Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

12 minuten geleden, Tom B zei:

Dank je wel.

Dat valt nog heel goed mee (voor een tekenaar van 74 jaar). Wie had gedacht dat er ooit nog een Robbedoes-cover door Fournier in het weekblad zou verschijnen. Ik las onlangs op stripspeciaalzaak.be dat een oud scenario uit de vroegere Franquin- (of was het Jijé?)periode wordt uitgewerkt. Misschien moeten ze iemand dat laatste scenario van Fournier ook maar eens laten uitwerken. En terwijl we dan toch bezig zijn kunnen ze dan misschien ook het laatste T&J-verhaal eens laten afwerken.

Eigenlijk gaat het om een scenario van Jean Doisy uit 1940 (net voor Jijés Robbedoes als Vliegenier) dat toen niet werd getekend. De eerste ontmoeting met Kwabbernoot (een schepping van Doisy) komt erin voor.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom B zei:

 

En terwijl we dan toch bezig zijn kunnen ze dan misschien ook het laatste T&J-verhaal eens laten afwerken.

Ik blijf nog steeds hopen dat het Cuba verhaal alsnog in de "Robbedoes door ..." reeks verschijnt.  Tome & Janry hebben een grote aanhang.  En het zou hun eerste album zijn, na de overgang in 46 natuurlijk, in de nieuwe stijl, waar ze 't duidelijk al gewoon waren.  Die stijl zou overigens perfect passen in de "door ..." verhalen.  Ik kan me trouwens niet van de indruk ontdoen dat sommigen daar heel goed naar gekeken hebben.  Dit was gewoon te vroeg, vandaag de dag zou dit toegejuicht worden, de angst voor verandering zou waarschijnlijk niet overwonnen hebben.  Dénk ik.

image.thumb.png.c00157f9eec4ff9059733010bdcb33ed.png

image.thumb.png.1d737a0d002d404181729763835450d3.pngimage.thumb.png.e066ebd6a3b30e1aac67e4781c733592.png

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
32 minuten geleden, esteban² zei:

Ik blijf nog steeds hopen dat het Cuba verhaal alsnog in de "Robbedoes door ..." reeks verschijnt.  Tome & Janry hebben een grote aanhang.  En het zou hun eerste album zijn, na de overgang in 46 natuurlijk, in de nieuwe stijl, waar ze 't duidelijk al gewoon waren.  Die stijl zou overigens perfect passen in de "door ..." verhalen. 

Las ik onlangs niet in een interview met Janry dat de grote Robbedoes hem niet meer interesseert?

Zijn tekenstijl is ondertussen flink geëvolueerd. Een nieuw verhaal van zijn hand zou er niet meer uitzien als de pagina's hierboven.

Link naar reactie

Tja, de stijl van Fournier is duidelijk flink geëvolueerd. Vreemd genoeg naar iets wat het werk van een beginneling lijkt te zijn. Voor die cover heeft hij duidelijk geprobeerd meer in zijn oude stijl te werken. Die Robbedoes uit dat binnenwerk daarentegen ziet er gewoon raar uit.

Link naar reactie

 

Ik vind dit juist heel mooi en professioneel!

In elk geval stukken beter dan wat hij indertijd van Robbedoes maakte...

Ik kon zijn Robbedoes en zijn Bizu echt niet aanzien...

Zijn later werk vind ik mooi.

Zo zie je maar weer; smaken verschillen!

Maar om zijn huidig werk te vergelijken met dan van een beginneling..Dat gaat zeer ver.

Link naar reactie
7 minuten geleden, linthout zei:

Zo zie je maar weer; smaken verschillen!

Maar om zijn huidig werk te vergelijken met dan van een beginneling..Dat gaat zeer ver.

Gelukkig maar dat smaken verschillen.

Maar ik zie in Fourniers latere werk fouten die ik niet in zijn vroeger werk zag (perspectief, houdingen...). Ik zie ook een fragielere lijnvoering. Dingen die ik associeer met het werk van beginnelingen. Indien ik het werk van Fournier niet zou kennen, en je toont me deze recente pagina's en enkele pagina's uit bijvoobeeld De Doodsman, dan zou ik wellicht denken dat De Doodsman het latere werk is.

 

Dat gezegd zijnde: De paarden van de wind is een mooi album.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
21 hours ago, Tom B said:

Las ik onlangs niet in een interview met Janry dat de grote Robbedoes hem niet meer interesseert?

Zijn tekenstijl is ondertussen flink geëvolueerd. Een nieuw verhaal van zijn hand zou er niet meer uitzien als de pagina's hierboven.

Zijn tekenwerk is toch nog steeds te herkennen aan de combinatie van vette penseellijnen met fijner detailwerk?

Link naar reactie
15 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Zijn tekenwerk is toch nog steeds te herkennen aan de combinatie van vette penseellijnen met fijner detailwerk?

Ja, maar de manier waarop hij zijn personages tekent is toch anders geworden. En decors tekent hij nog amper. Maar met een goeie assistent zou het hem misschien nog wel lukken om iets te maken dat op zijn vroeger werk lijkt.

 

edit: ik overdrijf besef ik ondertussen, het grote publiek zou ongetwijfeld geen verschil zien.

Link naar reactie

Wat Fournier betreft, op je 73ste (als ik juist telde) nog op die manier kunnen tekenen, ik heb daar respect voor.  't Is lang niet iedereen gegund. En misschien, 't is ook maar een bedenking van mijn kant, is dit wel de Robbedoes stijl die hij altijd al wou tekenen, maar nu pas 'mag'?  Hij heeft zijn eigen flow mogelijk altijd aangepast om dichter bij z'n voorgangers te blijven?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom B zei:

Ja, maar de manier waarop hij zijn personages tekent is toch anders geworden. En decors tekent hij nog amper. Maar met een goeie assistent zou het hem misschien nog wel lukken om iets te maken dat op zijn vroeger werk lijkt.

 

edit: ik overdrijf besef ik ondertussen, het grote publiek zou ongetwijfeld geen verschil zien.

Yup! Ge drijft over!

Link naar reactie
2 uren geleden, esteban² zei:

Wat Fournier betreft, op je 73ste (als ik juist telde) nog op die manier kunnen tekenen, ik heb daar respect voor.  't Is lang niet iedereen gegund. En misschien, 't is ook maar een bedenking van mijn kant, is dit wel de Robbedoes stijl die hij altijd al wou tekenen, maar nu pas 'mag'?  Hij heeft zijn eigen flow mogelijk altijd aangepast om dichter bij z'n voorgangers te blijven?

Zijn strips die hij tekende voor hij aan Robbedoes begon waren toch ook al in die Robbedoes-achtige stijl, hoor.

Link naar reactie

Robbedoes door Verron en Yves Sente verschijnt in januari in vertaling. In februari verschijnt van De Kleine Robbe het album "de strip van de film".

En zo zal er de komende maanden elke maand een Robbedoes-Album verschijnen. Vandaag verschenen het Robbedoes-album van Hanco Kolk.

Link naar reactie
59 minuten geleden, Kontiki zei:

Robbedoes door Verron en Yves Sente verschijnt in januari in vertaling. In februari verschijnt van De Kleine Robbe het album "de strip van de film".

Als ik het goed begrijp is die Robbedoes door Verron en Sente eigenlijk geen verhaal met het personage Robbedoes en is dat Strip van de film-album eigenlijk gewoon een album met oude gags.

Zo geraak je vlug aan een album per maand.

Link naar reactie

Het is wel wat meer en anders dan een compilatiealbum. Bovenop de beste en "legendarische" gags blikken de auteurs een beetje terug op de stripserie en dissen anekdotes op, aangevuld met promo voor de film en een achter de schermen.

Dat andere album gaat over een personage voor Robbedoes tot stand kwam. Je kent de uitleg al goed genoeg. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Kontiki zei:

Het is wel wat meer en anders dan een compilatiealbum. De auteurs blikken een beetje terug op de stripserie, aangevuld met promo voor de film.

Dat andere album gaat over een personage voor Robbedoes tot stand kwam. Je kent de uitleg al goed genoeg. 

Een best-off en niet met het personage Robbedoes dus ;)

Link naar reactie

Die poster doet me hardop lachen :')

Yep, hier ook. Khoudistan, New York en Moskou zijn persoonlijke favorieten. Zo goed getekend: tjokvol geestige details, maar met een flair alsof het Janry geen enkele moeite kost om dat allemaal op papier te krijgen. 

Blij dat ik niet de enige ben die Janry's tekeningen puur genieten vindt!

Link naar reactie
7 uren geleden, Konincks zei:

Het album TULPEN UIT INSTANBUL door HANCO KOLK heb ik vandaag gelezen. Hanco Kolk kan heel goed tekenen, maar dit verhaal over een Robbedoes en een Kwabbernoot is ondanks hier en daar leuke vondsten per saldo een gigantische flop.

Grappig om te zien hoe smaken kunnen verschillen. Kool Thing plaatst dit album op nr. 5 in zijn top 10 van beste albums van 2017 (tot nu toe): http://www.getekendereep.com/topic/3628-top-10-van-2017/?page=5

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Konincks zei:

Het album TULPEN UIT INSTANBUL door HANCO KOLK heb ik vandaag gelezen. Hanco Kolk kan heel goed tekenen, maar dit verhaal over een Robbedoes en een Kwabbernoot is ondanks hier en daar leuke vondsten per saldo een gigantische flop.

Ik heb naar aanleiding van de preview op Stripspeciaalzaak besloten het album links te laten liggen. Normaal ben ik een groot fan van het werk van Hanco Kolk, maar naar mijn idee heeft hij Robbedoes en Kwabbernoot van elke charme ontdaan.

Link naar reactie
Op 26-10-2017 om 07:14, JJL zei:

Grappig om te zien hoe smaken kunnen verschillen.

 

Op 26-10-2017 om 11:50, De Wortel zei:

Ik heb naar aanleiding van de preview op Stripspeciaalzaak besloten het album links te laten liggen. Normaal ben ik een groot fan van het werk van Hanco Kolk, maar naar mijn idee heeft hij Robbedoes en Kwabbernoot van elke charme ontdaan.

Ik was niet van plan om dit te kopen, maar zonet de preview gelezen op de SSZ en erg hard moeten lachen. Dus schaf ik het toch maar aan. Dus inderdaad ja, smaken verschillen :) 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
22 uren geleden, Kristof Berte zei:

Ik was niet van plan om dit te kopen, maar zonet de preview gelezen op de SSZ en erg hard moeten lachen. Dus schaf ik het toch maar aan. Dus inderdaad ja, smaken verschillen :) 

 

En gelukkig maar, anders kregen we alleen nog maar eenheidsworst!
Zo zijn we dankzij de SSZ allebei beter af :)

Link naar reactie

Van Ballon Media mag ik zelf voorstellen welke previews ik plaats. Soms rust er weleens een embargo op (Largo Winch bijvoorbeeld en ook Red Rider mocht ik niet voorstellen), maar ik probeer toch vooral voorsmaakjes van nieuwe reeksen en one-shots te plaatsen. Andere uitgeverijen sturen me spontaan previews, bij nog andere vraag ik er zelf op en er zijn er een paar die een panische schrik hebben voor al wat digitaal wordt verspreid en die me zulke previews nooit zullen sturen. Van nog anderen merk ik dat ze het te druk hebben om previews te verzorgen. Ik zou er wat meer achter moeten zitten.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Kontiki zei:

Van Ballon Media mag ik zelf voorstellen welke previews ik plaats. Soms rust er weleens een embargo op (Largo Winch bijvoorbeeld en ook Red Rider mocht ik niet voorstellen), maar ik probeer toch vooral voorsmaakjes van nieuwe reeksen en one-shots te plaatsen. Andere uitgeverijen sturen me spontaan previews, bij nog andere vraag ik er zelf op en er zijn er een paar die een panische schrik hebben voor al wat digitaal wordt verspreid en die me zulke previews nooit zullen sturen. Van nog anderen merk ik dat ze het te druk hebben om previews te verzorgen. Ik zou er wat meer achter moeten zitten.

Een preview is volgens mij een prachtig commercieel middel voor een uitgever, nu er vrijwel geen voorpublicatiemogelijkheden meer zijn.

 

Uitgevers met een panische schrik snap ik niet. Wat voor kwaad kan een preview van een pagina of 10 nu? Het is en blijft een incompleet iets, genoeg voor een indruk, maar na lezing van de preview zul als lezer de rest toch ook wel willen - of juist niet.

 

En te drukke uitgevers? Wat doen die dan? Dat is toch een van de kerntaken voor een uitgever: zorgen dat de boeken onder de aandacht van het publiek worden gebracht.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...