Spring naar inhoud

•  

Illegale Downloads

• Log in om te reageren
126 reacties op dit onderwerp

#26 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 17:21

Shameless die Mask, absolutely shameless die mask. :e005:

#27 Gast_Natte aap***

Gast_Natte aap***
  • Gast

Geplaatst 01 maart 2013 - 17:34

Excuses, excuses, ik lees hier tegenwoordig in elke draad wel ergens "mijn excuses". Gedaan ermee. Zeg maar terug gewoon "Up yours!"

Geplaatste Afbeelding

Dat lucht op. En nu weer terug naar het downloaden...

up yours, troll

#28 stilte

stilte
  • Members
  • 2297 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 17:36

Het wordt iets minder geaccepteerd om illegaal te downloaden (oa dankzij het succes van Deezer en Spotify) maar ik ken er maar weinig die het niet doen. Waarschijnlijk zijn er evenveel mensen die geen alcohol drinken.

Je kent mij in elk geval, da's een begin. Ik heb nog nooit illegaal muziek, films, games,... van het net gehaald. Ik heb daar ook helemaal niets aan want ik moet een plaat kunnen vastnemen, liefhebben,... Het geeft mij een enorm genoegen naar mijn plaatjes, cd's, dvd's,... te kijken, en eentje uit de collectie te halen en nog eens langs alle zijden te bewonderen,... Dat kan ik persoonlijk niet vergelijken met scrollen door mijn digitale bestanden. Die heb ik wel want ik heb alle cd's en ook heel wat platen digitaal geladen om te kunnen beluisteren op de ipod, maar muziek louter digitaal bezitten... bah nee!
Dat is mijn mening, wetende dat ik stilaan een verzamelaar van verzamelingen lijk te zijn geworden. ;)
I was taught to dream this dream people call human life

I was thought to dream

#29 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11069 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 17:50

Deze Interessante docu met prachtige beelden van Stockholm en een magisch mooie soundtrack gaat over de kerels achter The Pirate Bay.
Zijn het ideologische anarchisten of clevere computer-criminelen die miljoenen verdienen aan reclame-inkomsten ?
De manier waarop de 3 kerels (die verrassend weinig met elkaar gemeen hebben) achter TPB worden geportretteerd lijkt me objecief en weinig flatterend.

#30 Zwendel

Zwendel
  • Members
  • 13145 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 17:56

Het grappige is dat ik die discussie over dat downloaden best aardig vond. Zo'n zaak die je van meerdere kanten kan bekijken. ik ben er zelf nog niet over uit en was wel degelijk benieuwd naar de meningen van anderen.........

Ik ben ook bij die onozelaars die nog niks illegaal gedownload heeft. Verscillende redenen:
- draai of keer het hoe je wil: het is en blijft diefstal
- ik heb al zo veel muziek, strips, boeken, games etc (legaal) dat ik het nu al niet verwerkt krijg. Wat moet ik met een hoop digitale rommel?
- als ik iets echt goed vind wil ik het echt hebben, niet virtueel

#31 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11069 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 18:04

Het heden en de toekomst van muziek, films en... (jawel !) strips is voor een groot deel digitaal. Digitale comics moeten een flink stuk goedkoper en de Nederlandstalige strips moeten vlugger digitaal aangeboden worden, anders maken de stripuitgevers krak dezelfde fout als de muziekindustrie.

#32 stilte

stilte
  • Members
  • 2297 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 18:13

Zolang in de marge maar het analoge spul blijft bestaan, maar daar ben ik dan ook rotsvast van overtuigd. Er gaat voor mij niets boven vinyl, tape, pellicule en bedrukt papier. Ik ben zelfs voor een groot deel afgehaakt wat het lezen van strips betreft door de digitale inkleuring ervan. Als ik kijk naar de strips die ik nu lees, dan zijn dat haast uitsluitend nog zwart/wit exemplaren, ouder werk of... Andreas als enige recent ingekleurde strips. Het is echt geen toeval. Wat moet ik dan met een strip op een flets scherm, als zelfs een gedrukte digitale inkleuring me al niet meer kan bekoren ;)
Maar zolang er aan mijn marginale behoeften wordt voldaan zal het me worst wezen hoe digitaal de rest van de wereld gaat...
I was taught to dream this dream people call human life

I was thought to dream

#33 Diogenes

Diogenes
  • Members
  • 2112 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 20:05

Toch even mij twee centen bijvoegen. Uit mijn (geringe) ervaring blijkt dat het één het ander niet uit sluit. Mensen die downloaden kopen vaak ook dvd boxen. Vaak zelfs van dezelfde serie. Zo was Game of Thrones de meest gedownloade serie van 2012 maar er zijn van seizoen 1 een recordaantal boxen verkocht en naar alle waarschijnlijkheid zal dat met seizoen 2 niet anders zijn. Tv kijken raakt gewoon uit de mode maar dat wil niet zeggen dat tv en film makers nu om gaan komen van de honger. Steeds meer netwerken begrijpen dat en kijken niet alleen maar naar kijkcijfers maar ook naar dvd verkoop.
Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

#34 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11069 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 20:09

Yep, GoT gedownload en gekocht :)

#35 Imajica

Imajica
  • Members
  • 548 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 20:56

Haatdragende opmerkingen van dit niveau jegens andere forummers vind ik persoonlijk not done, zeker niet van een anonieme poster, laat iedereen in zijn waarde.
Als je het met iets niet eens bent of ergens bedenkingen bij hebt, is dat alles ook te formuleren zonder het etaleren van die constante agressiviteit en dito arrogantie.
Maar dat, vermoed ik, zal wel zingen voor een dove zijn...

Maak je niet druk, ik werd onlangs nog uitgemaakt voor een engerd en een schoft en weet ik niet wat nog meer, omdat ik af en toe wat speldenprikjes uitdeel, al dan niet samen met een collega reper, wat niet altijd wordt begrepen of gewaardeerd.

Die discussies over downloaden (in NL is het nog steeds niet illegaal zover ik weet) monden altijd uit op ruzie. Niet doen dus.

Toch even mij twee centen bijvoegen. Uit mijn (geringe) ervaring blijkt dat het één het ander niet uit sluit. Mensen die downloaden kopen vaak ook dvd boxen. Vaak zelfs van dezelfde serie. Zo was Game of Thrones de meest gedownloade serie van 2012 maar er zijn van seizoen 1 een recordaantal boxen verkocht en naar alle waarschijnlijkheid zal dat met seizoen 2 niet anders zijn. Tv kijken raakt gewoon uit de mode maar dat wil niet zeggen dat tv en film makers nu om gaan komen van de honger. Steeds meer netwerken begrijpen dat en kijken niet alleen maar naar kijkcijfers maar ook naar dvd verkoop.

Ik heb eens alle afleveringen van Dr. Who (nieuwe serie) gedownload, maar heb ondertussen wel 2 blu ray boxen van de laatste twee seizoenen gekocht en de rest gaat nog volgen. Wat ik leuk vind koop ik ook, de rest wordt weer deleted.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

#36 Donnie Darko

Donnie Darko
  • Members
  • 1915 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 22:50

Die discussies over downloaden (in NL is het nog steeds niet illegaal zover ik weet) monden altijd uit op ruzie. Niet doen dus.

Al de filmpjes met 'PIRATERIJ IS EEN MISDRIJF' en sommigen hebben het nog niet door...
;) ;) :D :D

Grr. Argh.

#37 Mask

Mask
  • Members
  • 7300 berichten

Geplaatst 01 maart 2013 - 22:58

Dat komt omdat degenen die aan piraterij doen die filmpjes niet te zien krijgen. Het zijn enkel de brave jongens die ze daarmee ambeteren.

#38 Donnie Darko

Donnie Darko
  • Members
  • 1915 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 00:23

Dat komt omdat degenen die aan piraterij doen die filmpjes niet te zien krijgen. Het zijn enkel de brave jongens die ze daarmee ambeteren.

Dat is waar, inderdaad. stupid me...

Grr. Argh.

#39 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11069 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 00:30

Al de filmpjes met 'PIRATERIJ IS EEN MISDRIJF' en sommigen hebben het nog niet door...
;) ;) :D :D

Je koopt een dvd en je wordt dan op een uiterst schreeuwerige, infantiele wijze met de vinger gewezen dat je niet mag stelen... een mens zou voor minder downloaden.

#40 Zwendel

Zwendel
  • Members
  • 13145 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 00:48

Je vergist je en al die Nederlandse vrije jongens gaan eens erg hard met veel hoofdpijn wakker worden.

#41 Zwendel

Zwendel
  • Members
  • 13145 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 00:58

Je koopt een dvd en je wordt dan op een uiterst schreeuwerige, infantiele wijze met de vinger gewezen dat je niet mag stelen... een mens zou voor minder downloaden.

Er zijn wel wat procesjes. De taxator van Bernaerts had er een aan zijn broek, is er nog goed mee weggekomen.

#42 Imajica

Imajica
  • Members
  • 548 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 09:45

Geplaatste Afbeelding
En nee, ik maak geen reclame voor piraterij, maar Koen heeft een punt.

Je vergist je en al die Nederlandse vrije jongens gaan eens erg hard met veel hoofdpijn wakker worden.

Het aanbieden / sharen is illegaal, maar volgens mij het downloaden nog steeds niet. Maar ik kan me vergissen.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

#43 Yncke

Yncke

Zichzelf

• Moderators
  • 6144 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 10:42

En de variant op hetzelfde thema op The Oatmeal .

#44 Yncke

Yncke

Zichzelf

• Moderators
  • 6144 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 11:22

Ik ben er ook nog niet echt over uit, over dat downloaden, maar ik vind wel dat er op een compleet verkeerde manier mee omgegaan wordt. Al dat gedemoniseer, al dat geprocedeer, het leidt nergens toe, en bekomt zelfs eerder het omgekeerde effect, denk ik soms.

De producenten - of het nu van video, audo, software of boeken is - hebben de taak om geld los te peuteren van hun potentiële klanten. Zoals ik 't zie, heb je daarin vijf groepen:
1. Zij nooit zullen betalen. In de vorige generatie waren zij op toer met cassetjes op de speelplaats, nu halen ze alles binnen dat ze kunnen vinden op de interwebs.
2. Zij die nooit zullen downloaden, legaal of illegaal. Ze roepen ook meestal hard dat dat uit principe is, maar ik vind het gemakkelijk om 'uit principe' iets niet te doen dat je anders toch niet zou doen.
3. Mensen die alleen legaal downloaden. Of dat nu uit principe is, of omdat ze niet tech savy genoeg zijn om illegaal te downloaden, of whatever. Het maakt niet uit.
4. Mensen die alleen gratis downloaden. (Dat kan ook legaal zijn!) Uit principe tegen dingen als Hollywood accounting is, of het nu is omdat ze er niet bijgezet willen worden door DRM. Het maakt niet uit.
5. De mensen die gewoon doen wat 't gemakkelijkst is. Als 't voor een schappelijke prijs even gemakkelijk is als illegaal, dan halen ze portefeuille uit. Worden ze aan alle kanten tegengewerkt, dan is 't illegaal.

Die eerste is niet relevant. Ze brachten vroeger geen geld in 't laatje, en doen dat nu ook niet.
De tweede is niet interessant. Het is toch geen markt die aan te boren valt qua downloaden.
Die derde is al binnen.
Die vierde, dat heeft de industrie enkel en alleen aan zichzelf te danken. Rechtszaken en draconische kopieerbeveiligen versterken alleen maar de overtuiging van deze groep.
De vijfde groep, da's volgens mij de grootste groep. Het is ook de groep die het meest variabel is in gedrag. Maak 't hen zo gemakkelijk mogelijk, en je hebt je inkomsten. Maar nee hoor. Liever oude vrouwtjes zonder computer aanklagen, infantiele filmpjes op legale DVDs steken en de meest idiote DRM schema's bedenken.

Voor video en muziek hebben ze voor een stuk de boot gemist. De tijd dat je mensen 20 euro uit de zakken kon kloppen met een goed gehypte maar belabberde CD is voorbij. En dat spijt de platenproducenten erg. Maar hoe vlugger ze hun business aanpassen aan de veranderde realiteit, hoe meer kans dat ze 't zullen overleven.
Ik heb 't gevoel dat boekenleveranciers zoals bijvoorbeeld Tor en Baen, en de auteurs die bijvoorbeeld aan de Humble eBook Bundle meewerken, het wel door hebben. Dus dat stemt me hoopvol.

#45 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11069 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 11:42

Mooie analyse, Yncke.

#46 Roque Ja

Roque Ja
  • Members
  • 747 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 12:38

Interessante discussie. Ik hou er geen boekhouding van bij, maar ik denk dat ik meer ben beginnen spenderen aan muziek sinds downloaden voor mij mogelijk is geworden. Oké, er spelen ook andere variabelen, zoals leeftijd, dus hoe sterk dat oorzakelijk verband is kan niet zomaar bepaald worden. Maar wat ik wil zeggen: blind muziek aanschaffen is toch niet meer van deze tijd?

Niets belet mij om een album aan te schaffen als ik het - na downloaden en beluisteren - echt goed vind. Overigens heb ik grotendeels de switch gemaakt van downloaden naar streaming-diensten om nieuwe muziek te leren kennen. Gewoon voor het gebruiksgemak, niet om de legale stempel die daarop kleeft. Want of dat in wezen veel verschil maakt voor de artiesten, betwijfel ik. Maar misschien vergis ik mij, zijn daar ondertussen al cijfers over?

En wat vinden degenen die nogal fel gekant zijn tegen illegale downloads eigenlijk van het bibliotheek-systeem? Vroeger betaalde je nog wat halve euro's voor een cd te ontlenen, dat is nu ook verleden tijd. Lidgeld moet je ook niet (meer) betalen. Ik weet niet of het (il)legaal is om een cd te rippen/kopiëren uit de bib, maar dat geeft ook hetzelfde resultaat als downloaden. Maar er wordt lang zoveel tamtam niet rond gemaakt.

Voor mij zijn die drie dingen (downloaden-streaming-bib) gelijkwaardig. Het hangt er allemaal vanaf hoe je die zaken gebruikt. Wat betreft strips downloaden: daar heb ik geen ervaring mee, maar het komt op hetzelfde neer. Als het wordt gebruikt zoals Natte aap op pagina 1 beschrijft, heb ik daar helemaal geen probleem mee. Integendeel.

En Chorasan beschuldigen van diefstal, is lachwekkend. Als je ziet wat die persoon spendeert aan zijn hobby, mag hij van mijn part nog eens 15.000 strips downloaden. Of hij dat allemaal gelezen krijgt, is een andere zaak, maar daar moet ik niet over oordelen. Wel vind ik niet dat hij die downloads zomaar mag laten kopiëren door iedereen. Eventueel wel door mensen die hij kent en van wie hij weet dat ze de sector op een normale manier (zullen blijven) steunen. Maar hij had het ongetwijfeld zo niet bedoeld, dat kon je duidelijk opmaken uit zijn posts in het andere topic.

#47 Zwendel

Zwendel
  • Members
  • 13145 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 12:42

Ik ben er ook nog niet echt over uit, over dat downloaden, maar ik vind wel dat er op een compleet verkeerde manier mee omgegaan wordt. Al dat gedemoniseer, al dat geprocedeer, het leidt nergens toe, en bekomt zelfs eerder het omgekeerde effect, denk ik soms.
....
5. De mensen die gewoon doen wat 't gemakkelijkst is. Als 't voor een schappelijke prijs even gemakkelijk is als illegaal, dan halen ze portefeuille uit. Worden ze aan alle kanten tegengewerkt, dan is 't illegaal.

De vijfde groep, da's volgens mij de grootste groep. Het is ook de groep die het meest variabel is in gedrag. Maak 't hen zo gemakkelijk mogelijk, en je hebt je inkomsten. Maar nee hoor. Liever oude vrouwtjes zonder computer aanklagen, infantiele filmpjes op legale DVDs steken en de meest idiote DRM schema's bedenken.

Een DVD box kopen is heel gemakkelijk, bij de DVD boer of online, volgende dag in de bus. Je moet natuurlijk (soms) wel wachten tot de betaalzender de reeks uitgezonden heeft , wat heel begrijpelijk is.

Over die filmpjes op mijn (legale) DVD's: dat is inderdaad vreselijk irritant. Ze zouden dat enkel op illegale DVD's moeten zetten :e012:

#48 Roque Ja

Roque Ja
  • Members
  • 747 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 12:50

Wat ik zorgwekkend vind voor de creatieve industrie is dat ik nog steeds de officiële producten koop omdat ik dat zo gewend ben. Maar wat voor een referentiekader heeft een kind of tiener deze dagen? Waarom zou je gaan betalen voor iets dat je altijd wel gratis via youtube, torrents, of andere internetkanalen kan krijgen?

Daar heb je een belangrijk punt.

Maar mensen, dus ook kinderen, hebben nog altijd de neiging om bezit na te streven. Als kind las ik graag Suske & Wiske en Jommeke. Hoewel die strips allemaal gratis te ontlenen waren in de bibliotheek of bij vrienden wou ik die toch zelf hebben.

#49 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11069 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 13:13

Overigens heb ik grotendeels de switch gemaakt van downloaden naar streaming-diensten om nieuwe muziek te leren kennen. Gewoon voor het gebruiksgemak, niet om de legale stempel die daarop kleeft. Want of dat in wezen veel verschil maakt voor de artiesten, betwijfel ik. Maar misschien vergis ik mij, zijn daar ondertussen al cijfers over?

Ik heb ook die switch gemaakt. Voorlopig zien artiesten hier niet veel geld van maar hoe meer er van gebruik zal gemaakt worden, hoe meer geld er naar de afgespeelde artiesten zal gaan.

Zo wordt het bijvoorbeeld door Spotify geregeld :

Spotify betaalt het merendeel (bijna 70%) van AL onze inkomsten (reclame- en abonnementskosten) aan rechthebbenden: artiesten, labels, uitgevers en auteursrechtenorganisaties (bijvoorbeeld ASCAP, BMI, etc.). In de drie jaar dat we bestaan heeft Spotify al meer dan $ 250 miljoen aan royalty's uitbetaald.

Spotify heeft directe afspraken met platenmaatschappijen, digitale distributeurs en uitgevers, aan wie we regelmatig royalty’s betalen, en die vervolgens artiesten en songwriters betalen op basis van hun specifieke contractuele overeenkomsten.

Deze overeenkomsten zijn aan strikte geheimhoudingseisen onderworpen, maar wij raden artiesten aan hun distributeurs te benaderen om hun specifieke economische regeling beter te begrijpen.

Maar in het algemeen betaalt Spotify royalty’s die in verhouding staan tot de populariteit van een artiest op Spotify. Zo betalen we ongeveer 2% van onze bruto royalty’s aan een artiest wiens muziek ongeveer 2% vertegenwoordigt van wat onze gebruikers streamen. Een populair lied of album kan zo na verloop van tijd veel meer inkomsten genereren voor een artiest dan dat het puur via verkochte eenheden zou doen.

In de drie jaar dat Spotify in een select aantal landen verkrijgbaar is hebben we al meer dan $ 250 miljoen aan royalty’s uitbetaald, waarvan $ 170 miljoen in 2011 alleen. Deze royalty-uitbetalingen groeien elk jaar enorm, als gevolg van onze snel toenemende populariteit.

Sinds ik breedband-internet heb (ongeveer 10 jaar), heb ik maar vijf cd's meer gekocht. De laatste (Spinvis) was dan zelfs eigenlijk voor de helft een strip.
Met die streaming-dienst kan ik met een geruster geweten luisteren, de muziek die niet beschikbaar is op Spotify (bv. Boards of Canada) wordt wel gedownload.

#50 Hounddog

Hounddog
  • Members
  • 1358 berichten

Geplaatst 02 maart 2013 - 13:16

Voor mensen die wat meer willen lezen over de gevolgen voor artiesten van de download cultuur, is de Trichordist site interessant. Met name David Lowery (zanger van Camper van Beethoven en Cracker) plaatst daar regelmatig goede artikelen.

Zijn artikelen Letter to Emily White (met veel reacties, ook van andere artiesten die financieel lijden onder de huidige situatie) en Meet The New Boss, Worse Than The Old Boss? geven een goed overzicht van de problemen.