Ga naar inhoud

Manga Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

path of the assasin van koike en kojima. :ph34r:

ook weer schitterend hoor.

Als ik de lotto zou winnen, dan laat ik dit vertalen en geef ik dit en lone wolf and cub in een grotere versie op de nederlandstalige markt uit. Interesseert me dan niet dat ik er mijn broek aan scheur :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Even kort terug komen op path of the assasin van koike en kojima. Vorige week heb ik het laatste deeltje gelezen.

Dit is geen simpele hack and slash manga. Er zit veel gelaagdheid in. Politieke intriges, strategische spelletjes en een hele lange uitgesponnen oorlog tussen rivaliserende staten. Het is gebaseerd op waar gebeurde feiten, maar het is nergens een saaie geschiedenisles. Waar veel scenaristen nog al eens in de val trappen om te veel informatie op te weinig pagina's te willen droppen, doet Koike dat hier heel slim. De personages bewegen in een historisch bestaand decor, maar hebben genoeg gelaagdheid om op zichzelf te staan.

 

Die eerder genoemde gelaagdheid vertraagd het actie verhaal soms. Af en toe kunnen de Japanse intriges redelijk complex zijn en moet je de concentratie uit je tenen keuteren om toch nog te kunnen volgen. Toch raad ik aan om dat te doen. Mocht een uitgever dit in het Nederlands vertalen (Als leraar Nederlands wil ik dit gratis doen, in ruil voor de reeks in mijn boekenkast te mogen zetten :) ) zou ik als tip geven om een stevig kartonnen bladwijzer mee te geven met de namen en de relaties van de personages op. En op de achterkant een kaart van de streek waar het zich afspeelt. Dat zou dat keuteren in de tenen al wat kunnen helpen.

 

En toch vertraagd die complexiteit het verhaal nooit zo erg dat het saai wordt. Er zit voldoende actie in en het verhaal blijft gefocust op de ninja die een belangrijke rol speelt in die geschiedenis. Die actie en zijn leven zijn zo boeiend dat dit een pageturner is. (zeg nu zelf, die knakker heeft drie Japanse babes als vrouw en doet het met alle drie tegelijk op het eind. Waar kan ik me inschrijven voor de ninjaschool?)

 

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat er hier en daar toch een paar saaie passages het boek insluipen. En de/het plot had ook krachtiger gekund. En die vete met die mismaakte mispel ninja met zijn masker (kben zijn naam vergeten) is te lang uitgesponnen, maar dat zijn kleine offers voor een boeiend, gelaagd en episch verhaal van grote klasse. Dit heeft de complexiteit en genialiteit van Shakespeare maar de krachtige vertelstijl van Kurosawa (of tarantino of ... )

 

De tekeningen van Gojima zijn zoals vanouds weer grote klasse. Jammer dat die man zijn sushi's in de hemel verder op eet, want van hem had ik nog wel wat meer reeksen willen lezen (zeg aap, zal het gaan ja? die man heeft duizenden pagina's LW&C en duizenden pagina's POTA getekend en het is nog niet genoeg :) ) Sober zwart wit maar met een krachtige expressieve stijl. Schetsmatig. Ruw. Maar de tekeningen spatten van het blad. Hoe Gojima zwaardscènes kan neerzetten heb ik nog maar weinigen zien doen. En zijn scènes waarin de karakters dagdromen of nostalgisch terugdenken zonder te flashbacken zijn schitterend ingekleurd en in beeld gebracht. Ik weet niet wiens vondst het was om de vrouw van de 'lord' zwarte tanden te geven, maar zo'n kleine ingreep werkt ongelooflijk goed. Vanaf het eerste moment dat je haar ziet weet je dat het een slechte vrouw is. Je hebt geen twintig bladzijden nodig om te beseffen dat het een antipathiek personage is, in 1 tekening weet je genoeg.

 

Het heeft niet dezelfde passie en kracht als Lone wolf and cub, maar wat deze twee kunstenaars hier afleveren zit er toch weer enorm dicht bij.

 

Koop het nu, bij cheap comics staan ze aan een goeie prijs te koop.

Link naar reactie

Iemand bekend met Satsuma Gishiden??? Ik zag vandaag in De Slegte deel 2 en 3. Niet gekocht maar het zag er interessant uit. Een samurai manga waarvan ik nog niet eerder iets over gehoord heb. Dark Horse geeft het uit. (ik zag ze in het Engels. Plaatje hieronder is de Franse vertaling)

13541.jpg

 

 

 

 

edicionC577G_5.jpg

Link naar reactie

Zijn tekenstijl lijkt zelfs op die van Goseki Kojima! Toch wel een beetje?

 

hm, deze tekent wat "verzorgder". Iets minder expressief. Ietsjes scherper waar Gojima ietsjes waziger en ruwer was. Maar die donkere zwarte inkleuring of arcering heeft inderdaad wel wat van gojima weg. I like 'm both :)

Link naar reactie

gelezen:

 

Hanappe Bazooka geschreven door Kazuo koike. Op een bepaald moment in zijn carrière moet de man met zijn hoofd vastgezeten hebben in een bevroren meer. Zeker veertien dagen zonder zuurstof. Zot van verveling en onderkoelde hersenen moet hij dit bedacht hebben en gedacht hebben dat het geweldig was. Newsflash Kazuo: het zuigt. En dat mag je eigenlijk ook letterlijk nemen. Tjokvol perverse sex, al is dat wel een constante in 's mans oeuvre, en zinloos geweld. Toen ik het gelezen had, ben ik een hele dag op een Tibetaanse berg moeten gaan mediteren terwijl de monniken via mijn oren mijn hersenen reinigden met een klamme schotelvod, zo slecht was het. Afrader? Nee hoor, doodzwijgen en met een wijde boog om dit vehikel heen lopen.

 

Jigoro door Urasawa. Een leuk tussendoortje, maar niet meer dan dat. je pakt het vast, bladert er eens door en het is al weer uit. Over een beroemde judoka en zijn stoere verhalen. Wel plezant, dus voor de fans is dit wel een leuk extraatje. Het sluit aan op een andere manga van hem, Yawara maar die heb ik nog niet gelezen.

 

Kamakurian van samura hiroaki slechts 7 bladzijden in dit one shot. Maar dat geeft wel een inzicht in de klasse van deze mangaka. Goed verteld, leuke premisse en zeer zeer knap getekend. Het verhaaltje zelf is iets simpel, maar in 7 blz zit al wel heel wat drama en intern conflict gestopt (en blote borstjes, ze moesten het er toch weer insteken die jappanners, ook daar verkoopt dat :) ) Van de maker van blade of the immortal, maar ik denk niet dat ik dat al gelezen heb.

Link naar reactie

gelezen:

 

Hanappe Bazooka geschreven door Kazuo koike. Op een bepaald moment in zijn carrière moet de man met zijn hoofd vastgezeten hebben in een bevroren meer. Zeker veertien dagen zonder zuurstof. Zot van verveling en onderkoelde hersenen moet hij dit bedacht hebben en gedacht hebben dat het geweldig was. Newsflash Kazuo: het zuigt. En dat mag je eigenlijk ook letterlijk nemen. Tjokvol perverse sex, al is dat wel een constante in 's mans oeuvre, en zinloos geweld. Toen ik het gelezen had, ben ik een hele dag op een Tibetaanse berg moeten gaan mediteren terwijl de monniken via mijn oren mijn hersenen reinigden met een klamme schotelvod, zo slecht was het. Afrader? Nee hoor, doodzwijgen en met een wijde boog om dit vehikel heen lopen.

 

Jigoro door Urasawa. Een leuk tussendoortje, maar niet meer dan dat. je pakt het vast, bladert er eens door en het is al weer uit. Over een beroemde judoka en zijn stoere verhalen. Wel plezant, dus voor de fans is dit wel een leuk extraatje. Het sluit aan op een andere manga van hem, Yawara maar die heb ik nog niet gelezen.

 

Kamakurian van samura hiroaki slechts 7 bladzijden in dit one shot. Maar dat geeft wel een inzicht in de klasse van deze mangaka. Goed verteld, leuke premisse en zeer zeer knap getekend. Het verhaaltje zelf is iets simpel, maar in 7 blz zit al wel heel wat drama en intern conflict gestopt (en blote borstjes, ze moesten het er toch weer insteken die jappanners, ook daar verkoopt dat :) ) Van de maker van blade of the immortal, maar ik denk niet dat ik dat al gelezen heb.

 

blade of the immortal is een gigantische aanrader, echt waar. het staat momenteel nog steeds bij mijn 15 onmisbare mangareeksen en dat zal niet dadelijk veranderen. Dit epos begint bij de schuld van een samoerai: die moet 100 levens nemen om zijn schuld af te lossen aan een tovenaar. En de wraak van een meisje voor de dood van haar ouders. AL snel volgen beiden elkaar. Wat volgt is een geweldig verhaal dat nu al 25 tpb's telt. Hun reis volg ik nog steeds op de voet. Het blijft erg fris, verrassend en beklijvend. Een dikke aanrader dus, nee, een must-read!

Link naar reactie

Iemand bekend met Satsuma Gishiden??? Ik zag vandaag in De Slegte deel 2 en 3. Niet gekocht maar het zag er interessant uit. Een samurai manga waarvan ik nog niet eerder iets over gehoord heb. Dark Horse geeft het uit. (ik zag ze in het Engels. Plaatje hieronder is de Franse vertaling)

 

Ik heb slechts deel 1, waar de lokale stripboeren nooit deel 2 en 3 konden leveren.

Heb die toch met 4 sterren (uit5) gewaardeerd.

 

Welke De Slegte ?

Link naar reactie

Niemand moet zeggen dat je geen goede manga in het Nederlands hebt als je zulke meesterwerken als Nana en Gen Barrevoets in Hiroshima kunt krijgen.

 

Nana heb ik niet gelezen, maar Gen barrevoets heb ik na 1 deel weggelegd. Vreselijk vond ik dat. Ik vond het halverwege zelfs gewoon jammer dat het hoofdpersongae die bom niet rechtstreeks op zijn wezen had gekregen. Nergens vond ik aansluiting bij dat vervelende joch. Maar goed, da's ook maar een mening natuurlijk.

Link naar reactie

Het is een heel harde strip, maar als je net een atoombom op je kop hebt gekregen en uitzichtloos in een totaal ontredderd land rondloopt, dan leef je ook in een heel harde wereld. En waarom zou dat moeten worden verbloemd? Het is niet altijd de bedoeling om leuke verhaaltjes te lezen waar je aansluiting vindt bij leuke personages. Het is soms de bedoeling de wereld te zien waarin jij of anderen leven.

Link naar reactie

Oh, ik vond dit helemaal geen harde strip. Eerder een mislukte humoristische strip. Een 'harde' strip zou ik misschien goed gevonden hebben., nu vond het eerder oppervlakkig. Althans, deel 1 dan. De rest weet ik niet. Ik kon me nooit inleven in het hoofdpersonage. En dat constante geven van klappen begon me op de zenuwen te werken.

Link naar reactie

Lady Snowblood van Kazuo Koike en Kazuo Kamimura. Dat moet leuk geweest zijn op feestjes en vergaderingen, een kazoo duo.

 

Anyway, lady snowblood dus. Van de schrijver van Lone wolf and cub. Is het zo goed als dit meesterwerk? Nee, maar wel bijna. Lone She-Wolf with kut. (hoe flauw die woordspeling ook is, ik kon het niet laten :) ) Dit mag zonder blozen naast Samurai executioner en path of the assasin staan. De Kaz heeft het weer gedaan. De twee Kazzen in dit geval. Sterk. Heel sterk.

 

Het verhaal speelt zich af in het 19e eeuwse Japan. Lady snowblood is een vrouwelijke huurmoordenaar die nog een bloedwraak open heeft staan. Ik ga hier niet alle details prijs geven, dus om te weten hoe die bloedwraak ontstaan is, zal je zelf Lady snowblood moeten lezen (of de films zien, daar ga ik nu zelf ook eens achter) Het verhaal wordt zoals bij LW&C verteld in korte verhaaltjes. Soms hebben ze niets te maken met de hoofdverhaallijn van haar wraak of haar verleden, en soms krijg je via een kort verhaaltje meer inzicht in haar drijfveren of de stand van zaken in haar wraak. Ook interessant zijn de geschiedkundige elementen die in het verhaal sluipen, de contacten met de westerlingen en de leefwereld van Japan in de 19e eeuw.

 

Boeiend getekend, begeesterd geschreven. Dit had een meesterwerk kunnen worden dat LW&C naar de kroon stak, maar helaas is het te snel stop gezet. (de economische realiteit zal ook in de jaren 70, wanneer dit gemaakt is, haar wet gesteld hebben) Het einde is bevredigend, goed en juist, maar voelt na al die gelaagdheid in de vele verhalen aan alsof het in twee delen afgewerkt moest worden. Persoonlijk vind ik dat jammer. Lady snowblood had van mij nog wat meer met haar parasolletje mogen spelen.

Link naar reactie

ah, dat zou eigenlijk best kunnen, dat weet ik niet. Ik had opgevangen dat het een ode zou moeten zijn aan de Japanse samoerai films. Nu, dat vond ik er ergens vaag in terug, maar als ik ooit zo'n ode zou krijgen, I'd sue him :)

Link naar reactie

Klinkt goed. Haalde Quentin Tarantino zijn mosterd niet bij dit verhaal voor Kill Bill?

ah, dat zou eigenlijk best kunnen, dat weet ik niet. Ik had opgevangen dat het een ode zou moeten zijn aan de Japanse samoerai films. Nu, dat vond ik er ergens vaag in terug, maar als ik ooit zo'n ode zou krijgen, I'd sue him :)

 

Kill Bill is geïnspireerd door vele films (Japanse, Chinese, Europese, martial arts, horror, revenge, spaghetti western, splatter) en Japanse tv-reeksen uit de jaren 80 (de zwaardsmid is zelfs dezelfde acteur, en hij speelt het personage dat hij al speelde in zo’n tv-reeks). Als je op het net leest dat Kill Bill ook door Lady Snowblood is geïnspireerd, dan is dat juist, maar dan hebben ze het over de film (1973). Ik weet niet in hoeverre die film de strip volgt. ;) En het is maar een klein deeltje van het geheel. Zoals iedereen weet steelt Tarantino van iedereen en alle genres, en doet er zijn eigen ding mee. Soms vind ik dat zeer goed (Kill Bill 1 & 2, Jackie Brown, Pulp Fiction) soms vind ik er helemaal niks aan (zijnen oorlogsfilm, zijnen helft van het grindhouse tweeluik (geeuw)).

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Emerald aan het lezen van Hiroaki Samura. Op verzoek van Timhardt een verslag. Ik ken het eerdere werk niet van deze man, maar hij is dus bekend van Blade of the immortal. Dit zijn losse verhalen die eerder zijn verschenen in Japan tussen 2003 en 2009. Ik heb nu twee verhalen gelezen en kan zeggen dat het zeker de moeite waard is en jou (Timhardt) denk wel zal aanspreken. Tekeningen zijn subliem. Eerste verhaal Emerald is een Western, met een knap verhaal met een aantal lijnen die op het eind bij elkaar komen. Het tweede verhaal is een modern verhaal met sadomasochisme als thema. Vooral dat laatste verhaal is heel bizar en toch bijzonder. Geen vechtmanga dus maar 'gewone' maar bijzonder verhalen heel mooi verbeeld.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Path of the assassin.

 

Soms begin je aan iets tussendoor, iets dat zich daar niet toe leent. Dit bijvoorbeeld. Heb dit gelezen tot deel 5 ofzo, maar het groeide dan al boven mijnaandacht uit. Nu heb ik tijd en ruimte in mijn hoofd. Zit in deel 4 maar nu grijpt het. Geweldige reeks - dat wist ik al - maar nu ervaar ik het ook bewust. Van dee makers van lone wolf and cub

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...