Ga naar inhoud

Strip2000 stopt ermee


Gast Kontiki

Recommended Posts

 

Op 27-7-2017 om 23:35, Tweetie zei:

Ik vond dit al een enorme voorraad. Als er nog veel meer moet komen, is er wel gigantisch meer dan de bestellingen gedrukt.

Ik las ergens over een stock van 180 000 exemplaren. Daar schrok ik toch wel even van.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Waar heb je dat ergens gelezen? Voor m'n gevoel zou dat niet mogen kunnen kloppen.

 

Strip2000 heeft ongeveer 200 SCs en 70 HCS uitgegeven plus de nodige beursuitgaven en gelimiteerde uitgaven. 

Ze zullen toch niet gemiddeld 600 exemplaren meer dan de bestellingen gedrukt hebben?

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Waar heb je dat ergens gelezen? Voor m'n gevoel zou dat niet mogen kunnen kloppen.

 

Strip2000 heeft ongeveer 200 SCs en 70 HCS uitgegeven plus de nodige beursuitgaven en gelimiteerde uitgaven. 

Ze zullen toch niet gemiddeld 600 exemplaren meer dan de bestellingen gedrukt hebben?

In De Standaard stond dat er 180.000 exemplaren zouden verkocht worden door de curator.

Link naar reactie
5 uren geleden, De Gehaaide Dolfijn zei:

In De Standaard stond dat er 180.000 exemplaren zouden verkocht worden door de curator.

:e010:

Dit lijkt mij gigantisch veel voor een uitgever van deze omvang. Met de, pak hem beet, 300 uitgaves zoals Tweetie al aangaf moeten ze inderdaad gemiddeld 600 exemplaren per uitgegeven album teveel gedrukt hebben, let wel gemiddeld. Je laat je voorraad toch niet stelselmatig over de jaren oplopen als de verkoop tegenvalt?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 27-7-2017 om 22:09, Paul_NL zei:

Ik niet, het was al ruk en dat blijft het. Of het nou 1 euro of 100 kost. Blij dat ze gestopt zijn.

 

3 minuten geleden, Paul_NL zei:

Als ik zeg dat ik het niet erg vind dat ze failliet zijn, en de strips verkochten slecht, is het dan niet eigenlijk de markt die heeft bepaald dat ze het niet erg vinden dat Strip2000 ermee stopt? Er was simpelweg niet voldoende animo voor de producten die hun op de markt hebben gezet.
Ik lees nu in een ander topic dat men zich zo zit te verbijten dat ik dans op hun graf, maar volgens mij ben ik niet degene geweest die hun failliet heeft laten gaan, dat is iedere stripliefhebber geweest die langs hun uitgaves liep en ze niet kocht.

Klopt Paul, je hoeft, net als ik overigens, géén fan van strip2000 te zijn maar dat kun je iets genuanceerder brengen. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Zojuist, Paul_NL zei:

Nuance is 1 ding, maar de waarheid is de waarheid. Of je het nu ongezouten brengt of met bloemetjes.

Maar jouw waarheid is niet die van een willekeurige ander.. Dat bedoel ik met nuance. 

Jij bent blij dat ze gestopt zijn en ik vind het jammer. Toch zijn we beide geen fan.

Strip2000 zit mij niet in de weg, ik koop simpelweg hun albums niet, doch er zijn ook verzamelaars die dit wel met plezier doen..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

En wederom moet ik mij bij Paul_NL aansluiten. Ik vond de uitgaves van Strip2000 eersterangs troep. Op wat uitzonderingen na (dat zijn dan de series die elders worden doorgezet) heb ik niet begrepen waarom dit werd uitgegeven. In mijn optiek had dit geen kwaliteit en was verre van leuk. Het werd niet eens verkocht. Als ik tijdens gesprekken met stripwinkels vroeg waarom ze zo weinig titels uit hun fonds hadden, kreeg ik steevast te horen dat het niet verkocht en gewoon poep was. Ik vind ook dat de manier van uitgeven niets met het medium strips te maken had. Het was nog slecht gedrukt, slecht papier. Echt goedkoop en dan nog 8 euro voor durven vragen. Ook Gorilla vond ik niets. Daar veeg ik ook mijn kont mee af (nu we toch lekker ongenuanceerd bezig zijn). En ik heb me ook al die tijd afgevraagd waarom hier op het forum zo lyrisch over werd gesproken, deze tweederangsstrips. Op Gung Ho na heb ik er nergens iets zinnigs over gehoord. 

Dan kan je zeggen dat Strip2000 niet in de weg zit, maar dat zat het wel. We willen toch een beetje serieus genomen worden en een beetje kwaliteit aan het licht brengen. Daarom denk ik dat het wel goed is dat het is gestopt.

Dit laat ook zien dat er gewoon wat kritischer na het aanbod in de winkels gekeken mag worden en wat er maar uitgegeven wordt. Ik heb liever iets minder in de winkel van goede kwaliteit dan dertig titels per maand van dezelfde drek. Ik kan het niet anders zeggen. Daarom vind ik ook iets als stripblad Eppo om te kotsen. Dat zit ook vol met slechte strips. Sorry, dat het allemaal zo rot en bot overkomt en dat ik misschien op iemands tenen ga staan, maar soms moet het gewoon gezegd worden. 

Link naar reactie

Niet eens, over zowat de hele lijn. Los daarvan. Is het niet zo dat dit faillissement vooral te maken heeft met het overlijden van ... ? En de rechtstreekse reeks gevolgen binnenshuis? Volgens wat ik elders heb opgevangen, -en dan wel uit vrij betrouwbare bron-, ging het namelijk vrij goed met deze uitgeverij en heeft dit weinig te maken met de veronderstelde reden. Hier zouden heel andere factoren spelen.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Je sluit je bij dit topic aan bij Paul, Kobus maar doe je dit ook bij het andere trekking topic van Paul?

Jij verwart feiten, mening, smaak en waarheid met elkaar.

Dit is precies het kleine denken waarop het andere topic van Paul gebaseerd is.

Jij en ik mogen vinden of iets slecht is of niet maar dat is dan géén feit of de waarheid. Het heeft slechts te maken met mening en smaak.

Je moet divigerend en niet convergerend kijken naar de stripmarkt...

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Kan zijn.

Maar als ik aan een willekeurige uitgever, winkel of doorsnee bedrijf/directeur vraag hoe de zaken gaan, hoor ik overal hetzelfde verhaal 'Dat het goed gaat'. Niemand gaat jou vertellen wat er echt speelt.
Ik geloof het niet. Nog even en dan zeggen we ook allemaal dat het zo goed ging met het stripmuseum in Rotterdam enzo.
Als het echt goed zou gaan en dat geld ook voor deze uitgever dan was het er nog geweest.


Laten we eerlijk blijven tegen elkaar. Het gaat gewoon niet supergoed met de strip in Nederland. Die kleine 2000 man die op stripbeurzen komt is ook altijd hetzelfde. Er komt geen nieuwe aanwas bij. Dat moeten we ons realiseren. Wij zijn een kleine niche en uitgevers moeten het van ons hebben, daarom worden er honderden beursedities gemaakt om toch wat te verdienen. En wij houden dit allemaal in stand door het te kopen.

Maar wees eerlijk mensen, Strip2000 stond toch niet voor kwaliteit. 

 

Link naar reactie

Tact is een verloren kunst.

 

Los daarvan:

 

Kenny Rubenis, Wilbert van der Steen, Aimee De Jongh, Charel Cambré, Marc Legendre, Luc Cromheecke, Gerard Leever, Lectrr... Je gaat me toch niet vertellen dat allemaal prutsers zijn die hun vak niet kennen? Nochtans allemaal auteurs met één of meerdere uitgaves bij Strip2000.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

600 exn te veel is een gemiddelde: van sommige albums is misschien nog de hele oplage verkrijgbaar, van andere misschien niets meer

 

verder: wie al eens iets heeft laten drukken, weet dat vanaf een bepaald aantal exemplaren meer of minder drukkenw weinig scheel tin de kosten

 

toen ik zelf nog een tijdschrift uitgaf, werd het gekopieerd, en zelfs daarmee ondervond ik al dat meer of minder niet veel verschil maakte

je betaalt wat meer papier en wat meer inkt, that's it

 

en ik denk dat het bij een kleine uitgeverij nog minder verschil maakt, doordat hun overhead per titel hoger is dan bij een grote uitgeverij

 

komt daar nog bij, dat ze met hun drukker waarschijnlijk een overeenkomst hadden voor een bepaald aantal exn per titel; ik schat 1000,

 

ik kan me dus wel voorstellen dat ze met 600 exn gemiddeld te veel zitten

 

Wat de kwaliteit betreft: dat is volgens mij toch meer een kwestie van smaak.

Het meeste spul van Strip2000 was mijn ding niet, maar om daarom te beweren dat het middelmatig was, vind ik overdreven

 

Quote

Blij dat ze gestopt zijn.

 

Dat vind ik een niet ter zake doende opmerking: je bent neit verplicht om ze te kopen.

Ik had er geen last van. Je vond ze toch bijna niet in de winkel. Er is ander spul gestopt, waarvan ik wél blij ben dat het ermee is afgelopen, omdat het schapruimte innam waar ik liever wat anders zag staan.

 

Quote

is het dan niet eigenlijk de markt die heeft bepaald dat ze het niet erg vinden dat Strip2000 ermee stopt?

Dat is theoretisch gefilosofeer.

Link naar reactie

En het mooie is, dat iedereen een mening heeft. 
IK heb de mijne, Paul ook, jij ook en soms zijn we het met elkaar eens en soms niet.
En dat is ook altijd het gevaar in fora.
We kunnen lekker ongenuanceerd mopperen en het is niet persoonlijk. Het gaat om een product wat ik niets vind.

Ik hoef niet alles lekker te vinden toch?

en het feit dat iemand als Paul en ik ons druk maken hierover heeft te maken dat we van het medium strip houden.
Als ik niet erover mopper dan doet het mij niets.

Strekking van mijn gemopper is dat ik gewoon wat meer kwaliteit zou willen zien en dat het met de strip in Nederland echt goed gaat.

Link naar reactie

Er zitten, zoals bij de meeste uitgeverijen, voor mij leuke en minder leuke series tussen. Gag-strips als Eugene en De Ruyter vielen bij mij wel in de smaak. Maar je hebt als kleine uitgever ondernemingsgeest, doorzettingsvermogen en visie nodig.

Dat was er klaarblijkelijk onvoldoende na het veel te vroege overlijden van Peter. Natuurlijk hadden ze niet de verkooptoppers die andere (grotere) uitgevers wel hadden, maar ik denk dat er ook met hun fonds genoeg te verkopen viel. Het zal enkel meer moeite kosten.

Een uitgever going concern verkopen zal meer opleveren dan de boedel verkopen. De strips zullen misschien een paar euro hebben gekost om te drukken, maar met zulke aantallen zul je bij een executieverkoop 1 a 2 eurodubbeltjes per stuk krijgen, want de kopers zullen deze voor 0,50 - 1 euro per stuk weer zo snel mogelijk kwijt willen zien te raken.

Link naar reactie
10 uren geleden, De Gehaaide Dolfijn zei:

In De Standaard stond dat er 180.000 exemplaren zouden verkocht worden door de curator.

Als dat waar is, hebben ze gigantisch overdrukt. Als ik het goed inschat ongeveer een palllet per uitgegeven strip.:e010:

 

Het kost je dan sowieso al een pakhuis om alles op te slaan. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

600 exn te veel is een gemiddelde: van sommige albums is misschien nog de hele oplage verkrijgbaar, van andere misschien niets meer

 

verder: wie al eens iets heeft laten drukken, weet dat vanaf een bepaald aantal exemplaren meer of minder drukken weinig scheelt in de kosten

 

en ik denk dat het bij een kleine uitgeverij nog minder verschil maakt, doordat hun overhead per titel hoger is dan bij een grote uitgeverij

 

komt daar nog bij, dat ze met hun drukker waarschijnlijk een overeenkomst hadden voor een bepaald aantal exn per titel; ik schat 1000,

 

ik kan me dus wel voorstellen dat ze met 600 exn gemiddeld te veel zitten

600 exemplaren per strip gemiddeld is gewoon veel te veel. Je hebt een heel pakhuis nodig om dat kwijt te kunnen en dat kost ook veel geld, zelfs al heeft dit bij de drukker weinig gekost. 

 

Als je het niet in de eerst jaar kwijtraakt, zal het in de meeste gevallen eeuwig in het pakhuis blijven staan. En dat zal voor de meeste uitgaves gelden, op wat redelijk lopende series na. 

 

En als je met de drukker een contract voor 1.000 had en je houdt er nog zo'n 600 van over - het grootste deel van de oplage dus -, is mijn conclusie dat je het niet eens uit had moeten geven. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Theoak zei:

Een uitgever going concern verkopen zal meer opleveren dan de boedel verkopen. De strips zullen misschien een paar euro hebben gekost om te drukken, maar met zulke aantallen zul je bij een executieverkoop 1 a 2 eurodubbeltjes per stuk krijgen, want de kopers zullen deze voor 0,50 - 1 euro per stuk weer zo snel mogelijk kwijt willen zien te raken.

Ik denk dat een andere uitgever er going concern ook niet veel voor had willen geven. 

Als ik het voor het zeggen had gehad: van de HCs 20% van de verkochte oplage houden, van de SCs 10% van de verkochte oplage en de rest de papierversnipperaar in. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Theoak zei:

maar met zulke aantallen zul je bij een executieverkoop 1 a 2 eurodubbeltjes per stuk krijgen, want de kopers zullen deze voor 0,50 - 1 euro per stuk weer zo snel mogelijk kwijt willen zien te raken.

Zouden er verkopers zijn die voor een winst van 0,40 a 0,90 per album met al die albums gaan slepen?

Link naar reactie
5 uren geleden, Kobus zei:

Maar wees eerlijk mensen, Strip2000 stond toch niet voor kwaliteit.

Strip2000 stond voor amusement en humor van eigen bodem. Dat was een duidelijke keuze en daar is/was ook een markt voor. Hier en daar werd er wel eens iets gepubliceerd dat misschien beter niet uitgegeven werd. Maar dat gebeurt bij zowat iedere uitgeverij.

 

En als er nu wat boekjes aan spotprijzen in de handel gaan terecht komen, is dat heel leuk voor de kopers, maar het zijn zoals steeds weer de auteurs die niet betaald gaan worden en hier de dupe van zijn.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tom B zei:

En als er nu wat boekjes aan spotprijzen in de handel gaan terecht komen, is dat heel leuk voor de kopers, maar het zijn zoals steeds weer de auteurs die niet betaald gaan worden en hier de dupe van zijn.

In de meeste gevallen mogen de auteurs blij zijn dat er uberhaupt iemand was die het uit wilde geven. Als de auteurs nu niet betaald worden, is dat omdat er geen kopers waren die het tegen een redelijke prijs wilden kopen. 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Tweetie zei:

In de meeste gevallen mogen de auteurs blij zijn dat er uberhaupt iemand was die het uit wilde geven. Als de auteurs nu niet betaald worden, is dat omdat er geen kopers waren die het tegen een redelijke prijs wilden kopen. 

Zelfs tegen een onredelijke prijs hebben auteur altijd recht op hun deel.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Paul_NL zei:

Hoe zie jij het dan? Ik ben benieuwd.

Ik heb verre van al hun uitgaves gelezen. Vaak lagen ze ook niet in mijn SSZ. Maar de uitgaves die ik las bevielen mij telkens, en ze gaven werk aan veel auteurs waar ik fan van ben.

Ook ben ik het niet met Kobus eens over hun manier van uitgeven. Ik vond het jusit geweldig dat zijn als kleine uitgeverij nog zo'n kwalitatieve uitgaves konden maken zonder ver boven de prijs van de allergrootsten (Ballon e.d.) te  zitten.

Maar dan spreken we over wat ik van hun uitgaves vond en dat is natuurlijk voor iedereen anders. Maar ik vind het ook triestig voor de Nederlandse strip zelf.

 

Met het heengaan van Strip2000 zijn we wel 1 van de weinige uitgeverijen kwijt die nog een kans gaf aan nieuwkomers. Dat is essentieel om een milieu in leven te houden. Dat jij, Kobus en anderen dat vaak niet goed genoeg vonden, tja... Dat is voor iedereen anders en ook, kwaliteit (subjectief) en verkoop zijn niet recht evenredig.

 

En om het nu nog iets botter te zeggen, elke uitgeverij die heengaat is een verlies voor de stripwereld.

Link naar reactie

Ik zie Strip2000 als volgt: als een soort liefhebbersuitgeverij, die bedoeld was niet zozeer om geld te verdienen als wel om mensen een kans te geven en strips die publiceren die anders niet zouden verschijnen. Een soort Bonte uitgeverij, maar dan met meer middelen, waardoor albums in kleur gepubliceerd konden worden. 

 

Soms werd de lat wel erg laag gelegd.  Buitenlandse boeken hadden wat mij betreft achterwege kunnen blijven op een paar commercieel succesvolle series na om de rest te kunnen subsidiëren. En zoveel overschot drukken was ook nergens goed voor. 

Link naar reactie

Ik ben het op mijn beurt volmondig eens met Chimichanga over de hele lijn.  Zeker wat kansen voor nieuw talent betreft.  In dat opzicht -en andere- neem ik mijn hoedje af voor Strip2000.  Maar ik vrees dat ik daarmee in herhaling val.

One man's toxic waste is another man's potpourri.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, Tweetie zei:

Als dat waar is, hebben ze gigantisch overdrukt. Als ik het goed inschat ongeveer een palllet per uitgegeven strip.:e010:

 

Het kost je dan sowieso al een pakhuis om alles op te slaan. 

Het artikel van De Standaard stond in de "DS der letteren".

 

Ik citeer: "De verkoop van de voorraad van 180.000 exemplaren in de opslag plus nog eens 40.000 stuks die ter consignatie bij retailers lag, moet de schuldeisers compenseren."

 

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, bouncer zei:

Weten jullie aan wie ik ook steeds moet denken ?, aan mevrouw Carolien van der heijden.

Zelfs al ken haar niet persoonlijk , ik voel ontzettend met haar mee.

Daar wou ik het graag bij laten.

 

 

Blij dat iemand het ook eens over de menselijke kant heeft. 

 

42 minuten geleden, Koen zei:

Waarschijnlijk kunnen we gemakkelijk een top10 bedenken met redenen waarom Strip2000 het eeuwige leven verdiende. De sympathieke medewerkers, enkele zeer straffe titels, de kansen die gegeven werden aan lokaal talent, kwalitatief uitgegeven, ....

 

Gemakkelijk een Ultratop 30 zelfs :) 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
1 uur geleden, De Gehaaide Dolfijn zei:

Het artikel van De Standaard stond in de "DS der letteren".

Ik citeer: "De verkoop van de voorraad van 180.000 exemplaren in de opslag plus nog eens 40.000 stuks die ter consignatie bij retailers lag, moet de schuldeisers compenseren."

Die cijfers kwamen waarschijnlijk ook uit het verslag van de curator. Daar kun je ook de omzetcijfers zien:

2017 : €  63.014 (conceptcijfers tot 9 mei 2017 )
2016 : € 335.396 (conceptcijfers)
2015 : € 264.208
2014 : € 136.657
2013 : €  93.152

----------------
Totaal € 892.427
 

Over de periode 2013-2017 zie ik 310 CW items, inclusief een aantal duurdere, gelimiteerde uitgaven. Dat is dus iets van 3.000 Euro omzet per uitgegeven album.   

 

Als je die omzetcijfers ziet, zou een voorraad van 180.000 + 40.000 exemplaren betekenen dat ze ongeveer net zoveel albums in voorraad hadden als ze verkocht hadden, dus iets van 50% van de oplage daadwerkelijk verkocht. 

Link naar reactie
4 uren geleden, linthout zei:

Dat is niet zomaar vanzelfsprekend. Hangt af van je contract.

Ik weet het, Willy, ik weet het. Maar ik was wat gepikeerd door de suggestie dat de Strip2000 auteurs het aan zichzelf te danken hebben dat hun boekjes nu in de uitverkoop gaan.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tom B zei:

Ik weet het, Willy, ik weet het. Maar ik was wat gepikeerd door de suggestie dat de Strip2000 auteurs het aan zichzelf te danken hebben dat hun boekjes nu in de uitverkoop gaan.

Dat ligt niet aan de auteurs, maar aan de uitgever die ongeveer het dubbele heeft gedrukt van wat hij kon verkopen. 

Link naar reactie

De tragische gebeurtenissen bij Strip2000 zullen ongetwijfeld veel mensen geraakt hebben, op verscheidene vlakken. Uiteraard is het voor niemand zo erg als de nabestaanden die het dichtst bij de man stonden, daar is niets mee te vergelijken. Maar de talloze werknemers, talenten en betrokken liefhebbers allerhande hebben eveneens twéé opdoffers gekregen. Met mogelijk vervelende gevolgen. Het blijft een triest verhaal in meerdere opzichten. Ik hoop dat elk van hen vroeg of laat hun draai kunnen vinden, wat de toekomst ook brengt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...