Ga naar inhoud

Materiaal


cartoonesk

Recommended Posts

Op 13/3/2017 om 19:08, Waakwater zei:

'k Heb echte Windsor & Newton watercolors gekocht. 'k Merk toch een gigantisch verschil wat pigment betreft. Ook het 'upliften' van de verf na aanbrengen gaat merkbaar beter. Daarna heb ik nog eens met Staedler Student watercolors gewerkt en t.o.v. W&N voelde dat als een bakje met gekleurd krijt.

Ze zijn wel duur, die W&N blokjes.. 

Zijn er merken die jullie gelijkwaardig vinden aan bv. W&N maar een fractie van de kost?

 

Ik weet niet meteen het juiste antwoord. Ergens lees ik dat er iemand een hb of h2 voor gebruikt. Ik zou gewoon wat uitproberen tot je vindt wat je zoekt.

Link naar reactie

Heb je al eens wateroplosbare potloden geprobeerd? Vind ik persoonlijk heel prettig werken met aquarel omdat het beter integreert dan zo'n zwart HB. Afhankelijk van hoe hard je er met een penseel over gaat, blijf je de lijnen zien of veeg je ze weg. Vooral de donkerbruine is echt perfect ervoor.

prisma-col-erase.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 hours ago, Stuvio said:

 

Ik vind het een heerlijke pen, maar hoe moeilijk is dit om een deftige tekening uit te krijgen!

Penseel is een van de moeilijkste tekeninstrumenten om mee te werken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat is grotendeels waar.

 

Maar: herinner je Franquin en menig ander tekenaar die met pen - en ook fineliner - die vrij soepele lijnen kunnen creëren waar vrij veel variatie in verwerkt zit.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Een tijd geleden ben ik naar 0.7/0.8 gegaan.  Een 0.1 hou ik dan voor het echt heel fijn lijnwerk, hetgeen je toevoegt nadat de tekening grotendeels uitgewerkt is. Zoals hele fijne haren, ergens een heel fijn rimpeltje of ergens een detail op een blaadje ofzo...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Groter tekenen is echt een vereiste, toch als je een en ander van structuur en detail wil weergeven. Zelfs eenvoudige tekenstijlen worden dikwijls in grotere formaten uitgewerkt.

Boerke wordt niet in tekeningen van 3 bij 7 uitgewerkt.

Link naar reactie

Ik ben beginnen beteren in mijn inkten sinds ik met dikkere fineliners werk. Vroeger tekende ik standaard met 0.2 en 0.05.

 

Nu werk ik met 0.5, twee 0.3's (bij eentje breek ik de punt, dat geeft penseelachtige lijnen, de andere dient om af te werken) en een 0.1 om hele kleine lijntjes af te werken, zoals Mauser zei. Ook een 0.1 voor correcties hier en daar.

 

Penseelpen gebruik ik voor mijn vlakken in te zwarten, gaat lekker snel :) En af en toe als iets heel erg uitgesproken op de voorgrond moet staan. Al gebruik ik daar tegenwoordig ook soms een fineliner voor, met een schuine, platte punt.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wanneer de punt wat beschadigd is, of wanneer de fineliner al een eindje in gebruik is, krijg ik een wat gebroken lijn, hou ik heel erg van. Begint dan wat te lijken op de tekeningen van Burne Hogarth.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat een verspilling! Vlug een adviescomité oprichten om deze problematiek verder onder de aandacht te brengen en werkbare oplossingen creëren om de impact op mens, maatschappij en milieu in kaart te brengen en een halt toe te roepen. Deze materie kan en moet zeker bespreekbaar zijn en gemaakt worden, om samen met de sociale partners een breed maatschappelijk draagvlak te genereren zodat we er allemaal beter uitkomen, vooral naar de toekomstige generaties toe.

Dit wordt dan ook meteen het einde van de menselijke activiteit striptekenen en illustratie, met voltijdse werkgelegenheid op zelfstandige basis, daaruit vloeiende...

Link naar reactie
55 minuten geleden, Chimichanga zei:

Bij mij verslijten die dunne fineliners (denk 0,1) verschrikkelijk snel, na een week intentief gebruiken raakt de inkt al op :(

 

Dat ken ik. Volgens mij ligt dat niet aan de inkt, maar aan de slijtage van de punt. De truc is om niet te intensief te werken :D

 

Nee, ik ga er ook snel door, maar een week lijkt me nu wel heel kort. De 0.3's gaan alleszins langer mee. Als je gaat beginnen albums tekenen, zal dat meer dan waarschijnlijk toch op A3 zijn en dan ga je automatisch meer 0.3 en 0.5 gaan gebruiken.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
19 uren geleden, Stuvio zei:

Het is gewoon'n kaart voor leerkrachten, maar zij noemen dat de 'privilege-kaart'. Misschien is het ook voor (professionele) kunstenaars, ik weet het niet precies.


Is dit gewoon de lerarenkaart dan? 

Edit: Blijkbaar wel.  Net gevraagd aan mijn vrouw, zij wist daarvan.  Mocht ze dat nu de volgende keer zeggen wanneer we aan de kassa staan.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Voor buiten te schilderen... het is nogal afhankelijk van waar en hoe. Hoeveel comfort wil je tijdens het schilderen en hoeveel wil je hebben bij het verplaatsen? Werk je plat of staand... Voor mij persoonlijk zou een hard plankje of wat dan ook kunnen volstaan. Afwegen wat jouw noden zijn?

 

Gezien dit postje toch al over materiaal gaat..

Ik zat zelf ook met een vraagje, ik heb zo een waterverfpenseel met waterreservoir dat je erop kan schroeven. Normaal hervulbaar, maar ik krijg die niet meer los geschroefd. Iemand een oplossing zonder dat het penseel eraan kapot gaat? Ik had er al één naar de vaantjes geholpen zo. De andere zou ik graag heel houden.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zelf heb ik dat probleem ook gehad met zo'n Pentel brush. Toen ik het reservoir wou losschroeven kon ik niet anders dan flink duwen op het reservoir, vanwege de vastheid ervan, waardoor er veel te veel inkt in het penseel kwam. En het bleef zo. Dus die penbrush was onbruikbaar geworden.

Deze dus:

 

49521.jpg

Link naar reactie

Al in 2 richtingen geprobeerd, nergens beweging in te krijgen. Misschien is er wat water tussen het schroef gedeelte terecht gekomen en heeft dat een soort aanzuigeffect. De vorige had ik met een tang bewerkt, en zelfs dan was het niet los te krijgen.

 

@Alderwood: dat waren waterverf stiftjes zeker dat je daar heb gekocht? Hoe valt het gebruik mee? Waarmee te vergelijken? Kleurintensiteit? Transparantie, dekkend??

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Gisteren een deel van mijn benodigdheden kunnen inslaan. Helaas nog geen Schmincke. Gelukkig is er nog een winkel in de buurt die het wel verkoopt. Dat wordt dan iets voor morgen.

Recent zo eens wat reviews gezien van Schmincke. Het is inderdaad wel rijk aan pigment en hetgeen ik nodig heb.

St Petersburg White Knights en Old Holland zijn ook verfjes uit die kwaliteits ( en prijs) klasse.

Link naar reactie
1 minuut geleden, The Alderwood zei:

Het stoort me een beetje dat mijn schilderleraar nooit gezegd heeft dat mijn penselen slecht waren. 

Een goed penseel kan ook veel geld kosten. Maar er is inderdaad een merkbaar verschil in gebruik. Zelfde geld toch eigenlijk ook wel voor papier en andere materialen. Ik gebruik vaak Isabeys van 15 euro maar dat is nog goedkoop in vergelijking met de echt kwalitatieve penselen. Die gaan al naar 100den euros.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Merken kan ik je voor acrylpenselen niet echt aanraden, daarvoor doe ik het te weinig. Heb nog steeds de borstels die ik pakweg 5 jaar geleden gekocht heb. Maar je neemt best synthetische borstels heb ik de indruk. De natuurlijke gaan ook, maar die verslijten 10x sneller met acryl dan met olieverf, dus zelf gebruik ik enkel synthetisch voor acryl. Houden hun vorm ook veel beter. Qua vorm is het een beetje naar voorkeur. Zelf ben ik een fan van platte borstels omwille van hun veelzijdigheid, maar een kleine ronde borstel voor details is ook handig. Neem een paar van elk zou ik zeggen en probeer eens uit waar je zelf naar graviteert. Enkele platte, ronde of en een kattetong of 2  (Tussen plat en rond, soms noemen ze het filbert, is een soort van middenweg tussen de twee extremen en ook wel leuk om mee te werken). Je hebt ook allerlei andere fancy vormen, maar met combinatie plat/rond/kattetong kan je alles dat je moet kunnen.

 

Ik weet niet in welke winkel je ze haalt, maar in de Schleiper kan je aan zo een toog meestal de goeie penselen apart terugvinden per grootte en vorm en kan je ze ook in de hand nemen om de haren te voelen. Uiteindelijk zijn het niet zozeer de penselen als wel de kwaliteit van de verf die echt belangrijk is.

 

Link naar reactie
  • 8 months later...
Gast Kameraad Mauser

Gewoon simpel schetspapier. Meestal gebruikte ik copy papier. Een paar pakken van 500 vellen en ik kon weer een eindje weg. Maar de laatste tijd toch niet meer tevreden van dat soort papier. Het is me te glad.

Tot een jaar of 2 geleden had ik een merk copy papier dat zich vrij goed leende voor schetsen. Niet heel glad, maar ook geen echte korrel.

Maar de laatste paar jaar merk ik dat het net iets te glad is geworden om er echt prettig op te tekenen. Net alsof m'n potlood soms wegglijdt. Doet me denken aan die gladde Bristol. Met penseel en fineliners, dat werkt wel goed, maar met potlood...nah. Dus al een tijdje terug de Canson schetsblokken.

Maar wat voor schetspapier gebruiken de tekenaars en schetsers hier op de reep?

Link naar reactie

Vroeger kocht ik graag bristol blokken voor mijn strippagina's te tekenen. Ben enkele jaren terug overgeschakeld naar dozen print papier van clairefontaine.

_Groot nadeel dat mijn inkt steeds lichtjes bloed, rap verzadigd als je gaat gommen.

_Voordeel, goedkoop dus ik zit er minder mee in om een nieuw blad te nemen.

- Mijn laatste schetsboek is van Talens en ik vind het enorm prettig papier voor een schetsboek. Kan zowel inkt als verf aan.

- Duurder papier is meestal meer kwalitatief. Werken met potlood moet je korrel hebben en geen glad papier. Glad papier is meer voor stiften en inkten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...