Ga naar inhoud

Stripdagen Rijswijk 2017


retep

Recommended Posts

Gast Hanco Kolk

Hey Luuk, ik hoef daar helemaal niet mee aan de slag! Ik ben tekenaar.

 

Cross Comix doet het anders. Daar zijn helemaal geen signerende tekenaars en ook geen marktkramen. Enkel entertainment, podium- en videoshows rondom strips. Vanaf september gaat in dat kader de Matotti-expositie in de Kunsthal van start, en op 21 oktober zijn er in verschillende zalen van de Rotterdamse Stadsschouwburg workshops, lezingen, optredens van stripgerelateerde disciplines. We halen het medium uit het bekrompen alkoofje waar het niet goed gedijt.

Link naar reactie

Cross Comix doet het anders. Daar zijn helemaal geen signerende tekenaars en ook geen marktkramen. Enkel entertainment, podium- en videoshows rondom strips. Vanaf september gaat in dat kader de Matotti-expositie in de Kunsthal van start, en op 21 oktober zijn er in verschillende zalen van de Rotterdamse Stadsschouwburg workshops, lezingen, optredens van stripgerelateerde disciplines. We halen het medium uit het bekrompen alkoofje waar het niet goed gedijt.

 

Volgens mij precies de verkeerde kant op. In plaats van naar het brede publiek ga je van een beperkte groep stripliefhebbers naar een elitair groepje kunstliefhebbers dat nog niet eens strips koopt.

 

Dat gaat alleen lukken als je van strips een gesubsidieerde ipv een commerciele kunstvorm maakt.

Link naar reactie

Hey Luuk, ik hoef daar helemaal niet mee aan de slag! Ik ben tekenaar.

 

Cross Comix doet het anders. Daar zijn helemaal geen signerende tekenaars en ook geen marktkramen. Enkel entertainment, podium- en videoshows rondom strips. Vanaf september gaat in dat kader de Matotti-expositie in de Kunsthal van start, en op 21 oktober zijn er in verschillende zalen van de Rotterdamse Stadsschouwburg workshops, lezingen, optredens van stripgerelateerde disciplines. We halen het medium uit het bekrompen alkoofje waar het niet goed gedijt.

Daarom staat dit jaar Cross Comix ook op mijn lijstje

Vorig jaar kon ik daar, door omstandigheden, niet naar toe

(Sorry Robert!  ;) )

Strips is meer dan een beurs met signerende tekenaars of oude dozen met stripboekjes

Link naar reactie

Hey Luuk, ik hoef daar helemaal niet mee aan de slag! Ik ben tekenaar.

 

Cross Comix doet het anders. Daar zijn helemaal geen signerende tekenaars en ook geen marktkramen. Enkel entertainment, podium- en videoshows rondom strips. Vanaf september gaat in dat kader de Matotti-expositie in de Kunsthal van start, en op 21 oktober zijn er in verschillende zalen van de Rotterdamse Stadsschouwburg workshops, lezingen, optredens van stripgerelateerde disciplines. We halen het medium uit het bekrompen alkoofje waar het niet goed gedijt.

 

 

haha, nee, dat was natuurlijk ook niet op jou bedoeld :) Het eerste stukje van de mail was een reactie op je stelling, daarna was het meer algemeen bedoeld.

 

cross comix is een interessant project. Voor zover ik begrepen heb is dit gericht op een doelgroep die de minder commerciële strip lief heeft, of vergis ik me nu zo stellig? In elk geval, lijkt me wel interessant om op te volgen en te zien of deze aanpak iets kan los weken.

Link naar reactie
Gast Hanco Kolk

Niet mee eens, Tweetie.

De tijd van de brede publieksstrip zoals Jan, Jans en de Kinderen is echt voorbij hoor.

Het medium is zich enorm aan het uitbreiden als je je blik wat ruimer zet.

Stripverfilmingen - en dan niet enkel Marvel maar dit jaar ook My Friend Dahmer, Polina en Wilson.

Verstripte literatuur ( dit jaar Peter van Dongen met Adriaan van Dis)  en poëzie ( volgend jaar bij Blloan  ) of verstripte muziek ( Gorillaz en Fresku ).

Strip in de beeldende kunst en animatie.

Strips als journalistiek of informatief medium is zelfs in Nederland en Vlaanderen in opkomst. ( Jeroen Janssen )

Zoals in alle andere kunstvormen lopen de disciplines in elkaar over.

 

Dat wil Cross Comix laten zien en laten beleven. Inderdaad misschien niet uitsluitend gericht op de stripbeursbezoeker, maar met een veel wijder perspectief.

Grappig dat je de stripbeursbezoeker tegenover iets elitairs zet. Mijns inziens is het juist de stripbeursbezoeker die zo langzamerhand een bepaald soort elite is.

Link naar reactie

Tegen beter in toch gegaan. De aankomst begon al "veelbelovend". Er was zelfs iets na 10 uur nog voldoende parkeerplek. Ben vooral gegaan voor Hanco Kolk. Helaas niet gezien, maar ik begrijp uit het bovenstaande dat hij pas om 16.00 kwam. En dat terwijl er een tentoonstellinkje was van Studio Arnhem. Een tekortkoming van de organisatie om dat even te melden (net als van Cambré, of Varekamp die niet op zaterdag aanwezig was)? Overmacht van Hanco?  Nee, blijkbaar te weinig zin om te komen. Lecram is één van de weinigen die het begrjipt. Het draait om tekenaars en tekenaars. En tekenaars.  

 

49 jaar ervaring en dan dit. Maak voor de statistieken de 50 maar vol en stop dan maar met De Stripdagen. Als ze toch verder willen bundel dan je krachten met anderen. 

Link naar reactie

Hahaha..........Wilbert, drie in 1 koop......

Maar dat krijg je als je handelaren voor aanvang beurs bedient.......

Het geeft tenminste wel enige roering.

 

Crosscomix is een heel mooi initiatief, een geheel andere kijk op de zaken, maar waarschijnlijk voor een ander publiek.

 

En AMHO....ik kom al jaren niet meer strikt voor tekeningen op Nederlandse beurzen, het is meer een mix van dedicaces, beursuitgaven, bijpraten met verzamelaars/tekenaars en soms wat tweedehands aanschaffen.

Ik heb sinds 1982 alle officiele stripdagen bezocht, van Breda, Den Haag, Den Bosch, Houten, Alphen, Gorinchem tot aan Rijswijk toe. Ook in de jaren dat ik bijna niks met strips deed (gezin met jonge kinderen :e005: ) bleef ik 1 keer per jaar naar een beurs gaan. Je hebt wel gelijk dat een beurs van alles wat moet hebben, maar zelfs dat zal niet meer genoeg zijn......de jeugd heeft zoveel andere zaken.... 

De laatste jaren ga ik soms wel naar buitenlandse beurzen (bijv Brussel of Angouleme) voor tekeningen.....en vreemd genoeg (juist niet natuurlijk), die worden geweldig bezocht en de tekenaars zijn daar het middelpunt. Waar tekenaars zijn is het druk. En om tekenaars te krijgen moet je uitgeverijen hebben of een heel ambitieuze organisatie.

Maar eerlijk is eerlijk....die landen hebben veel meer striptraditie, dus of wij dit in Nederland voor elkaar kunnen krijgen........dat vrees ik niet.

 

En Luuk.....als die 500 stripnerds niet meer komen, is het over en sluiten....die maken wel de omzet....en niet Pim en Yvonne met kinderen.

Ik ben het volledig met je eens (al ben ik iets vrolijker en optimistischer misschien :e005: ) dat nieuw publiek zeer gewenst is.

Dus festival in centrum stad zonder entree, anders lok je nooit nieuwe bezoekers.

En oude mannetjes die voornamelijk blote borsten tekenen (is dat hint naar Olga van Lodewijk?) begrijp ik niet helemaal........en rijen voor uitgebluste acteurs zijn toch prima, dat vinden de mensen toch leuk dan, wees blij.

Als je puur naar tekeningen kijkt.....het klopt dat er steeds dezelfde mensen staan, waardoor nieuwkomers moeilijk tot niet tot de tekenaars geraken. Dat probleem kan je alleen doorbreken door veel tekenaars uit te nodigen....hahaha....en stands met tekenaars van Donald Duck en Standard misschien......of andere reglementen....

Link naar reactie

 

En Luuk.....als die 500 stripnerds niet meer komen, is het over en sluiten....die maken wel de omzet....en niet Pim en Yvonne met kinderen.

Ik ben het volledig met je eens (al ben ik iets vrolijker en optimistischer misschien :e005: ) dat nieuw publiek zeer gewenst is.

Dus festival in centrum stad zonder entree, anders lok je nooit nieuwe bezoekers.

En oude mannetjes die voornamelijk blote borsten tekenen (is dat hint naar Olga van Lodewijk?) begrijp ik niet helemaal........en rijen voor uitgebluste acteurs zijn toch prima, dat vinden de mensen toch leuk dan, wees blij.

Als je puur naar tekeningen kijkt.....het klopt dat er steeds dezelfde mensen staan, waardoor nieuwkomers moeilijk tot niet tot de tekenaars geraken. Dat probleem kan je alleen doorbreken door veel tekenaars uit te nodigen....hahaha....en stands met tekenaars van Donald Duck en Standard misschien......of andere reglementen....

 

Dat zie je verkeerd, die ouwe kerels die, belust op blote borsten,kleine kinderen wegschuiven zijn de pest voor de stripbeurzen. Dan kunnen we wel zeggen dat wij als prille 50-ers juist heel vriendelijk zijn voor jonge mensen die ook een tekeningetje willen, ze uitleggen hoe ze aan de wonderlijke dedie reglementen kunnen voldoen en ze zelfs wel eens voor laten.......

Link naar reactie

En Luuk.....als die 500 stripnerds niet meer komen, is het over en sluiten....die maken wel de omzet....en niet Pim en Yvonne met kinderen.

Ik ben het volledig met je eens (al ben ik iets vrolijker en optimistischer misschien :e005: ) dat nieuw publiek zeer gewenst is.

Dus festival in centrum stad zonder entree, anders lok je nooit nieuwe bezoekers.

En oude mannetjes die voornamelijk blote borsten tekenen (is dat hint naar Olga van Lodewijk?) begrijp ik niet helemaal........en rijen voor uitgebluste acteurs zijn toch prima, dat vinden de mensen toch leuk dan, wees blij.

Als je puur naar tekeningen kijkt.....het klopt dat er steeds dezelfde mensen staan, waardoor nieuwkomers moeilijk tot niet tot de tekenaars geraken. Dat probleem kan je alleen doorbreken door veel tekenaars uit te nodigen....hahaha....en stands met tekenaars van Donald Duck en Standard misschien......of andere reglementen....

 

haha, grappig hoe jij een heel andere gemoedstoestand leest dan wat ik bedoelde. Ik bedoelde het eigenlijk juist positief en opbouwend. Je krijgt de jeugd niet naar een saaie beurs (ben niet in rijswijk geweest dus daar heb ik effe geen mening over) waar je alleen maar tekenaars kan zien. Dan gaan ze wel wat anders doen. Is voor die jongeren toch ook echt saai :)

 

Die oude blote borstenmannetjes zijn de gewone striptekenaars hoor. Kijk eens even in je collectie, hoeveel boekjes staan er blote borsten in, of "bijna" blote borsten. (die kolk heeft met zijn meccano toch wel een hoop tepelpuntjes mogen zetten :) ) Dat bedoelde ik niet negatief hoor, maar dat hoor ik sommige ouders wel eens zeggen als ze met hun kleine kinderen naar beurzen gaan. Ik had niet specifiek iemand in gedachten tijdens een signeersessie of zo. 

 

Ik wil echt niet zeggen dat de groep liefhebbers van dédicaces niet meetellen op een beurs, integendeel. Maar ik durf wel je stelling omdraaien dat als je het alleen van die kleine groep moet hebben, is het ook over en sluiten. Je moet alle doelgroepen in de stripwereld bereiken. Zowel die fervente liefhebbers die een tekening in hun boek willen als de dagjestoeristen die een leuk dagje uit willen en ook consumeren. Maar die dagjestoeristen lok je niet met alleen maar tekenaars.

Link naar reactie

Hanco, denk je dat als morgen Marini komt signeren "het grote publiek" plots wel gaat komen? Die 500 stripnerds die een tekening in hun boekje willen, zullen er zeker staan kinderen wegduwen. Die wel. Daarna nog dagen zeuren over het signeer reglement. En tot slot nog eens mopperen dat er geen nieuw volk meer naar beurzen komt.

 

Maar Kaniesha, het dochtertje van Pim en Yvonne, is helemaal niet geïnteresseerd in die bekende tekenaar die ze niet kent.

 

Ik denk dat het publiek wegblijft en stripbeurzen doobloeden omdat het enige wat er gebeurt op zo'n beurs een paar van die oude mannetjes zijn die in een boekje (vaak met blote borsten) tekeningetjes maken. Die leden van het grote publiek willen geëntertaind worden. Die gaan liever een dagje eftelingen of net buiten het winkelcentrum wat hangen op een zaterdag. Of naar een comicon want daar gebeurt nog eens wat. Maar ook daar zie je diezelfde 150 die hard stripliefhebbers bij de tekenaars staan en staan de lange rijen voor uitgebluste acteurs met een hitserie in de jaren 80-90.

 

En als nou een tekenaar van die strips die Kaniesha leuk vindt, tekeningetjes maakt in haar boekje, dan wil ze daar ook best wel voor aanschuiven hoor want hoe gaaf is het wel niet om zo'n tekenaar bezig te zien, maar niet als het te lang duurt en er een hele rij staat en al zeker niet een hele dag.

 

Zingende striptekenaars noem ik dan alvast een eerste kleine stap in de goeie richting. Trek het hele gebeuren eens open, kom eens los uit de comfortzone, out of the box. Mensen interesseren zich niet voor de regisseur van de film maar voor het sterrendom van de acteur. Lijkt mij dat je daar mee aan de slag moet.

 

Ik moet dan toch wel denken aan Dick Heins en Ed vd Linden en Robin Mies met hun aanpak. Lovend.!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Dat zie je verkeerd, die ouwe kerels die, belust op blote borsten,kleine kinderen wegschuiven zijn de pest voor de stripbeurzen. Dan kunnen we wel zeggen dat wij als prille 50-ers juist heel vriendelijk zijn voor jonge mensen die ook een tekeningetje willen, ze uitleggen hoe ze aan de wonderlijke dedie reglementen kunnen voldoen en ze zelfs wel eens voor laten.......

 

nou dat geloof ik wel, je zal best een groepje hebben dat zich wat meer open stelt. maar soms zie ik het toch ook wel eens anders. En je mag niet iedereen over dezelfde haag scheren, daar heb je dan wel weer gelijk in.

 

het gezeur op de reep over stripbeurzen is toch soms ook echt niet meer te trekken hoor. Het lijkt wel of een aantal mensen denken dat die stripbeurzen er alleen maar zijn voor hen en hun wensen. Nou heb ik het niet specifiek over rijswijk in dit draadje over rijswijk :) maar eerder de algemene temperatuur in de beurzen topic.

 

maar ik wou nou toch echt niet gaan schoppen naar die fervente dédicace jagers, ik wou gewoon even stellen dat het een kleine maar fanatieke minderheid is en zoals ik hierboven al zei moeten alle doelgroepen op zo'n beurs willen komen. De kleine groep die veel koopt en de grote groep die weinig koopt maar in verhouding met zijn allen dan weer honderd keer zo veel als die kleine groep. En als je die grote groep op beurzen kan krijgen, heb je volgens mij weer leven in het beurslandschap.

Link naar reactie

Je kan, gezien bovenstaande discussie, gerust de vraag stellen of stripbeurzen nog van deze tijd zijn.

Ik kom als sinds eind jaren '70 op de Stripdagen en voor het internettijdperk was dit de ideale gelegenheid om boekjes waar je lang naar zocht te bemachtigen.

De combinatie van een groot aantal Tekenaars, uitgevers en handelaren maakte een tochtje naar de beurs de moeite waard en met mij vele duizenden lotgenoten.

 

Nu, anno 2017, met het internettijdperk en de sterk afnemende belangstelling voor strips in Nederland zijn de buitenlandse tekenaars en de grote uitgevers nauwelijks meer aanwezig en verwordt de beursbeleving zoals hierboven al aangegeven.

 

Ik vraag mij serieus af of er in Nederland nog ruimte is voor 4 of 5 van dit soort beurzen per jaar....

 

Misschien is een nauwere samenwerking en een beperking van het aantal beurzen een optie???

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

 

Die oude blote borstenmannetjes zijn de gewone striptekenaars hoor. Kijk eens even in je collectie, hoeveel boekjes staan er blote borsten in, of "bijna" blote borsten. (die kolk heeft met zijn meccano toch wel een hoop tepelpuntjes mogen zetten :) ) Dat bedoelde ik niet negatief hoor, maar dat hoor ik sommige ouders wel eens zeggen als ze met hun kleine kinderen naar beurzen gaan. Ik had niet specifiek iemand in gedachten tijdens een signeersessie of zo. 

 

Nu dat valt mee bij mij : ik denk dat ik er maximum een 200-tal sexueel-getinte heb (ik vraag er ook niet specifiek naar - ik ken maar één persoon die dit wel doet).

 

Ik laat de tekenaar vrij, maar bij mij is dat miniem 200 op 10.000 tekeningen valt toch mee, niet ?

Link naar reactie

Nu dat valt mee bij mij : ik denk dat ik er maximum een 200-tal sexueel-getinte heb (ik vraag er ook niet specifiek naar - ik ken maar één persoon die dit wel doet).

 

Ik laat de tekenaar vrij, maar bij mij is dat miniem 200 op 10.000 tekeningen valt toch mee, niet ?

 

haha, toch echt grappig dat iedereen over die blote borsten valt. Hoe hoog zitten die wel niet. Dat zijn niet de twee pointes die ik wil maken :)  (ok, flauwe moppen mogen weer af, dat laat ik beter aan hans teeuwen over).

 

Ik probeer het nog één keertje :) Het ging 'm niet over de dédi's maar over de strips zelf. In hoeveel strips gebruiken ze niet blote borsten of bijna blote borsten waar je een cleavage hebt die kim kardashian nog jaloers maakt, als verkoopargument? Er is altijd wel ergens een streepje functioneel naakt. Niet dat daar een probleem mee is, maar sommige ouders maken daar al wel eens een opmerking over. Disney doet het niet. Prime time familiezenders ook niet (al kijk ik weinig tv, dus ben ik hier misschien mis).

Link naar reactie

Luuk en Lecram Jullie hebben beide gelijk 

Die paar verzamelaars geven heel veel geld uit. Dat is goed voor de standhouders

Maar de extra bezoekers is ook weer nodig. Dat is namelijk extra geld voor de organisator 

De één kan niet zonder de ander

De familie's die een dagje langs komen hebben minder geld te spenderen maar die geven wel weer het gevoel dat het een aantrekkelijke beurs is waar veel mens op afkomen

Maar als je het niet aantrekkelijk maakt door neven activiteiten erbij te doen (een, voor hun bekende, signerende tekenaar, een quiz , flipperkast etc) zijn ze binnen uur uitgekeken.

Want denk je nou echt dat een dagjes mens een stripboek van 25 Euro gaat kopen?

Een doodnormaal geprijsde Asterix of een Suske & Wiske album kom je helaas haast niet meer tegen

Link naar reactie

Een doodnormaal geprijsde Asterix of een Suske & Wiske album kom je helaas haast niet meer tegen

 

Ik heb nog veel boeken van 1,2 of 3 Euro zien liggen, waarvan heel veel Suske en Wiskea. 

 

Maar wie gaat er nu 12,50 Entree betalen voor een paar alledaagse boekjes? Bij een dergelijke entree heb je automatisch een publiek dat uitsluitend uit diehards bestaat. Een gezin gaat bij zo'n prijs niet naar binnen.

Link naar reactie

Nou, de advertentie staat alweer op gereserveerd hoor....

 

Op Catawiki staan er ook een paar te koop:

* Durango beurseditie 2017: 2 maal 57,50 Euro

* Morea beurseditie 2017: 1 maal 65 Euro en 1 maal 74,99 Euro

 

Op Marktplaats staat nu ook een Durango beurseditie, al zijn er nog geen biedingen. 

Link naar reactie

Samenwerken en investeren... Niet alleen in tekenaars maar als ik zag hoe druk de tentoonstellingen waren in Angouleme... En hoe MOOI. Allerlei verschillende initiatieven van cross comix achtige bijeenkomsten tot wedstrijden. Van presentaties tot signeersessies. Promotie... Winkels die aansluiten bij het festijn.

 

Persoonlijke mening. Liever een giga festival verdeeld over 3 !!!! Dagen met heel veel keus in activiteiten en aanlokkelijk voor uitgevers om ook aan deel te nemen dan meerdere... Dit is het toch net niet ....gebeurtenissen.

 

Als internationale uitgevers zien dat er gepromoot wordt voor hun product door lokale uitgevers zijn ze ook eerder geneigd die niet in de kou te laten staan.

Link naar reactie

Nu dat valt mee bij mij : ik denk dat ik er maximum een 200-tal sexueel-getinte heb (ik vraag er ook niet specifiek naar - ik ken maar één persoon die dit wel doet).

 

bedoel je mij?  :)

 

 

Ik laat de tekenaar vrij,

 

ik meestal ook wel, maar dan binnen mijn 'thema'.... en toch liefst geen beaver en lieffst ook neit topless, maar voor sommige maak ik wel een uitzondering :)

 

 

 

Ik heb nog veel boeken van 1,2 of 3 Euro zien liggen, waarvan heel veel Suske en Wiskea. 

 

Maar wie gaat er nu 12,50 Entree betalen voor een paar alledaagse boekjes? Bij een dergelijke entree heb je automatisch een publiek dat uitsluitend uit diehards bestaat. Een gezin gaat bij zo'n prijs niet naar binnen.

niet echt, nee.

 

Dan wacht ik op Valkenswaard, neem mijn kids mee en heb het heerlijk naar mijn zin.

 

Of ik ga naar FACTS met mijn kids en betaal meer, maar dan staat er een enorm event tegenover. Die events in Nederland laat ik voorlopig naast me liggen (persoonlijke redenen alsook het feit dat men zich Comicon durft te noemen zonder Comic Tekenaars uit te nodigen etc, en tel daarbij op de hoeveelheid negatieve verhalen van desillusie) dus dat scheelt wel weer

 

 

Geen borst te zien, Luuk

prachtig!! Wie is die tekenaar?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Je kan, gezien bovenstaande discussie, gerust de vraag stellen of stripbeurzen nog van deze tijd zijn.

Ik kom als sinds eind jaren '70 op de Stripdagen en voor het internettijdperk was dit de ideale gelegenheid om boekjes waar je lang naar zocht te bemachtigen.

De combinatie van een groot aantal Tekenaars, uitgevers en handelaren maakte een tochtje naar de beurs de moeite waard en met mij vele duizenden lotgenoten.

 

Nu, anno 2017, met het internettijdperk en de sterk afnemende belangstelling voor strips in Nederland zijn de buitenlandse tekenaars en de grote uitgevers nauwelijks meer aanwezig en verwordt de beursbeleving zoals hierboven al aangegeven.

 

Ik vraag mij serieus af of er in Nederland nog ruimte is voor 4 of 5 van dit soort beurzen per jaar....

 

Misschien is een nauwere samenwerking en een beperking van het aantal beurzen een optie???

 

Helemaal mee eens, 1 of 2 grote stripbeurzen per jaar met een serieus budget en een mooi programma. Een paar kleinere beurzen (vb Kampen, Gouda) op regionaal vlak die vooral goed en gratis toegankelijk zijn.

Link naar reactie

Ik denk dat een gezin net snel 2 x 12,50 Euro zal neertellen voor een beurs met wat verkoopstands op een achteraf lokatie. Aan de buitenkant is er niets te merken dat er binnen iets met strips gebeurt. 

Klopt. Ik kom samen met mijn kinderen om albums te kopen. Dat kan je soms beter bij een gewone ssz doen. Ik was vorige week in Brugge, voorjaarsvakantie nietwaar, en daar heb ik veel voor weinig kunnen kopen.....

En mijn dochter gaat over twee weken liever naar Dutch Comic Con dan naar dit oude mannenfeestje....

Link naar reactie

 

Ik laat de tekenaar vrij, maar bij mij is dat miniem 200 op 10.000 tekeningen valt toch mee, niet ?

Hmmm, 10.000 dedi's. Logisch dat men eens wat anders wil. Maar bij gebrek aan beter gaat men toch weer in het rijtje vaste tekenaars staan.

 

Ze moeten overigens eens camera's boven de tekenaars plaatsen met een paar schermen iets verder weg, dan kan ik ook eens wat zien.

Link naar reactie

Er zijn tekenaren die dit soms doen kan ik je vertellen.

Maar heb dit meer in het buitenland gezien dan in Nederland.

Ze moeten wel altijd hun eigen apparatuur daarvoor meenemen.

Wellicht een leuk idee om daarin te investeren als beursorganisatie. 

Dan kan je de hoofdgast van een festival ook op die manier een podium bieden.

Link naar reactie

@boomvavavoom: lijkt me een Malik

 

Camera's en schermen: dat is nu eens echt een fantastisch goed idee. Alleen al als je in de wachtrij staat dan heb je tenminste al iets interessants te doen (behalve een babbel proberen te doen natuurlijk). Op FACTS heb je daar minder last van wegens dat je je ogen nog altijd de kost kan geven aan de vele cosplayers. Maar zelfs daar zou dit echt een meerwaarde kunnen zijn.

Ik heb geen idee wat dit aan extra kosten met zich meebrengt (camera/scherm/elektriciteit) maar een grote beurs als FACTS zou dit misschien wel kunnen dragen?

Brengt het ook iets op naast het "aangenamer" voor de bezoeker? Ik denk het wel. Nu zijn er veel mensen die gewoon de rijen voorbijlopen en idd niet kunnen zien wat de tekenaar in zijn/haar mars heeft. Misschien krijg je zo toch nieuwe geïnteresseerden.

Voor mijn part mogen ze op FACTS trouwens ook rondlopen met eten en drinken voor de wachtrijen...

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast Gerb-Art

Leuk idee, maar lijkt me duur en lastig. je moet alle apparatuur huren van een gespecialiseerd bedrijf, vervolgens alles (laten) installeren en neerzetten. Met allerlei statievenconstructies boven/naast de tekenaars, dus ook weer veel kabels, en aansluitingen. Daarbij rekening houdend met tekenaars die kromgebogen 'op het papier zitten', of andere onhandige camerahoudingen hebben. En dan de schermen, waar zet je die neer of hoe hang je die op, en hoeveel?

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...