Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

3 minuten geleden, Lecram zei:

En mensen beledigen op zich is niet erg, daar zijn komedies/cartoons etc voor. Maar geef je hiermee dan aan dat de tekenaar van Suske en Wiske de zwarte man bewust beledigt door hem zo af te beelden? Volgens mij is het meer het weergeven van een bevestiging van een stereotype, geen komische belediging.

 

 

   

Nee, de tekening in de Suske en Wiske is vast niet bedoeld als belediging maar als karikatuur of inderdaad een (oud) stereotype. Maar als in het gehele album de afrikaanse mensen er op verschillende manieren (minder stereotype) blijken te zijn getekend, dan zou men wat mij betreft toch minder over die ene karikatuur mogen vallen. Maar ik heb dat album nog niet gezien dus dat is een (hoopvolle) veronderstelling. (als je begrijpt wat ik bedoel, ik vind het een lastige discussie om mijn gedachten duidelijk aan te geven)

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

 

Ik vind overigens dat de dame die de kat de bel aanbond erg genuanceerd bleef in haar protest. In tegenstelling tot veel van de triestige reacties die ik op dit forum lees deed zij niet hysterisch en schoot ze niet in een kramp. We leven in 2017, jongens. Tijd om wakker te worden.

 

 

Waldorf schrijft verhelderend - samen met slechts (!) enkele anderen - te midden de vele onzin, arrogantie en beperkt inlevingsvermogen in deze topic.

Maar het is al bij al niet slecht dat hier eens over wordt gepalaverd.

Link naar reactie

Decortekenaar Christian Verhaeghe maakte duidelijk dat de beginscène zich zestig jaar geleden afspeelde. In het heden worden de zwarten 'normaal' getekend. Ik vind dat nog altijd een rare reden om dan een grafisch onderscheid te maken. Alsof de evolutieleer pas de laatste zestig jaar is ingezet.

 

In Het Nieuwsblad staat vandaag trouwens een interessant artikel over hoe internationale, grote bedrijven af willen van stereotype reclame met vrouwen in de keuken en mannen in de wagen. Unilever heeft daarvoor een Unstereotype Alliance opgericht samen met UN Women, Facebook en Microsoft om dergelijke reclame voortaan te weren "omdat je het niet meer verkocht krijgt".

 

O ja, Homer Simpson heeft geen dikke lippen. Dat is zijn baard. Dokter Hibbert heeft daarentegen geen buitenmaats dikke lippen.

 

 

main-qimg-addab33eab2cb8256ed5ff792b3c485f.png

main-qimg-c40065b51697df87a31f38f72d9fde1f-c.jpg

163610-118005-dr-hibbert.gif.jpg

Link naar reactie
2 hours ago, Koen said:

 

Uit een column van Geert De Weyer in De Morgen :

 

"het album De vliegende aap uit 1946, waarin vandaag nog steeds het woord 'nikker' wordt gebruikt? Dáár bestaat anno 2017 pas echt geen excuus meer voor."

 

Ongelooflijk !!!! 

 

 

 

 

 

uXzfl.jpg

 

Het is een mooi voorbeeld van de vooringenomen stellingnames in dat soort artikels.

Enerzijds zegt Sidonia "nikker", maar anderzijds heeft ze IN DEZELFDE ZIN zelf toe dat haar vooroordelen niet kloppen.

De schrijver van dat artikel schrijft artikelen zoals Google Translate vertaalt. Het is het soort artikelen dat over enkele jaren wordt geschreven door computerprogramma's.

Bovendien is het woord gezegd door het personage. Dat maakt dus deel uit van de kenmerkenv an het personage, en daaraan morrellen is meer zelfcensuur door politieke correctheid, dan het vermijden van stereotiepen.

Het doet me denken aan dat plaatje in Het Geheim van de Zwaardvis (Blake & Mortimer) in het 3e deel, waar een van de Britse soldten het heeft over "gele apen" als hij de troepen van Basam Dumban bedoelt. Kun je dat schrappen? Ja, maar dan doe je de waarheid geweld aan. Want wat zouden die soldaten in werkelijkheid hebben gezegd? Het was nog veel erger.

Mensein die in hun moraliserende artikeltjes dan zulk taalgebruik aanvallen, bewijzen alleen maar hoe oppervlakkig hoe inzichten zijn.

Als je het mij vraagt zien we hier gewooin een krantenoorlog, waarbij ze gemakkelijk in open doel denken te kunnen trappen.

Je moet tenslotte niet verwachten dat De Morgen coulant is tegenover Standaard Utgeverij.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Kontiki zei:

In Het Nieuwsblad staat vandaag trouwens een interessant artikel over hoe internationale, grote bedrijven af willen van stereotype reclame met vrouwen in de keuken en mannen in de wagen. Unilever heeft daarvoor een Unstereotype Alliance opgericht samen met UN Women, Facebook en Microsoft om dergelijke reclame voortaan te weren "omdat je het niet meer verkocht krijgt".

 

Microsoft en anderen passen zich gewoon aan bij de plaatselijke regels, in Oost Europa worden zwarten vervangen door blanken en in het Oosten krijgen vrouwen een sluier (wat trouwens erg stereotiep is).

Hier is het mode om tegen de stereotiep in te gaan dus zullen ze dat ook doen, meer moet je daar niet achter zoeken vrees ik.

 

microsoft-racist-photo.jpg

Link naar reactie

Id. met enkele zwarten in de albums van Kuifje die werden vervangen door blanken. Dat gebeurde op vraag van de Amerikaanse uitgever, die zei: "boeken met zwarten erin verkopen niet". Wat dus betekent dat de blanken die boeken blijkbaar lieten liggen, maar de zwarten ook.

Link naar reactie

Al degenen die hier hard staan te schreeuwen dat dergelijke voorstellingen totaal ongepast zijn in strips want het maakt racisten van onze brave kindertjes, staan straks weer even hard te schreeuwen als er weer eens geopperd word dat dit of dat zou verboden moeten worden in strips omdat het aanzet kan geven tot geweld. Alleen schreeuwen ze dan het tegenovergestelde en lachen ze het weg met "alsof strips daarvan de schuld zijn"


 

Link naar reactie
57 minuten geleden, Lecram zei:

Begrijpen jullie dan niet dat bepaalde groepen ook in deze tijd nog moeilijker stages, banen, kansen etc. krijgen en sneller een etiket opgeplakt krijgen.

 

Stereotypering is niet hetzelfde als racisme en discriminatie. Stereotypering gebeurt met Hollanders, met Schotten, met Amerikanen en waarschijnlijk ook met Vlamingen. Racisme is pas wanneer er aan dat stereotype beeld ook een waardeoordeel of een negatieve content of gevolg wordt vastgehangen. Zoals de 'domme negertjes' in de Vliegende Aap bijvoorbeeld, dat is zonder twijfel racistisch en zou inderdaad moeten verwijderd worden.

 

Maar dat is blijkbaar helaas de realiteit van vandaag. Dat een stereotype karikatuur in een Sus&Wis en de zwartepietenkwestie meer aandacht krijgen dan het feit dat de Vlaamse Overheid nog steeds geen praktijktesten tegen discriminatie op de arbeids- en verhuurmarkt wil laten uitvoeren. Dat de bevoegde staatssecretaris het centrum voor gelijke kansen en tegen discriminatie afdoet als een bende onnozelaars. Dat de staatssecretaris voor asiel en migratie zich op de borst klopt als hij een vluchteling uit oorlogsgebied de toegang tot ons land kan ontzeggen. Of zonder proces iemand het land kan uitzetten, wanneer die 'verdacht' wordt van terrorisme. Dat op internetfora en facebook elke minuut van de dag iemand zich extreem racistisch uitlaat wanneer er in eender welk item iemand van vreemde origine aan het woord komt, zonder dat dit strafbare feit gevolgen heeft. Maar nee, der staat een overdreven karikatuur in een Sus&Wis, laten we daar drie dagen over discussiëren, tot de pap weer koelt en we half november terug over Zwarte Piet kunnen beginnen.

 

Ik lees hier regelmatig: 'we leven in 2017'. Awel, en helaas zijn er in 2017 belangrijker polemieken wat betreft racisme en discriminatie die een pak minder aandacht krijgen. Zal dat veranderen als de zwarten in Suske en Wiske minder dikke lippen krijgen? Ik mag het hopen, maar ik durf het betwijfelen.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Mask zei:

Al degenen die hier hard staan te schreeuwen dat dergelijke voorstellingen totaal ongepast zijn in strips want het maakt racisten van onze brave kindertjes, staan straks weer even hard te schreeuwen als er weer eens geopperd word dat dit of dat zou verboden moeten worden in strips omdat het aanzet kan geven tot geweld. Alleen schreeuwen ze dan het tegenovergestelde en lachen ze het weg met "alsof strips daarvan de schuld zijn"


 

 

Kan je daar nu nog es 1 voorbeeld van geven of sta je gewoon iets heel doms te zeggen?

 

Link naar reactie

Enkel in Oost-Europa, Bonte?

 

Ik heb enkele jaren gewerkt voor reclamebureaus, daarna voor een uitgever van maandbladen en vervolgens een krant waarbij ik voor elke denkbare bank bijlages, reclames of publireportages heb uitgewerkt. Een van die reclamebureaus is een vrij grote speler waar ik kon werken aan campagnes voor BMW, Lotus (van de koekjes), Toerisme Vlaanderen, Fortis, Base (toen het nog Orange was), Roche, enzovoort.

 

Om toepasselijke beelden te gebruiken, vooral bij banken, moesten we weleens in fotodatabanken zoeken. Hoeveel keer ik van de eigen redactie en salesafdeling de voorzichtige opmerking heb gekregen om geen beelden te gebruiken van (directie)vergaderingen of kantoren waar zwarten op staan "omdat dat niet realistisch was" of om die zwarten buiten beeld te houden. Het kwam ook wel omdat die foto's nogal gladde, politiek correctie beelden waren uit Amerikaanse databanken. Maar op den duur wist ik al op voorhand dat ik die beelden toch niet kon gebruiken en heb ik me moeten aanpassen.

 

Ik vraag me af of zijzelf al inspeelden op een latent racisme bij de bevolking en zich dus zelf al hebben aangepast aan wat het volk wil of in die gevallen niet wilde.

 

Van een voormalig hoofdredacteur van P-magazine heb ik ook geleerd dat er een ongeschreven wet is om op de cover van tijdschriften geen zwarten te plaatsen omdat de verkoop van dat nummer dan drastisch daalt. Dat statement verscheen ooit als voorwoord in een nummer om de toenmalige Miss België (een zwart meisje) op de cover te plaatsen.

 

En dichter bij ons blikveld: Soda was oorspronkelijk bedoeld als een zwarte flik. Tome wilde de platgetreden paadjes verlaten en Eddie Murphy was toen heel populair met rollen in Beverly Hills Cop. De tekenaar en de uitgever vonden dat integendeel nog wat te vroeg, zie ook  http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/ReeksTop50/ReeksTop50-33-Soda.pdf

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Stereotypering is niet hetzelfde als racisme en discriminatie. Stereotypering gebeurt met Hollanders, met Schotten, met Amerikanen en waarschijnlijk ook met Vlamingen. Racisme is pas wanneer er aan dat stereotype beeld ook een waardeoordeel of een negatieve content of gevolg wordt vastgehangen. Zoals de 'domme negertjes' in de Vliegende Aap bijvoorbeeld, dat is zonder twijfel racistisch en zou inderdaad moeten verwijderd worden.

 

 

Ik lees hier regelmatig: 'we leven in 2017'. Awel, en helaas zijn er in 2017 belangrijker polemieken wat betreft racisme en discriminatie die een pak minder aandacht krijgen. Zal dat veranderen als de zwarten in Suske en Wiske minder dikke lippen krijgen? Ik mag het hopen, maar ik durf het betwijfelen.

 

 

Nu, die zwarte man werd dus ook geportretteerd als de domme, geile neger van weleer...

 

en ja, er zijn belangrijker raciale vraagstukken die nog altijd om een oplossing vragen, maar de spreuk "verbeter de wereld, begin bij jezelf"... 

 

Link naar reactie

 

Zojuist, esteban² zei:

Ik hoop dat 341 - Mona Lisa snel verschijnt. ;)

 

Dat zal dan wel over een Italiaanse trut gaan. ;-)

 

Ik had Standaard Uitgeverij in elk geval een andere persbelangstelling toegewenst.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Koen zei:

 

wat mij betreft hou ik het in deze discussie voor bekeken.  (de meningen zullen toch niet veranderen)

 

Dat heb ik denk ik nu al drie keer gezegd, dat ik deze discussie voor bekeken ga houden :)

 

9 minuten geleden, marioboon zei:

 

Nu, die zwarte man werd dus ook geportretteerd als de domme, geile neger van weleer...

 

 

Vind je dat? Ik vond dat hij geportretteerd werd als een visser die schrok omdat hij een zeemeermin op een rots zag zitten. Het zal aan mij liggen.

 

9 minuten geleden, marioboon zei:

en ja, er zijn belangrijker raciale vraagstukken die nog altijd om een oplossing vragen, maar de spreuk "verbeter de wereld, begin bij jezelf"... 

 

 

Ik denk niet dat mezelf iets te verwijten valt, maar goed, ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Als je de kleine dingetjes aanpakt, zullen de belangrijke zaken misschien volgen. Dat kan, maar ik betwijfel het.

 

En bij deze hou ik de discussie ook voor bekeken, maar misschien dat ik er nog eens op terug kom :D

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

Stereotypering is niet hetzelfde als racisme en discriminatie. Stereotypering gebeurt met Hollanders, met Schotten, met Amerikanen en waarschijnlijk ook met Vlamingen. Racisme is pas wanneer er aan dat stereotype beeld ook een waardeoordeel of een negatieve content of gevolg wordt vastgehangen. Zoals de 'domme negertjes' in de Vliegende Aap bijvoorbeeld, dat is zonder twijfel racistisch en zou inderdaad moeten verwijderd worden.

 

 

Is "domme Vlaming" dan wél racisme, of kunnen Vlamingen niet gediscrimineerd worden wegens blank? Want die stelling hoor ik ook af en toe, meestal gerelateerd aan het CGKR (nu Unia) die schijnbaar deze stelling hanteren.

 

Verder ben ik het helemaal eens met uw post: er zijn belangrijkere en schrijnender zaken aan te pakken dan een uit de context gerukte tekening in een Sussewis. Deze week las ik een artikel over een Gambiaanse vrouw die al een jaar lang op zoek is naar een woning, maar er geen vindt. Dat ga je niet oplossen door een polemiek te starten over een tekeningetje of door gevoelige symbolen aan te vallen. Zoals ik al eerder stelde: ik ben al 40 jaar blootgesteld aan alle voorbeelden die hierboven werden aangehaald, toch zou ik haar zeker niet geweigerd hebben moest ik een woning te huur hebben staan.

Link naar reactie

En nu weer over strips. Zag ik net passeren:

 

In navolging van de 'grote' Suske en Wiske krijgen nu ook Junior Suske en Wiske een restyling. Jeff Broeckx is gestopt als tekenaar, die in 2002 aan de wieg stond van de reeks (toen nog Klein Suske en Wiske genoemd). De nieuwe (Nederlandse) tekenaar is Maarten Gerritsen. Hij tekende o.a. al voor Jan, Jans en de Kinderen en Donald Duck. De scenario's zijn van Peter van Gucht.

De eerste kennismaking met deze nieuwe Junior Suske en Wiske, ...

 

19437565_1790681807616508_5976357310196020497_n.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
7 hours ago, Lecram said:

En het is natuurlijk de grootste kolder dat hier huilverhalen worden neergelaten dat niks meer mag.....hahahaha......mijn betovergrootouders mochten niks, maar nu......in alle praatprogrammas wordt alles uitgesproken, cartoons zijn harder dan ooit, in sportprogramma's worden trainers en spelers keihard ondervraagd en neergesabeld, we maken grappige strips over het koningshuis, we hoeven geen stropdassen meer om, kinderen mogen de meest rare opleidingen volgen, kom op zeg. Ik mag (bijna) alles.  

 

Een boel cabaretiers zoals Teeuwen ea, filmmakers enz...doen aan zelfcensuur vanwege de potentiële dreiging die soms in daden wordt omgezet in sommige kringen. Nekschot stopte met cartoons tekenen. Men kwam hem zelfs van zijn bed lichten.

Sarko liet ook al eens wat journalisten ontslaan.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Een boel cabaretiers zoals Teeuwen ea, filmmakers enz...doen aan zelfcensuur vanwege de potentiële dreiging die soms in daden wordt omgezet in sommige kringen. Nekschot stopte met cartoons tekenen. Men kwam hem zelfs van zijn bed lichten.

Sarko liet ook al eens wat journalisten ontslaan.

Goed lezen Mauser, anders heeft meepraten geen zin, iemand stelt dat er straks niks meer mag, terwijl het heel duidelijk is dat we in deze tijd veel en veel meer mogen dan in alle eeuwen hiervoor...van homohuwelijk tot godsdienstvrijheid, van algemeen stemrecht tot what ever.

Jullie mogen je als volwassen blanke man ook gewoon in een glimmend Pieten pak hijsen, jezelf zwart schminken en de onnozele knecht uithangen (jij dat is echte traditie, dat willen de kinderen niet missen).  

Nou nou er zijn een paar cabaretiers die aan zelfcensuur doen....poe poe.....Teeuwen beledigt velen en kan dat ook gewoon doen, daar komen de mensen voor naar zijn show. Wij kunnen hier op deze reep gewoon normaal zeggen wat wij denken.

Er wordt nergens geschreeuwd (Mask komt waarschijnlijk nooit buiten) en als je de positie van de gewone blanke man wil vergelijken met de positie van de zwarte man....niemand die je daarvoor oppakt. 

 

Flauwekul dat er wel meer schrijnende zaken zijn om aan te pakken is ook zo'n dooddoener....natuurlijk zijn die er......wereldvrede, het klimaat, extremisme, aanslagen, bosbranden, oorlogen, kindersterfte's.....maar waar slaat dit nu op, wij zitten op de reep en het gaat over Suske en Wiske met daarin een tekening van een donkere man met (naar het lijkt) onnodige extreem dikke lippen, geen big deal, maar gezien de gevoeligheden onnodig in een kinderboek. Het heeft totaal geen nut voor het verhaal, maar het is zo getekend.

Daar gaat de discussie over. Dan kan je met verhalen komen dat je het niet begrijpt, dat ze echt zulke dikke lippen hebben, dat de persoon fluit of dat ook jij als Vlaming gediscrimineerd wordt. Dat mag, ieder zijn mening.

 

Persoonlijk ben ik voor volle vrijheid van meningsuiting (boven godsdienstvrijheid) en heb ik geen moeite met beledigende shows, cartoons, films of tekeningen. Maar deze tekening is eigenlijk geen echte belediging, meer een stereotype......de zoveelste bevestiging ervan. Dan vind ik dit niet op zijn plaats in een kinderboek. Het mag, maar ik vind het niet verstandig.     

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wel, die uitwerking van die zwarte in het S&W verhaal is inderdaad klungelachtig gedaan.  Zelf zou ik het zo niet tekenen.


Mask trachtte wellicht te duiden op het feit dat er te weinig gereageerd wordt als er eens een uitbarsting van geweld middels vuurwapens, of wapens tout court is in de samenleving, zoals massa-schietincidenten enz... terwijl er veel geweld voorkomt in allerlei kunstvormen en afgeleiden, zoals games, film, literatuur enz...waarmee hij een link wil leggen. En wellicht een signaal verwacht van overheidswege om daaraan iets te doen.

Wat ik dan weer ten stelligste tegenspreek.

Link naar reactie
Op 25-6-2017 om 22:19, Air zei:

Wel rare lippen, maar bovenal

Een vrolijk fluitende zwarte man. Voldaan met zijn vangst. 

Wat een ophef. Straks durft niemand meer een andere etniciteit te tekenen.

 

 

 

 

 

 

Als blanke man, misschien iets te ongenuanceerd gebracht.

achteraf een onnodige en te voorkomen stereo-typering. 

Maar laat ik er niet nog meer woorden aan vuil maken.

 

image.jpg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
33 minutes ago, Kameraad Mauser said:

Mask trachtte wellicht te duiden op het feit dat er te weinig gereageerd wordt als er eens een uitbarsting van geweld middels vuurwapens, of wapens tout court is in de samenleving, zoals massa-schietincidenten enz... terwijl er veel geweld voorkomt in allerlei kunstvormen en afgeleiden, zoals games, film, literatuur enz...waarmee hij een link wil leggen. En wellicht een signaal verwacht van overheidswege om daaraan iets te doen.

 

Neen hoor, ik wilde gewoon zeggen wat ik schreef: dat degenen die nu zeggen dat dit toch niet meer zou toegelaten mogen worden, want dat dit puur racisme is en dat zo racisme alleen maar in de hand gewerkt wordt en daarbij dus impliceren dat strips een niet te ontkennen invloed op het gedrag van de lezers heeft, de volgende keer wanneer het om iets anders gaat met evenveel energie het omgekeerde gaan beweren.

Link naar reactie

Bij de Junior Suske en Wiske zitten trouwens kinderen van zeer verschillende etnische afkomsten in de klas, als ik mij niet vergis. Goed zo SU! :D

 

De vernieuwde Junior Sus&Wis zien er goed uit. Dynamisch. Ik vond de vorige altijd een beetje oudbollig getekend. Pas op, niet slecht e, integendeel. Vakwerk zelfs, maar dit is duidelijk een modernere aanpak.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Kontiki zei:

19437565_1790681807616508_5976357310196020497_n.jpg

 

Ziet er leuk uit. Alhoewel ik proefpagina's heb gezien van een Vlaamse tekenaar die er minstens even leuk en zwierig uitzagen. Geen idee waarom Standaard tegenwoordig bijna al zijn tekenaars in het buitenland lijkt te zoeken. Maar ik gun het Maarten, hoor.

Ik zie dat Wiske een nieuw kapsel heeft. Vreemd genoeg wel niet het nieuwe kapsel dat ze in de hoofdreeks heeft. En Suske heeft nog zijn oude (vertrouwde) kuif. Nu ja, dat kunnen toch de echte Suske en Wiske niet zijn, want zoals we allemaal weten kenden die elkaar niet toen ze klein waren.

Waar blijft die prequel met de avonturen van Suske op Amoras?!

Link naar reactie

Het is maar één prentje natuurlijk, maar de gezichten zijn mij toch iets te expressief. De twee figuurtjes rechts lijken zo weggelopen te zijn uit één of andere horror movie. De kop van Suske is dan weer helemaal Mickey Mouse, maar dan zonder de oren. Kortom: even wennen...

 

fake-smile.jpg

 

Link naar reactie

Wat een complete non-discussie...

 

Afrikanen kunnen toch dikke lippen hebben? Als dat al niet meer mag, gaan al diegenen met dikke lippen vinden dat ze genegeerd worden... écht, wat een kutdiscussie. Zolang ze niet worden gekarikatureerd zoals in de écht oude verhalen...

 

En wat doe je dan met die nieuwe reeks van Leo (Mermaid project?) Een soort omgekeerd racisme, maar de zwarten worden ook met dikke lippen getekend, waarom is er dan geen kritiek gekomen?

9782205066319_p_5.jpg

 

Echt, door al dat overgereguleerd politiek correctheid gedoe, zorg je alleen maar voor nog meer discussie, nog meer racisme. Als je zegt dat zwarten een grote ... hebben, wat ook een cliché is, gaat dat nooit een probleem zijn. als Antwerpenaren lachen met ons Westvlaams taaltje, zijn wij daar zelfs trots op.

 

En die borsten... so what? dat verhaal met die peniskokers vond ik veel confronterender toen het werd uitgegeven.

Link naar reactie
13 uren geleden, Kristof Berte zei:

Bij de Junior Suske en Wiske zitten trouwens kinderen van zeer verschillende etnische afkomsten in de klas, als ik mij niet vergis. Goed zo SU! :D

 

Voor mijn illustratiewerk voor educatieve uitgevers werd er ook altijd benadrukt dat ik geen totaal blanke klas tekende (wat je onbewust als blanke tekenaar wel doet) maar een representatieve anno nu klas.  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...