Ga naar inhoud

Recensie – Commissaris Moordenaar, Norah Limoen, A Shadowgraphic History


Recommended Posts

Driemaal raak

 

Ik heb een boontje voor smallpress en uitgaven in eigen beheer. Niet alleen omdat het opnemen voor de underdog een menselijke reflex is, maar ook en vooral omdat auteurs in de luwte dingen kunnen maken en uitgeven die anders, uniek en origineel zijn. Grotere uitgevers zijn nu eenmaal banger voor financiële missers dan voor eenheidsworst. In de afgelopen weken vond ik drie uitschieters op mijn bord.

 

Commissaris Moordenaar – Parket naar de maan, Deel 1: De Neinstein machine

 

De figuur van Commissaris Moordenaar van Peter Brutin en Matthias Cruyssaert is al in vele gedaantes tot ons gekomen: Als vervolgstrip in Plots Stripmagazine (nooit afgerond), als uitgave in eigen beheer en nu, via smallpress uitgever Barcatproductions in een uitgave die het werk verdient.

 

De eerste verhaallijn, die ik ooit hier besprak, werd uitgegeven op groter formaat, in twee delen en met tal van extra’s. Daar ga ik het hier niet over hebben want Brutin en Cruyssaert brachten ook meteen het eerste deel van een nieuwe verhaallijn uit: “Parket naar de maan, Deel 1: De Neinstein machine”.

 

Alle ingrediënten uit de vorige delen zijn van de partij: een even grote als hilarische cast, absurde humor en grappige dialogen. Over de plot valt weinig coherents te vertellen omdat dit een eerste deel is. Er worden gigantisch veel verhaallijnen uitgegooid. Men kan daar als lezer bang van worden in die zin dat het vermoeden rijst dat de auteurs de draadjes niet aan elkaar zullen kunnen knopen. In het vorige verhaal deden ze dit echter met verve en slaagden ze erin alle opgegooide balletjes vakkundig weer op te vangen. Ik twijfel er niet aan of Brutin en Cruyssaert daar ook met dit nieuwe verhaal in zullen slagen. Meer nog: de ingewikkelde plotlijnen maken deel uit van het plezier deze reeks te lezen.

 

Gelukkig proppen Brutin en Cruyssaert de strip vol genoeg met andere dingen waaraan de lezer heel wat plezier kan beleven. De dialogen en personages zijn zo grappig en aandoenlijk dat ik het verschillende malen op een proesten zette.

 

De tekeningen zijn zeer expressief, wat bijdraagt tot het medeleven dat de lezer voelt met de figuren in deze strip. Figuren die, net zoals wij allemaal, eigenlijk een beetje sukkels zijn. Vooral de mannelijke figuren dan. De vrouwen in deze reeks zijn bijna zonder uitzondering slimmer, sexier en zelfstandiger dan hun tegenspelers.

 

De tekeningen stralen een ambachtelijkheid en een sfeer uit die doet denken aan het beste dat de Belgische strip vroeger te bieden had. Er zit een soort knuddige, Belgische volksheid in die een onweerstaanbare uitwerking op me heeft.

Bovendien zit de strip ook vol met verwijzingen naar Belgische monumenten: Guust Flater, Kuifje, enzovoort.

 

Wat wil je nog meer als rechtgeaarde stripliefhebber?

 

Norah Limoen – Het zijn de bonkermannen (2 delen)

 

Tegelijk met de drie delen van Commissaris Moordenaar kwamen van Peter Brutin ook nog drie strips met solowerk uit. Eerst is daar “Glyff” een associatieve vertelling zonder woorden, hoewel mooi getekend en een interessante oefening valt daar weinig meer over te zeggen.

 

Vandaar dat ik uw aandacht op de twee delen van “Norah Limoen” wil vestigen. In strikte zin is dit verhaal geen echte strip. Er vallen bijvoorbeeld geen tekstballonnen te bespeuren. “Norah Limoen” is een soort fabel geïllustreerd met meestal paginagrote tekeningen.

Het verhaal begint met een gigantische kont die aan het firmament verschijnt boven de stad waarin Norah woont. Verschillende soorten mensen reageren op verschillende soorten manieren en wanneer de kont ook de kringspier begint te lossen gaan er heel wat poppen aan het dansen.

 

Norah beslist op onderzoek te gaan en stijgt prompt ten hemel in haar vliegende huis. Dat huis illustreert meteen het fabelachtige karakter van het verhaal: huizen kunnen vliegen, konten kunnen plots uit de wolken tevoorschijn komen en verder stellen we ons daar geen vragen bij.

 

Brutin gaat ver in het creëren van zijn eigen wereld. Achteraan het boek krijgen we een fictieve landkaart voorgeschoteld, hij verzint nieuwe manieren om de dag in te delen, en tal van fantasievol opgebouwde voertuigen, personages en maaltijden maken dat je bij elke nieuwe prent aangenaam verrast wordt.

 

Brutin brengt met zeer fijne en vloeiende lijnen een sfeer teweeg die doet denken aan de illustraties bij oude sprookjes. Ook een trefzekere manier van arceren draagt hiertoe bij. Eén klein minpuntje wel: het is zeer spijtig dat de teksten niet handgeletterd zijn maar met de computer gedaan werden. Dat haalt je soms wat uit het verhaal.

 

Wie nu denkt dat dit verhaal een flinterdun en vulgair sprookje is, is eraan voor de moeite. Brutin wordt nooit vulgair. Eerder lukt het hem om zeer veel allegorieën en metaforen in zijn verhaal te stoppen. De beste sprookjes en vertellingen zeggen iets over de maatschappij of op zijn minst over de mensheid in het geheel. Norah Limoen draait daar de hand niet voor om. Ik moest zelfs af en toe aan “Koning van Katoren” denken. Aangezien ik dat allegorisch sprookje in mijn jeugd toch een tiental keer moet gelezen hebben is dat een zeer groot compliment.

 

A Shadowgraphic History

 

Van een heel andere orde is “A Shadowgraphic History” van Rino Feys. In dit boek worden gags gebundeld met een hoofdpersonage dat verdacht veel weg heeft van de drukletter “R”. Om het allemaal nog wat moeilijker te maken beweegt R amper en lijkt hij (of zij?) niet te kunnen spreken.

 

Het lijkt onmogelijk om met die premisse een goed boek te maken maar Feys weet te verrassen. Zijn gags draaien minder om het personage dan over het spelen met de vormelementen van het stripmedium en met licht filosofische overpeinzingen.

Feys tast letterlijk de grenzen van het beeldkader af en speelt met de perceptie van de lezer. Dit alles in een zeer simpele tekenstijl.

Laat u niet afschrikken door deze omschrijving, die misschien een arty farty boek doet vermoeden, “A Shadowgraphic History” is niet per se high brow of moeilijkdoenerij voor de moeilijkdoenerij. Ik durf zelfs stellen dat kinderen die veel strips lezen het grootste gedeelte van de gags zullen begrijpen.

 

Verwacht echter geen luid opborrelende lach, eerder krijg je als lezer bij vele gags een soort Aha-erlebnis die een begrijpende glimlach op uw lippen zal toveren.

 

Commissaris Moordenaar – Parket naar de maan, Deel 1: De Neinstein machine

Peter Brutin & Matthias Cruyssaert

Barcatproductions

 

Norah Limoen – Het zijn de bonkermannen (2 delen)

Peter Brutin

Barcatproductions

 

A Shadowgraphic History

Rino Feys

Eigen beheer

 

Covers en prenten op mijn blog: http://petermoerenhout.be/2013/05/22/recensie-commissaris-moordenaar-norah-limoen-a-shadowgraphic-history/

Link naar reactie

Prima bespreking! Norah Limoen vind ik echt zeer goed.  

 

Inderdaad, ik had echt weer zo'n naieve, kinderlijke verwondering bij het lezen van dit verhaal... 

Zoiets als ik had bij 't lezen van la Langkous, en Puk v/d P. en Dik Doruske en Dun Drieske :) :) 

Ongeconditioneerde en van ongeloof gevrijwaarde pret...

Zéér zéér leuk voor wie  nog kind kan zijn ...

Link naar reactie
Gast Natte aap

Wat een goed genuanceerde, beschaafde en perfect beargumenteerde mening.

 

 

Gewoon pure flutstrips. de prijs van het papier niet waard.

 

maar het positieve is wel dat deze reactie niet meer kan als we naar digitale strips zijn overgeschakeld.

Link naar reactie

Ach, ik heb in het verleden ook al strips afgemaakt met 'kan zo in de kattebak' of 'Koop dit niet, het zuigt'. Niet iedereen is even fijnbesnaard in het evalueren van leeservaringen.Ik hoop wel dat Blacktiger alledrie de strips gelezen heeft.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Net zoals jij het geweldig vindt, mag die Blacktiger het toch wel shit vinden ???

 

Zeer zeker. Als je oplet heb ik het niet over de mening zelf maar de manier waarop ze geserveerd wordt. Het doel van een forum is toch dat we op gecivilliseerde wijze informatie delen en elkaar proberen te enthousiasmeren (of ontraden). Dat gebeurt doorgaans met voorbeelden, argumenten, enzovoort.

 

"Ik vin da slecht" (en eigenlijk ook "Ik van da goe") dragen niets bij. Van "Gewoon pure flutstrips. de prijs van het papier niet waard." krijg ik persoonlijk niet echt een verlichtende epifanie in de trant van "Hij heeft gelijk godverdomme!"

Link naar reactie
Gast Natte aap

:e002:  En geen enkele strip is de prijs van een Ipad waard vermoed ik...

 

jawel, lone wolf and cub, vagabond, monster, 20th century boys en asylum zijn voor mij die ipad waard geweest :)

Link naar reactie

Zeer zeker. Als je oplet heb ik het niet over de mening zelf maar de manier waarop ze geserveerd wordt. Het doel van een forum is toch dat we op gecivilliseerde wijze informatie delen en elkaar proberen te enthousiasmeren (of ontraden). Dat gebeurt doorgaans met voorbeelden, argumenten, enzovoort.

 

"Ik vin da slecht" (en eigenlijk ook "Ik van da goe") dragen niets bij. Van "Gewoon pure flutstrips. de prijs van het papier niet waard." krijg ik persoonlijk niet echt een verlichtende epifanie in de trant van "Hij heeft gelijk godverdomme!"

 

Tja, natuurlijk is een genuanceerde mening prettig maar niet iedereen kan of wil die geven. Onderschat daarnaast het gut feeling niet. Ik koop wel eens strips waarvan ik ineens denk dat is geweldig (zonder dat daar enig gedegen onderzoek aan vooraf is gegaan). Soms is het ook wel eens andersom, dan denk ik huiverend: GVD wat een klote strip. Ach ieder vogeltje zingt zoals die gebekt is.....

Link naar reactie

Retep, wat jij hier allemaal zegt is beargumenteerd en overdacht. Daar heb ik iets aan. Daar heeft een ander iets aan.

 

Moest ik op jouw post reageren: "Wat een flutmening", dan heeft niemand daar wat aan.

 

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, maar sommigen mogen een toontje lager zingen, of zingen vals. En daar mag ik, naar jouw betoog, mijn mening over zeggen, en jij ook, en Blacktiger ook. Maar liefst beleefd en liefst met argumenten.

 

Zo, en nu ga ik daarover zwijgen. Ik heb werk te doen. En dit alles het heeft hier allemaal al veel teveel aandacht gekregen dan het verdient.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...