Link naar reactie

In dit topic is volgens mij niet met enig dedain gezeurd over de dédi-jagers. Maar de dédi-jagers moeten echt niet denken dat een beurs op hen kan en zal draaien. Daarvoor zijn het er te weinig en kosten de tekenaars te veel. Wil het in Nederland uit kunnen dan moeten er naast een meegebracht album of stuk papier simpelweg enkele tientallen euro's per tekening worden betaald om het halen van tekenaars kostendekkend te kunnen laten zijn. Veel organisaties betalen tekenaars (deels/grotendeels) uit de entreegelden en de standhuur. Dus zonder standhouders zijn er in Nederland geen beurzen mogelijk zoals we die nu kennen louter op stripgebied.

Waarom kan het in Brussel en Angouleme dan wel? Omdat de stripcultuur in die landen veel meer ingeburgerd is, de grote uitgevers en tekenaars daar zitten (lagere reis- en verblijfskosten)en er forse subsidiepotten zijn.

Is de toekomst dan een beurs in mixvorm zoals FACTS en de vele comic cons? Ik weet het niet, de bezoekersaantallen zijn gigantisch in vergelijking met de klassieke stripbeurzen in de Lage Landen, maar of het stripgedeelte op zo'n comic con ook lonend en interessant genoeg is voor standhouders, tekenaars en stripliefhebbers weet ik niet. In Utrecht begin dit jaar was er veel jeugd (15-35) die zich mooi had uitgedost, maar volgens mij eerder kwam om te kijken en bekeken te worden dan om honderden euro's uit te geven.

Link naar reactie

Haha, wat een grap: ik denk niet minnetjes over dedi jagers hoor maar ze moeten vooral niet denken dat.....

 

Het gekke is, dat als ik een beurs bezoek, de grootste rijen voor de stands met tekenaars staan, het  lijkt dat er naast de geharde dedi nerds best heel wat mensen zijn die een tekeningetje meepakken. De drukte bij de stands waar ze jaar in jaar uit dezelfde waren aanbieden is dan weer een stuk minder. Dit verschijnsel zie je ook op de kleinere beurzen, bij Kampen staan de meeste bezoekers voor de stands met Geerts, Heuvel ed. Het halen van een tekenaar kost zooooo veel geld stel je, hoe komt het dan dat onze eigen Hum reper Eriktex al een paar beurzen achtereen aardige tekenaars weet te bewegen onze beurzen te bezoeken ? Ik neem aan dat hij dit niet op een verlies basis doet.

 

Wat zou het best lopen ? De beurzen in nederland waar de standhouders de spil zijn of de belgische en franse beurzen waar de tekenaars centraal staan ? En dat hoeft niet allemaal zwaar gesubsidieerd te zijn hoor. Ik ben een paar keer in Contern geweest, daar wordt een heel dorp omgebouwd tot stripbeurs, met tekenaars, stands, lekker eten en drinken. Iedere dorpeling werkt mee, goede sfeer, aardige tekenaars, een verademing....Ik heb nu al zin in een paar mooie buitenlandse beurzen.

Link naar reactie

Dat zal allemaal best wel......en ik begrijp dat als de organisatie het niet voor elkaar krijgt grote uitgevers te interesseren dat het moeilijk wordt.....maar ga dan niet verkondigen dat het zo'n fantastisch event was......dat was en is het niet en de verhuizing naar Rijswijk heeft niks nieuws opgeleverd, integendeel wat betreft tekenaars.

De uitreiking van de stripschap prijzen zijn toch een aanfluiting.....heren,dames.....dit zijn de STRIPDAGEN.......dat moet het grootste stripevenement in Nederland zijn......met alles erop en eraan.

 

Maar ik begrijp de meningen wel, allemaal vanuit handelaarsoogpunt, maar dat interesseert minimaal de helft van de bezoekers niet, ik kan elke week naar een markt, is niks bijzonders en op internet kan ik ze allemaal vinden.

Turfschip Breda, San Diego, Brussel, Angouleme....meerdere malen meegemaakt....dat zijn events en allen met een overeenkomst....het gaat om STRIPS (of bij SD dan comics en tv series)....dus dan willen bezoekers de makers zien of de acteurs, maar geen hallen vol tweedehands boekenkraampjes (elke beurs dezelfde) met roodbaardjes voor 80 euro......het moet van beiden zijn en dat is het nu niet 

 

En nogmaals om steeds dezelfde dooddoener te elimineren, ik en andere jagers komen al lang niet meer naar de stripdagen alleen voor tekenaars. Het is altijd leuk om de vaderlandse top te zien signeren, prima, maar het is meer bijpraten, gezelligheid en een enkele dedie.

 

En wat betreft Hooligan's beurzen....dat klopt, maar daar stond geen stripschap achter, geen sponsoring, dat waren niet DE STRIPDAGEN met een heel apparaat erachter................waarom niet die tekenaars op de stripdagen dan als extra, als versterking....en tentoonstellingen en handelaren en beursuitgaven en veilingen en uitreikingen en TEKENAARS.

Ik ben sinds 1982 onafgebroken op de stripdagen geweest en zal blijven komen, maar vertel geen onzin dat de Rijswijk editie een hoogtepunt was.

Link naar reactie

Waar staat dan dat ik (of een ander) het een hoogtepunt vond? Goed lezen gebeurt helaas ook steeds minder, maar het zorgt dan wel weer voor wat scherpere reacties! Ik vond Rijswijk een vooruitgang ten opzichte van Gorinchem, en ik heb me er prima vermaakt. Dat een beurseditie qua oplage door een uitgever verkeerd is ingeschat heeft voor heel wat ophef gezorgd, maar ik snap die heisa niet. Datzelfde albums is gewoon verschenen als hardcover, enkel heb je dan geen gesigneerd prentje of een stofomslag (big deal!). De beursuitgaven van Arboris en Hum! waren goed te verkrijgen en volgens mij waren er ook genoeg albums van Agent 327.

De Nederlandse beurzen bezoek ik niet enkel voor de tekenaars, maar er staan inderdaad nog de hele dag door mensen in de rij voor Romano, Eric Heuvel, Mark Retera enz. Dat moeten volgens mij ook wel mensen zijn die al meer dan 1 tekening van die tekenaars hebben, maar het voorziet dus wel in een behoefte. Als verzamelaars de reeksen compleet hebben dan is het leuk om van de geliefde reeksen ook iets origineels in handen te kunnen krijgen en dan is een dédi nog wel de goedkoopste en misschien ook wel leukste manier om daar aan te komen. Het groepje dat echt van het verkrijgen van een tekening op een beurs een hobby heeft gemaakt is in Nederland vrij klein, het is echt niet de helft van de bezoekers. Die komen nog steeds voor het totaalplaatje.

 

Of de beurzen in deze opzet nog bestaansrecht hebben zal de toekomst uitwijzen. Misschien is de tijd van strips voor de massa ook wel voorbij (die klaagzang was er overigens in de jaren '80 ook al gezien de commentaren en artikels in de stripinformatiebladen destijds), en moeten stripbeursorganisatoren gaan nadenken over een hele andere benadering. Naast enkele grote beurzen in het buitenland zijn er natuurlijk ook heel veel kleine beursjes in België en Frankrijk, maar daar heb ik er nog veel te weinig van bezocht om er iets van te kunnen vinden. Contern klinkt goed, maar ik meende van iemand te hebben gehoord dat het deelnemersveld qua tekenaars daar ook niet al te verrassend was de laatste tijd.

Link naar reactie

Een slechte gewoonte van mij, maar ik ben nooit tevreden met middelmaat, maar misschien ben ik te kritisch.

Ik heb van niemand ook maar 1 argument gehoord wat er verbeterd is.

 

Maar Oak.....ik kan niet wachten op de volgende editie, wellicht worden wij verrast, maar ik vrees van niet.

 

En neem onze kritiek niet persoonlijk, maar ik ben een liefhebber van strips en trouw bezoeker en ik deel jouw mening dat het om het totaalplaatje gaat......helaas is het plaatje niet totaal, dat is de kritiek, daar verschillen wij van mening.

Als ik naar het voetbalstadion ga wil ik de voetballers zien spelen en kom ik niet alleen voor de kraampjes met sjaaltjes, bijzondere oplages shirtjes, eettentjes of andere randzaken.

Link naar reactie

Ik neem het ook zeker niet persoonlijk hoor. Ik ben momenteel bij geen enkele beursorganisatie betrokken, maar heb wel 5 jaar de Oost Nederlandse Stripboekenbeurs mee helpen organiseren, dus ik weet hoe lastig het is om een goede beurs te organiseren en het iedereen naar de zin te maken. Zeker met krappe budgetten en een tekort aan bestuursleden...

 

Ik sta ook nauwelijks op stripbeurzen, want geen tijd, maar krijg wel eens mee van standhouders wat er achter de schermen gebeurt.

Link naar reactie

Wellicht kunnen de organisatoren van "De stripdagen" eens hun licht gaan opsteken bij Striphooligan, of misschien de krachten bundelen?  Een stripbeurs draait namelijk om tekenaars. Het is precies zoals Lecram zegt.

 

Tuurlijk draait het om de tekenaars. Helaas staan er altijd dezelfde in de rij. En ik ga er geen uur staan voor een tekening hoewel ik er wel eens een dedi wil hebben.

Link naar reactie

Tuurlijk draait het om de tekenaars. Helaas staan er altijd dezelfde in de rij. En ik ga er geen uur staan voor een tekening hoewel ik er wel eens een dedi wil hebben.

 

Dit is zeker waar en best een probleem. Dit is op te lossen door meer tekenaars, eenvoudigere tekeningen en betere reglementen. Maar hier heb je een zeer goed punt.

Link naar reactie

Tsja, er is dus geen oorzakelijk verband tussen "dezelfden" en het gegeven dat je een uur moet wachten ? Hoe komt dat dan ? Ik wacht zeer zelden een uur op een tekening....

Ik zeg toch dat ik geen uur in de rij ga staan. En dezelfden staan op elke beurs in de rij. Althans ik zie wat gezichten als ik langsloop die ik op andere beurzen er ook zie staan.

Link naar reactie

Ik zeg toch dat ik geen uur in de rij ga staan. En dezelfden staan op elke beurs in de rij. Althans ik zie wat gezichten als ik langsloop die ik op andere beurzen er ook zie staan.

 

Dat klopt inderdaad, er zijn weinig aansprekende (of zogezegd nieuwe of internationale) tekenaars op NL beurzen en dus is het meestal druk bij de tekenaars, die er wel zijn.

In 1982 kwam ik als jonge jongen naar Breda en kon ik gewoon een WILL scoren of een Jan Kruis (toen een grootheid) of een Don Lawrence. Ik was geen dediejager, maar gewoon een stripliefhebber.

Ik denk dat jij bedoelt dat steeds dezelfde 30-40 personen in de betreffende rijen staan, waardoor je als willekeurige bezoeker er niet makkelijk bij kunt komen en dan minimaal een uur moet wachten op een gesprekje met dedie, dat is inderdaad waar.

Dus ik val in herhaling........meer tekenaars en betere signeerreglementen, zodat ook bezoekers als Fazerco makkelijk eens bij een tekenaar geraken, want daar draait alles om bij de strips.....de makers. Er zijn hordes bezoekers, die best graag een krabbeltje willen, maar een uur wachten te lang en onzeker vinden.

Link naar reactie

zeg dat!! Daar ben je de rest van het jaar dus mee bezig.

 

En alhoewel ik ben gestopt bij FACTS blijf ik dat netwerk wel onderhouden. Veel te leuk om te doen, namelijk!

 

Volgens mij heb je vooral budget nodig. Op de Stripdagen is er geen geen geld voor, omdat niemand van de organisatie het belangrijk vindt.

 

En helemaal onlogisch is dat niet: er is slechts een tarief en veel mensen mogen gratis naar binnen. Bij FACTS zijn er veel mensen die drie tientjes betalen om 's morgens vroeg binnen te komen.

En de andere opzet met betaalde signeertickets, daar durven ze bij de Stripdagen niet aan en er zitten kennelijk ook geen mensen in de organisatie die het willen organiseren.

Link naar reactie

Blijft de vraag waar ik moet zijn als ik in Rijswijk wil gaan signeren... De website is ondertussen on-line maar meer ook niet. Iemand een contactpersoon?

 

Reper Arco (zie hierboven).  Maar ook dat is helaas kenmerkend voor De Stripdagen. Slechte informatie/marketing. Vanaf 12 december zouden veel pagina's gevuld zijn. Helaas is nog steeds alleen de prijzenpagina gevuld.

Link naar reactie

ik ben in 1991 begonnen met het verzamelen van strips en originele tekeningen. De sfeer in het Turfschip vind ik nog steeds t beste! De jaren daarna zijn de buitenlandse tekenaars steeds schaarser geworden. Er zijn wel leuke namen, maar die circuleren vaak. Dat er zo veel mensen bij de tekenaren staan ,heeft volgens mij met geld te maken. Alle schetsen zijn vrijwel gratis, of bij aankoop van n boek (aantal). Ik heb jaren lang gewoon schetsen gekocht van mensen die voor mij in de rij staan. in persoon of via ebay.

Laat mensen gewoon betalen voor een tekening/ schets!

..dan is het voorde dedischooiers ook minder interessant...

 

Daarnaast merk ik wel ,dat bij de grotere beurzen, dat pre convention tickets steeds populairder worden, zeer tijdig aanwezig moeten zijn, rennen en n dagdeel in n rij wachten een standaard is geworden. Persoonlijk vind ik dat niet bevorderlijk voor de sfeer van n beurs.

 

Laat mensen gewoon flink betalen voor zoiets speciaals als n schets. Loot desnoods, voor geld/goed doel, wat nummers weg (voor de mensen die niet 2uur voor de deur gewacht hebben, of vertraagd zijn). zorg voor tijden dat de tekenaar signeerd of extreem snel schetst.

Hopelijk word t dan weer wat fijner om naar n beurs te gaan...

 

Hopelijk komt er in 2017 meer variatie in t aanbod van tekenaars (geeft Romano ook wat meer rust:), is t makkelijker om een schets te bemachtigen/zodat je ook van de beurs kan genieten en betalen we gewoon voor een mooi tekenwerk (zodat de winst van verkoop minder wordt).

 

Daarnaast vind ik het jammer dat hier weinig leuks georganiseerd wordt mbt Nederlandse en Belgische tekenaars. Dit jaar was de frankfurter boekenbeurs het leukste kwa aanbod (van nl en Belgisch kunstenaars/de Parade).

Link naar reactie

Vanuit DLC is nu het credo dat Romano alleen nog potloodschetsen doet.

Het vanaf nu niet meer werken met kleur markers

zorgt ervoor dat hij waarschijnlijk dubbel zoveel mensen kan verblijden met een tekening.

Alleen jammer dat hij dit in Breda niet consequent vol hield en voor een aantal wel weer uitgebreid tekende en kleur aanbracht. Het was bij die die wellicht al tientallen uitgewerkte tekeningen van hem thuis liggen hebben. En die anderen dan de kans op een tekening weerhield.

Link naar reactie

Ik bezit geen tientallen Romano tekeningen maar ik dacht dat Romano altijd met een nummer systeem werkt. Als je op tijd aanschuift krijg je een nummer, en Romano kennende, krijgt iedereen met een nummer een tekening. Het achter het net vissen is dus meer een kwestie van niet op tijd je gezicht bij de stand laten zien.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...