Ga naar inhoud

Recensie – Donjon Nr. -84: Na de regen


Recommended Posts

Wirwar

 

De Donjonreeks van Joann Sfar en Lewis Trondheim kreeg na het eerste Franstalige album al snel een hele hoop zijreeksen. ‘Donjon Ochtendgloren’, is de prequelreeks en begint dan ook met nummer -99 en zou bijgevolg, hypothetisch gezien, kunnen doorlopen tot de nummers -1 en 0 en nadien naadloos kunnen overlopen in de hoofdreeks. Er zijn al mensen met OCD voor minder in het zothuis beland.

 

Los van die wirwar aan titels zijn de makers gelukkig slim genoeg om elk album  op zo’n manier te schrijven dat het min of meer op zichzelf te lezen is. In dit deeltje, Nr. -84 – na de regen, wordt de lezer weliswaar  een hele hoop voorgaande gebeurtenissen op het bord gegooid. Trondheim en Sfar zijn echter getrainde scenaristen die net genoeg uitleg geven om nieuwe lezers mee te krijgen en hen tegelijkertijd te doen verlangen naar de aankoop van de voorgaande albums.

 

De plot is in deze reeksen traditioneel minder belangrijk dan de karakterontwikkeling en de humor. In dit album worden de funderingen van een grote stad langzaam maar zeker ondergraven omdat een hoop rijke industriëlen per se een metrostelsel wil dat hen nog rijker zou gaan maken. Spijtig genoeg zal al dat graafwerk er naar alle waarschijnlijkheid voor zorgen dat de stad door de aarde verzwolgen zal worden. De investeerders vinden het vooruitzicht om meer geld te verdienen belangrijker dan het welvaren van de gemeenschap en willen dat gokje dus wel wagen.

 

Hyacint, beter bekend onder zijn geheime identiteit als de nachtelijke wreker: “Het hemd van de nacht” is nog aan het bekomen van de dood van zijn vrouw, maar wordt door tal van anderen aangespoord om, met behulp van het moordenaarsgilde, een stokje te steken voor plannen van de booswichten.

 

Allemaal niet bijster origineel, maar de charme van deze reeks is dat Trondheim en Sfar niets liever doen dan dingen in de plot te introduceren om daar vervolgens de poten vanonder te zagen en dat met doorgaans hilarische gevolgen. Als lezer weet je nooit wat te verwachten, niets is heilig. Dat zorgt ervoor dat elk verhaal al spannend is op zich. In een ‘normale’ strip verwacht men immers dat Hyacint in zijn opdracht zal slagen. In dit verhaal faalt hij niet alleen, hij doet dat nog eens op zo’n onverwacht pijnlijke manier dat men niet anders kan dan de hoed afnemen voor Sfar en Trondheim.

 

De tekeningen van zijn eveneens niet wat men van een doorsnee fantasy reeks zou verwachten. Tekenaar Christophe Blain goochelt met kriebelige lijnen die eerder in een graphic novel over iemands strijd tegen kanker of over abortus op het Chinese platteland zouden thuishoren. Zulks geëxperimenteer kan ik enkel toejuichen. Wat wel spijtig is, is dat hij zich er hier en daar nogal makkelijk van afmaakt door geen achtergrond te tekenen of die snel, snel bijeen te kriebelen. De lijn tussen kunst en luiheid is vrij dun.

 

Los van die kleine schoonheidsfoutjes is ‘Na de regen’ een waardevolle en uiterst hilarische toevoeging aan het Donjon Universum.

 

Donjon Nr. -84: Na de regen

Tekst: Lewis Trondheim & Joann Sfar

Tekeningen: Christophe Blain

Kleur: Walter

Uitgeverij Silvester

 

Prentjes en de cover op mijn blog: https://petermoerenhout.be/2017/03/22/recensie-donjon-nr-84-na-de-regen/

Link naar reactie
18 uren geleden, Koen zei:

Zo hilarisch was het toch niet. 

 

Kies je reply:

 

Smaken verschillen waarschijnlijk.

 

OF:

 

Volgende discussie:

 

-Ik vond het wel hilarisch!

 

-Ik niet!

 

-ik vindt van wel!

 

-Jij hebt een dt-fout gemaakt dus je hebt geen gelijk over al de rest dat je zegt.

 

-etc...

 

:e005:
 

 

18 uren geleden, Koen zei:

De uitleg die in het begin wordt gegeven gaat over gebeurtenissen die niet verstript zijn, die zich in de niet bestaande, ontbrekende delen -96 t/m -85 afspelen.

 

Dat spreek ik niet tegen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...