Ga naar inhoud

Manga Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

Gast Natte aap

B-eyes van ... eh ... iemand. Blijkbaar twee huurmoordenaars die iets speciaals hebben. Eentje is een super grote mens. De andere heeft zwarte ogen en kan mensen doen geloven dat ze dood gaan en dan gaan ze ook dood ook. Dit heeft 18 delen. Na twee delen heb ik het opgegeven. Saai. Of in het Japans: Furu kushimansha amishemutu durukumurai musurami saaiuru. 

Te vermijden als een lift wanneer je een dwerg bent.

Link naar reactie

Heb Gen Barrevoets in Hiroshima 1: De Bom gelezen.... Ik kreeg er tranen, dat heb ik denk ik nog niet eerder meegemaakt bij een boek/strip (wel bij films, ben zo sentimenteel als wat...). Het was een welkome verrassing dat het voornamelijk de periode voor de bom behandelt, dat had ik niet verwacht om de een of andere reden. Zo leerde ik de karakters en omstandigheden toentertijd in Japan kennen en misschien was het beter geweest als ik de familie van Gen niet leerde kennen....Als de bom eenmaal valt en zijn broertje Shinji schreeuwt om vanonder een balk geholpen te worden... Het broertje symboliseert voor mij de eenvoudige, onschuldige burgers die moeten sterven vanwege machtsgeile, gewelddadige misdadigers, waar ook ter wereld en in alle tijden. Dit is een belangrijk boek, het verhaalt over een geschiedenis die niet vergeten mag worden. 

Link naar reactie
Gast Natte aap

het enige dat ik me uit die strip nog herinner is dat er ongelooflijk veel klappen tegen de kop van die kinderen uitgedeeld werden. Ik heb het na het eerste deel opgegeven. Ik geraakte er niet door en dacht heel de tijd, wacht maar mannetje met al je klappen, straks krijg jij die grote klapper op je kop.

 

Misschien moet ik het toch nog maar eens een kans geven.

Link naar reactie

Dat klopt inderdaad, de kinderen worden vaak geslagen. Dat is even wennen. Ik denk ook wel dat de tekenaar het overdrijft zoals vaker het geval is bij manga. Het valt sowieso op hoe humor en wreedheid naadloos in elkaar overgaan. 

 

Het zou kunnen dat het je weer niet bevalt want over smaak valt niet te twisten, maar toch is het de moeite waard om het nog eens een kans te geven. 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ik weet niet wie dit op het vorige forum aangeraden heeft, maar ik heb op diens voorspraak Dragon Head gelezen. Geschreven en getekend door Minetaro Mochizuki. (minotaurus als voornaam?)

 

Wat een schitterende reeks. Een sneltrein rijdt een tunnel in en de tunnel stort in. We volgen het lotgeval van 3 jongeren die deze ramp overleven. Als ze uiteindelijk ontsnappen blijkt niet enkel de tunnel ingestort maar is heel Japan naar de vaantjes. De reden hier van wordt echt meesterlijk in hele kleine stukjes vrij gegeven. Veel vragen blijven onbeantwoord tot het einde. De sfeer is grimmig, beklemmend, beangstigend en bloedstollend. Op sommige momenten, als de hoofdpersonages door de ingestorte en verlaten steden wandelen, is de atmosfeer zo dreigend en spannend dat ik het boek niet kon wegleggen. Ik wil verder niet te veel over het verhaal vertellen om de pret van het ontdekken niet te vergallen. Dus geen spoilers :)

 

De tekeningen van de achtergronden en sfeerzetting zijn van een zeer hoog niveau, zijn personages zijn niet altijd even schitterend getekend, maar ze blijven van een grote kwaliteit en worden nergens zwak.

 

Het enige dat me af en toe een beetje overbodig leek waren de filosofische overpeinzingen over "de angst" en de menselijke psyche. Ook de ontmoeting met de mensen onder de grond op het einde (en dit is geen spoiler) vond ik persoonlijk overbodig. Maar toen was ik al zo sterk in het verhaal mee gezogen dat ik daar ook als een nog niet ontspoorde sneltrein doorheen las. Het leek in het begin een beetje een horrormanga te worden (met de schaduw in het donkere van de tunnel) maar dat is niet het geval. Lees door, het enige monster in deze reeks is het gedrag van de mens zelf. Razend spannende (rampen)thriller, geen horror. 

 

Dit is een aanrader voor iedereen die graag spannende, realistisch getekende manga wil lezen. Liefhebbers van uitsluitend weeskinderen-meisjes-tienerliefde manga kunnen dit best overslaan :)

Link naar reactie
Gast Natte aap

het is een afgeronde reeks van een 10 (tankobon) delen.

En er zou ook een live action film van zijn. Maar die heb ik nog niet gezien (staat op mijn torrent lijst maar komt maar traag binnen :) )

Link naar reactie

Children of the sea 1-4

 

Waw. Beetje het eco verhaal van nausicaa, even avontuurlijker, beetje meer weirder, zweverig, maar dan in de zee.

Op een vegeven ogenblik verdwijnen langzaamaan alle vissen in de zee, in aquariums, ...

Het leven is gestart in zee, gaat het ook daar eindigen? Of kan de mens ngestraft alle bronnen blijven opgebruiken.

 

Het afsluitende deel verschijnt in juni, maar op basis van deze 4 bundels vij viz is dit een enorme aanrader.

Link naar reactie

het is een afgeronde reeks van een 10 (tankobon) delen.

En er zou ook een live action film van zijn. Maar die heb ik nog niet gezien (staat op mijn torrent lijst maar komt maar traag binnen :) )

Deze reeks heb ik ooit eens besproken voor De Stripspeciaalzaak: http://www.stripspeciaalzaak.be/KlareTaal/KlareTaal03.htm#DragonHead.

De film heb ik gezien, maar die was een serieuze tegenvaller.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Deze reeks heb ik ooit eens besproken voor De Stripspeciaalzaak: http://www.stripspeciaalzaak.be/KlareTaal/KlareTaal03.htm#DragonHead.

De film heb ik gezien, maar die was een serieuze tegenvaller.

 

Aha, dan was jij het die het aangeraden had. Mijn eeuwige dank, dit was inderdaad heel goed. Ik wist dat ik het via deze site of klare taal had opgepikt, maar ik kon het niet direct thuisbrengen. Thanx. Je tip was terecht.

Link naar reactie

klinkt interessant, ik ben al eens gaan kijken bij viz. Weet je zeker dat het stopt bij 5 delen of gaat het in Japan nog verder?

 

 

nee, het stopt zeker bij 5 delen van elk zo'n 300 paginas. echt een trip vind ik. het nodigt uit om snel te lezen, door het grote formaat (HA!) en door de soms grote tekeningen (soms een per pagina, soms 3, heel soms ook 7) maar doe dat vooral niet. Echt een reeks die zeer veel op sfeer drijft, constante dreiging, maar voorlopig gebeurt er weiing, maar je voelt wel dat dit een bom wordt.

Link naar reactie
Gast Natte aap

het was o.a.  de primaat, geruggesteund door anderen (tim hardt ongetwijfeld) ik heb 'm zelf ook op het vorige forum voor het eerst vernoemd gezien.

Link naar reactie

Akira aan het lezen. Nog anderhalf boek te gaan. Het feit dat ik slechtgezind ben omdat ik vanavond weinig tijd heb om verder te lezen, zegt genoeg. :e002:

 

Een van de klassiekers waarvan ik nog niets gelezen heb. Ik heb Akira wel zien liggen in de bibliotheek dus zal het maar eens gaan lezen binnenkort. 

Link naar reactie
Gast Natte aap

ik ben aan sanctuary begonnen.

Een (gangster)epos over twee mannen die Japan willen veranderen. Eentje als Yakuza en de ander als politicus. Het leest als een trein. Zit vol geschiedkundige achtergrond die ik me nog vaag herinner. Het Japanse isolement en protectionisme van de jaren zeventig en tachtig en een herschreven verhaal hoe dit doorbroken wordt. Het is een historisch-politiek getint werk. Een verhaal over het opklimmen naar de macht en welke vuile spelletjes je daar voor moet spelen.

 

Het begin deed me een beetje denken aan Crying Freeman, maar dit is beter.

 

5 delen ver en tot hier toe zit het allemaal goed. Prima geschreven door Fumimura, veel vaart, niet te veel of te weinig actie, genoeg spanning maar geen thriller en heel goed getekend door Ikegami. Voorlopig nog een aanrader. Afwachten wat de volgende delen zeggen.

 

Sanctuary_cover.jpeg

Link naar reactie
Gast Natte aap

11 delen ver (van de 14) en het blijft gewoon heel erg goed. top niveau. Als er ooit een betere digitale oplossing komt voor het aankopen van strips (en dan bedoel ik dat je de strip ook "hebt" en niet enkel het recht koopt om 'm te lezen) staat ie vanboven aan het lijstje. 

Link naar reactie

Nee, is anders geknipt, 300 pagina's per deel. 8 delen en finito. Eerdere uitgaven zijn idd 10 delen. Ik vond dit zeer sterk. Geeft me alleen maar zin om nog meer manga te kopen. Die japanners denken echt wel anders. Nu eens zoeken naar een nieuwe reeks. Tips steeds welkom. Ze moet wel volledig beschikbaar zijn op papier.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Ze moet wel volledig beschikbaar zijn op papier.

 

sanctuary wordt uitgegeven door viz, misschien kan je ze nog vinden? Of koop een iPad (of een ander tablet) en doe niet zo flauw :)

Link naar reactie

sanctuary wordt uitgegeven door viz, misschien kan je ze nog vinden? Of koop een iPad (of een ander tablet) en doe niet zo flauw :)

 

ik heb een ipad en ik lees er wel op om iets uit te testen, maar als ik iets goed vind dan koop ik het gewoon. Ik hou gewoon van boeken. :)

ik zal eens zoeken op sanctuary, eerst je eindoordeel afwachten...

Link naar reactie
Gast Natte aap

 eerst je eindoordeel afwachten...

 

altijd een goed plan om mijn eindoordeel af te wachten :)

(maar ik geen idee of ik voorlopig nog veel tijd ga heben om die laatste delen te lezen. Het roept constant om aandacht, maar ik haat het om goeie dingen met een paar bladzijden tegelijk te moeten lezen. Dan knijp ik liever in mijn zieltje en bewaar ik het tot ik eens tijd heb om me minstens een half uur te verliezen)

Link naar reactie
Gast Natte aap

11 delen ver (van de 14) en het blijft gewoon heel erg goed. top niveau. Als er ooit een betere digitale oplossing komt voor het aankopen van strips (en dan bedoel ik dat je de strip ook "hebt" en niet enkel het recht koopt om 'm te lezen) staat ie vanboven aan het lijstje. 

 

Sanctuary is een topreeks. Maar toch valt het laatste hoofdstuk een beetje plat uit. De afwisseling tussen de machtsstrijd bij de yakuza en de machtsstrijd bij de gewone politiek wordt overschaduwt door het politieke verhaal. Dat blijft boeiend, maar de afwisseling en strategische zetten op het speelbord van de macht waren een krachtig punt in deze strip.

ik vind ook dat er op het einde net iets te veel deus ex machina's boven worden gehaald. Het is altijd langs het randje, maar soms gaan ze er toch een béétje over. Een paar verhaalwendingen waren voor mij toch een beetje onbevredigend.

Dus het laatste deel was misschien niet op hetzelfde niveau als de vorige delen. Maar laat dat vooral de pret niet drukken. Want zelfs op een iets minder niveau blijft dit nog steeds van een hoog niveau.

 

lees dit! dit is goed!

Link naar reactie

Gelezen: Message to Adolf. Straffe kost! In totaal een dikke 1200 pagina's voor geen geld, met het kwaliteitslabel 'Tezuka' op de cover. Drie personen met dezelfde voornaam: de Führer zelf, een Joodse bakkerszoon uit Japan, en diens jeugdvriend. Die laatste is de zoon van een Duitse militair, en wordt naar Duitsland gestuurd. Daar volgen we zijn opleiding bij de Adolf Hitler School. Ondertussen wordt er in Japan jacht gemaakt op gewichtige documenten omtrent Hitler. Daarbij fungeert een jonge Japanse reporter als spilfiguur en krijgt het hard te verduren. Nogmaals: straffe kost! 't Zal nog de hele dag in mijn hoofd blijven naspoken.

 

13155247.jpg13532214.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...