Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Je loopt wat achter, Peter. Dat Sidonia tegenwoordig borsten krijgt wisten we al, en volgens mij worden gsm al lang gebruikt in S&W (zelfs in Jommeke kennen ze dat al).

En scenaristen hebben geluk dat de batterijen van gsm's vaak leeg zijn, of dat er af en toe geen bereik is.

Link naar reactie
7 uren geleden, Tweetie zei:

 

Zo logisch is die oude nummering nou ook weer niet als #67 het eerste album van de reeks is. En die reeks staat ook niet op de volgorde van wanneer ze gemaakt zijn.

Ik bedoelde natuurlijk ook de chronologische nummering die ze konden hanteren. Door de nummering destijds te laten doorlopen vanaf 67 is dat ook al niet gebeurd. Door nu de nummering vanaf 1 te laten beginnen hadden ze de mogelijkheid.

4 uren geleden, Tweetie zei:

 

Alleen voor verzamelaars (maar die hebben S&W toch wel).
Als je chronologisch werkt, begin je niet met de inhoudelijk sterkere delen, waar nu voor gekozen lijkt te zijn. 

Dit zal wel de reden zijn inderdaad, maar zoals al hier in dit topic genoemd, gemiste kans....

Link naar reactie

Ok, ik heb de Franse uitgave binnen van zowel album 239 als de eerste 4 classics, en blijkbaar worden de albums 67 t/m 299 niet meer herdtukt in de rode reeks, als ik mijn beetje Frans mag geloven. Dat staat op de binnenzijde van album 239. De Classics worden ook uitgelijst hierin. Ik neem aan dat de Nederlandse versies hetzelfde zullen tonen.

Link naar reactie
38 minuten geleden, McRad zei:

Ok, ik heb de Franse uitgave binnen van zowel album 239 als de eerste 4 classics, en blijkbaar worden de albums 67 t/m 299 niet meer herdrukt in de rode reeks, als ik mijn beetje Frans mag geloven. Dat staat op de binnenzijde van album 239. De Classics worden ook uitgelijst hierin. Ik neem aan dat de Nederlandse versies hetzelfde zullen tonen.

 

Dan krijg je in feite twee reeksen:

* de Classiscs reeks

* de moderne reeks S&W 300 en hoger. 

 

Dat betekent volgens mij ook dat de moderne reeks gemiddeld wat zwakker zal zijn dan de Classics reeks. Bij de meer recente albums zitten veel meer zwakke albums.

 

Ik vraag me af of het commercieel nu zo handig is om twee reeksen op te zetten.

Link naar reactie
4 uren geleden, linthout zei:

Absoluut! Sidonia is Eufrazie niet!

Zullen we een actiegroep oprichten, Tom? Betogen?

WEG MET DE TETTEN VAN SIDONIA!!!!

Jij bent natuurlijk gewoon bang dat Sidonia nu populairder zal worden dan Eufrazie, dat begrijp ik wel.

(Merho zou die vernieuwing helemaal anders aangepakt hebben, bedenk ik net, hij zou gewoon een verhaal geschreven hebben waarin Sidonia ongelukkig is met haar platte borst en twee nieuwe borsten laat steken bij de plastische chirurg.)

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Vandaag een bijlage bij Het Nieuwsblad. Het is duidelijk een kinderstrip nu.

Ik zie dat Lambik nu ook moderne kledij heeft gekregen, maar toch nog steeds dat vlinderdasje draagt. Van alle vernieuwingen is dat het enigste wat mij echt stoort. Die twee aspecten van zijn outfit wringen met elkaar. De rest van de aanpassingen kan ik mee leven/maakt me niets uit/is een verbetering.

 

Ik weet wel niet of die bijlage een goed idee is. Het 'hoe hebben we elkaar leren kennen-stripje' is leuk, maar van het nieuwe verhaal hebben ze een soort korte samenvatting gemaakt door verschillende scenes aan elkaar te plakken, maar wel zodanig dat het eruit ziet als op elkaar volgende pagina's. Het resultaat is een van de hak op de tak springend verhaaltje. Als de (niet oplettende) lezers moeten denken dat dat een voorbeeld is van S&W nieuwe stijl...

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Jij bent natuurlijk gewoon bang dat Sidonia nu populairder zal worden dan Eufrazie, dat begrijp ik wel.

(Merho zou die vernieuwing helemaal anders aangepakt hebben, bedenk ik net, hij zou gewoon een verhaal geschreven hebben waarin Sidonia ongelukkig is met haar platte borst en twee nieuwe borsten laat steken bij de plastische chirurg.)

 

en dan op alle radio's en tv mogen komen om het te gaan uitleggen... :)

Link naar reactie
Gast Kontiki

De nummering van de rode reeks gaat verder, maar op de achterkant van de backcover start de albumlijst pas vanaf nummer 300. Tegelijk staat uitgelegd dat de albums 67 tot 299 in de nieuwe "witte" reeks Classics worden heruitgegeven.

 

Ik heb zopas het nieuwe album gelezen en ai, ai, ai, het rammelt langs alle kanten. Ik weet niet waar te beginnen. Van detailkritiek over verkeerd (of lukraak) geplaatste schaduwen en waarom Barabas geen beentjes aan zijn bril heeft gekregen terwijl dat wel zo is voor Sidonia tot de existentiële vraag of ik Suske en Wiske nog wel mag, kan en wil lezen.

Het kan ook zijn dat ik slechtgezind ben omdat ik net een factuur heb gekregen voor een verzekeringspolis. Maar ik breng het album zo meteen naar enkele kinderen die ik het huiswerk geef om het album eens, wars van nostalgie of bevooroordeelde intenties, te lezen.

Link naar reactie

merci voor die link, maar het is me eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk.

 

Tot en met welk nummer gaan deze in witte kaft worden heruitgegeven? En gaan de andere  (bvb de botte botaknol, ik zeg maar iets) dan nooit meer herdrukt worden volgens de huidige lay-out?

 

7,99 / stuk? Waarom zou je dat kopen voor die prijs? Dat zal toch maar de echte liefhebber/verzamelaar zijn? Ik zie me geen 8 euro uitgeven mochten mijn dochters sus en wis willen verzamelen. Ga ik ze wel op de rommelmarkt gaan zoeken of desnoods de rode uitgaven die nog her en der te koop zijn.

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Aerogi zei:

7,99 / stuk? Waarom zou je dat kopen voor die prijs? Dat zal toch maar de echte liefhebber/verzamelaar zijn? Ik zie me geen 8 euro uitgeven mochten mijn dochters sus en wis willen verzamelen. Ga ik ze wel op de rommelmarkt gaan zoeken of desnoods de rode uitgaven die nog her en der te koop zijn.

 

Ik haak ook af. Kocht ze nog uit gewoonte, maar vond er al niet zoveel meer aan, maar voor deze prijs ga ik ze niet aanschaffen.

Link naar reactie
Gast Kontiki
12 minuten geleden, Aerogi zei:

ah merci Kontiki, is al iets duidelijker. Dus de witte reeks zal dan gaan tot nr 232?

 

En creëren ze opnieuw een gat van 67?

Ik denk dat ze zich dat pas gaan realiseren als ze zover zijn. Maar zijn er geen Troskompas-kortverhalen en dergelijke meer die nog niet in de hoofdreeks een plaats kregen?

Link naar reactie

Bedankt voor de vele info en het voorbehoud. Het zal nog wel even duren vooraleer de Classics-reeks aan 232 of 299 nummers geraakt. Ik vraag me plots af:

- hoe lang houdt SU het verschijnen van classics-integrales vol?

- wat is de kwaliteit van het achtergronddossier in deze integrales, en blijft dit dossier behouden?

Dat wordt nog even koffiedik kijken.

Link naar reactie
Gast Kontiki
21 minuten geleden, Aerogi zei:

ah merci Kontiki, is al iets duidelijker. Dus de witte reeks zal dan gaan tot nr 232?

 

En creëren ze opnieuw een gat van 67?

Alhoewel, als ze ooit bij nummer 232 komen, zijn de nieuwste albums alweer Classics.

Link naar reactie
Gast Kontiki
Zojuist, Hamirubi zei:

Hoe ver staat Geert De Weyer trouwens met zijn (ultieme?) naslagwerk over Suske en Wiske?

Ik dacht dat het afgevoerd is door de bestuurswisselingen.

Link naar reactie
18 minutes ago, Aerogi said:

ah merci Kontiki, is al iets duidelijker. Dus de witte reeks zal dan gaan tot nr 232?

 

Het zal al een klein mirakel zijn als de witte reeks tot nr 12 zal gaan.

8 euro voor albums die je in afslagbakken voor een 1 euro vindt: verkoopstoppers gaan dat absoluut niet worden. En we weten wat er bij SU gebeurt met reeksen die geen verkoopstoppers zijn...

Het idee zit nochtans goed, maar de uitvoering is weeral ondoordacht: een zootje met de nummering of alleszins een floue communicatie errond, verkeerde prijszetting (je zou denken dat ze uit hun Apostata-debacle iets hebben geleerd, maar nee: weer plakken ze er een prijs op die het grote publiek absoluut niet gaat betalen), ....

Als die mop over de handtekening op de cover waar is, is ze symptomatisch: grafisch een goed idee om er de handtekening van Vandersteen op te zetten, maar pak dan wel zijn handtekening en niet die van Paul Geerts (ik zou ze zelf ook niet uit elkaar herkennen, maar ik werk dan ook niet aan de bron. Ik moet zoiets niet kunnen). 

 

Soit, een bij voorbaat verloren initiatief, vrees ik. 

(maar ik koop straks wel de bundelingen voor de ongelooflijk knap geschreven dossiertjes :e005:)

Link naar reactie
1 uur terug, Aerogi zei:

de rode uitgaven die nog her en der te koop zijn.

 

Wat een wirwar van uitvoeringen. Straks liggen vier soorten albums naast elkaar in de winkels:

1) oude rode delen van Suske en Wiske (klein), tm 295

2) nieuwe delen van Suske en Wiske (klein) 296 tm 338

3) het nieuwe deel van Suske en Wiske (groot) 339

4) de nieuwe witte delen (groot) 1 tm 4 (voorlopig) 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik denk dat ze zich dat pas gaan realiseren als ze zover zijn. Maar zijn er geen Troskompas-kortverhalen en dergelijke meer die nog niet in de hoofdreeks een plaats kregen?

 

En die wil jij ook in Franse HCs en integrales uit gaan brengen? 

Link naar reactie
Gast Kontiki
44 minuten geleden, Hamirubi zei:

- wat is de kwaliteit van het achtergronddossier in deze integrales, en blijft dit dossier behouden?

Die gaan waarschijnlijk op niets trekken, ik heb ze gemaakt.

Link naar reactie

De Kampioenen omnibussen (per 5 albums) verkopen vrij goed, maar die kosten dan ook maar 12,50. Het gaat natuurlijk om 5 x 30 pagina's ipv 5 x 52 pagina's.

Op zich denk ik wel dat er een markt is voor dat soort omnibussen, maar de prijs moet goed zitten.

Link naar reactie
Zojuist, Tweetie zei:

 

Nou, afgaande op de plaatjes, is de reeks gericht op tieners.

 

 

Maar waarschijnlijk zijn de verhalen daarvoor te kinderachtig.  

 

SW nieuw.png

Neen, de redenering is dat jonge kinderen liever verhalen lezen over kinderen die iets ouder zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...