Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

3 uren geleden, Kontiki zei:

Het is in de eerste plaats een Vlaamse productie op initiatief van de Nederlandstalige, zelfstandige poot van Dupuis. De Walen en Fransen drukken niet mee. Er is nog geen concreet akkoord over een Franse vertaling. Dat was ook geen must om het project van de grond te krijgen.

Heeft Dupuis dan nog een zelfstandige poot in het Nederlands. Ik dacht dat alles opgegaan was in Ballon media. Of bedoel je dat als zelfstandige poot?

Link naar reactie
Gast Kontiki

Dat kan eventueel nog. Ik hoorde zelfs al wat namen passeren, maar langs geen kanten in een concrete context. Er wordt hier te ver vooruit verwacht.

Eerst eens zien wat die eerste albums opleveren. Met 200 per uur in een groter avontuur stappen en dan uit de bocht vliegen, kan lelijke ongelukken veroorzaken.

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Zo werkt marketing nu eenmaal.

 

Je zou denken dat de auteurs van de meest ruchtbarende en commercieel succesvolle stripreeks van de laatste 5 jaar maken een Robbedoes-reeks voldoende zou moeten zijn qua marketing zonder dat ze een BV die niets heeft met strips nodig hebben om in de media te komen...

 

Wat is de meerwaarde ?

 

Link naar reactie

Het is wel straf hoe er vanuit de stripwereld eindelijk eens media-aandacht gegenereerd kan worden. Al die spin-offs van de laatste tijd blijken de heren en dames van de pers wel te interesseren. Knap werk van de uitgevers! 

 

Deze Robbedoes zegt mij niet zo veel. Voor mij is één nevenreeks wel voldoende, maar iets zegt me dat ik niet tot de doelgroep van de nieuwe Robbedoes-reeks behoor. :e012:

Link naar reactie
16 uren geleden, Kontiki zei:

Dat kan eventueel nog. Ik hoorde zelfs al wat namen passeren, maar langs geen kanten in een concrete context. Er wordt hier te ver vooruit verwacht.

Eerst eens zien wat die eerste albums opleveren. Met 200 per uur in een groter avontuur stappen en dan uit de bocht vliegen, kan lelijke ongelukken veroorzaken.


Dat kan je ook helemaal anders zien.  Het meest aantrekkelijke van zo'n nevenreeks, is net de afwisseling tussen de auteurs / tekenaars.  Het prikkelt, maakt benieuwd, doet uitkijken naar ... Wie is de volgende combinatie?  En wanneer een bepaald duo je minder bevalt, wat nu blijkbaar toch bij velen al een werkelijkheid is, is dat op zich niet zo erg.  Volgende keer kan het opnieuw raak zijn.  Nu zit je voor drie albums vast aan het duo.  Als het eerste album, wat tekengewijs een weinig verrassende of afwijkende Robbedoes-versie is, niet 100% kan bekoren, valt ook die groep mogelijk al af.  Om misverstanden te vermijden : Zélf zie ik 'Happy Family' (flauwe titel) helemaal zitten. :)
 

4 uren geleden, kurisu74 zei:

Mij zegt het he-le-maal niks. Raar idee om die "Vlaamse" stijl te koppelen aan R&K.

Deze opmerking kan ik niet meteen volgen.  Wat maakt deze stijl dan "Vlaams"?  Ik zie vooral de pen van Charel Cambré, die op de reeds bekijkbare pagina's overduidelijk de Robbedoes eert die we allemaal kennen.  Ik zou zelfs denken dat het een album uit de regulaire reeks is, maar dan door een nieuw team.  Het is voor mij helemaal niet defineerbaar als "Vlaams".  In de nevenreeks "Robbedoes door ..." hebben we toch ook te maken met mensen uit andere landen?  Nooit een punt geweest.
 

4 uren geleden, Marinelli zei:

 

 

Deze Robbedoes zegt mij niet zo veel. Voor mij is één nevenreeks wel voldoende, maar iets zegt me dat ik niet tot de doelgroep van de nieuwe Robbedoes-reeks behoor. :e012:

Uit de eerste pagina's, kan ik in geen geval opmaken dat ze hiermee duidelijk op een jonger publiek zouden mikken, of iets in die aard.  Ik zie gewoon een "Robbedoes door ..." in een ander jasje en vooral iets dat heel erg op de regulaire reeks lijkt.  Waarom zou je dan niet tot de doelgroep behoren? 

Wat GUGA betreft ...

Ik snap ook niet meteen wat deze imitator in dit hele verhaal komt doen.  In zowat alle persartikels komen ze niet verder dan "Hij is peter van ..." en "... Ook al is hij eigenlijk niet bekend me de strips."  Waarmee ze waarschijnlijk het idee willen pushen dat je de reeks niet hoeft te kennen om er van te kunnen genieten.  Maar verder zit die er werkelijk voor spek en bonen bij.  *krabt aan hoofd* Alsof ze niet eens de moeite doen zijn aanwezigheid wat aan te kleden.  Wat is in godsnaam zijn bijdrage?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Die kerel is echt enorm populair tegenwoordig, dus is zijn aanwezigheid voldoende om enorme extra verspreiding van het nieuws te genereren bij een publiek van niet-striplezers. 

 

Ik zal de strip alleszins een kans geven, want die 'Robbedoes door'-reeks bevat toch ook al heel wat frisse strips ....

Link naar reactie
Gast Kontiki

Guga Baúl (het pseudoniem van Laurent Gaëtan Bailleul) is ook gewoon een goede vriend van Charel. Ze leerden elkaar kennen op reis in Gambia (of een ander Afrikaans land, daar wil ik nu vanaf zijn) waar Guga gewoon strips zat te lezen. Hij kende al de strips van Jump en Amoras. De uitgeverij heeft daar alvast niets mee te maken. Charels vrouw zit trouwens zelf in het BV-wereldje als achtergrondzangeres van Natalia. Ballon zal 'm echt niet gepusht hebben om een BV te zoeken als extra promo, maar als het helpt om zowat overal in de media te komen met de bedoeling iets bekend te maken en er meer van te kunnen verkopen, waarom zou je dan niet opportunistisch mogen zijn? Het zijn er tegenwoordig niet veel meer gegeven om van zo'n campagnes te genieten waar veel geld naar vloeit dat er ook weer uitgehaald moet worden. Ik vind dat gewoon gezond verstand.

Wat de pers er dan van maakt en de verkeerde accenten legt, geeft meer aan dat ze gewoon niets van strips kennen. Maar dan zouden ze er al helemaal niets over geschreven hebben.

Link naar reactie
Gast Kontiki

De 8 pagina's:

wat schetsen, 2 pagina's

coverstory,   2 pagina's

dan 'van potlood tot inkt stap 1: potloodtekening

                                                      2: inkten v personages

                                                      3: inkten v achtergrond

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:


Wat is in godsnaam zijn bijdrage?

 

Het peterschap van Guga Baul is plat opportunisme om meer media-aandacht te genereren...

 

Maaarrrrrr: het werkt, dus is het schitterend gedaan. EIN-DE-LIJK gisteren op de Vlaamsche televisie iets in prime-time over strips gezien. Eindelijk in alle (!) kranten iets over een belangrijke album-release. 

 

Ik pleit voor méér plat opportunisme in de Nederlandstalige strip! 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kontiki zei:

Met de nieuwe Suske en Wiske was er ook veel media-aandacht, maar Suske en Wiske is behoorlijk alom gekend, met Robbedoes is dat veel minder het geval.

 

Klopt, maar met betrekking tot Suske & Wiske ging de media-aandacht ook vooral naar... Suske & Wiske. Nauwelijks naar de auteurs, of zelfs niet naar de inhoud van het product. Vooral naar de wijzigingen in de vorm(en). Het is redelijk ongezien de laatste jaren in Vlaanderen dat stripauteurs het zelf mogen komen uitleggen in het Nieuws of in praatprogramma's. Qua promotie doet dat wonderen, een gezicht plakken op een auteur. Wacht tot Cambré gevraagd wordt voor de Slimste Mens...

 

Het Robbedoes-verhaal is ook veel positiever. Bij S&W werd er telkens bij vermeld dat een koersverandering zich opdrong wegens dalende verkoopcijfers. Ik vind dat een verkeerde communicatie. Bij Robbedoes was er sprake van een 'primeur', een 'exclusief Vlaams album', een 'geboorte'. Zeer positieve communicatie. Dát is de manier om te hypen.

 

Ik kan het moeilijk verstoppen, maar ik ben hier héél enthousiast over. 

 

PS: de voorwaarde blijft wel dat het product goed blijft natuurlijk. Ik heb enkel nog maar de previewpagina's gelezen, voor een definitief oordeel blijft het even afwachten.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Klopt, maar met betrekking tot Suske & Wiske ging de media-aandacht ook vooral naar... Suske & Wiske. Nauwelijks naar de auteurs, of zelfs niet naar de inhoud van het product.

 

Bij S&W speelt Helena Vandersteen al jaren de rol van 'auteur'.

Een tijdje geleden dook Semira Nys ook overal op naar aanleiding van haar Jommeke-album. Een link met de oorspronkelijke (bekende) auteur helpt blijkbaar.

Ik raad een would-be stripmaker dan ook aan om Jef Vandersleen als pseudoniem te kiezen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kontiki zei:

Wat de pers er dan van maakt en de verkeerde accenten legt, geeft meer aan dat ze gewoon niets van strips kennen. Maar dan zouden ze er al helemaal niets over geschreven hebben.

 

'k Heb gisteren on-line het item in "Van Gils en gasten" eens bekeken.  Jammer dat ze Charel niet kort hebben voorgesteld aan de hand van zijn werk.  Veel mensen lezen/lazen wel eens "Albert & Co" of "Pinanti United" of "Jump" of "Amoras" of, waarom niet, "Spring", "K3", "De Pfaffs" en "Mega Mindy".  Er zou door vele huiskamers een golf van herkenning gerold zijn en de kijker zou zich (nog meer) betrokken hebben gevoeld.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
7 uren geleden, Kontiki zei:

Guga Baúl (het pseudoniem van Laurent Gaëtan Bailleul) is ook gewoon een goede vriend van Charel. Ze leerden elkaar kennen op reis in Gambia (of een ander Afrikaans land, daar wil ik nu vanaf zijn) waar Guga gewoon strips zat te lezen. Hij kende al de strips van Jump en Amoras. ...

Wat de pers er dan van maakt en de verkeerde accenten legt, geeft meer aan dat ze gewoon niets van strips kennen. Maar dan zouden ze er al helemaal niets over geschreven hebben.


Allemaal goed en wel, maar dat de pers dan de verkeerde accenten zou leggen, daar ben ik het helemaal niet mee eens.  Je kan niet "iets" maken als het "niets" is.  Vriendschap of niet, het doet er eigenlijk helemaal niet toe wat de strip op zich betreft en 't is gewoon een feit dat Guga er simpelweg voor spek en bonen bij zit en op vlak van strips ook helemaal geen toegevoegde waarde heeft.  Dat werd erg duidelijk in Van Gils & Gasten, waar hij dus zelf z'n stem kon laten horen en dus niet afhankelijk was van wat de pers er van maakte in een tekst.  En nét daarom ben ik van mening dat het zonder zijn aanwezigheid ook wel gelukt was, het komt er helemaal niets bij doen.

Ah, ze doen maar.  'k Heb er mijn idee over, maar kan ze natuurlijk niet tegen houden en zie ook geen reden om dat te doen. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Het peterschap kaderde volgens mij in het hele idee van een 'geboorte', de kapstok waaraan de aanloop zo'n beetje was opgehangen. En dan kan je daar maar beter een bekende kop voor vragen, hé. Het heeft in ieder geval een extra laagje persaandacht gecreëerd op plaatsen waar het anders misschien niet gebeurd was.

 

Tussen haakjes, ik zou Bent Van Looy gesuggereerd hebben: een stripliefhebber en die past qua 'personage' ook nog wel in dat hele sixties-Robbedoessfeertje.

Link naar reactie
10 uren geleden, Tom MDP zei:

Dat hij tijdens de uitzending er voor spek en bonen bijzit is niet erg. Hij dient om er voor te zorgen dat de mensen naar de uitzending kijken.

 

Net zoals Merho een paar weken terug Alex Agnew had meegebracht. 

 

 

Alex Agnew heeft tenminste nog een Kiekeboe vertaald...

Link naar reactie
11 uren geleden, Metabaron zei:

 dat hele sixties-Robbedoessfeertje.

 

Dat is het enige wat ik niet goed begrijp bij dit project. BV, ok. Makers van Amoras hun ding laten doen, check. Extra albums van Robbedoes, prima. Opnieuw populair proberen te maken bij de jeugd, schitterend idee. Maar waarom maken ze er dan zo'n sixties-strip pastiche van? Hoe moet dat de kinderen van nu enthousiast maken? De strips van Yoann en Vehlmann zijn tenminste lekker hedendaags.

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

 

Dat is het enige wat ik niet goed begrijp bij dit project. BV, ok. Makers van Amoras hun ding laten doen, check. Extra albums van Robbedoes, prima. Opnieuw populair proberen te maken bij de jeugd, schitterend idee. Maar waarom maken ze er dan zo'n sixties-strip pastiche van? Hoe moet dat de kinderen van nu enthousiast maken? De strips van Yoann en Vehlmann zijn tenminste lekker hedendaags.

 

Had Charel daar niet ergens een uitleg aan gegeven? Ze dwepen allebei nogal met de Robbedoes van Franquin en wilden graag in hetzelfde tijdsframe werken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...