Ga naar inhoud

Stripreeksen Die Gerekt Worden En/of Waarvan De Vervolgen Te Lang Op Zich Laten Wachten


Tweetie

Recommended Posts

De Adelaars van Rome 5: prachtig getekend en een boeiend verhaal, jammer dat dit zo gerekt wordt (althans dat begrijp ik), daar er tussen elke nieuwe uitgave al gauw 3 jaar zit. Aaaggggg, dat wachten!!!!

 

Niet echt meer van deze tijd. Het eerste deel van deze serie verscheen in 2008. Iedere keer twee jaar wachten op een nieuw deel......  In die tijd maken ze in de USA een mini-, wat zeg ik, een maxiserie.

Link naar reactie

Niet echt meer van deze tijd. Het eerste deel van deze serie verscheen in 2008. Iedere keer twee jaar wachten op een nieuw deel......  In die tijd maken ze in de USA een mini-, wat zeg ik, een maxiserie.

Mee eens, dergelijke tekenaars zouden verplicht moeten worden om eerst een serie af te werken alvorens zij weer aan een andere serie mogen starten.

Het is dat zijn tekenwerk zo bijzonder mooi is, dat ik het blijf volgen, maar vervelend is het wel.

Bij De Havik ben ik om die reden afgehaakt, dat duurt ook veel te lang.

Link naar reactie

Tussen twee albums van De Adelaars van Rome maakt(e) Marini wel nog De Schorpioen, schreef mee aan de nieuwe cyclus van Ster van de Woestijn, is hij bezig met voorbereidingen voor een nieuwe serie (Polar) en is hij samen met Dufaux al jaren bezig met een geschikte tekenaar te zoeken voor een nieuwe cyclus van De Aasgieren. Neem daar nog extern illustratiewerk bij, het vergaren van zijn ondertussen ontzaglijk grote documentatiebibliotheek, het bezoeken van locaties, verplichtingen tegenover uitgeverijen of stripfestivals voor de promotie van zijn werk,... 

Iemand gaan verplichten om jullie te plezieren, is zijn eigen werkplezier afnemen terwijl hij net wel denkt aan het plezier van zijn lezers door zo mooi mogelijk tekenwerk af te leveren. Creatievelingen wisselen graag af, anders krijg je binnen de kortste keren gemakkelijkheidsoplossingen of bandwerk. Zie ook Juanjo Guarnido die graag Blacksad afwisselt met compleet andere projecten (een tekenfilm, een jeugdreeks,...).

Vergelijken met comics is oneerlijk, dat weet je wel beter, want die worden vaak gemaakt door een heel team van potlood- en/of storyboardtekenaars, inkters, letteraars, inkleurders, scenaristen en redacteurs die verhaallijnen uitstippelen. Marini doet het voor De Adelaars allemaal zelf.

Link naar reactie

Creatievelingen wisselen graag af, anders krijg je binnen de kortste keren gemakkelijkheidsoplossingen of bandwerk. Zie ook Juanjo Guarnido die graag Blacksad afwisselt met compleet andere projecten (een tekenfilm, een jeugdreeks,...).

 

Vergelijken met comics is oneerlijk, dat weet je wel beter, want die worden vaak gemaakt door een heel team van potlood- en/of storyboardtekenaars, inkters, letteraars, inkleurders, scenaristen en redacteurs die verhaallijnen uitstippelen. Marini doet het voor De Adelaars allemaal zelf.

 

Blacksad is een ander verhaal, daar staat ieder verhaal los van elkaar en is het niet een lang verhaal dat jarenlang doorloopt. 

 

En vergelijken met comics is wellicht niet helemaal zuiver, maar aan de andere kant: wat maakt het mij uit hoe een product is gemaakt? Ik lees een verhaal en het kan me niet echt schelen of dat door een persoon of door twintig mensen is gemaakt. Ik zou zeggen: als je ook andere dingen wilt doen: maak dan geen vervolgverhalen.

Link naar reactie

maar aan de andere kant: wat maakt het mij uit hoe een product is gemaakt? Ik lees een verhaal en het kan me niet echt schelen of dat door een persoon of door twintig mensen is gemaakt. Ik zou zeggen: als je ook andere dingen wilt doen: maak dan geen vervolgverhalen.

Dat vind ik dan vooral jammer voor jouzelf. Beseffen hoe een strip gemaakt wordt en daar de charme van inzien, draagt toch bij tot de algemene appreciatie van het eindresultaat, niet?

 

Ja, het duurt wat langer dan studiowerk maar wat je ervoor in de plaats krijgt, is dan ook niet alledaags.

 

Niet dagelijks aan het zelfde project werken, is vooral een manier om de ideeën en resultaten fris te houden. Dat kan je niet wegnemen zonder kwaliteitsverlies. Je kunt moeilijk het resultaat toejuichen maar tegelijk klagen over wat daartoe heeft geleid. Een te begrijpen reflex om overal enkel het goede uit te willen, maar zo werkt het leven nu eenmaal niet.

 

Persoonlijk kan ik alleen maar respect hebben voor auteurs die alles zelf doen, ook al duurt het dan wat langer.

 

Als je problemen hebt met de langere pauzes tussen twee vervolgverhalen, zijn er eigenlijk maar twee opties. ( De ene is makkelijk, de andere een beetje moeilijker.)

-Stoppen met het verzamelen van die reeksen.

-De voorgaande delen, of een samenvattende tekst, herlezen.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Blacksad is een ander verhaal, daar staat ieder verhaal los van elkaar en is het niet een lang verhaal dat jarenlang doorloopt. 

 

En vergelijken met comics is wellicht niet helemaal zuiver, maar aan de andere kant: wat maakt het mij uit hoe een product is gemaakt? Ik lees een verhaal en het kan me niet echt schelen of dat door een persoon of door twintig mensen is gemaakt. Ik zou zeggen: als je ook andere dingen wilt doen: maak dan geen vervolgverhalen.

(ik quote nu deze post, maar 't is voor iedereen)

 

Comics worden meestal door maximum 5 mensen gemaakt: scenarist, tekenaar, inkter, inkleurder, letteraar, met als 6de een editor die alles in de gaten houdt en organiseert. Bij de big two zijn er soms roterende teams, om de continuïteit van uitgave niet te onderbreken. 

Maar bij alle andere reeksen (en dat zijn er veel meer dan bij de big two) worden comics op eenzelfde manier gemaakt als de strips hier (met zijn tweetjes of zijn drietjes). Daar werken heus geen twintig mensen aan, wie zou dat allemaal moeten betalen? Want men denkt nogal eens dat comics massa's verkopen, maar die tijd is lang voorbij. 

Link naar reactie

Ik zou zeggen: als je ook andere dingen wilt doen: maak dan geen vervolgverhalen.

 

Ik zou zeggen: als stripliefhebber ben je er normaal gezien perfect van op de hoogte dat Marini niet om de 4 maanden een strip uitkakt. Dan moet je zelf maar de keuze maken of je er op wil wachten of niet.

 

 

Mee eens, dergelijke tekenaars zouden verplicht moeten worden om eerst een serie af te werken alvorens zij weer aan een andere serie mogen starten.

 

 

Dat is nog ridiculer. Het is geen bandwerk he jongens, het is een creatief proces. Alsof wij enige eisen te stellen hebben aan een auteur van het niveau van Marini.

 

Verder is deze Adelaars van Rome het beste wat ik dit jaar las, en dan ben ik - persoonlijk - best bereid om daar wat langer voor te wachten. Natuurlijk heb ik liever dat zoiets jaarlijks zou verschijnen, maar als ik mag kiezen tussen een topalbum om de twee, drie jaar of een betere-middelmaat-album op jaarbasis, kies ik resoluut voor het eerste.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Als je problemen hebt met de langere pauzes tussen twee vervolgverhalen, zijn er eigenlijk maar twee opties. ( De ene is makkelijk, de andere een beetje moeilijker.)

-Stoppen met het verzamelen van die reeksen.

-De voorgaande delen, of een samenvattende tekst, herlezen.

 

Of 3: wachten tot de serie compleet is en dan alles ineens kopen. Of een integraal aanschaffen. Mogelijkheden genoeg

 

Verder kan ik alleen maar met alles akkoord zijn wat je hierboven schreef.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Of 3: wachten tot de serie compleet is en dan alles ineens kopen. 

 

 

Ah, juist, zolang dat niet dat niet en mass gebeurt want dat loop je het risico dat de uitgever er vroegtijdig de stekker uittrekt.

 

Gewoon herlezen, dat is toch het leukst?

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Blueberry en XIII zijn naar mijn mening ook series die te lang gerekt worden. Als de delen van de Jonge Jaren van Blueberry onder een andere naam waren verschenen, dan zouden de verkopen lang niet zo hoog zijn, maar misschien zou er als gevolg van wat minder beperkingen ook een wat leukere reeks uit zijn ontstaan.

Link naar reactie

In de meeste gevallen kan het mij niet zo erg veel schelen hoe lang het duurt. Als ik de strips bij mij zie staan, denk ik wel eens: "Wanneer komt dat volgende deel nu eens?", maar ik lig er nu ook niet elke dag wakker van. Ik wacht bijv. op Capricorne 20 van Andreas, en hoe sneller het komt, hoe liever ik het heb. Maar ik heb nog liever een goed album dan een snel afgehaspeld album, en ik heb in de tussentijd meer dan genoeg te doen en andere strips om te lezen, dus maakt het eigenlijk niets uit.

Van sommige reeksen wil ik zelfs dat het lang duurt, zoals Blake & Mortimer. Er zijn er al bijna twee keer zo veel als toen Jacobs nog leefde, en dat er af en toe iets nieuws in de reeks verschijnt, vind ik niet erg. Maar voor mij hoeft het niet eens tweejaarlijks te zijn. Zelfs driejaarlijks vind ik al snel genoeg. Trouwens, de weg die Sente inslaat voor de scenario's bevalt me toch niet. Hij begint er een soap van te maken.

Link naar reactie

Thorgal duurt (al zeg ik t met pijn in mijn hart) ook te lang. Ik kan de reeks ontelbaar vaak opnieuw lezen tot en met deel 24 ongeveer en nog steeds perplex staan over hoe ongelofelijk goed t is/was. Met name de cyclus rond, naar mijn mening, het beste album 'de schaduwen voorbij' vind ik geniaal zowel in beeld als verhaal. Als ik daar dan de verhalen mee vergelijk die Rosinski met Sente maakte... t was beter gestopt..

Link naar reactie

K moet trouwens zeggen dat t laatste deel me wel positief verraste. Zo goed als met Van Hamme in de beginperiode zal t wel nooit meer worden maar ik ben blij dat Sente niet meer bij Thorgal betrokken is. Wat vinden jullie?

 

Ik vind Sente zelf n wat kwakkelende scenarist- de laatst Blake en Mortimer heb ik wel heel graag gelezen, maar zn Thorgals en toch ook wel de graaf van Skarbek (dat vond ik pas echt n soap) deden me weinig/niets helaas..

Link naar reactie

Ik heb er ook geen moeite mee dat t zo lang duurt tot n volgende adelaars verschijnt. De kwaliteit is top en dat is mij t wachten wel waard. Beter dan dat er verplichte nummers worden gemaakt binnen n bepaald tijdsbestek waarvan de kwaliteit echt beroerd is. Marini is echt n goede scenarist ook! Ik hoop dat hij in de toekomst ook s wat verhalen voor anderen schrijft. Naar mijn mening is het gebrek aan goede scenaristen momenteel toch wel n probleem in stripland

Link naar reactie

Als je problemen hebt met de langere pauzes tussen twee vervolgverhalen, zijn er eigenlijk maar twee opties. ( De ene is makkelijk, de andere een beetje moeilijker.)

-Stoppen met het verzamelen van die reeksen.

-De voorgaande delen, of een samenvattende tekst, herlezen.

 

Voorgaande delen herlezen is geen oplossing voor het probleem dat je niet weet hoe iets eindigt. 

 

De enige echte oplossing is stoppen of pas kopen als er een duidelijke afronding is.

Link naar reactie

De Rode Ridder vindt ik echt minder aan het worden. De nieuwe tekenaar is een goede tekenaar maar past gewoon niet bij de Rode Ridder.

 

Ieder zijn mening. De reeks is wel anders geworden, en niet een klein beetje.

Er zijn er die de oude versie verkiezen en niets moeten hebben van de nieuwe reeks, zoals jij. Maar de reeks trenkt nu ook nieuwe fans aan, die de oude reeks niet interessant vonden.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Tekeningen vind ik fraai, maar volgens mij gaat het jaren duren voor ze op hun bestemming aankomen.

 

Het is een cyclus van negen delen waarvan we er nu drie gehad hebben. Dus ten laatste in deel negen moeten ze op hun bestemming zijn. Maar volgens mij zullen ze er over een paar albums zijn.

Zelf vind ik deze queeste heel goed. Er zullen in de toerkomst nog genoeg albums komen waar Johan op een welbepaalde plaats vertoeft.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

van mij mag Arboris wat meer in actie schieten. Reeksen als Konvooi, Kronieken van de zwarte maan, Sabels en galjoenen mogen wat vlugger verschijnen. Ik wacht ook nog steeds op Kaamelott 8

 

De scenarist heeft het te druk met andere projecten. Steven Dupré kon niet blijven wachten en is zelf met andere nieuwe projecten begonnen. Volgend jaar zou De Roofdierenclub 2 moeten verschijnen, slot van een tweeluik.

Link naar reactie

Series die hun langste tijd hebben gehad:
- De Blauwbloezen (Hoe kun je nog een dunne verhaallijn uitknijpen)

- Jeremiah (laatste 15 albums is continu het zelfde verhaaltje)

- De jonge jaren van Blueberrry (moet dit nog)

- Largo Winch (zelfde wijn in nieuwe vaten) 

- XIII (Wordt slaapverwekkend)

- Thorgal (mag van mij stoppen na deel 36)

- De Havik (is alleen nog leuk voor de details)

- Storm (bareuh....)

- Rode Ridder (dit weten we toch allemaal ondertussen wel)

Daarentegen vind ik Lucky Luke, Robbedoes, Michel Vaillant, De Schorpioen en Jerome K Jerome Bloks nog steeds of weer de moeite waard.

Link naar reactie

De kneep zit 'm in die "weer" de moeite waard. What goes up must go down en dan is het hopelijk weer rechtkrabbelen.

Largo Winch heeft een nieuwe scenarist, Lucky Luke ook en Dorison moest eerst een hoop verhaallijnen de nek omwringen om met de zijne te kunnen beginnen voor Thorgal. Dat kunnen al twee verschillende frisse winden zijn.

Link naar reactie

Ik vind Sente zelf n wat kwakkelende scenarist- de laatst Blake en Mortimer heb ik wel heel graag gelezen,

Ik vond het een goed verhaal, maar Blake & Mortimer moet avontuur met futuristische technologie zijn, niet detective-soap die drijft op nostalgie.

 

Largo Winch heeft een nieuwe scenarist, Lucky Luke ook en Dorison moest eerst een hoop verhaallijnen de nek omwringen om met de zijne te kunnen beginnen voor Thorgal. Dat kunnen al twee verschillende frisse winden zijn.

Het staat of valt vaak met de scenaristen. Lucky Luke heeft sinds Goscinny al massa's scenaristen gehad, en ik denk dat niet één ervan zwak was.

 

Ik vind ook dat Robbedoes, Michel Vaillant en Jerome K Jerome Bloks goed blijven, al hebben ze wel eens een minder album.

(De Schorpioen ken ik niet echt goed, maar dat is vooral omdat het niet mijn soort reeks is).

 

En alle reeksen hebben hun eigen aanpak: Lucky Luke en Jerome K. Jerome Bloks blijven in hetzelfde stramien goed doorgaan.

Robbedoes en Michel Vaillant hebben elk op hun manier gekozen voor vernieuwing.

Trouwens: Robbedoes kiest al sinds het ontstaan ervan regelmatig voor vernieuwing. Elke tekenaar/scenarist heeft er zijn eigen stempel op mogen drukken.

 

Blake & Mortimer daarentegen zit een beetje tussen twee stoelen: enerzijds wel vernieuwen, anderzijds niet.

Link naar reactie

Thorgal duurt (al zeg ik t met pijn in mijn hart) ook te lang. Ik kan de reeks ontelbaar vaak opnieuw lezen tot en met deel 24 ongeveer en nog steeds perplex staan over hoe ongelofelijk goed t is/was. Met name de cyclus rond, naar mijn mening, het beste album 'de schaduwen voorbij' vind ik geniaal zowel in beeld als verhaal. Als ik daar dan de verhalen mee vergelijk die Rosinski met Sente maakte... t was beter gestopt..

Ik heb met Van Hamme-reeksen wel vaker op een gegeven moment het gevoel dat hij wat uitverteld raakt. Lang geleden dat ik de oudere Thorgal-albums nog gelezen heb, maar ik denk dat ongeveer na De kroon van Ogotaï voor mij een beetje het vet van de soep was. Toen Sente aan zijn Jolan-cyclus begon, werd de reeks naar mijn gevoel weer leven ingeblazen. Om maar te zeggen, 't was niet al slecht wat Sente met Thorgal gedaan heeft.

Link naar reactie

Ik deel de mening van Metabaron "De Van Hamme-reeksen zijn op een gegeven moment uitverteld."
Ook wel logisch, na dik twintig tot vijfentwintig titels in een reeks, is het ook wel duidelijk.

Veel series koop/lees ik dan al jaren niet meer.

 

Het is jammer dat auteurs en uitgevers soms gewoon niet de lef hebben de stekker uit zo'n serie te trekken. Veel latere delen zijn zwakke aftreksels van eerdere delen en zij te gemaakt. Het voelt niet meer authentiek.

Laat Blueberry enzo voor wat het is. Hou de spannende verhalen in ere en verzin iets nieuws. Mooi voorbeeld is The Undertaker. Toch wel de Blueberry van nu.
 

Lucky Luke was bij vlagen nog aardig, sommige delen na de dood van Goscinny waren nog goed zoals De eenarmige bandiet en Fingers, maar de meeste waren soms wat ver gezocht. In de nieuwe reeks zijn er wel een paar die erg leuk zijn, Jolly Jumper op vrijersvoeten en zeker de laatste Het beloofde land is de beste in jaren.

En zo'n serie als Storm is echt vergane glorie. De reeks is echt slaapverwekkend. Na de dood van Don Lawrence waren de eerste twee/drie delen nog wel aardig, maar daarna is de reeks enorm zwak. Echt zo'n serie die je na de dood van de tekenaar niet meer hoeft te lezen.





 

Link naar reactie

Elke keer er een nieuwe XIII, Thorgal of Largo Winch uitkomt, lees ik hier op het forum hoe slecht/matig het allemaal is en dat het dringend eens zou mogen stoppen, maar iedereen heeft ze wel gekocht :)

 

inderdaad. Ik ben al lang gestopt trouwens.

XIII stopt bij deel XIII (het dossier)

Thorgal stopt na deel 22 (de kooi)

Largo stopt na deel 10 (...en sterven)

 

als je daar stopt heb je mijns inziens compleet afgeronde (en zeer goede) verhalen.

Link naar reactie

"Ik vond het een goed verhaal, maar Blake & Mortimer moet avontuur met futuristische technologie zijn, niet detective-soap die drijft op nostalgie"

Eens! De oude verhalen met sci fi/ bovennatuurlijke elementen zijn naar mijn mening het beste.
Ik vind de huidige nostalgische jaren '50 insteek toch wel knap gedaan. Het geeft de reeks een bepaalde charme (net als een BBC detective) die maakt dat ik t nog altijd graag lees. Tel daarbij het prachtige tekenwerk van Juillard op en je hebt aan mij een blijvende koper :-)

 

De detective-verhalen van Sente leunen nog het meest aan tegen het minste deel van Jacob's oorspronkelijke reeks (Het halssnoer van de koningin). 
 

Wat betreft Van Hamme- het siert hem dat hij zelf stopt met zijn lopende reeksen. De reeksen liepen op dat moment al wat te lang eigenlijk, maar dessalniettemin vond ik bijvoorbeeld 'De Barbaar' en 'Kriss van Valnor' nog steeds erg goed. Het slotdeel van XIII van Van Hamme was ook prima te smaken. Van Largo Winch had ik op gegeven moment wel echt t idee dat de koek op was. Ik heb het altijd jammer gevonden dat de meer financiele/ economische setting van de verhalen zoals in 'OOB' werd losgelaten en het geheel meer en meer op een goedkope actiefilm begon te lijken.   

Link naar reactie

"Ik vond het een goed verhaal, maar Blake & Mortimer moet avontuur met futuristische technologie zijn, niet detective-soap die drijft op nostalgie"

 

Eens! De oude verhalen met sci fi/ bovennatuurlijke elementen zijn naar mijn mening het beste.

Ik vind de huidige nostalgische jaren '50 insteek toch wel knap gedaan. Het geeft de reeks een bepaalde charme (net als een BBC detective) die maakt dat ik t nog altijd graag lees. Tel daarbij het prachtige tekenwerk van Juillard op en je hebt aan mij een blijvende koper :-)

 

De detective-verhalen van Sente leunen nog het meest aan tegen het minste deel van Jacob's oorspronkelijke reeks (Het halssnoer van de koningin).

 

Wat betreft Van Hamme- het siert hem dat hij zelf stopt met zijn lopende reeksen. De reeksen liepen op dat moment al wat te lang eigenlijk, maar dessalniettemin vond ik bijvoorbeeld 'De Barbaar' en 'Kriss van Valnor' nog steeds erg goed. Het slotdeel van XIII van Van Hamme was ook prima te smaken. Van Largo Winch had ik op gegeven moment wel echt t idee dat de koek op was. Ik heb het altijd jammer gevonden dat de meer financiele/ economische setting van de verhalen zoals in 'OOB' werd losgelaten en het geheel meer en meer op een goedkope actiefilm begon te lijken.

Dat financiële kantje komt terug, dat was de eerste vereiste van Francq.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...