Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Dat vind ik dus wat vreemd. Ik lees zoveel mogelijk boeken in de originele taal aangezien elke vertaling kans geeft op een vertekening, maar helaas beperkt zich dat in mijn geval tot het Engels en Frans. Als ik dan toch een vertaald boek moet lezen omdat ik de originele taal niet meester ben, waarom dan toch nog een vertaling in een andere taal kiezen? Geen vertrouwen in onze eigen vertalers, of gewoon om je Engels of Frans bij te schaven? Zie ik wat over het hoofd?

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Als ik dan toch een vertaald boek moet lezen omdat ik de originele taal niet meester ben, waarom dan toch nog een vertaling in een andere taal kiezen? Geen vertrouwen in onze eigen vertalers, of gewoon om je Engels of Frans bij te schaven? Zie ik wat over het hoofd?

In mijn geval omdat ik de overduidelijk oer-"'Ollandse" vertalingen spuugzat was.

 

The Catcher in the Rye gelezen, omdat ik er af en toe eentje uitpik uit 'The Big Read'. Meestal heb ik het echt niet voor de boeken waarin niets gebeurt - trauma van de leeslijsten uit het middelbaar -, maar dit boek bleef me op de één of andere manier van begin tot eind boeien...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik weet dat de man ook werkte rond het gedachtengoed van de 'universele grammatica' (aangeboren) vs. aangeleerd.

Iets waar ik ook graag wel eens iets meer over zou lezen.

Maar ik heb geen idee van de houdbaarheidsdatum van zijn theorieën. Zijn deze nog steeds gangbaar of worden er reeds lang andere paden bewandeld in dit onderzoeksveld?

 

Chomsky is natuurlijk interessant. Niet enkel voor zijn linguïstiek, maar ook voor zijn kritiek op het huidige maatschappijmodel ( vooral V.S. ) en voorkeur voor een op een anarchistische leest geschoeide samenleving ( Bonte, retep en Waldorf kunnen alweer de ogen ten hemel slaan B) ) maar dit heerschap poneert soms tegenstrijdige zaken:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Pinker

Link naar reactie

Dat vind ik dus wat vreemd. Ik lees zoveel mogelijk boeken in de originele taal aangezien elke vertaling kans geeft op een vertekening, maar helaas beperkt zich dat in mijn geval tot het Engels en Frans. Als ik dan toch een vertaald boek moet lezen omdat ik de originele taal niet meester ben, waarom dan toch nog een vertaling in een andere taal kiezen? Geen vertrouwen in onze eigen vertalers, of gewoon om je Engels of Frans bij te schaven? Zie ik wat over het hoofd?

 

Ik lees ook zoveel mogelijk boeken in hun originele taal, maar voor de rest is het een beetje een combinatie van wat anderen hier al zeiden.

Goedkoper om het in het engels te kopen (dat doe ik bv. ook voor boeken van Murakami), betere vertalers, groter aanbod, ...

Ik ben een anglofiel en ik haat bovendien Nederlands, ik vind dat een lelijke kuttaal.

 

De meeste boeken die ik lees zijn toch in het Engels geschreven dus normaal stelt de vraag zich niet.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Wel kijk, toch enkele argumenten die ik zeker kan volgen. Eigenlijk doe ik hetzelfde wat dvd's betreft. Ik koop deze meestal in Engelstalige (of Franse) versie aangezien ze heel wat goedkoper zijn, én vaak gewoon niet eens te verkrijgen in het Nederlands. Uiteraard kies ik dan wel voor de originele filmversie met Engelse ondertitels indien nodig... hoewel, om de een of andere reden zit er nooit heel veel dialoog in mijn films. B)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Terry Pratchett? Iemand die zijn boeken leest? Ik heb alleen Mort gelezen. Beviel me goed en ben benieuwd naar meerdere boeken van hem. Ik zal Mort moeten herlezen want het is al een tijdje terug dat ik het gelezen had. Zijn gecreëerde Discworld vind ik spannend en onvoorspelbaar en wil er meer over weten, maar ik weet nog niet welk boek ik na Mort ga lezen.

 

Trouwens, de covers van Josh Kirby vind ik echt mooi. Ik heb het idee dat men de huidige covers (door Paul Kidby) mooier vindt. Hoe zit dat hier? Ook wel interessant aangezien we van tekeningen houden...

Link naar reactie

Hier, hier! De schrijver die mij mijn plezier in lezen teruggegeven heeft nadat de verplichte leeslijsten in het middelbaar die compleet hadden doen verschrompelen.

 

De Kirby covers hebben ook mijn voorkeur. Ik denk dat het een goed idee was om een compleet andere stijl te kiezen na het overlijden van Kirby, hem evenaren zat er toch echt niet in.

Link naar reactie

Terry Pratchett? Iemand die zijn boeken leest? Ik heb alleen Mort gelezen. Beviel me goed en ben benieuwd naar meerdere boeken van hem. Ik zal Mort moeten herlezen want het is al een tijdje terug dat ik het gelezen had. Zijn gecreëerde Discworld vind ik spannend en onvoorspelbaar en wil er meer over weten, maar ik weet nog niet welk boek ik na Mort ga lezen.

 

Trouwens, de covers van Josh Kirby vind ik echt mooi. Ik heb het idee dat men de huidige covers (door Paul Kidby) mooier vindt. Hoe zit dat hier? Ook wel interessant aangezien we van tekeningen houden...

 

Makyousei zit constant in mijn oor te fluisteren dat ik Moving Pictures moet lezen, misschien ook iets voor jou dan.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ik vind het lastig een keuze te maken uit zijn vele boeken. Dus Moving pictures en Guards Guards! schijnen goed te zijn? Ik heb begrepen dat de serie in groepjes verdeeld kan worden. Bijvoorbeeld een aantal boeken met Death (van Mort) en dus ook met ene Sam Vines vanaf Guards Guards! Zijn het dan boeken op een rij of komt Sam Vines om de zoveel boeken weer langs?

Link naar reactie

Heb het inmiddels door. http://en.wikipedia.org/wiki/Ankh-Morpork_City_Watch

 

Waar zou ik zijn zonder wikipedia?! Het zijn dus verschillende story arcs (Witches, Death, Rincewind, City Watch etc.) die wel chronologisch zijn maar elkaar niet per boek opvolgen. Er kunnen dus boeken tussen zitten die of one-shots zijn of een deeltje van een andere story arc zijn. Ik zal Guards Guards! aanschaffen en als het bevalt verder gaan met de delen die hierop verdergaan; Men at Arms, Feet of Clay, Jingo, The Fifth Element, Night Watch, Thud en Snuff. Deze boeken maken allemaal deel uit de story arc City Watch.

Link naar reactie

De boeken met Sam Vimes in de hoofdrol zijn "Guards! Guards!", "Men at Arms", "Feet of Clay", "Jingo", "The Fifth Elephant", "Night Watch", "Thud!" en "Snuff".

"Jingo", "The Fifth Elephant", "Night Watch" en "Thud!", behoren tot mijn favorieten, en ik vind dat je een beetje moet weten waar de personages vandaan komen om die boeken te lezen, vandaar dat ik hint naar "Guards! Guards!". :)

 

Dus nee, ze zijn zeker niet op een rij in de gehele Discworld reeks. Eigenlijk zijn er een paar weerkerende personages, die zou je dan een 'reeks' kunnen zien vormen (de heksen, Sam Vimes, Rincewind, ...), en er zijn losse verhalen, zoals "Moving Pictures", en ook "Small Gods" of "Pyramids". Je kunt wel eens Sam Vimes een sigaretje zien roken op een brug in de achtergrond, maar je mist niets als je dat niet opmerkt. Niet te hard over panikeren. ;)

Link naar reactie

Kristien Hemmerechts is een <expletive deleted> dat overtuigd is van haar eigen gelijk en vast zit in haar eigen scheve dogma's.

Er zijn weinig mensen die zo veel woede in mij kunnen opbrengen als dat <expletive deleted>.

 

De arrogantie waarmee zo altijd beweert een 'verheven' persoon te zijn en anderen terecht moet wijzen is ziekmakend.

Het feminisme in het Nederlandstalig taalgebied zal pas een stap vooruit kunnen zetten als zij verdwijnt uit de media en stopt met boeken te schrijven.

 

Zij is de reden dat feministen nog altijd gezien worden als kwade vrouwen zonder enig gevoel voor humor.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ik las Kristien Hemmerechts' De man, zijn penis en het mes een pamflet over seksueel geweld en de rol die de man daarin speelt. Ze gaat weer heftig te keer in dit boekje. Wellicht zal ik niet snel fan van haar worden. Mijn uitgebreidere mening leest u hier.

 

Ik heb ook enige weerstand tav dat vrouwmens, maar soit. Ze geeft/gaf trouwens ook ergens les aan aspirantgermanisten (germaanse filologie bestraat tegenwoordig niet meer dacht ik). Net Bonita Avenue uit, laatste dertig-veetig pagina's kwamen toch redelijk stevig aan (ondanks mijn solide maag).

Beste wenschen.

Link naar reactie
Ook gelezen: De eenzaamheid van priemgetallen omdat zoveel mensen zeiden "Dat is echt een boek voor jou". Ik zit nu zo'n 160 pagina's ver en ik moet alsnog ontdekken wat'r zo voor mij is. Ik vind het bagger. Die mensen die me dat aanraadden kan ik dus ook al uit m'n vriendenlijst schrappen...

 

Een van de slechtste boeken die ik in jaren las. Een stationsroman verpakt in een intellectueler en hoogdravender licht verteerbaar jasje met wat psychologisch gezwemel. Net als die andere italiaanse hype XY, die kon ik ook echt niet pruimen. Gewoon dumpen dat boek, en die vrienden best ook >_>

Link naar reactie

Ik had The Alchemist gelezen in een periode dat ik zwaar in de put zat met mezelf. Iemand had me die toen aangeraden, ik was nooit echt een grote lezer (buiten de paar boeken die ik voor een leesverslag op school heb gelezen) maar moet toegeven dat ik er toen eigenlijk wel troost uit heb kunnen halen en ben sindsdien begonnen met wat vaker te lezen.

Link naar reactie

Hebben jullie The Alchemist van Paulo Coelho gelezen? Is De eenzaamheid van priemgetallen zoiets ongeveer?

 

I love The Alchemist. Ik ben daarna een tijdje fan geweest van Paulo Coelho. Ik las zowat iedere boek van hem. Een aantal blijven toch wel heel goed zoals De duivel en het meisje bijvoorbeeld. De Alchemist, prachtige herinneringen aan!

Link naar reactie

Ik had The Alchemist gelezen in een periode dat ik zwaar in de put zat met mezelf. Iemand had me die toen aangeraden, ik was nooit echt een grote lezer (buiten de paar boeken die ik voor een leesverslag op school heb gelezen) maar moet toegeven dat ik er toen eigenlijk wel troost uit heb kunnen halen en ben sindsdien begonnen met wat vaker te lezen.

 

Dit is zo herkenbaar. Ik was totaal geen lezer (behalve de kinderboeken van Annie MG Schmidt die ik als kleuter las en de verplichte boeken voor school, had ik zelfs nooit een boek gelezen). Toen ik in 2004 in een zware dip terechtkwam las ik dit boek en het hielp me enorm om het weer allemaal positief te bekijken. Sindsdien ben ik een lezer dus voor mij is het een legendarisch boek.

Link naar reactie
Wat betreft Nesbo kan het best eerst de Oslo trilogie in chronologische volgorde worden gelezen: deel 1 - De roodborst deel 2 - Nemesis deel 3 - Dodelijk patroon.

 

Tijdens de feestdagen toch begonnen aan deze trilogie van Nesbo, na mijn matig enthousiasme rond de vorige twee boeken in de reeks overwonnen te hebben. Ik moet zeggen, ik heb het mij niet beklaagd. Dit behoort naar mijn mening tot het beste wat het genre te bieden heeft. Zeer sterke verhalen, een vlotte schrijfstijl en een geweldig intrigerend hoofdpersonage genaamd Harry Hole ( ja ja :mellow: ). Zeker een aanrader deze trilogie, laat gewoon de eerste twee links liggen en begin hier, je gaat niet veel missen en begint direct met zijn beste werk. De rest van Nesbo's thrillers staan alleszins op mijn te lezen lijstje voor 2013!

Link naar reactie

Is er iemand die The Hunger Games-trilogy leuk vindt? Ik ben halverwege boekje 2 en ik zit er toch wel in. Ik vind het idee van opstand/revolutie goed uitgevoerd, wel ontbreekt het aan karakterontwikkeling van de personages om Katniss (de held waar het om gaat) heen vind ik.

 

Ik heb me gisteren de box aangeschaft. Omdat ik niet weer het ganse jaar enkel comics en af en toe een strip wil lezen leek me die box een welkome afwisseling.

De film was een aangename ontdekking, het boek zal hopelijk nog een stuk beter zijn. Wat ik van de trilogie vind zal ik wel eens vermelden wanneer het uitgelezen is (vanzelfsprekend).

post-8-0-94480800-1357402179_thumb.jpg

Link naar reactie

De Man zonder Ziekte van Arnon Grunberg gelezen. Het deed me goed nog eens iets van hem te lezen waarvan ik kon genieten.

Het vormt een mooi spiegelverhaal waarin hij o.a. het vraagstuk oproept of men van een PTSS kan genezen door hetzelfde mee te maken. Een roman over architectuur en terrorisme. Hij waant zich vast Don DeLillo, maar dat mag hij van mij.

 

Over Don DeLillo gesproken, enkele dagen geleden Cosmopolis uitgelezen.

Ik heb meer genoten van de film.

Al verschillende boeken van de man gelezen, ik moet me telkens door zijn boeken worstelen ook al vind ik ze interessant. Ik hou het dus voor bekeken met de man.

 

Hetzelfde zal ik waarschijnlijk voor hebben met William Gibson, maar die krijgt nog één kansje van mij.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ik wil Moby Dick langs ene kant echt wel uitlezen, of beter gezegd ik wil het vooral achter de rug hebben, maar moet me soms echt verplichten om het boek vast te nemen. In het begin leek het me een fantastisch boek maar nu heb ik veel moeite om verder te lezen. Ergens stoor ik me ook een beetje aan het feit dat het vertelperspectief doorheen het verhaal verandert. Het start Ishmael als verteller en na verloop van tijd wordt het een soort van alwetende verteller en soms wordt het verhaal letterlijk onderbroken om meer wetenschappelijke feiten toe te lichten. Ik weet wel dat het een verhaal is dat over meer gaat dan walvisjagers, het zit dan ook vol met symboliek en onderliggende thema's die mij aanspreken maar ik ben teleurgesteld dat ik het aan pak minder graag lees dan ik verwacht had.

Link naar reactie

Ik heb in de kerstvakantie 'Wolf Hall' uitgelezen. Hilary Mantel vertelt daarin de geschiedenis van Hendrik VIII (die met zijn zes vrouwen), en dat vanuit het standpunt van Thomas Cromwell. Cromwell was de zoon van een eenvoudige smid die het tot adviseur van de koning schopte en bijzonder veel macht en invloed had. In het boek komt hij naar voor als een zeer menselijke en warme persoon, zeer ambitieus, maar niet rücksichtloos. Wie iets wil bijleren over de Middeleeuwen, Hendrik VIII, het ontstaan van de Anglicaanse kerk of wil weten waarom Anna Boleyn haar hoofd verloor moet dit zeker lezen. Alles is geschreven in een prachtige taal, weelderig, met spitsvondige dialogen en scherpe observaties van de menselijke soort in het algemeen. Het vervolg 'Het boek Henry' ligt al klaar.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Thomas Cromwell een warme persoonlijkheid ? Een van de grootste tirannen van Engeland ? De man die zelf een beeldenstorm ontketende ? What's next, Hitler als dierenvriend? Stalin als gezellige oom die tevreden een pijpje rookt ?

 

Je moet je Cromwells uit elkaar houden, vriend Retep. Thomas, niet Oliver.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Je moet je Cromwells uit elkaar houden, vriend Retep. Thomas, niet Oliver.

 

Ik had het wel degelijk over Thomas aka hammer of the monks. Een uiterst kundig sloper van prachtige kerkgebouwen en kloosters, rover van kunstschatten en moordenaar van menig vriendelijke broeder.....

 

 

Thomas-Cromwell-finds-mai-009.jpg

Link naar reactie

I stand corrected. Ik ging er even van uit dat je, zoals ik voor ik aan dat boek begon, die beide Cromwells niet kon onderscheiden. Desalwelteplus blijf ik er bij dat Thomas Cromwell in dit boek vaak in een huiselijke context geplaatst wordt, en dat hij als een bedaard en vriendelijk man voorgesteld wordt. Hij is wel een Realpolitiker. Het sluiten en afbreken van kloosters begint overigens pas aan het eind van dit boek.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Hij sloopte kerkgebouwen en kloosters en talrijke religieuze kunstobjecten maar de katholieken waren op hun beurt dan ook weer schuldig aan verschillende schandalen. Het was toch ook een "bevrijding" van de katholieke hypocrisie en hun valse waarden?

 

Niemand is zonder zonde Lav. De katholieken werden in Engeland (en ook Noord Nederland) eeuwenlang zwaar achtergesteld tov de protestanten. De emancipatie tot volwaardige burgers vond, voor de katholieken, pas diep in de negentiende eeuw plaats.

Link naar reactie

Hij sloopte kerkgebouwen en kloosters en talrijke religieuze kunstobjecten maar de katholieken waren op hun beurt dan ook weer schuldig aan verschillende schandalen. Het was toch ook een "bevrijding" van de katholieke hypocrisie en hun valse waarden?

 

De afscheiding van de Anglicaanse Kerk had niets met katholieke hypocrisie te maken. Het was een kwestie van macht. Hendrik wilde een mannelijke troonopvolger, maar het enige overlevende kind dat hij met zijn eerste vrouw Katherine had was een meisje: Bloody Mary. Daarom wilde hij scheiden, maar dat kon niet zomaar. Katherine wilde de troon voorbehouden voor haar dochter, en werd gesteund door de paus en haar neef (?) keizer Karel V. De afscheiding van de Anglicaanse kerk kwam er alleen maar omdat de Engelse koning niet wilde buigen voor de macht van de paus. Geloofsovertuiging had daar niets mee te maken. Het was Realpolitik.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ja dat weet ik maar de populariteit van bvb Luther, de reformatie en het protestantisme heeft toch te maken met het feit dat veel mensen die katholieke hypocrisie beu waren? Ik weet niet of Hendrik wel die stap had kunnen zetten indien de ideeën die Luther en zijn volgelingen niet verspreid konden worden. Nuja, ik ben er echt geen expert in, ik heb er gewoon toevallig recent wat meer over opgezocht omdat ik The Tudors aant volgen ben :P

Link naar reactie

Gisterenavond las ik De Hongerspelen uit, het eerste deel van de trilogie. Het is lang geleden dat ik nog een roman op zo'n korte tijd uitlas. Het boek hield me vast van begin tot eind. 't Gebeurt niet vaak dat ik in de pauze op het werk lees ook...

 

Daarnet trouwens de eerste twee delen van A Song of Fire and Ice besteld op Bookdepository. 'k Ben in een romanfase!

post-8-0-01058200-1357755951_thumb.jpg

post-8-0-95045800-1357755951_thumb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...