Ga naar inhoud

Strip2000 stopt ermee


Gast Kontiki

Recommended Posts

Hieronder vind je het persbericht dat rond de middag werd verstuurd. Gorilla stopt er bijgevolg ook mee.

 

"De Nederlandse stripuitgeverij Strip2000 heeft besloten al zijn activiteiten stop te zetten. De uitgeverij, die in 2011 werd gestart door Peter van der Heijden, maakte indruk met eigenzinnige en verrassende keuzes. Na het plotselinge overlijden van Peter eind 2015 werd de uitgeverij voortgezet door Carolien van der Heijden en Kurt Morissens. Zij wilden de droom van Peter waarmaken door de uitgeverij nog grootser te maken en het uitgebreide fonds uiteindelijk een warm onderdak te geven in een groter geheel.
“De timing voor de drie sympathieke overnamekandidaten bleek niet goed te zijn. Omdat het lichamelijk en emotioneel te zwaar werd om Strip2000 te dragen zonder de gepassioneerde energie van Peter hebben we met heel veel pijn in ons hart besloten om alle activiteiten stop te zetten”, aldus Kurt Morissens, creatief directeur van Strip2000.
Peter van der Heijden richtte in 2011 de stripuitgeverij op. De Eindhovenaar besloot volop in te zetten op een humorfonds. Een gat in de markt en het fonds breidde snel uit. Daarnaast werden prestigieuze projecten binnengehaald zoals het ‘Op Missie’-project met de Nederlandse Veteranenstichting. Opvallend waren de verrassende acties en evenementen die de uitgeverij organiseerde. Zo werden er VIP-avonden georganiseerd op het hoofdkwartier van Strip2000, werd er een heuse schatzoektocht georganiseerd en relativeerde de uitgeverij zichzelf door een fotostrip te maken over hun dagelijkse bezigheden."

Link naar reactie

Dezju. Dezju. Dezju. Ik ga ze heel hard missen. Ze hadden een duidelijk concept als 'recyclage-uitgeverij', en af en toe bleef er ruimte over om te investeren in nieuw jong talent ( Wilbert Vandersteen, Rubenis, Kristof Berte, Ype,... ) waardoor deze een springplank kregen. Ook recent als vertaaluitgeverij pikten ze er geregeld schone dingen uit (Kale Kop, Sandoval, Tamara,... )

 

Veel sterke voor Kurt en Carolien

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Dit is bijzonder treurig nieuws. Een uitgeverij met veel interessante Nederlandse auteurs. En ik was erg onder de indruk hoe deze uitgeverij hun strips op een originele manier op de markt bracht. Vorige jaar zag ik hun stand op de Stripdagen in Rijswijk. Die was werkelijk op alle fronten zoveel origineler en professioneler dan alle andere auteurs en uitgeverijen die daar stonden.   

 

Link naar reactie

Ondersteboven van een persbericht in mijn mailbox vandaag: Uitgeverij2000/Gorilla stopt er definitief mee... Een heel triestige zaak...
De voorbije jaren heb ik samen met mijn kids veel nieuwe reeksen leren kennen.
Voor elk nieuw album van 'Snippers' en 'Tamara' waar mijn dochter naar uitkeek, voor elk nieuw album van 'Flip' en 'Jump' voor mijn zoon : merci !
Voor de albums vol grappen en grollen van 'Café Cowala', 'Biebel', 'Caztar'...: merci !
Voor de héél aangename kennismaking met het universum van Tony Sandoval, Wilbert van der Steen (Ayak + Por) en Cromheecke (Het godvrrgeten Eiland, Plunk, Tom Carbon): thanks !
Bedankt ook voor het geven van veel kansen aan Vlaams en Hollandse toptalenten als Kenny Rubenis (Dating for geeks), Kristof Bert (Lise op het monstereiland), Aimée de Jongh (Snippers)...
Dankzij de vertaling van 'Narcisse' konden Gert en ik tekenaar Chanouga strikken voor een interview op het stripfestival van Geraardsbergen: merci !
Bedankt voor onvergetelijke onshots als 'Berlin Avenue', 'Betty Blues' en 'Camping Paraiso'.

Het allerbeste voor het hele Strip2000-team. Ik zal jullie zeker missen... Houd de moed erin !

207312.jpg

214631.jpg

268555.jpg

273967.jpg

274038.jpg

291985.jpg

292593.jpg

303476.jpg

310740.jpg

340768.jpg

347368.jpg

347485.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
24 minuten geleden, SPeeDy zei:

Net nu ik enkele van hun reeksen aan het ontdekken ben.. Heel, heel erg spijtig. Niemand die dit wil overnemen en doorzetten ??

 

Dat zal de toekomst uitwijzen.

Link naar reactie

Damn, ik heb nog enkele strips niet gekocht. Weet er iemand hoe lang die nog beschikbaar blijven?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
9 uren geleden, Paul_NL zei:

Ik zal ze niet missen. 

 

Als je niet snapt dat dit een kleine ramp is voor de Nederlandstalige stripsector, ben je dom of slecht geïnformeerd. Als je niet snapt dat dit voor heel wat mensen een kleine ramp is op persoonlijk vlak, ben je gewoon een eikel. Welk van de twee is het bij jou Paul_NL?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Koen zei:

Via goede bron weet ik dat van een toptitel als Ayak&Por maar ongeveer 750 exemplaren worden verkocht.  Ik kan me voorstellen dat daar niet veel inkomsten uit te halen valt.

 

Als dat getal klopt, vraag ik me af of iemand de uitgeverij voort wil zetten. Lijkt me niet dat dat een vetpot is. 

 

 

Link naar reactie

Strip2000 kan je het best vergelijken met een voetbalploeg uit tweede klasse of 1B zoals dit nu heet. Ze hadden een fonds van strips die net niet goed genoeg waren om (her)uitgegeven te worden door de "eerste klasse" - uitgeverijen, en dit vulden ze aan met jonge talenten/ontdekkingen ( Ype, Aimée Rubenis, Vandersteen, Gung Ho/Hung Go, Sandoval ). Helaas krijgen ze geen opleidings- of transfervergoeding zoals in het voetbal... En hun mecenas zoals de voetbalploegen in tweede allemaal hebben, hebben ze ook niet (meer). Dan wordt het moeilijk ondanks alle marketingtechnische spitsvondigheid en inzet. 

 

Noot: VanderSteen, Rubenis, Aimee, Cromheecke, Gung Ho,... zie ik zeker weer opgenomen worden door grote uitgeverijen. Bloann is hier heel actief in.      

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De topverkoop van Strip2000 zat blijkbaar bij de strips van Charel Cambré (Albert en co, Filip van België). En aangezien die vorig jaar de overstap naar Ballon heeft gemaakt... 

Ik vind het in elk geval ook zeer jammer dat ze de handdoek in de ring moeten gooien. Er zat voor mijn smaak toch genoeg koren tussen het kaf.

Link naar reactie

 

7 minuten geleden, Kool Thing zei:

Strip2000 kan je het best vergelijken met een voetbalploeg uit tweede klasse of 1B zoals dit nu heet. Ze hadden een fonds van strips die net niet goed genoeg waren om (her)uitgegeven te worden door de "eerste klasse" - uitgeverijen, en dit vulden ze aan met jonge talenten/ontdekkingen ( Ype, Rubenis, Vandersteen, Gung Ho/Hung Go, Sandoval ). Helaas krijgen ze geen opleidings- of transfervergoeding zoals in het voetbal... En hun mecenas zoals de voetbalploegen in tweede allemaal hebben, hebben ze ook niet (meer). Dan wordt het moeilijk ondanks alle marketingtechnische spitsvondigheid en inzet. 

 

Een of andere subsidie uit de culturele sfeer zou op zich terecht zijn, want puur commercieel zullen de meeste strips te kleine oplages hebben. Toch wil je wel dat al die Nederlandse tekenaars ergens een onderdak vinden. 

Link naar reactie
11 uren geleden, Koen zei:

Laten we elkaar niet beledigen.  

 

Ik kan me voorstellen dat Paul_NL deze uitgeverij niet zal missen zoals ik bijv. ook bepaalde uitgeverijen persoonlijk niet zou missen.

 

Net als Kristof zie ik het echter als een serieuze aderlating voor de Nederlandstalige stripwereld.  Deze uitgeverij zorgde ervoor dat getalenteerde stripmakers uit onze regio op een verzorgde wijze gepubliceerd werden.  De stripmarkt wordt al zo sterk gedomineerd door de te veel heropgewarmde Vlaamse eenheidsworst van Standaard Uitgeverij in combinatie met vertalingen van Franstalige auteurs van Ballon Media.   Strip2000 was een frisse wind vol kwaliteit doorheen het landschap.

Via goede bron weet ik dat van een toptitel als Ayak&Por maar ongeveer 750 exemplaren worden verkocht.  Ik kan me voorstellen dat daar niet veel inkomsten uit te halen valt.

Ik schrik ook van dat cijfer. Dit is toch een strip die genoeg publiciteit heeft gekregen in de media, en intrinsiek voldoende kwaliteit heeft om goed te verkopen.

Dan zijn het inderdaad geen vetpotten. 

 

Blijft enorm spijtig, want een uitgeverij die kansen gaf aan auteurs van hier. En duidelijk met gedreven mensen. Maar dat volstaat dus niet...

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Ik schrik ook van dat cijfer. Dit is toch een strip die genoeg publiciteit heeft gekregen in de media, en intrinsiek voldoende kwaliteit heeft om goed te verkopen.

Dan zijn het inderdaad geen vetpotten. 

 

Blijft enorm spijtig, want een uitgeverij die kansen gaf aan auteurs van hier. En duidelijk met gedreven mensen. Maar dat volstaat dus niet...

 

 

 

Dat is nu al de tweede keer dat ik dit hoor. Ik doe geen uitspraak over kwaliteit, maar Ayak en Por is een strip voor een selekt publiek. Dat is niet mainstream.

 

De gemiddelde forummer hier heb ik al gemerk is niet mainstream :e012:

Link naar reactie
41 minuten geleden, Paul_NL zei:

En is dat niet het hele probleem. Dat de gemiddelde forummer vaak denkt dat de gemiddelde lezer het allemaal even goed/leuk/geweldig vindt?

 

Misschien het probleem dat ze niches aanspraken.

 

Ik vind Ype en Rubenis héél goed. En sommige vertalingen  (oa Willem) ook.

Link naar reactie
1 uur terug, Zwendel zei:

Dat is nu al de tweede keer dat ik dit hoor. Ik doe geen uitspraak over kwaliteit, maar Ayak en Por is een strip voor een selekt publiek. Dat is niet mainstream.

 

Ik denk dat een heel groot gedeelte van het Strip2000 fonds niet mainstream is. Van het hele fonds zijn er als ik goed tel drie ooit herdrukt, wat al aangeeft dat in de meeste gevallen het publiek beperkt was. 

 

Alleen de strips uit Metro zoals Snippers en Dating voor Geeks trekken volgens mij een wat groter publiek. 

 

Het zou mij niet verbazen als de uitgeverij structureel geld verloor en het een soort hobby van Peter van der Heijden was. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Paul_NL zei:

En is dat niet het hele probleem. Dat de gemiddelde forummer vaak denkt dat de gemiddelde lezer het allemaal even goed/leuk/geweldig vindt?

 

Precies andersom waarschijnlijk.

Ik denk dat dat de meesten denken dat dit juist niet de strips voor de gemiddelde lezer waren en dat het dus ook niet door een andere uitgever opgepakt zal worden. Waarschijnlijk zullen veel Nederlandse tekenaars niemand vinden om hun werk nog uit te geven.

Link naar reactie

Ik denk dat iedereen die een beetje actief is in de Nederlandstalige stripuitgeverswereld absoluut niet opkijkt van die 750ex. Dat is ongeveer het cijfer wat je mag verwachten voor zo'n strip. Een aantal Strip2000 strips gaan misschien 2 à 3000 ex verkocht hebben, of wie weet misschien zelfs nog wat meer, maar de meeste zaten wellicht ruim onder die 750. Kan ook moeilijk anders als je weet dat die boeken enkel hier en daar in een aantal stripwinkels verkocht werden.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Tom B zei:

Ik denk dat iedereen die een beetje actief is in de Nederlandstalige stripuitgeverswereld absoluut niet opkijkt van die 750 ex. Dat is ongeveer het cijfer wat je mag verwachten voor zo'n strip. Een aantal Strip2000 strips gaan misschien 2 à 3000 ex verkocht hebben, of wie weet misschien zelfs nog wat meer, maar de meeste zaten wellicht ruim onder die 750. 

 

Klinkt allemaal heel logisch. Ik denk dat er veel strips minder dan Ayak en Por verkochten. 

 

4 minuten geleden, Tom B zei:

Kan ook moeilijk anders als je weet dat die boeken enkel hier en daar in een aantal stripwinkels verkocht werden.

 

En dat is het grote probleem met zo ongeveer alles wat geen S&W of Donald Duck is.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Paul_NL zei:

 

Om eerlijk te zijn: met 750 verkochte exemplaren is er toch ook geen groot publiek voor, de gemiddelde lezer zal het dan niet aantrekken. De kwaliteit van de Strip2000 strips (ook al is dat subjectief) sprak mij vaker niet dan wel aan. Dating for Geeks, als voorbeeld, wat volgens mij nog redelijk populair is, kwam op mij ook niet over als een serie die het publiceren waard was. En zo was er een hele reeks. Nogmaals, niet om te herhalen dat ik ze niet mis, maar de stripwereld is zeker in NL te klein voor dit soort uitgeverijen. 

 

Ik vraag mij dan af wat vindt jij goed. Want je bent wel de hipster negatieveling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...