Ga naar inhoud

HC Duke 1 wordt herdrukt


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ballon Media meldt me net dat ze de hardcover van Duke 1 gaan herdrukken door de grote vraag.
Dat verdient een extra thread, dacht ik.
Winst voor hardcoverkopers voor wie een eerste druk van minder belang is.

Link naar reactie
1 uur terug, belgiumdog zei:

aan welke prijs die ?

Pasted: Luxe uitgave met rode band met zwarte opdruk en stofomslag,  zal in een kleine genummerde en gesigneerde oplage uit komen. Oplage is 200 exemplaren waarvan 26 genummerde exemplaren A t/m Z. Verder zit bij elk van de albums een gesigneerde prent.

Prijs staat er nog niet bij. Volgens hun site kostte " De Veerman" in oplage van 195 exemplaren 69,95. 

 

Als een enkele stripwinkel 200 exemplaren kwijt kan voor een euro of zeventig, hoeveel exemplaren kan een uitgeverij dan kwijt voor een vijfde daarvan in heel Nederland en Vlaanderen? 

 

Link naar reactie

Ik volg met de nodige aandacht maar vooral verbijstering de hele heisa rond de HC van 'Duke'. Wat een gedoe allemaal. Als de HC uitverkocht is, neem je toch gewoon hetzelfde verhaal in een SC-jasje. Strips lezen is mss wel aangenamer in een harde kaft maar het gaat toch om het verhaal ??? Pure verzamelaars die strips kopen om hun collectie compleet te houden en daarvoor absoluut zweren bij HC én eerste druk... ik zal ze nooit begrijpen. Je koopt toch geen strips met het idee om ze ooit te verkopen aan hoge eerste-druk-prijzen ? Dan schiet de stripwereld toch aan zijn doel voorbij. Strips zijn gemaakt om leesplezier aan te beleven. Gert en ik kregen van stripauteurs die we geïnterviewd hebben meermaals de opmerking dat ze ook in het Frans graag goedkopere SC-jasjes zouden zien  verschijnen. Strips mogen geen puur luxe-object worden. Ze zijn geschreven en getekend om door een zo groot mogelijk lezerspubliek gesavoureerd te worden. Stripmakers willen toch maar één ding en dat is dat hun verhaal (tekst en/of tekeningen) door zoveel mogelijk mensen gezien wordt... Enkel strips uitgeven voor een 'niche'-publiek moet eerder uitzondering dan wel regel zijn. Als ik in de klassen waar ik lesgeef over mijn passie spreek, vallen mijn leerlingen vaak achterover als ze horen dat er veel strips enkel in HC bestaan en dat je al snel tussen de 15 en 20 euro moet neertellen voor één zo'n album. De meerderheid van het toekomstige lezerspubliek vindt 5,95 euro of 6,50 euro voor een strip al heel veel geld. Dat mogen uitgevers nooit uit het oog verliezen.

 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
18 minuten geleden, Tweetie zei:

Pasted: Luxe uitgave met rode band met zwarte opdruk en stofomslag,  zal in een kleine genummerde en gesigneerde oplage uit komen. Oplage is 200 exemplaren waarvan 26 genummerde exemplaren A t/m Z. Verder zit bij elk van de albums een gesigneerde prent.

Prijs staat er nog niet bij. Volgens hun site kostte " De Veerman" in oplage van 195 exemplaren 69,95. 

 

Als een enkele stripwinkel 200 exemplaren kwijt kan voor een euro of zeventig, hoeveel exemplaren kan een uitgeverij dan kwijt voor een vijfde daarvan in heel Nederland en Vlaanderen? 

 

Dat is kwaadwillig appelen met peren vergelijken. Het gaat hier om een luxe en dat is nog een ander publiek.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Kontiki zei:

Dat is kwaadwillig appelen met peren vergelijken. Het gaat hier om een luxe en dat is nog een ander publiek.

Lijkt me dat als een winkel winkel 200 exemplaren a 70 Euro kwijt kan dat een uitgeverij er dan  wel 1.000 of meer a 14 Euro kwijt moet kunnen. Het publiek voor goedkope HCs is veel groter dan dat voor dure luxe uitgaves. 

 

Ballon heeft gewoon een flinke fout gemaakt met de oplage en (wat voor hun spreekt) herstelt dat nu met een herdruk.

Link naar reactie

Ik betwijfel sterk of er duizend hardcoverkopers bestaan als er ook een softcover van bestaat. Nee, dat weet ik wel zeker. Je kan niet zomaar getallen vermenigvuldigen.

nogmaals: je overschat schromelijk het verzamelaarspubliek.

Link naar reactie
4 uren geleden, Kontiki zei:

Ik betwijfel sterk of er duizend hardcoverkopers bestaan als er ook een softcover van bestaat. Nee, dat weet ik wel zeker. Je kan niet zomaar getallen vermenigvuldigen.

nogmaals: je overschat schromelijk het verzamelaarspubliek.

Dat zal niet voor alle strips hetzelfde zijn.

In z'n algemeenheid zal 500 HCs voor een HC/SC uitgave meer dan voldoende zijn. Maar in dit geval, met alle Hermann fans, zullen het er meer zijn en denk ik dat 1.000 niet overdreven was geweest. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Tweetie zei:

Dat zal niet voor alle strips hetzelfde zijn.

In z'n algemeenheid zal 500 HCs voor een HC/SC uitgave meer dan voldoende zijn. Maar in dit geval, met alle Hermann fans, zullen het er meer zijn en denk ik dat 1.000 niet overdreven was geweest. 

Waarop baseer je jou opdat je aan 1000 komt?

Link naar reactie
9 minuten geleden, Tweetie zei:

Dat is een inschatting. Volgens CW zijn er 33 mensen die het album hebben en 27 die het album zoeken, dus de oplage had ongeveer dubbel zo groot kunnen zijn. 

De meesten houden hun collectie anoniem en ik heb al mijn bedenkingen uitgesproken over die zoeklijsten.

En is Hermann zo een verkoopsbom? Ik heb de stapel Duke SC gezien bij de SSZ en die was toch nog behoorlijk hoog.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Tweetie zei:

Dat is een inschatting. Volgens CW zijn er 33 mensen die het album hebben en 27 die het album zoeken, dus de oplage had ongeveer dubbel zo groot kunnen zijn. 

27 + 33 zijn nog maar 60 mensen. Laten we dit nu maal 10 doen, dan kom je nog maar aan 600 personen..

Link naar reactie
3 uren geleden, Zwendel zei:

De meesten houden hun collectie anoniem en ik heb al mijn bedenkingen uitgesproken over die zoeklijsten.

En is Hermann zo een verkoopsbom? Ik heb de stapel Duke SC gezien bij de SSZ en die was toch nog behoorlijk hoog.

Duke is in z'n eerste verkoopweek net buiten de top tien genoteerd, dan heb je erg goed verkocht. SC zal hij wel een stevige oplage hebben.

Link naar reactie

Haha....dit topic blijft doorgaan met hangende langspeelplaten, we hebben hier toch wel enig verstand hopelijk......iedereen ziet dat er te weinig HC gedrukt zijn..een feit, niet erg, wel te verwachten. Bijvoorbeeld 1000 stuks hadden ze moeiteloos verkocht. Ik ken zo veel mensen (ook niet die hards), die hem hadden gewild. Waarom nu maar blijven ontkennen, alleen maar om bang te zijn om niet gelijk te hebben....kom op.....ze drukken bij, een hele dure en omslachtige oplossing......zakelijk  was die 500 een domme fout.

Ook gezeur over het feit of iemand HC-ers wil of eerste drukken wil is erg vermoeiend. Wie is een ander om daarover te oordelen....ik drink dure Coca Cola en ik moet die B merken niet...begrijpen we dat ook niet.

ik wil originele cd's en geen gedownloade liedjes....mag ik ?

Dus als iemand HC-ers koopt moet ie dat zelf weten.....ik koop ook veel softcovers, maar ik begrijp de hardcoverkopers..... veel en veel mooiere uitgaven.

Voortaan gewoon dit soort grotere series alleen in softcover uitbrengen...??

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lecram zei:

Haha....dit topic blijft doorgaan met hangende langspeelplaten, we hebben hier toch wel enig verstand hopelijk......iedereen ziet dat er te weinig HC gedrukt zijn..een feit, niet erg, wel te verwachten. Bijvoorbeeld 1000 stuks hadden ze moeiteloos verkocht. Ik ken zo veel mensen (ook niet die hards), die hem hadden gewild. Waarom nu maar blijven ontkennen, alleen maar om bang te zijn om niet gelijk te hebben....kom op.....ze drukken bij, een hele dure en omslachtige oplossing......zakelijk  was die 500 een domme fout.

Ook gezeur over het feit of iemand HC-ers wil of eerste drukken wil is erg vermoeiend. Wie is een ander om daarover te oordelen....ik drink dure Coca Cola en ik moet die B merken niet...begrijpen we dat ook niet.

ik wil originele cd's en geen gedownloade liedjes....mag ik ?

Dus als iemand HC-ers koopt moet ie dat zelf weten.....ik koop ook veel softcovers, maar ik begrijp de hardcoverkopers..... veel en veel mooiere uitgaven.

Voortaan gewoon dit soort grotere series alleen in softcover uitbrengen...??

Wie z'n plaat blijft hier eigenlijk hangen? :-)

Link naar reactie
53 minuten geleden, Metabaron zei:

Duke is in z'n eerste verkoopweek net buiten de top tien genoteerd, dan heb je erg goed verkocht. SC zal hij wel een stevige oplage hebben.

Ja maar moest die heisa er niet geweest zijn, zou ik niet eens geweten hebben van die Duke omdat het een strip is die mij niet interesseert. Nu heb ik bij de ssz zelfs 1,5 sec getwijfeld of ik er eens in zou bladeren (wat ik niet gedaan heb).

Ik denk dat er veel zijn die hem gekocht hebben simpelweg omwille van de heisa.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Zwendel zei:

Ja maar moest die heisa er niet geweest zijn, zou ik niet eens geweten hebben van die Duke omdat het een strip is die mij niet interesseert. Nu heb ik bij de ssz zelfs 1,5 sec getwijfeld of ik er eens in zou bladeren (wat ik niet gedaan heb).

Ik denk dat er veel zijn die hem gekocht hebben simpelweg omwille van de heisa.

Het zal zeker wel links en rechts interesse gewekt hebben. 

Link naar reactie

Moeiteloos 1000 exemplaren verkopen kan je niet 'hard' maken. Dat blijft een veronderstelling, geen feit. Die vele mensen die je beweert te kennen, zijn grotendeels de mensen die ik ook wel ken en vele anderen hier ook. Dat is het gangbare publiek, dat zijn er geen duizend.

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Moeiteloos 1000 exemplaren verkopen kan je niet 'hard' maken. Dat blijft een veronderstelling, geen feit. 

Feit is dat de hele oplage binnen een week uit alle winkels verdwenen was  en dat exemplaren daarna drie, vier keer over de kop gingen. 
Jij noch ik kennen ook maar een fractie van alle mensen die strips kopen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...