Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Het heeft hier al overal gestaan. Eerst had ik het blijkbaar op A (de draad van Andreas) gezet, of iemand heeft het daarheen verplaatst omdat het op een Andreas-blog stond. Daarna heb ik het op De Strip van de Dag gezet. Nu heeft het zijn aparte draad. In elk geval: als de bedoeling is dat de boodschap rondgaat, is dat wel gelukt. :P

Link naar reactie

ROBBEDOES SPECIAL 1 - HAPPY FAMILY


Scenarist: Marc Legendre
Tekenaar: Charel Cambré
Genre: Avontuur

Softcover, € 6,95, 48 pagina's

Luxe Hardcover, € 49,95, 56 pagina's


Een superbrein ter grootte van een ei? Dat kan alleen maar uit de koker van de graaf van Rommelgem komen.
Met zijn nieuwe uitvinding vliegen vliegtuigen zonder piloot en parkeren auto’s zichzelf op de krapste plekjes.
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ook mensen met minder nobele bedoelingen hebben het op het ei gemunt.
De graaf wil zijn uitvinding voorstellen op een belangrijk wetenschappelijk congres aan de Azuurkust. Hij rekent op Robbedoes om zich als een moederkloek over het ei te ontfermen en op bestemming te brengen. Start van een dolle rit naar het zuiden, in het gezelschap van een pronte dame en een ukkie.
 

                                                                                              Wacht even... is Robbedoes vader geworden van one happy family?

robbe.jpg

Link naar reactie

Die 1 voor de titel vind ik het boeiendste van al. Tenzij het betekent dat dit een verhaal in meerdere delen is.

 

Die covertekening doet me wat aan de albums van Broca denken.

 

En opnieuw geen Kwabbernoot in de reekstitel. De degradatie is blijkbaar definitief. Vroeger was Robbedoes de naam van het tijdschrift en Robbedoes en Kwabbernoot de naam van de stripreeks, maar tegenwoordig is het een beetje verwarrender geworden.

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

En opnieuw geen Kwabbernoot in de reekstitel. De degradatie is blijkbaar definitief. Vroeger was Robbedoes de naam van het tijdschrift en Robbedoes en Kwabbernoot de naam van de stripreeks, maar tegenwoordig is het een beetje verwarrender geworden.

 

De laatste tekenaar die Kwabbernoot grafisch recht deed was Janry. Sindsdien hebben de meeste tekenaars moeite met zijn half kaal hoofd (met als triestig dieptepunt Benoit Feroumont, die toch een held van me is).

 

Deze "Jump"stijl is niet mijn smaak, vrees ik. Maar ik geef dan ook grif toe dat ik vrees dat ik Robbedoes "ontgroeid" ben. Ja, Broca... zie ik ook. Dat kwam ook uit de animatie.

Link naar reactie
6 uren geleden, esteban² zei:

Tof, tof, tof ! :)  Maareum ... "Robbedoes Special", gaat dit dan ook een gast-reeks worden als "Robbedoes door ...?

 

Een wat rare reeks, omdat die alleen in het Nederlands zal verschijnen. Waarom niet gewoon binnen de ""Robbedoes door .." reeks? 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

 

Een wat rare reeks, omdat die alleen in het Nederlands zal verschijnen. Waarom niet gewoon binnen de ""Robbedoes door .." reeks? 

 

Inderdaad een vreemde keuze. Je zou denken dat de Spirou uitstapjes sowieso verkopen in 't Frans? Een derde nevenreeks. Tjah. Ik koop 't sowieso. De Jump-stijl is weinig verrassend, maar ik zie 't wel werken. In dit auteursduo heb ik vertrouwen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
17 uren geleden, marioboon zei:

De laatste tekenaar die Kwabbernoot grafisch recht deed was Janry. Sindsdien hebben de meeste tekenaars moeite met zijn half kaal hoofd (met als triestig dieptepunt Benoit Feroumont, die toch een held van me is).

 

Ik begrijp dat half kaal hoofd niet. Vroeger had hij dat toch niet? Yoann is daarmee begonnen in Versteende Reuzen en sindsdien zie je dat bij bijna iedereen opduiken.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tom B zei:

 

Ik begrijp dat half kaal hoofd niet. Vroeger had hij dat toch niet? Yoann is daarmee begonnen in Versteende Reuzen en sindsdien zie je dat bij bijna iedereen opduiken.

Nou, het was er wel al lang

 

Ik zou gewoon die sprieten wegdoen en hem zijn kaalheid omarmen.

9781849183130.jpg

(en die Engelse vertaling past zo goed bij dit onderwerp)

 

Opvallend: in de filmversie durven ze het niet aan...

 

 XVM9ead7abc-e21b-11e6-a30c-7e0318ea1240.

Link naar reactie
45 minuten geleden, marioboon zei:

Opvallend: in de filmversie durven ze het niet aan...

 

 XVM9ead7abc-e21b-11e6-a30c-7e0318ea1240.

 

Vrij logisch, bij een halfkaal hoofd kom je automatisch bij veel oudere acteurs uit. En Robbedoes en Kwabbernoot moeten ongeveer even oud zijn om een evenwichtig duo te kunnen zijn (al zit er een fors leeftijdsverschil tussen de acteurs), 

Link naar reactie
1 uur terug, marioboon zei:

Nou, het was er wel al lang

 

Ik zou gewoon die sprieten wegdoen en hem zijn kaalheid omarmen.

9781849183130.jpg

 

 

Ik heb dat dus nooit als een kaal hoofd gezien, ook al zou je dat op basis van die cover kunnen denken. Hoogstens als iemand met een hoog voorhoofd. Maar dat heeft Robbedoes ook. Het werd ook nooit ingekleurd als een kaal hoofd. Dat geel loopt gewoon tot boven door. Zoals in de tekenfilms duidelijker was. Franquin tekende hem op het einde zelf ook anders, overigens, met een haarlijn die meer naar voor lag. Nu teken ze hem echt als iemand die op de bovenste helft van zijn hoofd geen haar meer heeft staan.

(is het al dan niet kaal zijn van Kwabbernoot de Robbedoes-versie van de snor van Lambik?)

Spirou-fantasio-3.jpg

 

3331090340.jpg

 

spiroutome02bis.jpg

 

fantasio-cheveux.JPG

Link naar reactie
2 uren geleden, marioboon zei:

Nou, het was er wel al lang

 

Ik zou gewoon die sprieten wegdoen en hem zijn kaalheid omarmen.

9781849183130.jpg

(en die Engelse vertaling past zo goed bij dit onderwerp)

 

Voor mij is dat ook geen halfkaal hoofd. De wenkbrauwen staan dusdanig dat er geen ruimte is voor haar. 

 

Of Kwabbernoot kaal ilijkt, varieert per tekenaar. Het meest extreem is Tehem.

Fantasio Tehem.JPG

Link naar reactie

Ik zal mijn vraag hier ook nog eens zetten

 

Die lelijke blonde mevrouw op de cover, is dat Kwabbernoot?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
1 hour ago, esteban² said:

'k Wou nét hetzelfde komen posten. :)

Looking good.  Maareum ... Waarom ze dit niet in 't Frans uitgeven?  Volgens mij verkopen deze Spirou-interpretaties daar ongetwijfeld even goed als de "Robbedoes door ..." reeks. 

 

Misschien dat het vroeg of laat ook in het Frans komt, maar dat ze eerst de reacties in het NL afwachten.

 

Enne ... 't Is sciencefiction. That's always looking good. :)

Link naar reactie
Gast Kontiki

Het is in de eerste plaats een Vlaamse productie op initiatief van de Nederlandstalige, zelfstandige poot van Dupuis. De Walen en Fransen drukken niet mee. Er is nog geen concreet akkoord over een Franse vertaling. Dat was ook geen must om het project van de grond te krijgen.

Link naar reactie

Ik vind wel knap dat het kan om een Robbedoes album enkel in het NL te maken. Robbedoes leek me meer een personage dat het vooral goed doet in Frankrijk/Wallonie. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Gast Kontiki

't Is voor het eerst in 79 jaar dat dit kan. Op zijn best moet het Robbedoes weer een beetje bekender maken bij ons. Vlamingen zijn gewoon aan regelmaat. Met twee strips van Cambré en Legendre + de gewone Robbedoes + een nevenreekalbum zouden er vier Robbedoes-strips per jaar moeten kunnen verschijnen.

Link naar reactie

Oei, dat maakt het wat minder interessant.

 

Ik schreef eerder al dat de cover me aan Broca deed denken. Zou het daarom zijn dat die previewpagina's me qua scenario doen denken aan Cauvin? Of is het omdat het draait om een personage dat op alles en iedereen kwaad is?

Link naar reactie
13 minuten geleden, Kontiki zei:

Hoezo? Gun je het Charel en Marc niet?

Daarover gaat het niet.

a) Ik had liever wat variatie gezien qua makers.

b ) Ik hoop dat drie delen niet betekent dat het opnieuw om een verhaal in drie delen gaat. Want daar hou ik als lezer niet van.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...