Ga naar inhoud

Strip2000 stopt ermee


Gast Kontiki

Recommended Posts

5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Hey Zwendel,

 

Van de recentere strips die verschijnen: Blacksad, Chew, Grandville, Krasse Knarren, Een Nacht in Rome om er een paar te noemen. De Strip2000 strips gaven mij altijd het grabbelbak gevoel (uitzonderingen daargelaten) waar men een kans kreeg om gepubliceerd te worden. Goed voor de diversiteit in het striplandschap maar de kwaliteit vond ik daardoor enorm wisselend. Ik snap dat het tegenwoordig hip is om negatief te zijn, dat is niet mijn doel, maar ik vind het wel is tijd worden dat signalen als deze op waarde worden geschat. Het betekent dat het publiek er niet was voor wat zij brachten, daar moet een volgende partij van leren.

 

Ik vind Blacksad vreselijk overrated, Krasse Knarren is ok. De rest heb ik niet gelezen en weet ik geen bal van.

 

Daar heb je mijn eerlijke mening.

 

Vraag je nu af wie de strips die ik niet ken gelezen heeft? ;)

Link naar reactie

Doodzonde.

Ik kan me best voorstellen dat pakweg Dating for Geeks een nieuw onderkomen kan vinden, aangezien ik deze zelfs regelmatig zie opduiken bij niet-stipverzamelaars.  Maar voor veel andere reeksen is dit waarschijnlijk het einde.  Triest.  'k Blijf ze dankbaar voor Ayak + Por.

Zal Biebel elders nog verder uitgegeven worden?  Gaat Jump nu een derde huis moeten zoeken?  Is de toekomst voor Gung Ho nu onzeker?  Kale + Kop, Louca, Flip, ... ik heb daar geen goed oog in.  Dat Hotel Nevelzicht en Dik van Dieren (Suske & Wiske Weekblad nostalgia) bij hen een kans kregen, vond ik ook al zo tof.

Bang afwachten ...

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:

Zal Biebel elders nog verder uitgegeven worden?  Gaat Jump nu een derde huis moeten zoeken?  Is de toekomst voor Gung Ho nu onzeker?  Kale + Kop, Louca, Flip, ... ik heb daar geen goed oog in.  Dat Hotel Nevelzicht en Dik van Dieren (Suske & Wiske Weekblad nostalgia) bij hen een kans kregen, vond ik ook al zo tof.
 

 Ik was ook heel blij met hun uitgave van Dik van Dieren en Gleever's andere klassieker De vloek van Bangebroek! Evenals de eerste albums in kleur van De Lunatoys en Tannenbaum (en andere (her)uitgaves van Cromheecke). Sommigen zullen deze albums misschien niet belangrijk vinden maar ik was er erg blij mee! (en het album met de laatste verhalen van Biebel die door Standaard vergeten is)

Link naar reactie

Het enige wat ik kocht was Café Cowala. Al de rest die hier wordt opgenoemd, ken ik niet (behalve eens een review gelezen van dating for geeks dacht ik).

 

En die ene Biebel heb ik ook gekocht. Maar vond dat eigenlijk geen goede strip, heb me er moeten doorspartelen, niks leek nog op de spitsvondige humor van pakweg de eerste albums uitgegeven door de Standaard. Dus het zal wel een reden gehad hebben dat de Standaard deze niet heeft willen uitgeven.

 

Maar ik ben dan ook zo'n typische 'mainstreamstripliefhebber'. Dingen van Leo, Bec, reeksen à la Thorgal, IR$ etc

 

Ik lees hier een oplage van 750 van iets dat aanzien werd als zeer goed (ken ik trouwens niet), maar 750 is toch wel zéér weinig.

 

En er komt toch gewoon véél te veel uit? Als ik naar de Striep of Fnac ga... pfffft zo veel keuze, ik heb echt geen voldoende budget om me te wagen aan uitgaves van dit soort niche uitgevers.

 

 

Link naar reactie
Op 25-4-2017 om 12:38, Paul_NL zei:


En daar laat ik het bij.

 

Goed zo, idem.

 

Verder was ik zelf ook verwonderd toen ik dat cijfer over Ayak+Por las. Maar ik ben evenzeer verwonderd dat iedereen hier zomaar veronderstelt dat een strip wel eens snel 5000 exemplaren zal verkopen. Ik wil de debutant nog ontmoeten die er meteen 4 à 5000 verkoopt.

 

Strip2000 was een uitgeverij die kansen gaf en ook tweede en derde kansen gaf. Omdat ze potentieel zagen, of gewoon omdat ze de strip leuk vonden. Het commerciële kwam pas op de tweede plaats. Eerlijk: ik vind/vond ook niet alles even goed, maar origineel en fris was het meestal wel. Doodzonde dus, hoe dan ook.

 

Wat mezelf betreft, ik kom wel terecht. Ik héb namelijk die kans gekregen, en - voor een debutant - niet onaardig verkocht. Ik vrees alleen dat iemand die op dit moment in dezelfde situatie verkeert als ikzelf twee jaar geleden, nu in eigen beheer zal moeten ploeteren. Gelukkig zijn er nog uitgevers als Bonte ed. waar ook nogal wat debutanten een kans krijgen. Want als we alleen nog commerciële strips van de grote spelers kunnen kopen, gaan we nogal wat pareltjes mislopen.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik vind het persoonlijk vooral op de eerste plaats erg voor de uitgevers, die heel hun hart en ziel in Strip2000 hebben geïnvesteerd. Ik hoop Kurt en co dan ook in de toekomst nog terug te zien in een andere creatieve functie in de Nederlandstalige stripwereld.

Wat Strip2000 deed was zéér moedig: (1) kansen geven aan kleine, vaak onbekende, soms zelfs gewoonweg vergeten Vlaamse of Nederlandse tekenaars en (2) op zoek gaan naar een nieuw doelpubliek - voor o.a. nieuwe, komische familiestrips e.d. -  via originele insteken (qua promotie, presentatie en publicatie). Beide aspecten hebben ze voor het volle pond nagestreefd, maar blijkbaar zijn ze daar ook twee keer tegen de beperkingen gelopen...

 

Wat betreft (1): kansen voor jonge tekenaars: dat is een zeer knap en nobel opzet maar eentje dat dus stukloopt op eerder beperkte verkoopscijfers. En dat ligt écht niet altijd aan de kwaliteit. In Vlaanderen bv wil het grote lezerspubliek voor familiestrips gewoonweg niets anders dan de klassiekers (of spin-offs daarvan). Trouwens, Aerogi: 750 stuks verkopen in het middenveld van ons Nederlandstalig striplandschap is écht NIET slecht. Probeert u het vooral zelf eens. :-)

 

(2) dan: op zoek gaan naar een nieuw doelpubliek : ook da's echt niet gemakkelijk, en dat weet elke tekenaar of uitgever die af en toe een stripfestival aandoet: het vaste publiek van de - zeer gewaardeerde - stripliefhebbers en verzamelaars aanspreken, is op die beurzen nog goed te doen. Maar hoe bereik je andere, mogelijke lezers, als je niet in elke supermarkt ligt of als niemand je strip kent? Bijna onmogelijk... Daarom zag je Strip2000 volgens mij ook steeds minder vaak op beurzen e.d. : hun vaste klandizie bereikten ze wel op hun VIP-avonden. Maar een nieuw doelpubliek bereiken? Zéér moeilijk in de stripwereld.

 

Zo jammer dat ze er mee stoppen, ik kan alleen hopen dat er toch een nieuwe uitgeverij zal opstaan of een bestaande uitgeverij zich zal profileren in de markt die Strip2000 toch 5 jaren lang mooi bediende. Anders vrees ik er een beetje voor dat het werk van vele jonge, minder bekende, getalenteerde Vlaamse en Nederlandse tekenaars ongepubliceerd zal verdrinken tussen alle heruitgaven, vertalingen en klassiekers bij de grote uitgevers.

 

Je zou kunnen zeggen: 'Terecht! Ze moeten er maar voor zorgen dat ze bij een grote uitgever terecht komen! Ze moeten maar kwaliteit maken'. Maar dat zou alleen betekenen dat je de kwaliteit van dat werk (o.a. uitgegeven door Strip2000) echt niet naar waarde kan schatten of zelfs gewoonweg niet kent... En dat je bijgevolg ook niet helemaal weet hoe de vork aan de steel zit. Zo eenvoudig is het allemaal niet.

 

Ik hoop in ieder geval dat de fijne mensen achter Strip2000 alsnog actief blijven in ons kleine striplandschap.

 

Fijne groeten,

 

Bart Proost

 

Link naar reactie

Inderdaad zeer jammer! Ik vond het een fijne uitgeverij en kocht vooral uitgaves van 'Gorilla' die hardcovers aan een betaalbare prijs uitgaf. (15 euro)

Gung Ho, Het Tiende Volk, Futura, Tony Sandoval, Het zwaard van Ardenois, Daltons,.... heb ik met plezier gelezen!

Hopelijk worden een aantal reeksen overgenomen door anderen.

 

Spijtig en zeer hard voor de familie en vrienden van Peter om na zo een verlies, te moeten stoppen met de geliefde uitgeverij van hun dierbare! Ik wens ze veel sterkte!

Link naar reactie
12 uren geleden, Azimut zei:

Inderdaad zeer jammer! Ik vond het een fijne uitgeverij en kocht vooral uitgaves van 'Gorilla' die hardcovers aan een betaalbare prijs uitgaf. (15 euro)

Gung Ho, Het Tiende Volk, Futura, Tony Sandoval, Het zwaard van Ardenois, Daltons,.... heb ik met plezier gelezen!

Hopelijk worden een aantal reeksen overgenomen door anderen.

 

Spijtig en zeer hard voor de familie en vrienden van Peter om na zo een verlies, te moeten stoppen met de geliefde uitgeverij van hun dierbare! Ik wens ze veel sterkte!

Die mensen ondergaan dus nu een tweede rouwproces....

Link naar reactie

Er zijn maar weinig uitgeverijen waarbij ik na het lezen van dit nieuws, oprecht meeleef met de mensen achter die uitgeverij. Voor mij zegt net dat gevoel zo veel over het unieke van Strip 2000. Ik hoop dat ze snel een nieuwe weg kunnen vinden die hun professioneel en persoonlijk de kans geeft hun ei kwijt te kunnen en voldoening te halen. 

Link naar reactie

Heel jammer, zeer sympathieke mensen achter deze uitgeverij.

Peter was een ware liefhebber en heeft met zijn enthousiasme geprobeerd de komische strips van veel Vlamingen en Nederlanders in de markt te zetten.

Helaas is de realiteit dat dit commercieel onhaalbaar is, 750 stuks verkopen is veel te weinig, ook al zou dat knap zijn in de huidige stripwereld, je kunt daar geen bedrijf met inkomen op draaien.

Er wordt inderdaad veel te veel uitgegeven, zelfs doorgewinterde verzamelaars kunnen het niet meer bijbenen en slaan veel over.

Daarnaast moet je jezelf ook afvragen of een commercieel bedrijf strips moet uitgeven, waar zo weinig vraag naar is. Ik ben ook ondernemer, maar als de markt mijn product niet wil kopen (op een paar die hards na).....dan moet ik wat anders gaan doen.

Strip2000 had geen (of te weinig) reeksen met goede verkooppotentie, Dan kan je het alleen volhouden uit liefhebberij of op vrijwillige basis, niet commercieel.

 

Het feit dat zij talenten kansen geven (maar ook tweede derde en vierde kansen) is bewonderenswaardig, maar kan alleen als er een aantal verkooptoppers zijn bij de uitgeveij en de markt hiervoor open staat.....beide elementen ontbreken.

 

Ik wens de medewerkers van Strip2000 en Gorilla alle succes toe in de toekomst.

Link naar reactie
28 minutes ago, Marinelli said:

Er zijn maar weinig uitgeverijen waarbij ik na het lezen van dit nieuws, oprecht meeleef met de mensen achter die uitgeverij. Voor mij zegt net dat gevoel zo veel over het unieke van Strip 2000.

Dat vat mijn gevoel ook mooi samen. Ze hebben strips uitgegeven waar ik echt veel plezier aan beleef. Het was een uitgeverij met een positieve vibe. Eentje die oprecht het gevoel gaf dat strips nog leven en een toekomst hebben, ook voor beginnende auteurs.

Link naar reactie
2 hours ago, Lecram said:

Er wordt inderdaad veel te veel uitgegeven, zelfs doorgewinterde verzamelaars kunnen het niet meer bijbenen en slaan veeDaarnaast moet je jezelf ook afvragen of een commercieel bedrijf strips moet uitgeven, waar zo weinig vraag naar is. Ik ben ook ondernemer, maar als de markt mijn product niet wil kopen (op een paar die hards na).....dan moet ik wat anders gaan doen.l over.

Strip2000 had geen (of te weinig) reeksen met goede verkooppotentie, Dan kan je het alleen volhouden uit liefhebberij of op vrijwillige basis, niet commercieel.

 

2 terechte punten: ik heb eigenlijk nauwelijks iets van Strip2000 (Gorilla heb ik zelfs niks van) en dat heeft 2 oorzaken:

1) De strips onder het label Strip2000 zijn me als Vlaming te Nederlands (of komen alleszins zo over) => je mist dus al een deel van het Nederlandstalige publiek. Goede commentaren trekken me dan toch over de streep als de tekenaar toevallig ergens signeert. Dit is me dan ook overkomen met Ayak+Por en pas vorige maand nog met Dating for geeks. Beide zijn me erg goed bevallen, dus dat vooroordeel klopt dus helemaal niet. Ik zou hier zelf dan wel 'ns willen weten wat me dan net zo tegenhield. Voer voor pyschologen? Gorilla heb ik eerlijk gezegd laten staan net wegens "allez, weer een nieuwe uitgeverij. Hoelang gaan die het volhouden? Alweer deel 1... na hoeveel delen zit ik met een onafgewerkte reeks?" => eigenlijk werk ik dus vanaf het begin al mee aan het feit dat uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid wordt, maar da's de schuld van andere uitgeverijen waardoor je veel voorzichtiger bent geworden. 

2) Reeksen met goede verkooppotentie: hier wringt ook wel het schoentje dat er dikwijls niet genoeg tijd (en dus ook budget) gegeven wordt aan familiereeksen om echt uit te groeien. De eerste Kiekeboes zullen toch ook voor geen meter verkocht hebben? Ik ben daar pas ingepikt toen deel 23 verscheen... Een schitterende reeks als Ayak+Por (zonder twijfel één van de beste strips die ik ooit al las) zou toch een veel groter succes moeten kunnen worden dan die 750ex. Als je nu dat laatste album in de winkel naast S&W had gezet en er een fake ad bij zet "Maak kennis met de zus van Sidonia" dan zou ik 'ns willen zien wat voor verkoopseffect zoiets heeft... Je moet dan natuurlijk een overeenkomst hebben met SU, maar dan is die reeks wat mij betreft ineens vertrokken. Je moet gewoon iets hebben om de koper over de streep te trekken. En als dat initieel met een verwijzing is naar een bestaande succesvolle reeks, waarom niet dan.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
19 uren geleden, Bart Proost zei:

 

Wat betreft (1): kansen voor jonge tekenaars: dat is een zeer knap en nobel opzet maar eentje dat dus stukloopt op eerder beperkte verkoopscijfers. En dat ligt écht niet altijd aan de kwaliteit. In Vlaanderen bv wil het grote lezerspubliek voor familiestrips gewoonweg niets anders dan de klassiekers (of spin-offs daarvan). Trouwens, Aerogi: 750 stuks verkopen in het middenveld van ons Nederlandstalig striplandschap is écht NIET slecht. Probeert u het vooral zelf eens. :-)

 

 

 

Ik beweer nergens dat dit niet knap is om 750 stuks te verkopen. Met mijn tekentalent zou ik aan 0 exemplaren geraken.

 

Maar dat het ergens wel logisch is (economische realiteit) dat je daarmee onmogelijk kunt overleven? Een tekenaar is daar gauw een jaar mee bezig, het moet gedrukt worden, vervoerskosten etc. Met 750 exemplaren lijkt me onmogelijk om te overleven.

 

En je hebt ook het gegeven dat de schrik er bij velen inzit dat reeksen niet afgewerkt zullen worden omdat ze in de problemen geraken. Dat is een beetje een self fulfilling prophecy I know. Wij kopen geen strip uit schrik dat ze misschien niet gaan blijven, en de uitgever geraakt in de problemen nèt omdat wij ze niet kopen.

 

Maar het uitgeverslandschap lijkt me wel héél hard versnippert. Naast de grote zoals Le Lombard en Dupuis bedoel ik. En er komt gewoon veel te veel uit. Je kunt toch niet alles kopen?

 

Link naar reactie
3 uren geleden, SPeeDy zei:

Reeksen met goede verkooppotentie: hier wringt ook wel het schoentje dat er dikwijls niet genoeg tijd (en dus ook budget) gegeven wordt aan familiereeksen om echt uit te groeien. De eerste Kiekeboes zullen toch ook voor geen meter verkocht hebben? Ik ben daar pas ingepikt toen deel 23 verscheen...

 

Een schitterende reeks als Ayak+Por (zonder twijfel één van de beste strips die ik ooit al las) zou toch een veel groter succes moeten kunnen worden dan die 750ex.

 

Ik denk dat de eerste Kiekeboes redelijk verkochten, vanaf het begin. Het was tenslotte een strip die al in diverse kranten was voorgepubliceerd en nummer #1 verscheen in 1977, in de bloeiperiode van de strip. Er verschenen toen veel minder titels en de gemiddelde oplages waren veel groter.

 

En Ayak & Por verscheen in 2014, zonder voorpublicatie in een markt die al overvol zat.

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Ik denk dat de eerste Kiekeboes redelijk verkochten, vanaf het begin. Het was tenslotte een strip die al in diverse kranten was voorgepubliceerd en nummer #1 verscheen in 1977, in de bloeiperiode van de strip. Er verschenen toen veel minder titels en de gemiddelde oplages waren veel groter.

 

En Ayak & Por verscheen in 2014, zonder voorpublicatie in een markt die al overvol zat.

 

Verscheen die eerste Kiekeboe niet op een oplage van 5000 ex? Of herinner ik me dat verkeerd? Het was in ieder geval niet meteen een groot commercieel succes.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tom B zei:

Verscheen die eerste Kiekeboe niet op een oplage van 5000 ex? Of herinner ik me dat verkeerd? Het was in ieder geval niet meteen een groot commercieel succes.

 

Het was ook niet in kleur en geniet op goedkoop papier. Drukt ook wel de kosten. Nu moet het allemaal kleur en glossy zijn, liefst met harde kaft.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tweetie zei:

 

Nee, maar een debuutstrip zal anno 2017 nooit 5.000 exemplaren halen. 

Dat was helemaal geen debuutstrip. Merho had op dat moment al behoorlijk wat albums op zijn naam staan. Of bedoel je debuut als in 'eerste album van een reeks?'

Link naar reactie
8 uren geleden, Tom B zei:

Dat was helemaal geen debuutstrip. Merho had op dat moment al behoorlijk wat albums op zijn naam staan. Of bedoel je debuut als in 'eerste album van een reeks?'

 

Ik bedoelde meer een strip op eigen naam, niet onder de Vandersteen naam. Al waren er ook nog een paar nu heel zeldzame reclamestrips, heel lang voor de Kiekeboes. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Zwendel zei:

 

Het was ook niet in kleur en geniet op goedkoop papier. Drukt ook wel de kosten. Nu moet het allemaal kleur en glossy zijn, liefst met harde kaft.

 

Het is maar de vraag of een SC uitgave in kleur en gebonden van nu duurder is voor een uitgever is dan dat geniete, zwartwitte boekje van toe .

 

Me dunkt van niet, anders zouden veel strips met de kleine oplages van nu nooit uitgegeven worden.   

Link naar reactie
56 minuten geleden, Kontiki zei:

Me dunkt van wel. Vraag zelf maar eens offertes bij een drukker op.

 

Een offerte voor een zwartwit uitgave met nietjes tegen prijzen en technieken van veertig jaar geleden zul je niet meer kunnen krijgen.

 

Aangezien digitaal drukken in de tijd van Kiekeboe #1 nog niet bestond, lijkt me dat de kostprijs van toen duidelijk duurder dan nu. Je kunt dat ook bv zien aan illegale uitgaven, alle illegale uitgaven in kleur zijn van de laatste twintig jaar. Zelfs deze illegale uitgave, die nooit legaal in het Nederlands verschenen is toont het aan: https://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/bob-morane/4916799-de-muren-van-ananke? Als dat soort dingen zo duur is qua drukwerk, zou het dan gemaakt worden? 

Link naar reactie

Verhoudingsgewijs is drukken inderdaad veel goedkoper geworden. Er moeten bijvoorbeeld geen films meer gemaakt  worden, wat toch altijd een ferme hap uit het budget was (zeker met vierkleurendruk). 

Maar het spreekt voor zich dat z-w boekjes met een nietje nog altijd goedkoper te produceren zijn dan kleurenboekjes met een rug.

Link naar reactie

Die illegale uitgaven van (nog) niet in het Nederlands verschenen strips zoals de gelinkte Bob Morane, maar ook enkele delen van de Mini-mensjes en De Duivels van Alexia zijn beduidend duurder dan normale strips vooral omdat de kosten om deze te maken ook zo veel duurder zijn.

Het wordt toch gedaan in relatief kleine oplagen, omdat er een groep verzamelaars is die dat soort uitgaven koopt voor naar verhouding hoge prijzen.

Link naar reactie
On 26/4/2017 at 11:17 PM, Tweetie said:

 

Dat is een van de weinige strips die we zeker terug zullen zien bij een andere uitgever. Maar niet tegen dezelfde prijs..... 

 

Het is ook iets waar ik wel eens naar keek, maar doordat ik nog zo veel ongelezen manga had (en nog heb) staan, heb ik het altijd laten liggen.

En net net als esteban² kan ik er niet tegen dat boeken uit dezelfde reeks in verschillende formaten worden uitgegeven.

Ik heb er zelfs een probleem mee dat de reeks Rork van Andreas die in de reeks "Verhalen en Legenden' begon, werd voortgezet met een ander omslagpatroon, terwijl afmetingen en technische uitvoering nochtans gelijk bleven.

Link naar reactie

Heb mijn albums van strip2000/Gorilla, die per serie stonden, samen gezet. Mooi in het zicht.

 

Ayak en Por, helaas nog niet toe gekomen dat te lezen. Was dat verhaal afgerond? 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...