Ga naar inhoud

Amoras 2047


Recommended Posts

  • 2 months later...

Het blijft voor mij een raadsel hoe dit ooit goedgekeurd werd door de erven Vandersteen. Amoras2047 spuwt op alles wat Willy Vandersteen ooit met Suske en Wiske bereikt heeft. Hun 70ste verjaardag wordt gevierd met een orgie van bloed, geweld, schunnig taalgebruik en seks. 
Is dit een hommage aan het werk van Vandersteen, een parodie of gewoon alles wat de reeks groot heeft gemaakt naar de vaantjes helpen? Deel na deel neemt de hoeveelheid doden en bloed toe. Het verhaal is bombastisch en probeert zichzelf te linken aan de hoofdreeks. Al wat het voor mij bewijst is wat voor sublieme verhalenvertellers Vandersteen, Geerts en de opvolgers waren en zijn. Mocht de link met Suske en Wiske er niet zijn, Amoras2047 was niet meer dan een flauw afkooksel van Mad Max, Jeremiah en nog meer post-apocalyptische verhalen. 
5 delen al wordt dit 'vernieuwende' verhaal gerekt tot en met. De verwikkelingen in deel 5 (vanaf deel 3 eigenlijk al) laten nu al vermoeden hoe deel 6 af zal lopen. Tenzij er toch nog een plottwist komt die mij kan verrassen. Het tekenwerk van Cambré is geslaagd, maar Legendre blijft mij diep teleurstellen. 
De naam Willy Vandersteen prijkt sinds jaar en dag op alle creaties die ooit door hem bedacht zijn. Hier mocht men zijn naam gerust weggelaten hebben. Binnenin ergens een vermelding 'based on the stories of...' ware meer dan voldoende geweest. Men zegt dat Vandersteen commercieel dacht en bij het verschijnen van deel 1 was men bij de erven Vandersteen haastig om te zeggen dat 'vader dit zeker goedgekeurd zou hebben'. Mocht hij de rest van de verhaallijn gekend hebben en gezien hebben hoe zijn geliefde karakters deel na deel vakkundig om zeep worden geholpen... ik durf er toch sterk aan twijfelen.

Link naar reactie

Ik zit toch ook in het 'geweldig' kamp hoor... 'k kan niet wachten tot deel 6 uitkomt.

 

ik geef toe dat wijlen Willy Vandersteen deze ontwikkeling waarschijnlijk niet zou ondersteund hebben, maar geldt datzelfde niet voor veel geestelijke vaders die hun creaties zien evolueren ?  Ik kan me voorstellen dat de oorspronkelijke bedenkers van marvel en DC heroes ook wel even zullen slikken als ze de huidige incarnaties bezig zien...

Link naar reactie

Delen 1 & 2 vond ik ondermaats, maar vanaf het derde album hebben ze me toch mee in hun verhaal. Binnenkort zal ik het nieuwe album zeker eens lezen. Anderzijds is het nu ook niet zo dat ik ongeduldig ben om het vervolg te lezen. Daar is het allemaal wat te klassiek en weinig geïnspireerd voor. Maar al bij al een amusante reeks.

Link naar reactie

Gisteren gelezen, en ik snap er niets meer van. Dringend eens alle 5 herlezen. 

 

Wat dat betreft is het toch wel jammer dat er niet een korte 'wat voorafging' in elk deel zit, zoals dat bij bijvoorbeeld Largo Winch het geval is. Daarom moet ik bij een nieuw deel ook steeds een deel van de serie herlezen. En toegegeven: Er zijn ergere dingen om er nog eens bij te pakken, al is mijn enthousiasme toch wat getemperd inmiddels. 

Link naar reactie
  • 5 months later...

Dit weekend de gehele reeks gelezen en zeker niet teleurgesteld. Ik denk wel dat het goed is om de gehele reeks in 1x te lezen om alle gebeurtenissen in het juiste licht te zien en de vele tijdsprongen te blijven volgen.

Als dit het einde is is het goed, nee, wellicht niet happy, maar het is zeker een einde...

 

Ik vond het zeker de moeite waard, goed getekend, goed verhaal, leuk om de bekende figuren in een andere volwassener setting mee te maken

Link naar reactie

Mijn vriend vond het een flauw einde van de reeks en het verhaal stelde hem teleur.  Hij zat nog met vragen omtrent de vulkaan, Amoras, de personages, ... ??? 

We zouden eigenlijk niets meer weten dan bij het eerste deel!

Dat klopt. Er zijn een paar dingen ivm Jerusalem duidelijk geworden maar er is niks geen ontknoping. Ik denk dat Kontiki ermee aan het rammelen is ;)
Link naar reactie

Volgens mij is er wel een ontknoping, wellicht niet een gewenste, maar je kunt op basis van hoe het einde verteld wordt best een boel zelf invullen. Niet elk verhaal film wordt tot in de puntjes verteld..

Mij is het om het even, ik heb er vrede mee, of het al dan niet goed is, is aan de ontvanger, ik persoonlijk kan er mee leven en vond het uitermate vermakelijk

Link naar reactie

Volgens mij is er wel een ontknoping, wellicht niet een gewenste, maar je kunt op basis van hoe het einde verteld wordt best een boel zelf invullen. Niet elk verhaal film wordt tot in de puntjes verteld..

Mij is het om het even, ik heb er vrede mee, of het al dan niet goed is, is aan de ontvanger, ik persoonlijk kan er mee leven en vond het uitermate vermakelijk

Ja inderdaad het kan een eind zijn, alhoewel het een zeeeeeeer open eind zou zijn.

Dat is wat men doet met TV reeksen waarvan men niet weet of ze voldoende kijkers gaan hebben.

 

Er zijn een hoop dingen die aanleiding kunnen geven tot sequels en spin-offs:

 

 

 

Zijn Sus en Wis écht dood of doen ze een Holmes/Mortiatyke?

 

 

 

 

Is Jerom dood?

 

 

 

Wie/wat is de Academie, waarom die kloons en wat gebeurt ermee

 

 

 

Wat komt Jerusalem daar op het eind doen?

 

 

 

 

Wat is er met Jerusalem gebeurd vooaleer ze naast Jrom kwam te liggen?

 

 

 

Maar misschien bedoelen Legendre en Cambré gewoon dat de sequels niet 'Amoras' gaan heten :e012::e011:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...