Ga naar inhoud

Yoko Tsuno: Integrale 1, Van de Aarde naar Vinea, videobespreking


Recommended Posts

Het was winderig, en dat leek me de ideale gelegenheid om een stripalbum te tonen waarin windenergie een rol speelt.

En dat dus na 40 jaar actueel is geworden. Toen het verscheen was windenergie alleen maar een wilde droom.

"Van de Aarde naar Vinea" is de eerste van een reeks integrales die telkens 3 albums met de avonturen van Yoko Tsuno verzamelen.
De officiële prijs bij verschijnen is 24,95 euro.

 

 

Ik had een paar dagen vrij en zag in Rochefort. Binnenkort komen er wat filmpjes en foto's.

Link naar reactie
19 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Yoko zou wellicht kiezen voor kernenergie. B)

 

 

Ik denk het niet. Ze is Japanse en woont, als ik mag afgaan op 'dochter van de wind', niet zo gek ver van Hiroshima. Nucleaire energie ligt, zeker sinds de Tohoku-aardbeving van 2011, zéér gevoelig in Japan.

Link naar reactie
13 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Zodanig gevoelig dat de Japanners inzetten op zowel kernenergie als zonne-energie. Wat de beste optie is.

 

 Na de ramp in Fukushima werden alle kerncentrales (56 denk ik) stilgelegd. Dit resulteerde o.a. in de noodzaak van een rolling black-out in Tokyo, het alternerend stilleggen (op vrijwillige basis!) van grote fabrieken, ...

Deze situatie kon niet blijven duren en daardoor is men genoodzaakt geweest enkele centrales terug te moeten starten. Hier is massaal tegen geprotesteerd, maar economisch was het denk ik niet haalbaar om het sluiten vol te houden. Het feit dat alle olie en gas moet ingevoerd worden is uiteraard ook niet bevorderend voor een kernuitstap. Groene energie was in Japan nog niet echt aanwezig, maar is nu aan het boomen. Vooral geothermisch zijn er nog veel mogelijkheden denk ik. Zo wordt de stad Beppu bv al van oudsher verwarmd met stoom die aan de oppervlakte komt. Ijsland, dat ook vulkanisch is, heeft al lang geothermische electriciteitscentrales.

 

Ik kan niet in het hoofd van Leloup (en dus Yoko) kijken, maar uit de toon van de strips kan ik wel opmaken dat ze geen fan is van kernenergie. Het begrijpen van de natuurkundige processen staat daar los van. Ik begrijp die processen ook, ben shiftarbeider in een chemisch bedrijf en ken bijgevolg de werking en risico's van een centrale een beetje. Bij ieder akkefietje toetert Kristof Calvo van Groen een hoop onzin die ik weglach. Maar dat wil niet zeggen dat ik een fan van kernenergie ben. Liefst zou ik zien dat die centrales niet nodig waren. Op dit moment is dat in ons land echter niet realistisch.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...