Ga naar inhoud

Stripfestival Middelkerke 16 juli tot 6 augustus


Veto

Recommended Posts

Op 7-7-2017 om 23:12, bouncer zei:

Een stripfestival van 3 weken ?!

Wat een fantastisch stripland toch is Belgie.

Hier in de randstad ( 7 miljoen inwoners ! ) eenmaal in de 2 jaar Haarlem. ( zucht )

 

Ik denk dat je Middelkerke een beetje overschat.....wat is er nu leuk aan 3 weken festival ? Dan veel liever op 1 of 2 dagen wat meer tekenaars (nu op veel dagen nagenoeg nihil) en vermaak.

 

Rijswijk en Gouda liggen ook in de randstad trouwens....en Breda ligt er tegenaan.

 

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, Belgie is veel meer stripland. Al vind ik dat de vlamingen niet echt een groot bijzonder festival hebben a la Brussel.

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

 

Ik denk dat je Middelkerke een beetje overschat.....wat is er nu leuk aan 3 weken festival ? Dan veel liever op 1 of 2 dagen wat meer tekenaars (nu op veel dagen nagenoeg nihil) en vermaak.

 

Rijswijk en Gouda liggen ook in de randstad trouwens....en Breda ligt er tegenaan.

 

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, Belgie is veel meer stripland. Al vind ik dat de vlamingen niet echt een groot bijzonder festival hebben a la Brussel.

Haarlem is voor mij lekker dichtbij.

Rijswijk en Gouda wil ik ook zeer zeker gaan bezoeken, helaas gaat werk steeds voor.

Voor de rest , ik word  Enthousiast van enthousiaste mensen, in dit geval strip liefhebbers.

 

Link naar reactie
Op 2017-7-13 om 19:00, Lecram zei:

Ik denk dat je Middelkerke een beetje overschat.....wat is er nu leuk aan 3 weken festival ? Dan veel liever op 1 of 2 dagen wat meer tekenaars (nu op veel dagen nagenoeg nihil) en vermaak.

 

Rijswijk en Gouda liggen ook in de randstad trouwens....en Breda ligt er tegenaan.

 

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, Belgie is veel meer stripland. Al vind ik dat de vlamingen niet echt een groot bijzonder festival hebben a la Brussel.

 

Drie weken festival is meer voor een breed publiek die toevallig langskomen voor een tekeningetje dan voor een stel dedijagers dat voor een dag op zoek gaat naar zoveel mogelijk tekeningen. Op zich wel een leuk festival. 

 

Ik wil zelf nog wel eens langskomen, maar dat is meer om alle stripbeelden eens te bekijken. De afstand is me echter te groot.

 

Link naar reactie

Het is de laatste editie van de organisator die het festival uit de grond stampte, op een minifestival van enkele dagen na in een vroegere periode. Middelkerke wil er zelf nog mee doorgaan, maar het zal naar verluidt meer om activiteiten draaien dan om strips. Daar moet nog zoveel over beslist worden dat het nu niet aan de orde is daar al prognoses over te maken.

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Het is de laatste editie van de organisator die het festival uit de grond stampte, op een minifestival van enkele dagen na in een vroegere periode. Middelkerke wil er zelf nog mee doorgaan, maar het zal naar verluidt meer om activiteiten draaien dan om strips. Daar moet nog zoveel over beslist worden dat het nu niet aan de orde is daar al prognoses over te maken.

Ik ben bevriend met zijn zoon en het is inderdaad definitief gedaan voor zijn vader. 

Link naar reactie
4 uren geleden, Kontiki zei:

Het is de laatste editie van de organisator die het festival uit de grond stampte, op een minifestival van enkele dagen na in een vroegere periode. Middelkerke wil er zelf nog mee doorgaan, maar het zal naar verluidt meer om activiteiten draaien dan om strips. Daar moet nog zoveel over beslist worden dat het nu niet aan de orde is daar al prognoses over te maken.

 

Veel van deze kleine festivals zijn afhankelijk van een of twee personen die de kar trekken. Als die er mee stoppen, is het gelijk afgelopen. 

Link naar reactie

En jawel... het 'commissie'-spook is ook aan de Belgische kust neergestreken. Ben vandaag voor het eerst deze editie langsgegaan. Bij De Rop kreeg je een 'kopje' en een volledig figuur kostte je tien euro. Bij Christian Verhaeghe idem. Bij Marco Venanzi (Roodmasker, Alex...) zei Danny (van de organisatie) dat ook Venanzi enkel kopjes ging doen. Als je meer wilde, moest je twintig euro bijbetalen. Ik heb dit wijselijk naast me neergelegd en ik ben heel tevreden met beperktere tekeningen. Bij Verhaeghe zelfs niet meer aangeschoven. Met vrouwke en kids in zee en op het strand rondhangen leek me 'net iets' aanlokkelijker... Had dit niet verwacht voor de laatste (?) editie van dit festival. Benieuwd wat dat morgen zal geven met ruim tien auteurs op een heel kleine oppervlakte. Ik ga in elk geval passen...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ach....commissie spook.....niks mis mee.

Je krijgt gewoon een gratis dedie in je boek en als je een meer uitgebreide dedie wil betaal je wat bij voor de tekenaar. 

Om het voor tekenaars leuk te houden toch een goede oplossing.

En wat had je verwacht met deze signeerschema's, dat de Rop wekenlang gratis complete figuren gaat tekenen voor niks? 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Lecram zei:

Ach....commissie spook.....niks mis mee.

Je krijgt gewoon een gratis dedie in je boek en als je een meer uitgebreide dedie wil betaal je wat bij voor de tekenaar. 

Om het voor tekenaars leuk te houden toch een goede oplossing.

 

Doe die commissies dan op 'commissiebeurzen' waar bij elke tekenaar bordjes staan met 'prijsvermelding'. Op een 'volks' festival als dat van Middelkerke is die gewoonte er niet. Beetje vreemd dus dat ze daar nu mee afkomen. Ook raar voor mensen die het hele gedoe niet snappen dat bepaalde personen in de wachtrij uitgebreidere tekeningen krijgen dan wanneer het hun beurt is. Op dit soort festivals staan niet alleen "professionele" dedi-jagers in de wachtrijen. Dat mag hier niet vergeten worden.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Er bestaan geen commissie beurzen.......of je moet Amerikaanse Comic Cons bedoelen.

Ik neem aan dat de Rop het netjes vraagt voordat hij begint......dus iedereen ziet dat hij er 10 euro extra voor krijgt.

Het is toch ook geen halszaak, alle dedies zijn een gift, dus met (niet professionele) personen in de rij die hierover zeuren heb ik geen medelijden. En is Middelkerke zijn er wederom genoeg dezelfde prof dediejagers (waarvan je er zelf ook eentje bent). Ik denk niet dat toevallige bezoekers hierover zeuren.

Tekenaars halen voor dit soort festivals is (financieel) heel moeilijk, dat zie je op bijna alle festivals in Vlaanderen en Nederland. Als dit een oplossing is....prima.

Ik bouw ook geen boten voor niks, leraren geven zeker geen les voor niks, dus ook tekenaars willen er waarschijnlijk iets aan overhouden. De Rop, Goossens en Venanzi komen niet met een uitgeverij hun boeken promoten.

Is er wel een verplichte aankoop voor de tekenaars op Middelkerke?

 

 

Link naar reactie

Ik denk dat de tekenaars hun "vaste klanten" wel kennen....dus laat dan maar komen die commissies....

 

Als ik die tekenaar al twee keer heb, dan ga ik wel nadenken of ik nog een "extra" commissie wil of niet....

Als iemand dat toch wel doet, is dat toch zijn budget, niet ??

Link naar reactie
10 uren geleden, Lecram zei:

En is Middelkerke zijn er wederom genoeg dezelfde prof dediejagers (waarvan je er zelf ook eentje bent).

 

Is er wel een verplichte aankoop voor de tekenaars op Middelkerke?

 

Sorry maar ik beschouw mezelf NIET als prof dediejager. Ik doe per jaar een viertal stripfestivals aan (Knokke, Middelkerke, Breda en het Brusselse Stripfeest). En op een beurs kies ik zorgvuldig die tekenaars uit wiens albums ik graag LEES. Ik behoor NIET tot de groep dediejagers die op beurzen albums meegraaien (of ze die dan dubbel hebben of niet, maakt voor de meesten niet uit) om toch maar een signeerticket te bemachtigen. Ik ben en blijf boven alles een stripLEZER die graag een babbelke doet met de man of vrouw achter de verhalen (dankzij BSM krijgen Gert en ik al jaren uitgebreid die kans) en om te zien hoe een tekening tot stand komt. Het gebeurt heel vaak dat ik een beurs al verlaat halverwege de namiddag omdat ik de tekenaars heb bezocht waarvoor ik kwam. En ik zie dan dikwijls verbaasde blikken van 'professionele dedi-jagers' die niet begrijpen dat ik al wegga terwijl ik nog meer dedi's zou kunnen scoren die dag.
Zo kwam ik voor Venanzi op een dag dat alleen hij en Verhaeghe signeerden. Echte dedi-jagers kwamen de dag nadien of zullen wellicht vandaag naar Middelkerke komen om ook een dedi te scoren van Jamar, Renaud, Weyland, Cambré...

En ja, er is verplichte aankoop in Middelkerke... 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ach, maak je niet druk Veto :e005:......daar gaat het mij ook niet om, natuurlijk zijn er helemaal geen prof dediejagers, het is een hobby en sommigen zijn daar heel erg fanatiek in.....anderen minder. De een spendeert er heel veel tijd aan, de andere meer geld en een ander weer minder van beiden. Maar met prof suggereer jij dat zij dit als beroep uitoefenen, dat is natuurlijk niet zo.

Maar jij bent een veel geziene gast op (bepaalde) festivals, dus dat bedoel ik ermee, je weet hoe het werkt en je komt ook voor de dedies.

En als je naar Brussel gaat zal je bijvoorbeeld een frans boek moeten kopen, ik zie dat dan gewoon als kosten signeerticket en laat de signering doen in mijn Nederlandse boeken.

 

Ik neem altijd maar aan dat iedereen zijn striphobby combineert, zelf ben ik striplezer, stripverzamelaar en dedieverzamelaar. In hoofdlijn op beurzen de dedieverzamelaar, op internet/SSZ de stripverzamelaar en thuis de striplezer.

Misschien slaat één van de drie bij sommigen door.......

Ik kan mij dus wel heel goed voorstellen dat sommige tekenaars misschien wel moe worden om steeds dezelfde gezichten te zien (al komt dat ook omdat er tekenaars zijn die altijd en overal aanwezig zijn) voor de zoveelste dedie.

 

De discussie is meer......zijn betalingen voor mooier uitgewerkte tekeningen ongewenst?

Ik denk van niet, van mij mogen tekenaars ook best wat verdienen op beurzen. 

Je komt speciaal voor Venanzi (zal je al waarschijnlijk wel eerder gezien hebben) op een doordeweekse dag, maar je hebt moeite dat je twee tientjes moet betalen voor een uitgewerkte tekening, terwijl je gratis sowieso een kopje krijg. Dat vind ik kortzichtig. De man maakt gewoon dedies, maar wil je iets meer, dan betaal je iets bij....net als in elk restaurant, winkel of.....ga zo maar door.

Jij zult toch ook wel begrijpen dat de Rop, Goossens, Venanzi en nog een aantal namen die vele dagen komen, daar niet voor hun vakantieplezier in een tent gaan zitten.   

 

En Veto, gewoon doorgaan met je werk voor BSM, ik begrijp je insteek, maar ben het niet eens met je stelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Link naar reactie

Een stukje waardering, een vergoeding, zo gek is dat toch niet.

De meeste tekenaars zijn geen ondernemers, verplaats je eens in hun positie.

Straks moeten ze nog gaan onderhandelen, doe dat deze mensen niet aan a.u.b

Over Rosinski hoeven we ons echter geen zorgen meer te maken.

 

Link naar reactie

Het is echt het laatste jaar voor strip Middelkerke.

Daarbij toch jammer dat de commissies een grotere rol spelen.

 

Neem Christophe Simon.

Zijn album van Corentin was niet aanwezig op de beurs. 

Alternatief was dan om voor 15 euro een gestempeld vel papier te krijgen (ticket) om dan een op verzoek getekend hoofd te krijgen (welke daarna nog ingekleurd werd).

 

Gevolg: dagjes mensen zien de tekeningen gemaakt worden maar komen daardoor niet in de verleiding om een boek aan te schaffen en zelf een tekening te krijgen.

A) het boek is er niet

B)15 euro betalen voor een getekend hoofd vindt men te veel.

 

Gemiste kans dus om nieuwe mensen enthousiast te maken voor het medium strip.

 

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
54 minuten geleden, Noël zei:

Ja, dat had ik verwacht. Dat heeft Paul Geerts namelijk 30 jaar gedaan. 

Paul Geerts complete figuren ?.......dat heb ik hem niet zien doen op beurzen waar ik hem ooit zag (bijv in Valkenswaard of destijds Breda).

Eric de Rop maakt gratis kopjes, wat is nu het probleem. De beste man signeert daar bijna elke dag, moet die elke dag voor dezelfde verzamelaars complete scenes natekenen? Als je er niet een paar euro voor over hebt om een commissie te krijgen, er is niemand die je verplicht.

  

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...