Gast blije gast

Illegale Downloads

127 berichten in dit topic

Een paar jaar geleden was het nog stoer om uit te wijden over je illegale download-avonturen. Met alle betaalde download/streaming-initiatieven van tegenwoordig is er geen enkele reden meer om daar trots op te zijn. Als je het toch niet kan laten en zelfs het lef hebt om kopieën aan te bieden... Tsja................. Dan ben je een dief en heb je schijt aan hardwerkende creatievelingen wiens rechten geschonden worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het wordt iets minder geaccepteerd om illegaal te downloaden (oa dankzij het succes van Deezer en Spotify) maar ik ken er maar weinig die het niet doen. Waarschijnlijk zijn er evenveel mensen die geen alcohol drinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb ook al eens geëxperimenteerd met het kopiëren van DVD's. Niet om ze te downloaden van het net, maar om de echt goede films te rippen en te bewaren op disk als back-up en dan op een iets gebruikvriendelijker manier te kunnen gebruiken.

Eender welk compressiealgoritme ik gebruikte, er was altijd een verlies aan detail van het beeld. Enkel wanneer je een volledige image nam was het beeld identiek.

Als je het origineel nooit gezien hebt, en je bekijkt het enkel maar op TV kan ik me voorstellen dat je dat verlies aan detail nooit gaat opmerken. Maar wanneer je twee screenshots naast mekaar bekijkt op een computer zie je het wel.

Voldoende reden voor mij om toch maar de DVD's te blijven kopen.

Mogelijk dat je ook wel de compressieloze iso's ergens kunt downloaden, maar dan ben je toch wel met heeel grote bestanden aan het werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

illegale downloads zijn als de bibliotheek. je bekijkt, beluistert, leest iets en als het je bevalt koop je het.

Ik download massa's Gb aan spul. Als ik een cd meer dan 10 keer geluisterd heb, koop ik de cd of de mp3. Als ik software vaak gebruik dan koop ik het. (lang leve de mac, daar is alles meestal betaalbaar behalve die patsers van adobe en graphisoft) Sinds ik strips download (die 15.000 downloads van chorasan zal inderdaad niet ver van mijn collectie af zitten) ben ik weer zelf beginnen kopen. Daarvoor was ik eigenlijk gestopt met kopen omdat ik het boek vaak al in de bib had gelezen en dan in de winkel sneller het gevoel had "dat ik het al had of niet nodig had". (ok, je hebt het nooit "nodig" hé) of ik al te veel stinkerds had gekocht zonder het op voorhand te weten en me dan weer bedrogen voelde door die kutstrips. Nu weet ik op voorhand of het een goede strip is of niet omdat ik de digitale versie al (soms half) gelezen heb en koop ik het. Veel comics heb ik zo ontdekt en gekocht. Een paar nieuwe euroreeksen die ik anders nooit gekocht zou hebben, heb ik me toch aangeschaft en een aantal builen die ik me wel gevallen zou hebben, heb ik nu kunnen vermijden. Wat mij betreft een schitterend systeem.

Waar ik downloads ook voor gebruik is om snel de cd's die ergens in een doos verscholen zitten op zolder, op mijn computer te zetten. Ik heb die cd ooit gekocht, maar weet hem nu niet te vinden. Ik heb dan geen enkele scrupule om die cd dan opnieuw te downloaden. Of CD's die gewoon in mijn cd-kast staan, maar die ik nog niet gedigitaliseerd heb. Veel makkelijker om dan even die torrent binnen te halen, dan zelf met dat schijfje aan de slag te gaan. Bovendien kan ik dat niet eens meer want ik heb zo'n nieuwe macbookpro en daar zit geen cd-speler meer in :)

Ik heb om een of andere reden ook minder scrupules bij commerciele films of tv-series. Da's niet helemaal juist, dat weet ik, maar dan denk ik vaak, ach, zes films en drie reeksen die ik op een jaar bekijk zijn al lang afbetaald in the us of a :)

maar vaak vind ik die films en series dan nog wel eens ergens in een uitverkoop en koop ik ze toch, terwijl ik ze anders misschien zou laten liggen. misschien.

De enige die eigenlijk schade lijdt van mijn downloadgedrag is de bibliotheek. Daar kom ik nu bijna nooit meer terwijl ik vroeger een regelmatige bib'er was.

Maar waar ik je wel gelijk in geef is dat je niet illegale gedownloade dingen als je bezit mag zien. Als je gedownloade spullen regelmatig verbruikt/gebruikt moet je ze gaan kopen. Try before you buy is niet afgelopen nà de try :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mogelijk dat je ook wel de compressieloze iso's ergens kunt downloaden, maar dan ben je toch wel met heeel grote bestanden aan het werken.

je kan inderdaad de 1080p versies downloaden, die zijn dan enkele GB groot en duren een uurtje voor ze binnen zijn. Maar ook daar zie je dan soms de compressie nog in, maar dat vind ik op zich niet zo erg, ik vind dat als ik de film dan in goeie kwaliteit wil hebben, ik de film dan maar moet gaan kopen.

Ik bewaar trouwens ook niets van de downloads nadat ik het gezien heb. Als ik het zo goed vind dat ik het wil hebben, dan moet ik dat maar gaan kopen, vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

waar ik nog wel een beetje mee sukkel is het kopen van digitale manga. Ik koop geen kleine mangaboekjes. Daar begin ik niet meer aan. Dus die wil ik wel digitaal kopen, maar ik heb de juiste formule nog niet echt goed opgezocht. Zijn er misschien tips om digitale manga te kopen om op de ipad te lezen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je het toch niet kan laten en zelfs het lef hebt om kopieën aan te bieden... Tsja................. Dan ben je een dief en heb je schijt aan hardwerkende creatievelingen wiens rechten geschonden worden.

vind je dat nu niet zelf een beetje een brug te ver? Chorasan zal ongetwijfeld meer dan de helft van de downloads die hij heeft zelf ook al wel gekocht hebben in boekvorm.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Verder vind ik Natte aap's eerste reactie heel herkenbaar. Ik wil het try before you buy principe ook nog wel eens hanteren, en koop (mede daardoor?) nog steeds veel strips, cd's en dvd/blu rays. Het downloaden van CD's die ik al heb, maar niet kan terugvinden omdat ze ergens in een doos op zolder staan overkomt me ook wel eens. En ik betaal voor een streaming muziek account.

Wat ik zorgwekkend vind voor de creatieve industrie is dat ik nog steeds de officiële producten koop omdat ik dat zo gewend ben. Maar wat voor een referentiekader heeft een kind of tiener deze dagen? Waarom zou je gaan betalen voor iets dat je altijd wel gratis via youtube, torrents, of andere internetkanalen kan krijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik download niets, niet legaal en niet illegaal. Ik sta dan ook altijd vooraan in de rij om anderen 'dief' te noemen als ze dat wel doen. Eat that, you bunch o' thievin' scrotes.

Dat heeft, zo stel ik vast, ook voordelen. Ik zit niet op een stapel ongelezen / onbekeken / onbeluisterde downloads, en daardoor krijg ik ook niet het gevoel achter te lopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een paar jaar geleden was het nog stoer om uit te wijden over je illegale download-avonturen. Met alle betaalde download/streaming-initiatieven van tegenwoordig is er geen enkele reden meer om daar trots op te zijn. Als je het toch niet kan laten en zelfs het lef hebt om kopieën aan te bieden... Tsja................. Dan ben je een dief en heb je schijt aan hardwerkende creatievelingen wiens rechten geschonden worden.

Man man man... :e009:

Ik heb al een slordige honderdduizend euro aan die hardwerkende creatievelingen besteed. Ik denk niet dat dat soort dik gezaaid is.

Zelf bied ik geen downloads aan op het internet, heb alleen een site gevonden waar één bepaald persoon die volgens mij zelf werkzaam is in de stripbranche, dat leid ik toch af aan de links waar hij naar verwijst, massaal strips op upload.

Desondanks het downloaden van die hoop strips ben ik er overigens blijven kopen. Reeksen die ik niet kende maar wel goed vond, zijn aan mijn aankooplijstje toegevoegd, hetgeen ik de moeite niet waard vond zou ik ook zonder het bestaan van downloads niet gekocht hebben, en zal ik ook nooit nog leestijd aan verspillen.

Het is ook makkelijk om een digitale kopie te hebben.

Dat zouden ze naar mijn mening automatisch mogen meeleveren bij de fysieke aankoop.

Als je een beetje overweg kunt met een I-pad, hoef je nooit nog bang te zijn dat je favoriete albums die toch elk jaar wel eens gelezen worden, vroeg of laat uit elkaar zullen vallen (wat me meer en meer opvalt is dat nagelnieuwe strips al van bij het eerste keer openslaan al een stukje kunnen loskomen aan het boekblok).

Wat betreft dat schijt hebben aan hardwerkende creatievelingen wier rechten worden geschonden, ik kan ze ook gratis gaan uitlenen in de bibliotheek. Ben ik dan ook een "stoere" dief?

De enige reden waarom ik stelde dat je ze gerust mag komen kopiëren, is omdat je hier op anonieme wijze, met veel bombastiek en op een aanmatigende, geringschattende toon mij hier constant poogt af te schilderen als een fantast, een leugenaar en nu ook een dief zonder moraal.

Haatdragende opmerkingen van dit niveau jegens andere forummers vind ik persoonlijk not done, zeker niet van een anonieme poster, laat iedereen in zijn waarde.

Als je het met iets niet eens bent of ergens bedenkingen bij hebt, is dat alles ook te formuleren zonder het etaleren van die constante agressiviteit en dito arrogantie.

Maar dat, vermoed ik, zal wel zingen voor een dove zijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb helemaal geen probleem met anoniem posten, blije gast ken ik niet maar Chorasan heb ik ook nog nooit de hand mogen schudden (wellicht mag ik wel een paar daagjes bij hem downloaden). Los daarvan vind ik de toon op de reep in het algemeen zeer gematigd. Er wordt af en toe wat geplaagd en die blije gast hakt er aardig in maar om nu te spreken van constante agressiviteit......

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb helemaal geen probleem met anoniem posten, blije gast ken ik niet maar Chorasan heb ik ook nog nooit de hand mogen schudden (wellicht mag ik wel een paar daagjes bij hem downloaden). Los daarvan vind ik de toon op de reep in het algemeen zeer gematigd. Er wordt af en toe wat geplaagd en die blije gast hakt er aardig in maar om nu te spreken van constante agressiviteit......

Ook dit is neerbuigend, en niet wat geplaag.

Als ik zo'n teneur wil, dan ga ik wel op politics.be toeven, daar kunnen ze ook geen post van een ander zien staan zonder er iemand op aan te vallen.

Dit is hier een stripforum, wat los zou moeten staan van zo'n toestanden.

Nu goed, het topic over het eventueel een jaar stoppen van het verzamelen van strips is blijkbaar voor sommige mensen een reden om te gaan schimpen. Ik dacht wat mensen te vinden die mijn drive voor het verzamelen ergens wel zouden begrijpen.

Blijkbaar komt het allemaal zo extreem, ongeloofwaardig of belachelijk over dat een bepaald deel van de reacties enkel geplaatst worden om te ridiculiseren, in twijfel te trekken of zelfs ronduit aan te vallen.

Ik voel het als offensief aan, en daar heb ik geen zin in.

Daar wil ik hoegenaamd geen energie in steken en ik voel me er gevoelsmatig geenszins gelukkig bij.

Zeker ook omdat het verzamelen van strips en alles wat er omheen hangt me intens geluk verschaft, en dit hier net het omgekeerde effect creëert.

Het als wat ludiek bedoeld "geplaag" omschrijven is mijns inzien makkelijk als je zelf de bron van ergernis of het doelwit niet bent en voor wat betreft bepaalde reacties in mijn topic dekt die vlag hoegenaamd de lading niet.

Ik ga in mijn post over dat sabbatjaar nog een post plegen die ik natte aap

verschuldigd ben, en dan laat ik het posten hier voor wat het is.

Niet iedereen past even goed in de stijl van dit of dat forum.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kijk, Chorasan. Jouw verzamelen valt nu eenmaal een beetje aan het uiterste van het spectrum, dus mensen zullen er een mening over hebben. (Ik maak me nog altijd een beetje zorgen over je, maar daar kan ik ook niets aan doen.)

Er zijn toch ook heel begrijpende posts gekomen op je topic, nee?

One way or the other, succes met wat je ook beslist over je sabbatjaar. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Even voor alle duidelijkheid, dat van die paar daagjes downloaden is zeker niet neerbuigend bedoeld, het was een grapje maar als je je daar over beledigd voelt, mijn excuses. Voorts: in het algemeen wordt op de reep hoogstens wat geplaagd, ik gaf juist aan dat blije gast er juist stevig inhakt (= harder reageert dan normaal op de reep). Ik zou daar tegen kunnen en ik vond je reactie over die 100.000 euro sterk. Dat je verder nogal lange tenen hebt valt me ook op, my god: schimpen, extreem, ongeloofwaardig, agressief, belachelijk, ronduit aanvallen etc, haal je dat er allemaal uit ? Of ben je simultaan aan het reaguren op GeenStijl of Fok ?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Altijd zonde om 'n stripliefhebber te verliezen van't forum. Ik zou zeggen: denk'r nog'ns over na en negeer bepaalde individuen.

Het is hier normaal wel'n gezellige boel hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Altijd zonde om 'n stripliefhebber te verliezen van't forum. Ik zou zeggen: denk'r nog'ns over na en negeer bepaalde individuen.

Het is hier normaal wel'n gezellige boel hoor.

Exact, vorige week gaf ik Stuvio nog eens een keer gelijk.....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Exact, vorige week gaf ik Stuvio nog eens een keer gelijk.....

ok, dat is dan voor mij ook een brug te ver. Ik taai 'm af.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat ik zorgwekkend vind voor de creatieve industrie is dat ik nog steeds de officiële producten koop omdat ik dat zo gewend ben. Maar wat voor een referentiekader heeft een kind of tiener deze dagen? Waarom zou je gaan betalen voor iets dat je altijd wel gratis via youtube, torrents, of andere internetkanalen kan krijgen?

true. Ik hoor soms wel mensen (in alle leeftijdscategorieën tot vijftig) zeggen dat ze niet hoeven te betalen voor muziek omdat het toch gratis is. Die tendens vind ik inderdaad niet zo erg fijn. Maar ze leggen dan wel vlotjes enkele honderden euri op tafel om de dragers van al die gratis dingen te kopen.

nu ja, zo kan je over veel gratis onterecht gestolen zaken argumenteren die mensen als patrimonium of vanzelfsprekend beschouwen. Goedkoop eten, schone lucht, werk, ... noem maar op.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het grappige is dat ik die discussie over dat downloaden best aardig vond. Zo'n zaak die je van meerdere kanten kan bekijken. ik ben er zelf nog niet over uit en was wel degelijk benieuwd naar de meningen van anderen.........

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nu goed, het topic over het eventueel een jaar stoppen van het verzamelen van strips is blijkbaar voor sommige mensen een reden om te gaan schimpen. Ik dacht wat mensen te vinden die mijn drive voor het verzamelen ergens wel zouden begrijpen.

zoals ik daar ook al zei. dat zijn echt maar "sommige mensen" hoor. Ik vind dat het merendeel wel normaal reageert en een grapje maakt dat niet slecht op te vatten is. Dus ik vermoed dat het merendeel zich wel gedeeltelijk of helemaal herkent in je stelling. Of helemaal niet, maar daar dan wel begrip voor heeft.

ach wat, het is maar een forum hé :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het grappige is dat ik die discussie over dat downloaden best aardig vond. Zo'n zaak die je van meerdere kanten kan bekijken. ik ben er zelf nog niet over uit en was wel degelijk benieuwd naar de meningen van anderen.........

vind ik ook. terug naar het downloaden dus of althans het spreken daar over :D

is het gebruiken van een foto via google gevonden ook een vorm van diefstal? downloaden?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het hangt er van af wat je mee gaat doen, wie de foto heeft gemaakt en of er copyright op zit. Je ziet heel vaak dat fotos van prof. fotografen worden voorzien van teksten. Ook ken ik gevallen van hobbysites die dan een foto van bijv. Johan Cruyff plaatsen en vervolgens door e fotograaf worden gedaagd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Excuses, excuses, ik lees hier tegenwoordig in elke draad wel ergens "mijn excuses". Gedaan ermee. Zeg maar terug gewoon "Up yours!"

20080508142330.jpg

Dat lucht op. En nu weer terug naar het downloaden...

Deel dit bericht

Link naar bericht