Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

On 21/05/2017 at 9:42 AM, Lefranc said:

Om het met Trump te zeggen : er wordt nergens zoveel fake news over gecreëerd dan over "uitverkochte" HC's en integrales.

Idd :-p  Na Duke zou de HC versie van Little England ook al heel moeilijk te vinden zijn terwijl het ook nog op Catawiki aangeboden wordt. 

 

5 hours ago, pudifar said:

Dus eigenlijk is de witte reeks een actualisatie van de rode reeks?

Niet helemaal anders hadden ze overal borstjes moeten bij tekenen :-p

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, shakeitupguy zei:

Idd :-p  Na Duke zou de HC versie van Little England ook al heel moeilijk te vinden zijn terwijl het ook nog op Catawiki aangeboden wordt. 

Van Little england zijn er 300 gedrukt,vertelde Du caju mij onlangs.

Quote

 

Niet helemaal anders hadden ze overal borstjes moeten bij tekenen :-p

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Aerogi zei:

Ben al een (lang) tijdje gestopt met het kopen van Sus en Wis, maar onlangs toch dat ene verhaal gekocht mbt WO I. Viel wel mee vond ik.

 

Maar bij het bekijken van de lijst op de achterflap toch wel nostalgische gevoelens. Ik ben S&W beginnen verzamelen toen ik een jaar of 9-10 was. Het waren toen de uitgaves rond nr 200. Ik herinner me dat ik heel hard uitkeek naar nr 200. En eigenlijk zijn daar echt wel goeie verhalen uitgekomen in die periode. Delta Duel, Tamme Tumi, bonkige baarden, kwaaie kwieten, Angst op de Amsterdam, de komieke Coco, glanzende gletsjer. Gewoon goeie verhalen, zorgvuldig getekend. Misschien dat ik die straks wel nog eens zal herlezen.

ik begonnen rond nummer 170 jaar of 8 en inderdaad vanaf toen was dat de beste periode , geerts was toen echt top , die verhalen lees ik nu nog altijd graag rond 250 gestopt , de interesse was compleet weg , de verhalen werden veel minder eigenlijk kocht ik ze enkel nog om ze compleet te houden maar dan toch definitief gestopt , de integrale ga ik nu alsnog verzamelen maar mss niet allemaal dat weet ik nog niet zeker, qua prijs en verzorgde uitgave best meer dan ok 35 euro is voor mij niet echt overdreven ,en natuurlijk is dat een brok nostalgie en betaal dat ook voor de bundels van saga (mini mensjes, rozebottel) en arboris en sherpa is nog iets goedkoper ( een 10 euro) maar een verhaal minder , in men kinderjaren had ik werkelijk alles van vandersteen uitgaves , na een tijd toch heel wat verkocht of ik zat over de 10 000 strips , dat barstte wat uit zen voegen en ook enkele jaren niets verzameld ook , nu terug wat maar eerder selectiever maar toch nog altijd een +- 200euro per maand 

Link naar reactie

heb gisteren nog eens bonkige baarden, tamme tummi, Angst op de Amsterdam en komieke coco gelezen. Eigenlijk zitten die verhalen heel goed in mekaar. En wat me vooral opvalt zijn de details in de tekeningen. In de kajuiten van de schepen staat het vol met potjes, kannetjes, tafeltjes etc. Ook de natuur (decors) in bvb de komieke coco of tamme tummiis vrij gedetailleerd.

 

Toch wel een verschil met die paar zeer recente die ik onlangs heb gelezen, lijkt nu veel meer op haastwerk.

Link naar reactie
4 uren geleden, Aerogi zei:

heb gisteren nog eens bonkige baarden, tamme tummi, Angst op de Amsterdam en komieke coco gelezen. Eigenlijk zitten die verhalen heel goed in mekaar. En wat me vooral opvalt zijn de details in de tekeningen. In de kajuiten van de schepen staat het vol met potjes, kannetjes, tafeltjes etc. Ook de natuur (decors) in bvb de komieke coco of tamme tummiis vrij gedetailleerd.

 

Toch wel een verschil met die paar zeer recente die ik onlangs heb gelezen, lijkt nu veel meer op haastwerk.

Ik heb het al eerder gezegd en ik ga het nog vaker zeggen, de albums die Geerts in die periode maakte zijn even goed (of beter) dan de Blauwe reeks van Vandersteen. Hoogtepunten uit het oeuvre van Vlaanderens best verkopende auteur.

Link naar reactie
5 uren geleden, Aerogi zei:

Toch wel een verschil met die paar zeer recente die ik onlangs heb gelezen, lijkt nu veel meer op haastwerk.

 

Tjah, 5 albums per jaar... Ik weet niet hoe dat indertijd bij Geerts zat (iemand?), maar dat is toch wel belachelijk veel. Zelfs al werk je in een goeddraaiend team.

 

Wat was voor jou het moeilijkst aan deze opdracht?
Luc: Het tempo waarin alles moest gebeuren. En dat in een volledige nieuwe lay out. Het is eigenlijk een beetje zoals je handschrift veranderen hè. Je moet even wennen, nadat je een figuur altijd op een bepaalde manier hebt getekend
Twee albums zijn inmiddels af. Momenteel zijn we bezig aan het derde in de nieuwe stijl. We maken er vijf dit jaar en dat betekent keihard doorwerken. We werken altijd een beetje vooruit en dat gaat altijd maar verder.
Toevallig heb ik de nieuwe albums net ontvangen van de uitgeverij. Dan merk je toch wel dat het een werk in progress is. Er is zeker nog ruimte voor verbetering.

 

http://www.sabam.be/nl/sabam/tekenaar-luc-morjaeu-bezorgt-suske-en-wiske-nieuwe-look-“het-voelt-een-beetje-aan-als-je

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
49 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Tjah, 5 albums per jaar... Ik weet niet hoe dat indertijd bij Geerts zat (iemand?), maar dat is toch wel belachelijk veel. Zelfs al werk je in een goeddraaiend team.

 

Geerts maakte als tekenaar/scenarist samen met een inkter vijf albums per jaar (plus af en toe nog wat kortverhalen). En dat waren toen nog albums van 52 pagina's. Met de komst van Marc Verhaegen kreeg hij er vanaf De Speelgoedspiegel (218) nog iemand bij die zijn potloodtekeningen verder uitwerkte en af en toe scenario's leverde.

Link naar reactie
3 minuten geleden, acor zei:

Ik heb vandaag die Classics eens aandachtig bekeken. Die nieuwe belettering vind ik echt spuuglelijk. Niet dat de oude belettering zoveel beter was, maar kon men echt geen mooier ogend lettertype kiezen?

Dat is nu eenmaal het gecomputeriseerde Suske & Wiske-lettertype.

Link naar reactie

Nog meer nummering-problemen. In de witte Classic-reeks is deel 1 Het geheim van de gladiatoren.  In de integrale is weliswaar geen sprake van nummering maar het eerste verhaal is hier De schat van Beersel.  

 

De inkleuring is inderdaad wennen. Zeker als er fouten gemaakt worden. Wat is er toch met het haar van Philip  gebeurd?

 

 

592734f748ec0_beerselnw0007.thumb.jpg.6b4d779eccc77b43f7623f7913271bfe.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, Noël zei:

Nog meer nummering-problemen. In de witte Classic-reeks is deel 1 Het geheim van de gladiatoren.  In de integrale is weliswaar geen sprake van nummering maar het eerste verhaal is hier De schat van Beersel.  

 

De inkleuring is inderdaad wennen. Zeker als er fouten gemaakt worden. Wat is er toch met het haar van Philip  gebeurd?

 

 

592734f748ec0_beerselnw0007.thumb.jpg.6b4d779eccc77b43f7623f7913271bfe.jpg

 

Ik zie hier een probleem met de inkleuring: de vleermuis heeft geen schaduw en de jongen wel. Het ontbreken van een gezicht is raar, maar dat zal wel niet aan de inkleurder liggen. 

 

Die opmerking over het gele haar is nogal onduidelijk 

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

Hierbij is het duidelijk dat je z'n achterhoofd ziet, omdat hij naar de vleermuis kijkt.

Een vergissing van de nieuwe inkleurder, maar met een fatsoenlijke eindredactie had die fout tijdig onderschept kunnen worden.

 

Dank je voor het plaatje.

 

Maar het plaatje is wel onlogisch getekend, aangezien de jongen naar het zwaard grijpt terwijl hij ergens anders kijkt. Ook is het haar raar getekend.

Je zou bijna denken dat in de oude versie de tekenaar het gezicht vergeten had en de inkleurder dat gecompenseerd heeft.

Link naar reactie
Op 2017-5-24 om 12:45, Tom B zei:

Ik heb het al eerder gezegd en ik ga het nog vaker zeggen, de albums die Geerts in die periode maakte zijn even goed (of beter) dan de Blauwe reeks van Vandersteen. Hoogtepunten uit het oeuvre van Vlaanderens best verkopende auteur.

 

Ik vind die Paul Geerts-periode ook onderschat, maar "even goed of beter dan de blauwe reeks"? Ik dacht het niet.

 

Me dunkt dat hij zich wel sterk op die verhalen baseert ("Tamme Tummi" en "Komieke Coco" lijken bv wel allebei remakes van "De Bronzen Sleutel"). En elke keer een "geheimzinnige onbekende" en een "schattig wezentje dat vriendjes wil zijn met Lambik". Met een verhoogde dosis pathos, het lijkt wel of er gaat geen Geerts-album voorbij zonder dat er iemand een huilbui krijgt. Da's dan zijn eigen handtekening, zullen we maar zeggen.

 

Grafisch zijn die albums (met name die geïnkt door Eugeen Goossens) wel prachtig: "Angst op de Amsterdam", "De Gouden Ganzeveer" en "De Mooie Millirem" zijn mijn favorieten uit die periode. 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Lük Bey zei:

Grafisch zijn die albums (met name die geïnkt door Eugeen Goossens) wel prachtig: "Angst op de Amsterdam", "De Gouden Ganzeveer" en "De Mooie Millirem" zijn mijn favorieten uit die periode. 

 

Eugeen Goossens is voor mij de beste inkter die de reeks ooit gehad heeft. Hij tilde de tekeningen van Geerts naar een veel hoger niveau. In 'Angst op de Amsterdam' zijn enkele pagina's niet door Goossens gedaan en het kwaliteitsverschil valt meteen heel sterk op.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik had nog tijdens de periode Geerts het verder kopen van Suske en Wiske opgegeven. Van de latere heb ik ze weliswaar wat sporadisch gevolgd en ik vond de oorspronkelijke aanpak van Marc Verhaegen echt wel goed met heel mooi, gedetailleerd inktwerk en verhalen met wat meer lef. Het nieuwste team heb ik intussen grotendeels bijgebeend. Ook alle ontbrekende albums heb ik gaandeweg toch weer gekocht. Die ben ik ook chronologisch beginnen lezen vanaf waar ik de reeks had opgegeven en na een tiental albums bleef dat weer steken. In een latere periode van Geerts speelde er zodanig veel toeval mee (och, hier ligt zomaar een hamer in het struikgewas), maar de verhalen gingen ook meer en meer ten onder aan commerciële belangen door steeds maar weer in te spelen op het jaar van die figuur of het jaar van dat onderwerp of voor verenigingen allerhande.

Tussendoor verschenen wel pareltjes, dat klopt, met subliem geïnkte albums als degene die hierboven zijn genoemd uit diezelfde periode. Ik heb wel begrepen dat er na de dood van Willy Vandersteen rap een studiomedewerker aan de deur werd gezet (die nog bij het OCMW moest langslopen om rond te kunnen komen) omdat Geerts hem niet kon luchten. Ik vond die man nog de beste inkter en hij verbaast me nog steeds met prachtige opdrachttekeningen die ik zie passeren.

Link naar reactie
1 uur terug, Lük Bey zei:

 

Ik vind die Paul Geerts-periode ook onderschat, maar "even goed of beter dan de blauwe reeks"? Ik dacht het niet.

 

Me dunkt dat hij zich wel sterk op die verhalen baseert ("Tamme Tummi" en "Komieke Coco" lijken bv wel allebei remakes van "De Bronzen Sleutel"). En elke keer een "geheimzinnige onbekende" en een "schattig wezentje dat vriendjes wil zijn met Lambik". Met een verhoogde dosis pathos, het lijkt wel of er gaat geen Geerts-album voorbij zonder dat er iemand een huilbui krijgt. Da's dan zijn eigen handtekening, zullen we maar zeggen.

 

Grafisch zijn die albums (met name die geïnkt door Eugeen Goossens) wel prachtig: "Angst op de Amsterdam", "De Gouden Ganzeveer" en "De Mooie Millirem" zijn mijn favorieten uit die periode. 

Ik had het over de vorm, niet echt over de inhoud. Alhoewel Geerts' scenario's wel beter in elkaar zitten dan die van Vandersteen.

De tandem Geerts-Goossens is ook mijn favoriet. Maar misschien is dat omdat we met die periode zijn opgegroeid? Vooral op het einde van hun samenwerking hebben ze enkele hele mooie albums gemaakt. De bonkige baarden of De glazende gletsjer vind ik heel mooi om naar te kijken. Met ook een Jerom zoals hij altijd zou moeten zijn, terug als een halve wilde getekend. Als ik me niet vergis was het eigenlijk de bedoeling dat Goossens steeds vaker zelf S&W-verhalen zou maken (vakantiealbums en reclamestrips en zo), maar helaas heeft Vandersteen met zijn Geuzen daar een stokje voor gestoken. Vreemd genoeg vind ik de Geuzen-albums die door Goossens geinkt werden dan weer de mindere van de reeks.

Op zich waren de S&W albums die Eric De Rop inktte ook niet slecht, maar hij hanteerde een veel dunnere lijnvoering en dat was toch eventjes wennen. Sommige pagina's uit De Komieke Coco, Sagarmatha of Het Wondere Wolfje zijn echt wel heel goed. Daarna was Geerts over zijn hoogtepunt heen. 

Link naar reactie
1 uur terug, acor zei:

 

Eugeen Goossens is voor mij de beste inkter die de reeks ooit gehad heeft. Hij tilde de tekeningen van Geerts naar een veel hoger niveau. In 'Angst op de Amsterdam' zijn enkele pagina's niet door Goossens gedaan en het kwaliteitsverschil valt meteen heel sterk op.

Ik vermoed dat Goossens de inkter was die het meest durfde afwijken van Geerts potloodtekeningen. Bij AopA zitten er doorheen het verhaal inderdaad stroken waarbij iemand anders de nevenpersonages (en de decors?) inktte terwijl Goossens de hoofdpersonages deed. Die invalinkter heeft zich duidelijk beperkt tot het overtrekken van de potloodlijntjes zoals ze er stonden en deed dat met een niet al te vaste hand.

Vreemd genoeg is Geerts zelf ook geen zo'n bijzonder goeie inkter. De cover van AodA, die Geerts helemaal zelf heeft gemaakt, vind ik bijvoorbeeld helemaal niet zo mooi geinkt.

Tja, soms werkt de ene combinatie beter dan de andere.

Link naar reactie

Ik heb net de Planeetvreter gelezen. Ik was niet echt onder de indruk. Het verhaal heeft niet echt de substantie die de Vandersteen en Geerts verhalen hadden. Wel leuk was die opsomming van de ijstijd dieren.

 

Wiskes haar zit een beetje vreemd. Dat ze borsten heeft, best, maar bij Tante Sidonia vind ik dat echt niet passen.

Link naar reactie
9 uren geleden, Kontiki zei:

Ik heb wel begrepen dat er na de dood van Willy Vandersteen rap een studiomedewerker aan de deur werd gezet (die nog bij het OCMW moest langslopen om rond te kunnen komen) omdat Geerts hem niet kon luchten. 

 

"Ik heb begrepen"? Feit of fictie?    

Link naar reactie
1 uur terug, Johnny Thunder zei:

Karel Verschuere? Geerts had moeite met hem, maar hij is zelf weggegaan. Dat lees ik net in het Geerts interview waarnaar in deze topic gelinkt wordt: http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/RR-12-Paul-Geerts.pdf

 

Nee, duidelijk niet. Verschuren overleed in 1980 lang voor Willy Vandersteen.

 

Maar zo moeilijk is het toch niet: Willy Vandersteen overleed in 1990. Wie verliet in dat jaar de studio? 

Link naar reactie
49 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Nee, duidelijk niet. Verschuren overleed in 1980 lang voor Willy Vandersteen.

 

Maar zo moeilijk is het toch niet: Willy Vandersteen overleed in 1990. Wie verliet in dat jaar de studio? 

nee, het is iemand anders, helaas... Een persoon waar ik trouwens nog altijd naar

op kijk en veel respect voor heb. En ben altijd heel tevreden als ik naast hem

kan zitten om te signeren...

Link naar reactie
Op 26/5/2017 om 11:24, Kontiki zei:

Tussendoor verschenen wel pareltjes, dat klopt, met subliem geïnkte albums als degene die hierboven zijn genoemd uit diezelfde periode. Ik heb wel begrepen dat er na de dood van Willy Vandersteen rap een studiomedewerker aan de deur werd gezet (die nog bij het OCMW moest langslopen om rond te kunnen komen) omdat Geerts hem niet kon luchten. Ik vond die man nog de beste inkter en hij verbaast me nog steeds met prachtige opdrachttekeningen die ik zie passeren.

 

Kontiki heeft al eens eerder vermeld wie zijn favoriete inkter was, het is dus niet zo moeilijk om te weten over wie het gaat. Feit is dat die man zijn functie ondertussen ingenomen was door iemand anders en dat de reeks waaraan hij werkte stopgezet werd wegens de dood van Vandersteen. Als het nieuwe hoofd van de studio (waar ze enkel nog Suske en Wiske produceerden) je dan ook nog eens niet kan uitstaan is het normaal zeker dat je een andere job moet zoeken? Jammer maar helaas voor de man en voor zijn vele fans.

Jammer dat hij sindsdien nooit een eigen reeks heeft kunnen opzetten of elders aan de slag kon.

Link naar reactie
16 uren geleden, Kontiki zei:

Feit, hij vertelde het me zelf. Er rest nog veel wrok.

Geen feit. Want heb je wederhoor toegepast bij Paul Geerts? Pas dan kun je een conclusie trekken.  Dan vind ik het antwoord van Tom genuanceerder en dichter bij de waarheid. De Geuzen werden namelijk niet voortgezet en inmiddels inkte Eric de Rop Suske en Wiske. Er was dus gewoon geen werk meer voor Eugeen Goossens (want daar gaat het over).  De keuze om Eugeen te vervangen door Eric de Rop is trouwens de keuze van Vandersteen zelf geweest. Neemt niet weg dat Eugeen een geweldige inkter en tekenaar is en een zeer aimabele man. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Noël zei:

De keuze om Eugeen te vervangen door Eric de Rop is trouwens de keuze van Vandersteen zelf geweest. 

 

Het is niet raar voor een leidinggevende om mensen uit elkaar te halen als die een slechte onderlinge relatie hebben. Willy heeft waarschijnlijk om die reden de inkters voor Suske en Wiske en de Geuzen omgewisseld,

Link naar reactie

Die verhalen heb ik al meermaals vernomen, vanuit verschillende hoeken. Hetzelfde met hele Verhaegen-gedoe. Uiteindelijk blijft het een kwestie waar we niet bij waren. Ieder is geneigd zijn favoriet te geloven. Maar er zijn waarschijnlijk zoveel kanttekeningen (om in de sfeer te blijven) waar wij ons niet bewust van zijn, dat ik het er voor mezelf bij houd dat de waarheid rond het middelpunt zal liggen. De veronderstelling van wie nu precies de grote boosdoener is, laat ik achterwege. Is mij ook iets te simplistisch.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Jammer dat er bij Standaard Uitgeverij niemand met visie zit. De Suske en Wiske Classics hadden ze kunnen uitgeven zoals nu gebeurt met Lucky Luke. Dan kan je perfect in een nieuwe lay-out alle strips uitgeven in de nummering zoals ze getekend zijn en moet je niet beginnen (of eindigen) met de minder interessante albums.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...