Ga naar inhoud

Stripreeksen Die Gerekt Worden En/of Waarvan De Vervolgen Te Lang Op Zich Laten Wachten


Tweetie

Recommended Posts

Zoals Eric Idle eens mooi wist te verwoorden: "Mensen willen geen nieuw album van the beatles, ze willen hetzelfde gevoel als toen ze the beatles ontdekten."

Maar dat geldt alleen voor de mensen die The Beatles al kenden. De rest hoort misschien liever een nieuw modern hedendaags album (edit... van The Beatles. moest ik nog geschreven hebben).

Link naar reactie

Maar dat geldt alleen voor de mensen die The Beatles al kenden. De rest hoort misschien liever een nieuw modern hedendaags album.

 

Uiteraard. Alles is afhankelijk van context en persoonlijke geschiedenis. 

 

Als je nu the Beatles legt naast een Metallica, Slayer of Marilyn Manson is dat ook maar flauwe meuk;

Leg dat naast de zeemzoetigheid van bijvoorbeeld een Dean Martin en dat is een wereld die opengaat. 

 

Hetzelfde bijvoorbeeld met Franquin. Ik vind dat nu ook maar verouderde meuk met verlopen grappigheid.

Maar leg dat naast de striktheid van Hergé en dat is anarchie en chaos in de goede zin van het woord.

Link naar reactie

Uiteraard. Alles is afhankelijk van context en persoonlijke geschiedenis. 

 

Als je nu the Beatles legt naast een Metallica, Slayer of Marilyn Manson is dat ook maar flauwe meuk;

Leg dat naast de zeemzoetigheid van bijvoorbeeld een Dean Martin en dat is een wereld die opengaat. 

 

Hetzelfde bijvoorbeeld met Franquin. Ik vind dat nu ook maar verouderde meuk met verlopen grappigheid.

Maar leg9 dat naast de striktheid van Hergé en dat is anarchie en chaos in de goede zin van het woord.

Dat is dikwijls vooringenomenheid. Ik begin stilaan meer van die jaren 50 muziek te houden. Frank Sinatra en die andere crooners. Dat heeft wel iets. Zei hier trouwens iemand iets over Queen? Mijn fiets, waar is mijn fiets ;)

 

En Franquin.Ik lees die Robbedoes albums net als de Kuifjes nog graag.

Link naar reactie

Dat is dikwijls vooringenomenheid. Ik begin stilaan meer van die jaren 50 muziek te houden. Frank Sinatra en die andere crooners. Dat heeft wel iets. Zei hier trouwens iemand iets over Queen? Mijn fiets, waar is mijn fiets ;)

 

Ik ook hoor. :)

 

Festival dat ik kan aanraden voor elke liefhebber van 30-40-50 muziek: http://www.twinwoodevents.com/

 

Wordt georganiseerd door de neef van Glenn Miller op het oude vliegveld waar die man van vertrok. (Vooraleer neergeschoten te worden tijdens WOII)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De grappen van Franquin zijn inderdaad hier en daar wat aan de flauwe kant. Maar in veel gevallen maakt hij het goed door de expressie van de figuren. En daar zit hem zijn kracht. In zijn tekentechnische vaardigheden.

En dan heb je Zwartkijken nog.

Link naar reactie

Die arme franquin wordt weer hard aangepakt: slappe sleetse grappen, verlopen grappigheid. Als te prefereren alternatief wordt Urbanus voorgesteld. Ik zal vanavond eens de enige Urbanus uit de kast pakken die ik bezit. Even kijken of de Jeff Patatteninvasie me hetzelfde leesplezier biedt als een Guust Flater of een Robdoes van de hand van Franquin........

Link naar reactie

Dat is dikwijls vooringenomenheid. Ik begin stilaan meer van die jaren 50 muziek te houden. Frank Sinatra en die andere crooners. Dat heeft wel iets. Zei hier trouwens iemand iets over Queen? Mijn fiets, waar is mijn fiets ;)

 

En Franquin.Ik lees die Robbedoes albums net als de Kuifjes nog graag.

Ha, Queen. Prima voorbeeld van mensen die niet graag meer van hetzelfde brachten. Prima voorbeeld ook van het feit dat de fans daar niet altijd graag in meegaan. Begin jaren '80 maakten ze 'Hot Space', waarop ze plots een soort disco-achtige dansmuziek maakten. Het werd hun meest gehate plaat.

Prima voorbeeld ook van een groep die over de meest uiteenlopende onderwerpen hits kon schrijven. Ze hebben amper klassieke liefdesliedjes in hun repertoire.

 

Maar om terug te keren naar het onderwerp: Franquin zat qua onderwerpen voor zijn gags natuurlijk vast aan wat in die tijd mocht en niet mocht. Zijn zwartkijken-reeks en zijn prentjes van naakte Guusten en juffrouw Jannies laten zien dat hij met plezier meer volwassenere onderwerpen zou behandeld hebben.

Los daarvan: de opbouw van zijn gags zat wel altijd perfect in elkaar. Wat dat betrof blijft hij wel een van de betere in het genre.

Link naar reactie

Ik ben niet eens zeker of het vliegtuig ooit werd teruggevonden.

Volgens mij niet. Het vliegtuig van Miller raakte in december '44 vermist toen ze het Kanaal overvlogen in slecht weer. Het vermoeden is dat ze met pech zijn neergestort maar dit is niet met zekerheid te zeggen. De Duitsers hadden nog wel vliegtuigen maar gelukkig niet zo veel meer...

Het is daarom niet aannemelijk dat een Duitse jager zich in de zone bevond waar Millers vliegtuig vloog. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 months later...

gisteren het 10e deel gelezen van Prometheus. Echt wel het minste deel totnutoe. Ze zijn ongelofelijk aan het rekken om toch maar aan 13 delen te geraken. Het begint al met die grote tekeningen in het begin die eigenlijk nietszeggend zijn. Neerstortende vliegtuigen en vogels hebben we al gehad dacht ik. Dit was echt wel een afknapper.

Link naar reactie
Op 9-1-2017 om 19:35, sanderg zei:

Van Franquin heb Ik alle ophef nooit goed begrepen. Oke- t was n uitstekende tekenaar maar de grappen zijn echt te slap..geef mij dan maar Urbanus en Dirkjan ???? DAT zijn wel goede grappen waar ik echt om kan lachen

Ik vond Guust altijd wel leuk vroeger en als ik ze herlees vind ik ze nog steeds leuk.

Dirk Jan draait ook al weer meer dan 20 jaar maar ook nog steeds leuk.

Strips zoals de Partners wat ik vroeg las vind ik nu echt veel minder net als Trigie: wat een onzin wordt daar neergezet. Straaljagers, enorme slagschepen, megasteden, geen auto op de weg daar? maar ze lopen wel wel in Romeinse kleding en zwaarden. Wie verzon die ongein? 

Link naar reactie

Trigie- tja... inderdaad een grote hoop onzin maar wel erg mooi getekend :-)   Wel goed dat het niet is voortgezet zoals Storm.  Is al eerder aan bod gekomen, maar Storm kunnen ze ook beter mee stoppen.. 

Ik heb het altijd erg jammer gevonden dat ik de verhalen van Storm, uitgezonderd 'de laatste vechter' en 'De doder van Eriban' niet echt kon pruimen. Een zo goede tekenaar had een beter scenarist verdiend (mijn mening uiteraard - hoeft niet die van jullie te zijn ;-)
Naar mijn idee hadden ze het kwakkelende Storm schip inmiddels beter kunnen laten zinken.. 
 

Link naar reactie
Op 4 april 2017 om 12:09, Aerogi zei:

gisteren het 10e deel gelezen van Prometheus. Echt wel het minste deel totnutoe. Ze zijn ongelofelijk aan het rekken om toch maar aan 13 delen te geraken. Het begint al met die grote tekeningen in het begin die eigenlijk nietszeggend zijn. Neerstortende vliegtuigen en vogels hebben we al gehad dacht ik. Dit was echt wel een afknapper.

Deel 13 is slechts het slot van de eerste cyclus. Deel 14 verscheen in het Frans in november.

Ondertussen is er ook sprake van een adaptatie als tv-reeks. Een Gents animatie- en special effectsbedrijf is er ook bij betrokken. Ik moet hen nog altijd eens contacteren voor een groter artikel, want ze verlenen ook hun medewerking aan nogal wat andere tv-, film- en animatieprojecten: De Zang van de Vampiers, Reality Show, Junior Suske en Wiske, De Krobbels.

Link naar reactie

Ik heb Prometheus 10 vorige week gekocht en ben de reeks van begin af aan gaan lezen. Dan zie je de verbanden tussen de verschillende plotlijnen wel, maar dit is een reeks waarvan de nieuwe delen met kortere tussenpozen hadden mogen verschijnen. Ik had ook gehoopt op een afgerond verhaal, maar snap dat 13 delen een logischer aantal is gezien de plot.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Deel 13 is slechts het slot van de eerste cyclus. Deel 14 verscheen in het Frans in november.

Ondertussen is er ook sprake van een adaptatie als tv-reeks. Een Gents animatie- en special effectsbedrijf is er ook bij betrokken. Ik moet hen nog altijd eens contacteren voor een groter artikel, want ze verlenen ook hun medewerking aan nogal wat andere tv-, film- en animatieprojecten: De Zang van de Vampiers, Reality Show, Junior Suske en Wiske, De Krobbels.

*diepe zucht*. Hopelijk zijn het afgeronde cyclussen zoals bij Leo en zijn werelden van Aldebaran. Maar als het zoiets zal worden zoals met de zang van de vampiers ga ik afhaken. Ik heb gewoon niet de tijd om telkens opnieuw alle delen te lezen om weer mee met het verhaal te zijn. En ik heb een zeer slecht geheugen op dat gebied...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...