Ga naar inhoud

Raad eens wat strips aan voor mijn 9 en 11 jarige kinderen


Jelle

Recommended Posts

Beste sloebers, help eens een vader in nood!

 

 

Ik lees samen met mijn kinderen s avonds nog steeds verhalen, zelfs al zijn ze 9 en 11 jaar. Strips vallen bij hen zeer in de smaak maar het probleem is dat ik door al mijn kindvriendelijke strips heen ben (Isabel Avondrood bijvoorbeeld viel niet in goede aarde) en dus op zoek naar een nieuwe voorraad strips. Vooral de leeftijd maakt het een beetje moeilijk: de echte kinderstrips ontgroeid en nog niet ontvangbaar voor de iets meer realistische hedendaagse strips. Ik probeerde Aldebaran en andere strips van Leo, maar dat zal ik dan binnen een paar jaar pas opnieuw moeten proberen. 

 

Deze strips hebben we gelezen en goedgekeurd 

 

Thorgal (de eerste 15 albums)

Cowboy Henk (paardenschenkers, verzameld werk)

Jeremiah (de eerste 10 albums, daarna werd het weer een beetje te ingewikkeld)

Storm (eerste twee albums)

Guust Flater

Ragebol 

Blueberry 

Samuel 1 en 2 (woordloze strips)

 

 

Wat voor strips nu? 

 

 

Link naar reactie

Misschien wel, maar er zijn zoveel belangrijke strips / boeken in de wereld en we hebben zelf allemaal maar een beperkte hoeveelheid tijd op deze planeet dat ik persoonlijk geen tijd ga verspillen iets twee keer te lezen. Enfin, ik bedoel vanuit pedagogisch standpunt: als vader zie ik het als mijn taak mijn kinderen met zoveel mogelijk kwaliteitsproducten in contact te stellen. Ze zien daarna zelf maar of ze iets willen herhalen.

Link naar reactie

Jawadde, dat is al moeilijke stuff voor kinderen. Krijgen ze er geen degout van?

 

Even terugdenken wat mijn kinderen lazen/lezen

 

Meisjes: Mooie Navels, Tamara, Aria (eerste delen), Charly, De sleutel van het Mysterie ( absolute fanserie op dei leeftijd! ) , Rani, Jerome K Jerome Bloks, Kale Kop, Franka, Jimmy Van Doren, Luuk Sterrekers, Biff, Dance Academy, Girlz,... 

Jongens: Jump, Legendariers, Batman, Magic7, Esteban, Oscar, Ludo, Robbedoes, Rik Ringers, Blauwbloezen, Uuterwaerd, Hotel Nevelzicht, Voetbalgek, Dokus,...

 

en beiden veel, heel veel Standaard Uitgeverij met op stip Kiekeboe  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

ah ja, ik ben vergeten melden dat er bij mij thuis een boycot is op alle standaard strips die getekend zijn na 1988. voor de rest wil ik geen verschil maken tussen jongens en meisjes strips dus bedankt voor deze tips al!

 

voorlopig is er nog geen degout te bespeuren, maar dat zal wel veel te maken hebben met het enthousiaste voorlezen van de pappa :e002:

Link naar reactie
2 minuten geleden, The Alderwood zei:

 

U heeft duidelijk niet veel kaas gegeten van de pedagogie. 

Mijn instelling bij strips is zowel een behavioralische (zoals Skinner) als een constructivistische ( a la Dewey) aanpak. Misschien dat beide pedagogische strekkingen onderling niet met elkaar te verzoenen zijn, maar zoals je zei: ik heb er dan ook geen kaas van gegeten...

Link naar reactie
29 minuten geleden, Jelle zei:

ah ja, ik ben vergeten melden dat er bij mij thuis een boycot is op alle standaard strips die getekend zijn na 1988. voor de rest wil ik geen verschil maken tussen jongens en meisjes strips dus bedankt voor deze tips al!

 

voorlopig is er nog geen degout te bespeuren, maar dat zal wel veel te maken hebben met het enthousiaste voorlezen van de pappa :e002:

Wat is er gebeurd in 1988?

Link naar reactie

helemaal niks speciaals, het was maar een grapje; er zijn bij ons thuis tientallen standaardstrips die getekend zijn in de laatste jaren. Ik wilde hiermee gewoon aanduiden dat ik graag wat nieuwe titels en strips wil leren kennen, niet noodzakelijk de 134e Kiekeboe of Rode Ridder. Dit gezegd zijnde, moeten we ook niet onder stoelen of banken steken dat de beste verhalen uit zowat alle klassieke standaardreeksen hoofdzakelijk meer dan 30 jaar geleden zijn gemaakt.

Link naar reactie
24 minuten geleden, Jelle zei:

helemaal niks speciaals, het was maar een grapje; er zijn bij ons thuis tientallen standaardstrips die getekend zijn in de laatste jaren. Ik wilde hiermee gewoon aanduiden dat ik graag wat nieuwe titels en strips wil leren kennen, niet noodzakelijk de 134e Kiekeboe of Rode Ridder. Dit gezegd zijnde, moeten we ook niet onder stoelen of banken steken dat de beste verhalen uit zowat alle klassieke standaardreeksen hoofdzakelijk meer dan 30 jaar geleden zijn gemaakt.

 

Mijn kinderen ( nu 14 en 12 ) raken de oude sus en wissen met geen tang aan, maar zaagden de voorbije 5 jaar de oren van mijn kop als ik de nieuwe sus en wis niet kocht. Zij lezen en (her)lezen ook alleen maar die Morjeaus. Oh ja, ze hebben ook hun favorieten en ze kunnen heel goed zeggen welke albums bagger en welke prima zijn. Heel vaak komt dit ook overeen met mijn mening. 

 

 

 

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Jelle zei:

ah ja, ik ben vergeten melden dat er bij mij thuis een boycot is op alle standaard strips die getekend zijn na 1988. voor de rest wil ik geen verschil maken tussen jongens en meisjes strips dus bedankt voor deze tips al!

 

voorlopig is er nog geen degout te bespeuren, maar dat zal wel veel te maken hebben met het enthousiaste voorlezen van de pappa :e002:

Kan je toch nog lekker de 16 Urbanussen lezen die voor 1988 zijn verschenen!

Link naar reactie

Het heeft efkens geduurd, maar ze beginnen strips toch te appreciëren.

 

De oudste 12j heeft alle Aldebaran cyclussen gelezen, zeer enthusiast. Alleen een paar keer toen ik om 23u ging slapen, ze deze nog zat te lezen haar toch gezegd dat ze niet moest overdrijven :) Ook Centaurus vond ze totnutoe leuk. En Kenya en Namibia ook.

De jongste 10j is fan van Urbanus en de kleine robbe. Die laatste heeft ze allemaal gelezen vorig weekend. IK was eigenlijk gestopt met deze te kopen, maar heb dan toch maar de laatste delen gaan kopen. Ik dacht dat ze Cédric ook wel tof ging vinden, maar noppes. Ze leest ook graag van die nieuwe gag strips die ik eigenlijk niet zo goed ken, o.a. iets met dansen en katten.

Link naar reactie

Lise op Monstereiland lijkt me zeer geschikt. Niet af gaan op de cover die eerder richting <9 jaar wijst. Gewoon doen.

 

Als ze al aan Thoral en Jeremiah zijn, dan zou Largo Winch en XIII ook moeten kunnen alhoewel ik die eerder vanaf 13j zou zien. Lanfeust-zaken (zeker Trollen van Troy) zouden moeten lukken. Aquablue, Onthoofde Arenden misschien ook al?

Alleen (10 delen so far).

Ayak + Por (3 delen)

 

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
2 minutes ago, Aerogi said:

Het heeft efkens geduurd, maar ze beginnen strips toch te appreciëren.

 

De oudste 12j heeft alle Aldebaran cyclussen gelezen, zeer enthusiast. Alleen een paar keer toen ik om 23u ging slapen, ze deze nog zat te lezen haar toch gezegd dat ze niet moest overdrijven :) Ook Centaurus vond ze totnutoe leuk. En Kenya en Namibia ook.

De jongste 10j is fan van Urbanus en de kleine robbe. Die laatste heeft ze allemaal gelezen vorig weekend. IK was eigenlijk gestopt met deze te kopen, maar heb dan toch maar de laatste delen gaan kopen. Ik dacht dat ze Cédric ook wel tof ging vinden, maar noppes. Ze leest ook graag van die nieuwe gag strips die ik eigenlijk niet zo goed ken, o.a. iets met dansen en katten.

Kid Paddle en Game Over zal dan ook wel in de smaak vallen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Al heel wat goede tips hierboven.

 

Bij mij worden ze volgende week 9 en 11. De dochter, de oudste, is helemaal into Kiekeboe en leest weinig andere strips op dit moment.

 

Mijn zoon is de meest avontuurlijke striplezer van de twee en stort zich gretig en met volle overgave op alles wat ik in zijn pollen duw. Een goede mix van humor en avontuur vindt hij daarbij het belangrijkst. Reeksen waar hij recent het meest van genoten heeft, zijn Bone, De Katamarom en Tom Carbon. Hij was ook gek van de nieuwe Robbedoes van Cambré en Legendre en grijpt nu zowel naar Robbedoes en Kwabbernoot als naar De Kleine Robbe.

 

Afgaande op de reeksen die je zelf noemt, denk ik misschien nog aan iets als Op zoek naar de Tijdvogel en cfr Ragebol ook aan Roze Bottel of Isabel.

Link naar reactie

Ik heb een paar maand geleden nog op een rommelmarkt de volledige Bone op de kop getikt voor een zacht prijsje, en ik dacht dat zal zeker iets naar hun leest zijn, maar nee: "zijt ge daar alweer met uw zwart-wit strips? Dat lees ik niet, vergeet het!"  Rare jongens, die kinderen...

 

Nu ja, niet getreurd, ik heb zelf dan nog maar eens Bone herlezen. 10 euro voor 1000+ pagina's, daar gaat ge niet voor sukkelen

Link naar reactie
1 minuut geleden, Jelle zei:

Ik heb een paar maand geleden nog op een rommelmarkt de volledige Bone op de kop getikt voor een zacht prijsje, en ik dacht dat zal zeker iets naar hun leest zijn, maar nee: "zijt ge daar alweer met uw zwart-wit strips? Dat lees ik niet, vergeet het!"  Rare jongens, die kinderen...

 

De Nederlandse vertaling is in kleur uitgegeven bij Silvester, die hebben zij gelezen. Prijzig om allemaal in huis te halen en ik heb zelf mijn One Volume Edition in het Engels, maar bij ons bracht de bib raad.

 

Ik had ze eerst voor de oudste meegebracht, maar die was niet meteen overtuigd. Dan is de jongste ermee aan de haal gegaan en die heeft zich er op anderhalve week helemaal doorgelezen, om dan nog eens van voor af aan te beginnen. De oudste heeft dan ook maar even doorgebeten omdat haar broer er zo vol van was en is dan ook overstag gegaan.

 

Iets wat ik zelf lichtjes fantastisch vond maar de dochter ook niet zo wild van was, zijn de Hilda-strips. Die ga ik binnenkort nog eens voor mijn zoon halen.

Link naar reactie

Als kind van die leeftijd vond ik de Oom Dagobert strips erg leuk om te lezen. Met name dit verhaal vond ik geweldig: https://www.bol.com/nl/p/oom-dagobert-17-t-geheim-van-het-oude-kasteel/1001004005161773/

Geen reclame voor bol hoor- maar dit is de eerste link die ik vond :-)

Hier wat meer info over de reeks: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oom_Dagobert,_avonturen_van_een_Steenrijke_Eend

Link naar reactie

Ga gewoon met je kinderen eens op het gemak naar een stripwinkel en laat ze zelf eens rondneuzen en kiezen. Geef ze een budget, een briefje van 20 euro, ... en laar ze maar los.  Dat is een veel, veel  leukere en leerrijkere belevenis dan altijd maar braafjes lezen wat je ouders denken dat je zou moeten lezen.

 

 

Link naar reactie
16 minutes ago, Mask said:

Ga gewoon met je kinderen eens op het gemak naar een stripwinkel en laat ze zelf eens rondneuzen en kiezen. Geef ze een budget, een briefje van 20 euro, ... en laar ze maar los.  Dat is een veel, veel  leukere en leerrijkere belevenis dan altijd maar braafjes lezen wat je ouders denken dat je zou moeten lezen.

 

 

 

Als ze echt graag strips lezen, dan zullen ze wel zelf kopen vanaf het moment dat ze zakgeld krijgen.

 

Wat Kleine Robbe betreft: daar zijn 10-jarigen toch nog te jong voor? Die snappen de helft van de grappen niet.

 

Al eens Yoko Tsuno geprobeerd?
Daar is nu een fantastisch mooi uitgegeven integrale van.

En hier vind je er een filmpje over

 

 

 

25 piek voor drie albums.

 

Minder bekend is dat de teksten voor deze nieuwe uitgave werden gecorriggerd. Er is dus geen risico dat je je kroost opzadelt met spellingbeelden die meneer de meester niet wilt zien.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Mask zei:

Ga gewoon met je kinderen eens op het gemak naar een stripwinkel en laat ze zelf eens rondneuzen en kiezen. Geef ze een budget, een briefje van 20 euro, ... en laar ze maar los.  Dat is een veel, veel  leukere en leerrijkere belevenis dan altijd maar braafjes lezen wat je ouders denken dat je zou moeten lezen.

 

 

 

27 minuten geleden, linthout zei:

Wijze praat!

 

De eerste keer dat ik mijn zoon 10€ vrij shopping geld gaf in de SSZ, kocht hij een integrale van Urbanus :e002::e002:

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Peter Motte zei:


Wat Kleine Robbe betreft: daar zijn 10-jarigen toch nog te jong voor? Die snappen de helft van de grappen niet.

 

 

10-jarigen krijgen in school hun eerste lessen over drugs, sigaretten en maandstonden ( Ik hoor 'm nog jakkes zeggen als hij thuis kwam! ). Ik heb ooit eens 4 klasgenootjes van mijn zoon vervoerd naar een kamp, en je hoort wat hoor. De strafste jongens zijn op zoek naar Rooie Oortjes. De braafsten vinden Kleine Robbe iets ondeugend hebben. Maar het gros gaat op die leeftijd voor Titeuf.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Mask zei:

Ga gewoon met je kinderen eens op het gemak naar een stripwinkel en laat ze zelf eens rondneuzen en kiezen. Geef ze een budget, een briefje van 20 euro, ... en laar ze maar los.  Dat is een veel, veel  leukere en leerrijkere belevenis dan altijd maar braafjes lezen wat je ouders denken dat je zou moeten lezen.

 

 

Mijn dochters hebben nogal last van keuzestress... lijkt me geen zo'n goed idee als ze moeten kiezen. :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
3 hours ago, Mask said:

Ga gewoon met je kinderen eens op het gemak naar een stripwinkel en laat ze zelf eens rondneuzen en kiezen. Geef ze een budget, een briefje van 20 euro, ... en laar ze maar los.  Dat is een veel, veel  leukere en leerrijkere belevenis dan altijd maar braafjes lezen wat je ouders denken dat je zou moeten lezen.

 

 

2!

Link naar reactie

Mijn jongens zijn 7 en 9 & zijn familiaal en legaal verplicht mijn familiestrip 'Alexander De Grote' te lezen: www.alexanderdegrote.com of https://www.facebook.com/alexanderdegrotestrip/

Maar er zal hier wel een of andere liefhebber je kunnen vertellen of die voldoende de moeite zijn.

Hoop ik toch, ik weet anders niet aan wie we al die albums verkocht hebben... ;-)

Mijn jongens doen in elk geval alsof ze de strips leuk vinden. Vermoedelijk in ruil voor wat zakgeld of zo. ;-)

 

Check it out. :-)

 

 

 

14900412_1485312354818823_6590095178887087136_n.jpg

Link naar reactie

Dochter van 13 en zoon van 11:

Naast de klassieke Jommekes en andere Suske en Kiekeboe's worden hier vooral volgende titels gelezen:

Jump

Asterix sinds kort

Blauwbloezen

De Kampioenen

Cédric (voorheen Stefan dacht ik)

Agent 212

Agent 327, maar slaat niet zo aan wegens de specifieke humor denk ik

De Campbells en Yoko Tsuno liggen in het zicht maar blijven voorlopig liggen.

Van de minimensjes heb ik net de tweede integrale gekocht, die gaan misschien ook wel aanslaan.

 

Voor het Troy-universum zijn ze nog wat jong denk ik.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...