Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Arnaldur Indridason: Verdwijnpunt.

 

Dit boek focust zich op de zielenroerselen van de ijslandse inspecteur Erlendur. Hij werd als koter samen met zijn vader gered tijdens een vreselijke storm. Het broertje van E. kwam om en werd nooit gevonden, sindsdien heeft E. een fascinatie voor verdwenen mensen op IJsland. In dit boek gaat hij weer eens op zoek naar de resten van zijn broetje en lost en passant een 60-jaar oude moord op. Een geweldig boek.....

Link naar reactie

Las net vandaag op facebook dat het eerste OpCop boek van Arne Dahl in Juni in het Nederlands verschijnt onder de titel "Hebzucht". Ben benieuwd. jammer dat ze niet eerst de A Groep serie afmaken maar ik ga deze toch zeker lezen. Het bericht was overigens gepost door the man himself dus het is een betrouwbare bron likt me zo.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Dit zijn de namen van Tommy Wieringa. Het heeft iets waardoor ik het niet weg kon leggen. Mysterieus, geheimzinnig beschreven waardoor er allerlei vragen door je hoofd gaan. Een aantal jaar geleden was er een hype rondom Tommy Wieringa toen hij zijn boek 'Joe Speedboot' had geschreven maar dit is mijn eerste Wieringa. Vaker Nederlandse literatuur lezen vanaf nu! 

Link naar reactie
Gast Natte aap

Lentesneeuw van Yukio Mishima. Om de zoveel tijd herlees ik dat boek eens. Ik ben totaal niet objectief, ik las dit boek als negentienjarige toen ik een zware crush had op het meisje dat even later ook mijn eerste echt serieuze vriendinnetje werd. In mijn ogen het toppunt van een boek over onbeantwoorde liefde door de koppigheid van mens en systeem. Schitterend boek. Voor mijn part een absoluut meesterwerk.

 

Handel in emotionele goederen van Maarten Inghels. Eindelijk eens tijd gehad om het te lezen.Verdeelde mening. leuk tussendoor, maar het is geen meesterwerk. De verhaallijn is gelaagder dan ik verwacht had. De plot valt best mee maar had toch nog straffer gekund. Wat ik wel goed vind in het boek is de omwenteling in de manier waarop je als lezer naar het dode meisje kijkt. Hoe je beeld langzaamaan bijgesteld wordt. Het taalgebruik van Inghels is een beetje dubbel. Soms gebruikt hij zinnen die nogal wollig en pompeus overkomen, maar soms zijn die zinnen ook wel erg mooi geschreven, goed gevonden en zeer evocatief. De climax en de opbouw er van is goed en de dubbele bodem die hij op het einde gebruikt in het ding om haar asse te vervoeren is een leuke vondst. Dit zal niet het boek zijn dat van Inghels een grote schrijver maakt, maar het las wel heel erg vlot en het bleef me boeien tot het einde.

Link naar reactie

Handel in emotionele goederen van Maarten Inghels. Eindelijk eens tijd gehad om het te lezen.Verdeelde mening. leuk tussendoor, maar het is geen meesterwerk. De verhaallijn is gelaagder dan ik verwacht had. De plot valt best mee maar had toch nog straffer gekund. Wat ik wel goed vind in het boek is de omwenteling in de manier waarop je als lezer naar het dode meisje kijkt. Hoe je beeld langzaamaan bijgesteld wordt. Het taalgebruik van Inghels is een beetje dubbel. Soms gebruikt hij zinnen die nogal wollig en pompeus overkomen, maar soms zijn die zinnen ook wel erg mooi geschreven, goed gevonden en zeer evocatief. De climax en de opbouw er van is goed en de dubbele bodem die hij op het einde gebruikt in het ding om haar asse te vervoeren is een leuke vondst. Dit zal niet het boek zijn dat van Inghels een grote schrijver maakt, maar het las wel heel erg vlot en het bleef me boeien tot het einde.

Komt er maar in Stuvio !

Link naar reactie

Ik heb The Running Man van Stephen King gelezen en was wel wat teleurgesteld, ik vond het maar een beetje gewoontjes eigenlijk :s

 

Daar kies je er ook zo'n boek uit, Lav...

 

Was dat het eerste boek dat je van de man las? Zo ja, rare keuze om daar mee te beginnen...

Ik zou begonnen zijn met zijn klassiekers (It, Misery, The Shining, Salem's Lot, The Dark Half...). Er is een reden dat die boeken klassiekers genoemd worden en The Running Man niet (die film was wel zalig!).

 

Wat je absoluut MOET lezen van King is zijn Dark Tower saga. Dat is "fantasy" voor mensen die niet 100% van fantasy houden (mensen zoals ik dus). Dat was waanzinnig goed, het eerste boek is soms wat beu, maar vanaf het tweede boek kon ik dat niet meer loslaten.

Grr. Argh.

Link naar reactie

The Dark Half was het eerste Stephen King boek die ik las en heb ik wel veel liever gelezen. De reden waarom ik met The Dark Half ben begonnen en nu The Running Man heb gelezen is omdat ik die vroeger eens voor 1 euro als tweedehands boeken heb gekocht bij de Slegte. The Running Man was eigenlijk het vierde en laatste verhaal in het boek "The Bachman Books", een boek die 4 verhalen verzamelt die Stephen King onder een andere naam, Richard Bachman, had geschreven. Andere verhalen waren Rage (beetje bleh), The Long Walk (vond ik nog wel goed maar dat is ook omdat ik die gelezen had terwijl ik in Vietnam op reis was en zelf iedere dag lange en vermoeiende wandelingen moest maken :P) en Roadwork (ook maar een beetje bleh).

Ik had ook eens de "uncut" versie van The Stand gekocht, ook tweedehands voor een euro ofzo bij de Slegte maar toen ik eraan begon leek me dat geen goed idee om zo'n "uncut" versie te lezen. Hierdoor werd alles heel erg langdradig en mocht er duidelijk wat in het verhaal geknipt worden, ik had het dan ook terug links laten liggen en als ik de gewone versie ooit per toeval goedkoop zou tegenkomen koop ik die wel. 

 

Het enigste Stephen King boek die momenteel op mijn wishlist staat is Under the Dome (krijgt een 3.87 op 5 op Goodreads), maar ook Carrie en Thinner interesseren mij enorm (al heb ik schrik dat die laatste teleurstellend gaat zijn).

 

Maar verdorie, ik vind Goodreads veel te handig, zeker nudat ik ook Mike Carey volg die regelmatig met een interessant boek afkomt waardoor mijn wishlist alleen maar groter en groter wordt. Tegenwoordig lees ik trouwens niet meer graag dingen door elkaar (ik las vroeger 1 gewone boek en daarnaast nog wat comics maar tegenwoordig zet ik het ene "on hold" tot ik iets van het andere heb uitgelezen, waardoor mijn to-read hoopje helaas niet zo snel verkleint)

Link naar reactie
Gast Natte aap

http://www.neilgaiman.com/works/Books/The+Ocean+at+the+End+of+the+Lane/

 

iemand deze al gelezen? Ik moet zelf nog ergens tijd zien om the graveyard book eens een keertje te lezen (een jaar vakantie zou wel eens leuk zijn). Anansi boys vond ik persoonlijk minder dan American Gods, hopelijk is deze terug op het niveau van AG.

 

btw, hoe leuk ik de speech ook vond, dit: http://www.neilgaiman.com/works/Books/Make+Good+Art/

vind ik er toch wel over hoor. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Goodreads is overgenomen door Amazon

 

Hier had ik al een tijdje schrik voor en nu is het eindelijk gebeurd.

Eén van mijn favoriete sites die ook ten onder gaat aan het grote geld, zonde!

Vooral aangezien zij nu geld verdienen met al het werk dat hun 'vrijwilligers' gedaan hebben.

Is het dan echt niet meer mogelijk om tot een bepaald niveau gewoon onafhankelijk en community-driven te blijven (cfr. wiki)?

Link naar reactie

Ben momenteel bezig in Memories of Ice van Steven Erikson. Boek 3 in de Malazan Book of the Fallen serie. Naar mijn mening een van de beste fantasyreeksen die er zijn en zeker aan te raden voor fans van A Song of Ice and Fire. Net als ASOIAF is het een sprawling epic maar dan wel veel harder en donkerder. Het verhaal komt min of meer hier op neer: Er is een fictief koninkrijk dat min of meer volledig bestaat uit dorre woestijn en geregeerd wordt door een tirannieke heerseres. Natuurlijk zijn er een aantal mensen die dat niet lekker zit maar de vraag is of het wel zozeer een vooruigang is als zij aan de macht komen. En dan zijn er nog de twistzieke en vrij sadistische goden die olie op het vuur gooien. En iedereen die er tussenin zit wordt of keihard of verpulverd. Als dit je niet tegen staat raadt ik je serie zeker aan. Ik moet alleen wel zeggen: het is een stuk taaier dan ASOIAF. Ik lees denk ik ongeveer twee boeken per jaar ervan. Malazan bevat veel meer Fanatasy elementen dan ASOIAF en die zijn dan ook tot in de puntjes uitgewerkt wat heel goed is maar door al dat fantasyjargon is het wel verrekt moeilijk te lezen. Ik moet om de paar zinnen terugbladeren naar de verklarende woordenlijst achterin. Verder is het ook behoorlijk deprimerend (als dat uit de samenvatting nog niet duidelijk was) er zit werkelijk waar geen enkel sympathiek personages in de serie. Er zijn er een paar die wel sympathiek beginnen maar zij worden al vlug hard en wreed of sterven. Dat wil niet zeggen dat je niet meeleeft met de personages en hun lotgevallen. Erikson weet als geen ander echte vlees en bleod personages neer te zetten die onder je huid kruipen. Maar je wordt er niet vrolijk van. Ik raad dan ook zeker aan af en toe iets vrolijkers tussendoor te lezen. Maar dit alles terzijde ben ik echt groot fan van deze reeks al is hij denk ik niet voor iederen maar ja wat is dat nu wel?

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

In ongenade (J.M Coetzee)

 

Misschien toen de naweeën van het apartheidsregime ,nog sterker aanwezig waren had dit boek me meer aangesproken...

Anderzijds lees ik het misschien weer te feitelijk. Het loslaten, in ongenade verkeren, ... zijn dingen die me aanspreken/raken maar niet in dit boek. Raar...

Link naar reactie

Joseph Anton (Rushdie)

 

Ik herinner me nog de hetze rond het fatwa -één van mijn meer eigenaardige herinneringen van toen ik 10 was.

Plotseling kon een boek de hele wereld in rep en roer zetten. Toen ik mijn ouders vroeg waarom dit gebeurde kreeg ik een antwoord die ik niet begreep: godslastering. Nuja, godslastering kende ik toen ook al vrij goed, wat me verbaasde was dat iets alledaags voor me heel veel mensen leek te schokken tot in hun diepste ik.

 

In dit boek beschrijft Rushdie hoe zijn leven er uitzag na de fatwa, wat er met hem gebeurde en hoe hij moest vechten om terug Salman te zijn en niet zijn alter ego die veiligheid hoorde te bieden...

 

Nog steeds een van mijn favoriete schrijvers.

Link naar reactie

De alchemist (Paulo Coelho)

 

Een nieuwjaarsgeschenk die ik nog had van vorig jaar.

Had ik geweten dat het zo goed was dan had ik het veel eerder gelezen!

 

De reden waarom ik net zoveel romans in mijn boekenkast heb staan als strips...

Link naar reactie

Ik las voor de Gouden Boekenuil Pier en Oceaan en ik lijk wel de enige die dit een onuitstaanbare turf vond. Werkelijk vreselijk saai.

Stiekem verdenk ik AL DE REST ervan het boek niet gelezen te hebben (wat begrijpelijk zou zijn, want het is 800pagina's dik en oeverloos gezever).

Al kan't ook zijn dat'k te jong ben voor'n nutteloze familiekroniek.

 

 

Hmm, ik twijfelde laatst tussen Pier en Oceaan en Mogelijke Memoires. Heb zowel van Oek de Jong als Herman Brusselmans nog nooit iets gelezen. Heb trouwens nog geen van beiden gekocht. 

Link naar reactie

Ben momenteel bezig in Memories of Ice van Steven Erikson. Boek 3 in de Malazan Book of the Fallen serie. Naar mijn mening een van de beste fantasyreeksen die er zijn en zeker aan te raden voor fans van A Song of Ice and Fire. Net als ASOIAF is het een sprawling epic maar dan wel veel harder en donkerder. Het verhaal komt min of meer hier op neer: Er is een fictief koninkrijk dat min of meer volledig bestaat uit dorre woestijn en geregeerd wordt door een tirannieke heerseres. Natuurlijk zijn er een aantal mensen die dat niet lekker zit maar de vraag is of het wel zozeer een vooruigang is als zij aan de macht komen. En dan zijn er nog de twistzieke en vrij sadistische goden die olie op het vuur gooien. En iedereen die er tussenin zit wordt of keihard of verpulverd. Als dit je niet tegen staat raadt ik je serie zeker aan. Ik moet alleen wel zeggen: het is een stuk taaier dan ASOIAF. Ik lees denk ik ongeveer twee boeken per jaar ervan. Malazan bevat veel meer Fanatasy elementen dan ASOIAF en die zijn dan ook tot in de puntjes uitgewerkt wat heel goed is maar door al dat fantasyjargon is het wel verrekt moeilijk te lezen. Ik moet om de paar zinnen terugbladeren naar de verklarende woordenlijst achterin. Verder is het ook behoorlijk deprimerend (als dat uit de samenvatting nog niet duidelijk was) er zit werkelijk waar geen enkel sympathiek personages in de serie. Er zijn er een paar die wel sympathiek beginnen maar zij worden al vlug hard en wreed of sterven. Dat wil niet zeggen dat je niet meeleeft met de personages en hun lotgevallen. Erikson weet als geen ander echte vlees en bleod personages neer te zetten die onder je huid kruipen. Maar je wordt er niet vrolijk van. Ik raad dan ook zeker aan af en toe iets vrolijkers tussendoor te lezen. Maar dit alles terzijde ben ik echt groot fan van deze reeks al is hij denk ik niet voor iederen maar ja wat is dat nu wel?

You had me at 'je wordt er niet vrolijk van'.

 

Ik heb me het eerste boek besteld om even uit te proberen.

Grr. Argh.

Link naar reactie

ik heb deze reeks ook al een tijdje op mijn nog te lezen lijstje staan.

 

@dio: Heb je al eens iets van Joe Abercrombie gelezen?

Nee. Staat nog op mijn te lezen lijstje. Om één of andere reden ben ik altijd meer geneigd te beginnen aan lange gecompliceerde reeksen dan simpele trilogien zoals The First Law. Ik lees sowieso in verhouding maar heel weinig fantasyboeken. Ik heb vroeger wel het één en ander van Katherine Kerr gelezen maar daar groeide ik op een gegeven moment overheen. Daarna jaren geen fantasy gelezen. Pas toen ik Game of Thrones zag kwam ik erachter dat er ook een ander soort fantasy bestaat. Tijdje later toen begonnen aan Malazan maar uiteindelijk weer weg gelegd wegens eerder genoemde redenen. Tussendoor nog Robert Jordan gelezen maar dat was mij toch te cliché. En nu dus weer Malazan opgepakt en het is alsof ik een oude vriend weer tegenkom. Meteen vanaf het begin zat ik er weer in. Benieuwd hoe lang ik het nu volhou.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Heeft er iemand van Philip Jose Farmer al eens die fictieve biografieën van Tarzan (Lord Greystoke) en Doc Savage gelezen? Lijkt me wel eens leuk. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Nee. Staat nog op mijn te lezen lijstje. Om één of andere reden ben ik altijd meer geneigd te beginnen aan lange gecompliceerde reeksen dan simpele trilogien zoals The First Law. Ik lees sowieso in verhouding maar heel weinig fantasyboeken. Ik heb vroeger wel het één en ander van Katherine Kerr gelezen maar daar groeide ik op een gegeven moment overheen. Daarna jaren geen fantasy gelezen. Pas toen ik Game of Thrones zag kwam ik erachter dat er ook een ander soort fantasy bestaat. Tijdje later toen begonnen aan Malazan maar uiteindelijk weer weg gelegd wegens eerder genoemde redenen. Tussendoor nog Robert Jordan gelezen maar dat was mij toch te cliché. En nu dus weer Malazan opgepakt en het is alsof ik een oude vriend weer tegenkom. Meteen vanaf het begin zat ik er weer in. Benieuwd hoe lang ik het nu volhou.

 

Als je nog een episch verhaal wil lezen, dat je ook kan plaatsen onder de noemer "een ander soort fantasy" dan kan ik je ten stelligste aanraden om THE DARK TOWER SAGA eens aan te schaffen. Fantastische boeken, erg verslavend.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Als je nog een episch verhaal wil lezen, dat je ook kan plaatsen onder de noemer "een ander soort fantasy" dan kan ik je ten stelligste aanraden om THE DARK TOWER SAGA eens aan te schaffen. Fantastische boeken, erg verslavend.

Ge ik eens naar kijken. Ik had deze boeken altijd een beetje links late liggen want ik ben geen fan van Stephen King maar jij bent nu al de tweede die het mij aanraad en boek 1 is een vluggertje vergeleken bij de 1000+ paginas boeken van Erikson. Dus als ik het niks vind heb ik het ook z weer uit. Ik heb qua boeken geloof ik sowieso nog nooit low fantasy gelezen.

 

Oh ja ik was in het bovenstaande verhaal niog helemaal de enige fantasyreeks vergeten te vermelden die ik in één keer uitgelezen heb: ASOIAF. Op zich vind ik Malazan leuker om te lezen maar ASOIAF leest een stuk makkelijker weg. (en is kwalitatief waarschijnlijk ook beter)

 

Beetje off-topic maar Diogenes, wat ik me nu al een tijdje afvraag, is uw naam gebaseerd op de Griekse filosoof?

 

Haha nee. Waar het vandaan komt is eigenlijk heel saai. Dat komt van Diogenes Pendergast. De schurk van dienst in de Diogenes trilogy van Preston & Child. Toen ik me hier aanmelde had ik niet echt al nagedacht over een toepasselijk nickname dus heb ik gewoon maar gekozen voor de naam van een personage uit een boek dat ik toen aan het lezen was. Er zit dus vrees ik niet veel diepgaands achter mijn nick. Sommige mensen hier hebben heel bewust gekozen voor een nickname die dicht bij henzelf ligt. De mijne is gewoon wat het eerst in me opkwam.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...