Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Zojuist, marioboon zei:

 

Voor mijn illustratiewerk voor educatieve uitgevers werd er ook altijd benadrukt dat ik geen totaal blanke klas tekende (wat je onbewust als blanke tekenaar wel doet) maar een representatieve anno nu klas.  

Tiens, sommige opdrachtgevers willen dan weer enkel blank in hun illustraties.

(ik heb in mijn doodgebloede versie van De Lustige Kapoentjes een kapoentje met een licht kleurtje en wellicht een islamitische achtergrond gestoken. Het is niemand ooit opgevallen. Soms kan een mens ook té subtiel zijn).

Link naar reactie
3 uren geleden, Aerogi zei:

Wat een complete non-discussie...

 

Afrikanen kunnen toch dikke lippen hebben? Als dat al niet meer mag, gaan al diegenen met dikke lippen vinden dat ze genegeerd worden... écht, wat een kutdiscussie. 

 

Om de laatste keer hierop terug te komen, want het is vermoeiend en typerend, het gaat helemaal niet over het niet mogen tekenen van dikke lippen...

toch raar dat al diegenen die dit een non-discussie vinden zo moeilijk kunnen luisteren naar de reden van de discussie. 

Link naar reactie
6 minuten geleden, marioboon zei:

 

Om de laatste keer hierop terug te komen, want het is vermoeiend en typerend, het gaat helemaal niet over het niet mogen tekenen van dikke lippen...

toch raar dat al diegenen die dit een non-discussie vinden zo moeilijk kunnen luisteren naar de reden van de discussie. 

Over wat gaat de discussie dan wel? er worden in de gazetten een prentje van een Afrikaan met dikke lippen getoond, wat blijkbaar voer is om een discussie op te wekken. Had die tekening geen dikke lippen gehad, had er geen haan naar gekraaid. Dus het gaat wél over het tekenen van dikke lippen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Aerogi zei:

Over wat gaat de discussie dan wel? er worden in de gazetten een prentje van een Afrikaan met dikke lippen getoond, wat blijkbaar voer is om een discussie op te wekken. Had die tekening geen dikke lippen gehad, had er geen haan naar gekraaid. Dus het gaat wél over het tekenen van dikke lippen.

 

Q.E.D.

De argumenten die de jonge zwarte vrouw naar voor bracht waar de terechte discussie (want de uitgeverij erkende zelf hun "fout") moet je toch echt zelf horen. En ga niet af op gazettenpraat als de bron zo gemakkelijk terug te vinden is met een simpele google-zoektocht.

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, marioboon zei:

 

Dan toch niet een opdrachtgever die schoolboeken uitgeeft, want dat geraakt echt niet meer door de redacties tegenwoordig

 

En terecht! Ik merk het in de schoolboeken en tijdschriften van mijn dochter ook. Mij valt zoiets dan op, omdat in mijn tijd (ik ben 33, dus zó extreem lang is dat nog niet geleden) dat nog zelden of nooit gebeurde. Ik denk echter niet dat het haar al ooit enigszins is opgevallen. Wat mij hoopvol stemt voor de toekomst.

 

12 uren geleden, Tom B zei:

 

Dat kan je gebaseerd op die afbeelding toch moeilijk zeggen. 50 jaar geleden werden er in die stijl ook al strips getekend.

 

Allez, "modern" was misschien een verkeerde term. Maar zwieriger, dynamischer. Mooie inktlijn... Stijl deed me denken aan Gerben Valkema. Iemand vertelde me op facebook dat zowel Gerritsen als Valkema voor Jan Jans en de kinderen tekenden en Donald Duck. Ooit ga ik toch eens studiotekenaar moeten worden, lijkt me een uitstekende leerschool :D

 

Wat mij wél opviel is dat Suske en Wiske in die tweede tekening EXACT hetzelfde gezicht hebben, maar met een ander kapsel. Komt een beetje raar over.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Quote

 

"Waar niemand over aan het praten was in de media, is het feit dat die tieten totaal niet belangrijk zijn, maar dat er wel een ontzettend racistische, stereotiepe afbeelding van een zwarte man op datzelfde prentje staat. Ik snap niet dat dat niemand is opgevallen."

Hermans zegt dat het geen afbeelding is van een Afrikaanse man, maar van "een halve aap". "Dat zijn geen lippen, zo teken je de mond van een dier. Om verschillende redenen ben ik er niet goed van. Ik was vroeger een enorme "Suske & Wiske"-fan. Mijn ouders motiveerden me om goede punten te halen door te zeggen dat ik voor elk punt boven de 90 twee stripalbums kreeg en ik slaagde er dan in om 98 te halen, puur voor de albums. Ik was echt een superfan. Ik weet dat er in oude strips ook wel foute, racistische afbeeldingen voorkwamen, maar ik stoorde me daar, gezien de tijdsgeest, niet zo aan. Maar nu zijn we in 2017 en we moeten dit echt niet meer pikken. Ik vind het vooral problematisch omdat beeldtaal superbelangrijk is voor het zelfbeeld en maatschappijbeeld van kinderen en jongeren. Zolang zwarte mensen afgebeeld worden als halve apen, is het niet meer dan normaal dat ze behandeld worden als domme mensen."

 

 

Ik kan begrijpen waarom mensen denken dat het over lippen gaat. Want het gaat over lippen.

En wellicht ook wel over het feit dat die zwarte op blote voeten in een korte broek en t-shirtje van de visvangst komt. Maar dat kan je bezwaarlijk onrealistisch noemen en past perfect binnen het verhaal. Maar ja, dat kon ook een man in een kostuum op een brommertje geweest zijn.

Link naar reactie

>Over wat gaat de discussie dan wel?

@Aerogi

Over wat is nu wel duidelijk, maar waarom? Het is enkel dat een persoon er iets over ging zeggen en dat was toevallig een bekend persoon (neem ik maar aan, ik ken ze helemaal niet). Die bekendheid geeft aanhangers (social media e.d.) waarvan er een deel haar onvoorwaardelijk gelijk geeft. Vervolgens lijken er klachten te komen vanuit verschillende hoeken maar in feite komt het vanaf een enkele bron. Steeds meer mensen stuiten op die berichten en een hoop meningslozen laten zich meeslepen en vinden dat ze er dan ook maar iets over moeten gaan zeggen. De media neemt het over en maakt het veel groter dan het is en door het sneeuwbaleffect krijg je een onoverzichtelijke situatie met twee verdeelde kampen waar ook "wij" aan meedoen, en ja, daar valt ook ondergetekende onder.

Het gedrag van mensen op een kleine wereld. Zo snel als het opkwam zal het ook weer verdwijnen omdat er dan weer een nieuw "belangrijk" onderwerp wordt aangeboden en het zich gaat herhalen.






Link naar reactie

Goedemorgen Sjaak alles goed ?

 

Ja prima Bob,heb jij voor mij de nieuwe Suske en Wiske.

 

Welke versie Sjaak ?

 

Doe ze alle twee maar, je bent verzamelaar of niet toch ?

 

Maar je houdt toch helemaal niet van Suske en Wiske, de laatste die je kocht

was in  1983 !

 

Mjaa.... gewoon uit nieuwsgierigheid,tot ziens Bob

 

Tot ziens Sjaak, ik zal die Comanche integraal voor je reserveren

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

Precies. :) Negatieve publiciteit is ook publiciteit en vaak veel krachtiger. Haast niemand gaat het album 'niet' kopen omwille van dit.

 

 

Heel het idee 'negatieve publiciteit is ook publiciteit' versta ik niet...

 

Stel dat ik je ooit zie in het echt en ik verkoop je een geweldige trap in de chocowadijzen ( = slechte reclame voor mijn karakter), dan ben ik vrij zeker dat je me in de toekomst altijd zal herkennen... maar de kans dat je gaat associëren met prettige dingen lijkt me eerder beperkt.

 

 

Voor de rest, heel de heisa heeft me Nemo in slumberland doen herlezen en dat is altijd leuk.

 

Link naar reactie

Dat is nu toch echt een vergelijking die in de verste verte niet opgaat, imo.

Het énige dat mensen hiervan gaan onthouden, is dat ze het album ergens van kennen, want het is in het nieuws geweest.  En de kans is groot dat het zo eerder een trigger is om hem mee te nemen. Degene die wél weten wat het probleem hiermee was, kopen het waarschijnlijk toch, meer nog, misschien kopen mensen die hem niet zouden halen nu wél uit nieuwsgierigheid.  En geen mens die zich binnen twee maand nog kan herinneren dat er ooit een issue was.  Dat is de werkelijkheid.  De grootste brok kopers (gewoonteaankopers en kinderen) zullen hem sowieso willen hebben.  En in alle eerlijkheid, los van hoe wij er persoonlijk tegenover staan, ik zie énorm veel mensen op sociale media een heel defensieve houding aannemen in het voordeel van S&W.  Een duidelijke meerderheid.  Dus die negatieve connotatie zal snel verdwijnen, maar de publiciteit, die zal z'n inpakt wel gehad hebben.

In other news : http://player.yieha.be/read/9789002262166.html

Mooie pagina-indeling ! En we zien méér van de befaamde scene. ;) 
 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

.  En in alle eerlijkheid, los van hoe wij er persoonlijk tegenover staan, ik zie énorm veel mensen op sociale media een heel defensieve houding aannemen in het voordeel van S&W.  Een duidelijke meerderheid.  Dus die negatieve connotatie zal snel verdwijnen, maar de publiciteit, die zal z'n inpakt wel gehad hebben
 

 

Ja, dat snap ik niet, ze reageren alsof ze zich persoonlijk aangesproken voelen. Ze kunnen zich gewoonweg niet inleven in een ander.

Dankuwel erfenis van Vlaams Blok... :(

Link naar reactie

Overigens zijn de pagina-indelingen leuk en wat mij betreft bij het beste tekenwerk dat in een recente Sus&Wis zag. 

 

Detailkritiek: de meubels in de kamer van Suske zijn recht uit een kostschool gehaald, het nut van Wiske haar sjaaltje binnenshuis snap ik niet en de nieuwe look van Sidonia (lees: borsten), daar kom ik maar niet aan gewoon. 

 

Doch dat terzijde, ik zal em wel kopen :) 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
6 hours ago, marioboon said:

 

Ja, dat snap ik niet, ze reageren alsof ze zich persoonlijk aangesproken voelen. Ze kunnen zich gewoonweg niet inleven in een ander.

Dankuwel erfenis van Vlaams Blok... :(

Iedereen die het niet eens is met progressieve standpunten en politiek correcte censuur is een halve nazi?

Link naar reactie
3 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Iedereen die het niet eens is met progressieve standpunten en politiek correcte censuur is een halve nazi?

 

Lees nu toch eindelijk eens waar het mee begon: een zwarte vrouw vroeg zich af of het anno 2017 niet beter kan. Dat is alles. Die vrouw heeft niet om censuur gevraagd, of een publicatieverbod of wat dan ook. Ze heeft gewoon geschreven dat ze het jammer vond dat die zwarte visser er uit ziet als een aap, en dat we dus nog altijd dezelfde stereotypes gebruiken als in Tintin au Congo. Ik keer dus graag jouw debiele stelling om: niet iedereen die vraagt om eens wat beter na te denken is linkie-winkie poco gutmensch. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Lees nu toch eindelijk eens waar het mee begon: een zwarte vrouw vroeg zich af of het anno 2017 niet beter kan. Dat is alles. Die vrouw heeft niet om censuur gevraagd, of een publicatieverbod of wat dan ook. Ze heeft gewoon geschreven dat ze het jammer vond dat die zwarte visser er uit ziet als een aap, en dat we dus nog altijd dezelfde stereotypes gebruiken als in Tintin au Congo. Ik keer dus graag jouw debiele stelling om: niet iedereen die vraagt om eens wat beter na te denken is linkie-winkie poco gutmensch. 

 

 

:e007:

Link naar reactie
10 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Die vrouw heeft niet om censuur gevraagd, of een publicatieverbod of wat dan ook. Ze heeft gewoon geschreven dat ze het jammer vond dat die zwarte visser er uit ziet als een aap,

 

Ze heeft inderdaad niet om een verbod of censuur gevraagd, maar ze koppelde wel het R-woord aan de tekening. Dat, en de conclusie dat zwarten nog altijd als halve apen worden afgebeeld (hele apen hebben meer haar) door de Blanke Man heeft haar doen reageren, wat overigens haar volste recht is.

Het R-woord echter is iets wat iedereen in een kramp doet schieten tegenwoordig. 't Is dat het parlement het tegenwoordig te druk heeft met de Tommeltruc, anders waren er wel vragen gesteld.

En eerlijk, het R-woord wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Zou het dan toch een relatief begrip zijn?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De rest van het tekenwerk heb ik ondertussen ook al gezien. Zoals Tom Bouden al opmerkte, ziet de rest er al veel minder erg uit. Het zijn dan ook de plaatjes waarin dat personage in profiel wordt afgebeeld en al fluitend komt aangewandeld. En inderdaad, het ziet er bizar getekend uit. Ik zou het zo niet getekend hebben, zelfs op een karikaturale manier.

En inderdaad, die dames hebben niet zitten ijveren voor censuur en wat nog allemaal. Maar de reden waarom er wat defensief wordt gereageerd is omdat er al gauw met racisme wordt rondgestrooid. En "erfgenamen van koloniaal Europa die nog steeds gepriviligeerd door het leven schrijden met behulp van geïnstitutionaliseerd racisme". En "dank u Vlaams Blok/Belang." Zonder dat er daar enige reden voor is.

Maar  vanuit politiek correcte hoek zijn er nog anderen die wellicht vinden dat er niet enkel maar eens moet nagedacht worden over hoe men beelden creëert, maar dat er misschien ook moet opgetreden worden middels censuur, of begeleidende corrigerende structuren die waken over hetgeen er wordt gecreëerd. De stap is klein van: "misschien moeten we de volgende keer wat beter bedachtzaam omgaan met hoe we cultuuruitingen de wereld insturen", naar: "we stellen publicatieverbod in, plus vervolgen van de producenten".

Link naar reactie

WPG publiceerde dit: http://www.wpg.be/wateenweekendvoorsuskeenwiske/

 

Ik heb ondertussen voor mezelf uitgemaakt dat het in de eerste plaats om een kwalitatief slechte tekening ging. Voor de rest ga ik voortaan zo ver mogelijk uit de buurt blijven van commentaren die de heisa oogstte. Op social media zag ik echt vreselijke dingen passeren. Je zal als uitgever of stripmaker maar eens zo'n publiek hebben.

Link naar reactie
4 hours ago, Waldorf said:

 

Lees nu toch eindelijk eens waar het mee begon: een zwarte vrouw vroeg zich af of het anno 2017 niet beter kan. Dat is alles. Die vrouw heeft niet om censuur gevraagd, of een publicatieverbod of wat dan ook. Ze heeft gewoon geschreven dat ze het jammer vond dat die zwarte visser er uit ziet als een aap, en dat we dus nog altijd dezelfde stereotypes gebruiken als in Tintin au Congo. Ik keer dus graag jouw debiele stelling om: niet iedereen die vraagt om eens wat beter na te denken is linkie-winkie poco gutmensch. 

Kumbaya!

Link naar reactie
3 hours ago, Kameraad Mauser said:

En inderdaad, die dames hebben niet zitten ijveren voor censuur en wat nog allemaal. Maar de reden waarom er wat defensief wordt gereageerd is omdat er al gauw met racisme wordt rondgestrooid. En "erfgenamen van koloniaal Europa die nog steeds gepriviligeerd door het leven schrijden met behulp van geïnstitutionaliseerd racisme". En "dank u Vlaams Blok/Belang." Zonder dat er daar enige reden voor is.

De allereerste reactie die hier op dit forum op de oorspronkelijke link kwam, bevatte de zin 'Ga terug naar uw land!' (ondertussen verwijderd, maar ik ben redelijk zeker dat dat er letterlijk stond, en ik heb een zeer sterk vermoeden dat je die post wel gezien hebt). Enige vergelijking met Vlaams Blok-taal is dan natuurlijk totaal uit de lucht gegrepen?

 

Link naar reactie
On 28/6/2017 at 10:08 AM, Aerogi said:

Wat een complete non-discussie...

 

Afrikanen kunnen toch dikke lippen hebben? Als dat al niet meer mag, gaan al diegenen met dikke lippen vinden dat ze genegeerd worden... écht, wat een kutdiscussie. Zolang ze niet worden gekarikatureerd zoals in de écht oude verhalen...

 

En wat doe je dan met die nieuwe reeks van Leo (Mermaid project?) Een soort omgekeerd racisme, maar de zwarten worden ook met dikke lippen getekend, waarom is er dan geen kritiek gekomen?

9782205066319_p_5.jpg

 

 

 

Fred Simon bevestigde me gisteren op een signeersessie dat hij nooit geen kritiek heeft gekregen over zijn voorstelling van Afrikanen voor Mermaid Project & Rails.

 

Link naar reactie

Om ook nog eens een duit in het zakje te doen:

de tekening van die zwarte veroordelen omwille van die lippen, betekent dat de betrokken criticus let op UITERLIJKE knemerken. Maar of het verhaal racistisch is of niet, moet blijken uit het GEDRAG van de zwarte, niet uit zijn uiterlijk.

Het plaatje afkeuren getuigt dus van oppervlakkigheid, en niet van inzicht.

Link naar reactie
17 hours ago, Peter Motte said:

Om ook nog eens een duit in het zakje te doen:

de tekening van die zwarte veroordelen omwille van die lippen, betekent dat de betrokken criticus let op UITERLIJKE knemerken. Maar of het verhaal racistisch is of niet, moet blijken uit het GEDRAG van de zwarte, niet uit zijn uiterlijk.

Het plaatje afkeuren getuigt dus van oppervlakkigheid, en niet van inzicht.

 

Helemaal gelijk. Het is puur oordelen op uiterlijk. Dan de tekening walgelijk noemen, getuigt van weinig intelligentie. Stemmakerij om in de belangstelling te komen ten koste van iemand anders.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...