Ga naar inhoud

Gags Kwabbernoot Onuitgegeven?


Menner

Recommended Posts

In de jaren vijftig verscheen kort het blad Robbedoes Junior, waarin ook korte moppen/ verhalen met Robbedoes, Kwabbernoot en de Marsupilami stonden. In het stripmuseum in Rotterdam ontdekte ik een gag van Kwabbernoot die ik nog nooit had gezien. Weet iemand hoeveel er zijn, en of het is uitgegeven? Voorbeeld, een kader:

post-474-0-99196100-1486991314_thumb.jpg

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

En het was ook niet echt de jaren vijftig.

Het personage ontstond in 1957, maar werd vooral in de jaren 60 gepubliceerd. Echter niet in het Nederlands.

In het Nederlands verschijnt het pas vanaf 1969 in het stripweekblad Robbedoes, en liep daarin tot in 1973. Daardoor dat ze mij direct aan de jaren 70 deed denken.

De reeks is van Tillieux (van Guus Slim), en Caesar lijkt inderdaad op Kwabbernoot, maar ik heb de personages nooit met elkaar verward.

Caesar is meer een gewone middenklasse-burger met een betrouwbaar werk en betrouwbaar inkomen (al is hij van beroep tekenaar) die allerlei gags beleeft met zijn nichtje, de wijkagent en wat andere figuren uit zijn omgeving. Een "family man", zouden sommigen zeggen, maar dat klopte niet, want hij was vrijgezel.

Tillieux had de gags heel erg op zijn eigen omgeving gebaseerd, en het personage Josientje was afgeleid van zijn dochtertje. Hij stopte ermee toen zij 8 jaar was, omdat hij er geen bruikbare antwoorden meer van kreeg.

Zijn auto schijnt trouwens een Ford T te zijn, maar ik weet niet in hoeverre dat waar is. Auto's van dezelfde periode lijken vaak op elkaar, en je moet soms een kenner zijn om het verschil te zien.

Overigens is "Ford T" meer de naam van het chassis dan van het complete pakket. Er zijn veel varianten van gebouwd over een lange periode, wat het nog moeilijker maakt om het onderscheid te maken met andere merken.

Het was een leuke reeks doordat de grappen zich afspeelden in een tamelijk zorgeloos universum.

Link naar reactie

De reeks is van Tillieux (van Guus Slim), en Caesar lijkt inderdaad op Kwabbernoot, maar ik heb de personages nooit met elkaar verward.

 

Als je de reeks kent van de voorpublicaties, of de albums (in kleur, meerdere gags, met een titel erboven) is het vrij normaal dat je beide personages niet met elkaar kan verwarren. Maar als je enkel een losse gags ziet, in zwart wit, zonder verdere uitleg, is het helemaal niet vreemd om te denken dat het om Kwabbernoot gaat.

Link naar reactie

Aha, Ceasar dus. Ja, die ken ik ook nog van de Nederlandse publicaties in Robbedoes. Maar dan vraag ik mij nog af: Heeft Franquin, bijvoorbeeld voor Robbedoes Junior, nog meer gags getekend dan de ene die ik ken: die ging over de Marsupilami en een spuitwaterfles.

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...