Ga naar inhoud

Herschikking Stripgids


Gast Kontiki

Recommended Posts

Stripgids zal voortaan nog maar twee keer per jaar verschijnen, telkens gekoppeld aan een event. Begin 2017 verschijnt het eerste nieuwe nummer. Er zal meer ingezet worden op het digitale luik met langere stukken achter een paywall op een volledig vernieuwde site me tde sites van Knack, Apache en De Correspondent als model. Stripnieuws, korte strips en gags blijven gratis beschikbaar.

 

De kernredactie bestaat voortaan uit Nix, Simon Spruyt, Marc Legendre, Judith Vanistendael, Karl van den Broeck en de nieuwe coördinator Roel Daenen.

Link naar reactie

Nu pas dit nieuws gelezen. De thans actieve doemdenker in mij denkt dat een zeer beperkt aantal fanaten zal willen betalen voor die interviews en essays en dat het dan niet de moeite is om zoveel werk te steken in iets wat in het beste geval maar tientallen bereikt.

 

Ik ben alleszins niet het type dat betaalt om online iets te lezen. Of het nu Yieha is, of een nog minder tijdlozer gegeven dan een interview.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Toen Stripgids in 2006 (opnieuw) van start ging, kon ik met moeite alle stripinfobladen die toen verschenen gelezen krijgen.  Ga maar na: elk jaar 6 nummers Zozolala, 10 nummers Brabant Strip Magazine, 5 nummers Stripgids, 8 nummers Stripschrift en 4 nummers Stripnieuws.  Intussen is de toevoer serieus verminderd: Stripschrift en Stripnieuws houden min of meer hun verschijningsfrequentie aan maar Zozolala is gestopt, Brabant Strip Magazine is van 10 over 5 naar 3 nummers per jaar gegaan en Stripgids ging van 5 naar 4 en nu naar 2 nummers per jaar.

Opvallend: hoe minder frequent de papieren magazines verschenen, des te frequenter gebeurden de updates van de Stripspeciaalzaak.  Al bij al vermoed ik nog evenveel (dus: véél) tijd te spenderen aan het lezen van al die secundaire stripinfo.  Geen wonder dat mijn leesachterstand inzake strips zelf steeds groter wordt.  En op het forum rondhangen helpt dan ook niet veel :e012: .  Luxeproblemen...

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

In 2006 bestonden we zelf nog op papier, maar we waren ook al overgeschakeld van 10 nummertjes per jaar naar 6. Het was weliswaar een nieuwsbrief, geen uitgebouwd magazine. De online mogelijkheden zijn gewoon veel groter, maar we zijn ook geen archief- of een interviewsite.

Er is ook nooit een gebrek geweest aan relevant nieuws (met voor ons een grotere aandacht voor Franco-Belgische producties en vertalingen). Bovendien is het aantal strips per jaar alleen maar gestegen. 

Link naar reactie
  • 6 months later...

Het eerste nummer ligt nu donderdag in de winkel, met daarin: 

- Karl Van den Broeck over de moeizame doorbraak van graphic journalism in Vlaanderen
– Spreidstand tussen commercieel en artistiek: de Vlaamse strip in vogelvlucht 
– De strips van Otto-Jan Ham 
– Johan De Smedt: “We maken geen strips, we maken emotie”
– 32 pagina’s NIX: “Ik blijf een alternativo”
– Digitaal en interactief: Screendiver geeft lezers de controle
– De Britse auteur Cynthia Rose met een unieke blik op Franquin en 60 jaar Guust Flater
– Het atelier van Charel Cambré 
– Jan Smet over het woord dat begint met een F en lijkt op truck
– Voorpublicaties van onder meer Lukas Verstraete en Wilbert Van der Steen
– Strips, essays, nieuws, kortverhalen en nog veel meer

 

 

Stripgids1.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Stripgids ontspoort. Naar mijn mening was Stripgids een tijdschrift met als opdracht een breed publiek op de hoogte te houden van het Vlaamse stripgebeuren. Het eerste nummer van de derde reeks is bestemd voor een elitair publiek. De Vlaamse strip in vogelvlucht is het enige leesbare artikel in het nummer. Mag een ander lid van de redactie in het volgend nummer ook 32 bladzijden vullen? Leuk dat redactieleden elkaar een plekje onder de zon gunnen, maar ik vond het nummer maar nix. Ik heb geen 15 euro over voor een volgend nummer. De grijzende lezer heeft geen boodschap aan de grafische onzin die met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren wordt verspreid. Ik vermoed dat de redactie obstinaat de weg van zelfverheerlijking zal blijven volgen tot er geen publiek meer is dat interesse heeft voor dit koffietafelltijdschrift.

Link naar reactie
Gast Kontiki
2 minuten geleden, labandedessinee zei:

Mag een ander lid van de redactie in het volgend nummer ook 32 bladzijden vullen? 

Klopt, in nummer 2 staat Judith Vanistendael centraal.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
4 hours ago, labandedessinee said:

De grijzende lezer heeft geen boodschap aan de grafische onzin die met steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren wordt verspreid.

Dat krijg je met gesubsidieerde zaken: intellectuele bloedarmoede en inteelt. Gemaakt voor ons kleine inner circle clubje door het zelfde inner circle clubje.

Link naar reactie

De nieuwe versie is inderdaad niet je dat. Veel te alternatief en gericht op een niche publiek, dat weinig tot geen voeling heeft met strips. De reacties die ik reeds opving zijn in het geheel niet lovend voor het blad, en een aantal van mijn stripbroeders heeft reeds aangegeven om het volgende nummer niet meer aan te kopen. 15 euro voor een blad vol onzin is iets of wat te veel geld om hen nog over de streep te trekken. Voor wanneer versie 4.0 ?

Link naar reactie
1 uur geleden, blacktiger zei:

De nieuwe versie is inderdaad niet je dat. Veel te alternatief en gericht op een niche publiek, dat weinig tot geen voeling heeft met strips. 

 

Dat krijg je heel snel als het aantal redacteuren beperkt is. Vaak zijn het dan ook bekenden van elkaar met dezelfde smaak, die artikelen schrijven over dezelfde onderwerpen. Het wordt dan een niche tijdschrift, dat maar een klein publiek aanspreekt. 

 

En het strippubliek is al niet zo groot, dus als je daar maar een klein gedeelte van aanspreekt, heb je een blad met een te verwaarlozen oplage, 

Link naar reactie

Naar 't schijnt word ik er een paar keer in genamecheckt maar heb het blad nog niet gezien (nu, ik ben de laatste tijd ook niet in een stripwinkel geweest) maar alleen als het positieve namechecks zijn, wil ik het wel gekocht hebben  ;-)

Maar ik vrees dat deze Stripgids als zijn subsidiebron zal opgedroogd zijn, zal ophouden te bestaan.

 

Waarom is er in zo'n grote stripmarkt als Vlaanderen (en Nederland) geen ruimte voor een generalistisch magazine zoals een Casemate of een dBD?

Link naar reactie
54 minuten geleden, marioboon zei:

Waarom is er in zo'n grote stripmarkt als Vlaanderen (en Nederland) geen ruimte voor een generalistisch magazine zoals een Casemate of een dBD?

 

Die ruimte is er misschien wel, maar niemand maakt het (alhoewel er in Nederland toch dingen zoals Stripnieuws en Stripglossy en zo zijn).

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tom B zei:

 

Die ruimte is er misschien wel, maar niemand maakt het (alhoewel er in Nederland toch dingen zoals Stripnieuws en Stripglossy en zo zijn).

 

Ja, dat snap ik dan ook niet zo. Nederland heeft geen stripmarkt zoals Vlaanderen en daar lukt het wel.

ie ook Eppo en Donald Duck en Tina,... als striptijdschriften...

Link naar reactie

Ik vond dat eerste nummer best wel boeiend. De keuze om redactieleden in de eerste twee nummers (misschien ook daarna) aan te brengen in een katern van 32 blz, vind ik wel vreemd. Op zich vond ik de teksten en beelden over Nix zeker boeiend, maar om nu meteen te beginnen met een redactielid, neigt toch naar nepotisme onder de redactie.

 

Een redactie met in hoofdzaak stripmakers vind ik nu ook niet meteen een versterking tegenover vroeger. Alle sympathie en bewondering voor het werk van de stripmakers, maar de redactie van een stripinformatieblad moet naar mijn mening diverser ingevuld worden.

 

Ik vond het interview met Johan De Smedt zeer aangenaam om lezen. Ik kende de man niet, hij heeft blijkbaar dikke vinger in de succespap bij Standaard de laatste jaren ... Hoewel ik 'The Wolfpack' een gruwelwoord van jewelste vind, maar goed ... 

 

De preview uit het boek van Lukas Verstraete smaakte ook naar meer. 

 

Ik zal het tweede nummer alleszins ook nog lezen. :e002:

Link naar reactie
Gast Kontiki
20 minuten geleden, Koen zei:

Enthousiaste koper maar uiteindelijk minder in gelezen dan de vorige, gratis editie.... Zal zeker geen €15 betalen voor het tweede magazine.  De inhoud spreekt me grotendeels niet aan. 

Ik wist dat je een van de zes was die het in De Striep had gekocht. Ik vroeg naar de verkoop en vroeg ook of jij het had gekocht omdat je had aangegeven dat je het zou kopen. Daar gaat die privacy, ik weet wat je koopt ;-)

Link naar reactie
19 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik wist dat je een van de zes was die het in De Striep had gekocht. Ik vroeg naar de verkoop en vroeg ook of jij het had gekocht omdat je had aangegeven dat je het zou kopen. Daar gaat die privacy, ik weet wat je koopt ;-)

 

 

Ben ik blij dat ik zelden of nooit in de De Striep kom!!!!!

Link naar reactie
Op 2-7-2017 om 20:37, marioboon zei:

Maar ik vrees dat deze Stripgids als zijn subsidiebron zal opgedroogd zijn, zal ophouden te bestaan.

 

 

Sowieso.

Een subsidie als startkapitaal of extra ademruimte, daar kan ik begrip voor opbrengen.
Maar subsidie als essentieel inkomen voorzien is vragen om een doodsteek.

 

Je lot leggen in de handen van mensen die subjectieve criteria hanteren (als er al criteria gehanteerd worden en/of ze effectief iets weten van het onderwerp in kwestie, maar dat is een andere discussie) én nooit lang in die commissie zitten... Dat is bouwen op drijfzand.

 

Link naar reactie
23 uren geleden, Tom MDP zei:

Sowieso.

Een subsidie als startkapitaal of extra ademruimte, daar kan ik begrip voor opbrengen.
Maar subsidie als essentieel inkomen voorzien is vragen om een doodsteek.

 

Je lot leggen in de handen van mensen die subjectieve criteria hanteren (als er al criteria gehanteerd worden en/of ze effectief iets weten van het onderwerp in kwestie, maar dat is een andere discussie) én nooit lang in die commissie zitten... Dat is bouwen op drijfzand.

 

Mee eens. De mensen achter het stripfestival in Breda zijn hier ook achtergekomen.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Waarom proberen ze niet zoiets als crowdfunding?

 

15 euro per boekje lijkt me ook al crowdfunding. Het is niet dat ze iets nieuw uit de grond moeten stampen. De vraag is of er in ons taalgebied een markt is voor zo'n tijdschrift aan die prijs. Wat mij betreft niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...