Ga naar inhoud

Haasje-Over


Recommended Posts

Martin heeft, wat mij betreft, twee zalige platen afgeleverd. Het kleurwerk en de details op de achtergrond zijn in mijn ogen beter uitgewerkt ten aanzien van de vorige bijdrage en het resultaat zijn mijn favoriete pagina's tot nu toe. Chapeau.

 

Santi's bijdrage, tja, laat ik zeggen dat het niet m'n ding is. Jammer dat de pogingen van eerdere tekenaars om een verhaallijn op te bouwen nu (ogenschijnlijk) gefrustreerd worden. Maar ja, da's natuurlijk ook 'all in the game', met een project als dit.

- mens corrupta in corpore corrupto -

Link naar reactie

Ik had het ook liever anders gezien (op gebied van scenario - de tekeningen, da's ieder zijn stijl), maar dat is het concept van de scenarioloze interstrip (cadavre exquis). Het valt misschien extra op na die prachtige pagina's van Martin. Maar de volgende tekenaars moeten er maar hun draai aan geven. Eerst Randy van Rijn, en dan ikzelf terug. Ik voorzie nu al dat ik wat lappen tekst zal schrijven om te pogen er terug wat logica in te krijgen.

Link naar reactie

@ Gast_Ralph: Weet je, alles valt sowieso te redden. Stel je voor dat de volgende pagina begint met Miranda die Mikail uit een dagdroom wakker schudt.. Dat deze pagina een wensdroom van Mikail was, om maar niet dat tweekoppige monster te moeten confronteren. Bijvoorbeeld. Alhoewel een dergelijke verrassing frustrerend aan kan voelen, is het het einde van de wereld niet.

 

Tja, Santi's schrijf- en tekenkwaliteiten, ik heb al aangegeven dat het niet mijn ding is. Maar pas op met hard (: in de zin van duidelijk) kritiek leveren, voor je het weet zit je met een opmerking die enkel als kwetsend gelezen kan worden.

- mens corrupta in corpore corrupto -

Link naar reactie

@ Gast_Ralph: Weet je, alles valt sowieso te redden. Stel je voor dat de volgende pagina begint met Miranda die Mikail uit een dagdroom wakker schudt.. Dat deze pagina een wensdroom van Mikail was, om maar niet dat tweekoppige monster te moeten confronteren. Bijvoorbeeld. Alhoewel een dergelijke verrassing frustrerend aan kan voelen, is het het einde van de wereld niet.

 

Tja, Santi's schrijf- en tekenkwaliteiten, ik heb al aangegeven dat het niet mijn ding is. Maar pas op met hard (: in de zin van duidelijk) kritiek leveren, voor je het weet zit je met een opmerking die enkel als kwetsend gelezen kan worden.

 

Kwetsend? ik vind dat meer lachwekkend. De éne amateur tekenaar die de andere amateur tekenaar zit te dissen.......

Link naar reactie

@P.Saiko: misschien moet ik het ook wat genuanceerder zeggen maar ik was not amused op het moment dat ik deze nieuwe inzending zag.

Mensen doen erg hun best om er elke keer iets uit te persen en dan krijg je ineens een inzending die de inspanningen van de rest teniet doet.

Link naar reactie

Oh, ik vind die pagina van Martin helemaal niet storend, en zeker niet minder kwalitatief dan de anderen. Hij doet een Urbanusje, wat mij betreft.

 

Exact, ik vind het best leuk al die verschillende stijlen. Het is toch juist de bedoeling van zo'n wisselstrip dat er verschillen zijn ?

 

Ik moest trouwens wel om gastRalph lachen, eerst stoot hij af met een keiharde:

 

"Die Santi weet het allemaal weer goed te verklooien!

En tekenen kan ie ook al niet."

 

Daarna meent hij zich te moeten nuanceren en deelt en passant de genadeklap uit:

 

"misschien moet ik het ook wat genuanceerder zeggen maar ik was not amused op het moment dat ik deze nieuwe inzending zag.

Mensen doen erg hun best om er elke keer iets uit te persen en dan krijg je ineens een inzending die de inspanningen van de rest teniet doet. "

 

Ik zou zeggen: doe zo voort, de sfeer zit er goed in !

Link naar reactie

Jaja, het is weer een gezellige boel. De bekritiseerde tekenaar (zie hierboven) heeft inmiddels zijn biezen gepakt bij stripster waar hij niet alleen zijn tekeningen plaatste maar ook als redacteur werkzaam was. Nu kun je twisten of hij door "fanatici" is aangepakt maar het was natuurlijk niet zo vriendelijk. Wel een beetje jammer want ik vind die wisselstrips wel geinig en lurk regelmatig op stripster.

 

 

 

http://www.stripster...?id=4198&page=1

 

De verwijzing naar de bewuste stripster pagina lukt me niet, gan aar blogs en dan naar stripster op dinsdag

Link naar reactie

"Feit blijft dat Santiago inderdaad te hard is aangepakt voor zijn strip hierboven." Ligt het aan mij of viel dat eigenlijk wel mee? Eén persoon heeft forse kritiek geleverd, één ander persoon heeft de term amateur tekenaars aangewend, ik heb aangeduid dat het niet 'mijn ding' was, de overige commentaar op StripSter was voornamelijk "goh, verrassende wending". Al bij al viel dat dus wel mee, toch? Wat betreft Santi's reactie/opstappen denk ik dan ook dat er voornamelijk andere dingen spelen.

- mens corrupta in corpore corrupto -

Link naar reactie

Met Santiago had ik het geregeld wel eens over zijn nieuwste stripcreaties, waarbij het duidelijk werd dat we er soms heel verschillende meningen op nahielden als het ging over uitwerking van een idee. Waar ik er een paar uur over doe per plaat en elke inktlijn heel secuur trek, gaat Santiago sneller en vloeiender tewerk. Zijn digitale inkleuring, die hij nog maar een jaar toepast, ziet er helemaal niet slecht uit maar hij experimenteert nog veel. Zijn vertelstijl is wel eens moeilijker te volgen en altijd heel expressief, hij zal nooit binnen de lijntjes kleuren als hem de kans gegeven wordt in een project als Haasje-over. Zoals de appreciatie van Retep aantoont verdient hij in dit concept zeker zijn plekje. Als de opdracht was om een vast scenario of verhaaltype te volgen, dan zou hij het wel wat moeten aanpassen. Ook zou je er rekening mee kunnen houden dat een groot deel van de lezers zal reageren zoals Ralph en liever een consequent verhaal voor zich krijgt met verder uitgewerkte plaatjes, hoewel ze het niet zo zullen durven neer te schrijven. Wil je die groep wel aanspreken, dan is een iets volwassener aanpak gewenst.

Welkom bij PostYourComic!

Link naar reactie

Ik lees die wisselstrips (ook die vorige waar Steven nog aan mee deed) graag. Sommige strips vind ik aardiger dan andere maar moet ik dan aangeven dat ik de plaat van Yncke veel mooier vind dan die van Ralph Krebbers ? Daar gaat het toch helemaal niet om, het draait toch juist om de afwisseling, de veranderingen in plot en tekenstijl zijn toch juist waar een wisselstrip om draait ? Wanneer je een consequent verhaal/tekenstijl wil zien dan moet je met één scenarist/tekenaar werken. En dat is zelfs nog geen garantie voor een niet zwalkend product.

 

Wat ik niet begrijp is dat onderlinge gebitch, Ik lurk regelmatig op stripster (uitstekende nieuwspagina en soms heel leuke stripjes) maar dan valt het me op dat er onophoudelijk ruzie wordt gemaakt. Ik begrijp dat niet, je hebt dezelfde bezigheid en passie. Een beetje elkaar ondersteunen en eventueel opbouwende kritiek geven is dan toch veel beter.

Link naar reactie

Dat geruzie lijkt wel inherent aan Stripster. Let wel, dit Haasje-over verschijnt op Stripster (en op deze site) maar is geen initiatief dat van Stripster uitgaat. Ik heb wel veel goodwill van de mensen achter Stripster gekregen (als er bijvoorbeeld weer eens een deadline werd overschreden).

Santiago Martin is inderdaad een eigenzinnige stripmaker. Logische keuzes zijn niet aan hem besteed, en dat is waarschijnlijk eerder een verdienste. Maar ik begrijp dat dat een beetje frustrerend werkt bij andere tekenaars van het Haasje-over, die het verhaal een heel andere richting zagen uitgaan. Maar dat is dus inherent aan het concept. Ikzelf was bijvoorbeeld verbaasd dat zo snel de Egyptische context werd verlaten; daar waren nog mooie dingen mee te doen. Maar het zij zo.

Intussen is de volgende pagina van Randy van Rijn klaar, en ben ikzelf begonnen aan het opzetten van de pagina daarna. En ik ga daarin een poging wagen een paar losse eindjes terug aan elkaar te knopen.

 

Ik ga intussen een mailing doen naar de tekenaars die al meededen, om een planning voor na nieuwjaar te maken. Nieuwe tekenaars mogen natuurlijk ook nog naar mij mailen, om opgenomen te worden in de planning. Ik denk dat er toch nog genoeg enthousiasme is om er nog even mee door te gaan.

 

Voor kandidaten, nog even mijn mail: dirk@monsieurtoupet.be

Link naar reactie

Sterke bladzijde, Randy! Ik hou van je bladindeling en van je lijnvoering. Zo efficiënt! Ben ik jaloers op. Goed ingekleurd, ook.

Enkel de CRASH-letters vind ik niet bij de rest passen. Ze komen uit de Yellow Submarine, dat weet ik wel, maar juist daarom zijn ze te mooi, te gelikt om bij je andere lijnen te passen.

Link naar reactie

Ik vind de schrik goed weergegeven en de bladindeling sterk. Ik begrijp alleen de ovaaltjes met (NO. 9) niet goed.... of heb ik een stukje verhaal gemist? Ik vind in tegenstelling tot de bovenstaande reactie van Waldo het Beatles thema juist wel leuk. het Sgt pepper jasje, de CRASH letters, het Lennon brilletje en de apple plaat, geinig!

 

Dirk, maak je de eerste post van dit draadje nog compleet? Met de mogelijkheden van het nieuwe forum is het geen probleem om de plaatjes in goede volgorde te zetten :)

Link naar reactie

Bedankt voor de complimenten...

 

@Daan: De ovaaltjes 'No. 9' refereren aan het nummer 'Revolution No. 9' van 'The White Album', waarin dit meerdere malen herhaald wordt... Het refereert ook aan de vorige pagina van 'Haasje Over', waarin één van de aliens aan een ander (genaamd 09) zegt dat hij zijn aandacht bij het stuur moet houden... Het is het eerste dat in me opkwam na het lezen van Santi's pagina en ik heb het dan maar zo uitgewerkt... :)

Link naar reactie

Zoals je voorspeld had aardig wat tekst, maar inderdaad, een heleboel eindjes aan elkaar geknoopt en het verhaal weer een goede duw gegeven. Mooi trouwens hoe je met minimale achtergronden toch drie verschillende settings weet neer te zetten. Ook werken de kaders in mijn ogen goed, door een strakke en simpele lay out focus je op de tekst en inhoud. Goede pagina.

- mens corrupta in corpore corrupto -

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...