Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

3 hours ago, Daan said:

Zou zo maar eens kunnen! Ik ben wel jaloers op @sjaakie die er geweest is! En @Ambrevilleook? Mag ik die laatste vragen of hij iets meer kan zeggen over die catalogus, waar hij die aanschafte en wat hij ervoor betaalde?

Zowat alle winkels hier dragen ze. Er zijn twee versies, een simpele van 9 € en een naslagwerk. Dat is een prachtige boek op zich. Gelukkig in het Frans zodat er geen Heroixen in voorkomen.

Het beeld overheerst, dus zonder Frans kan je er nog wat mee aanvangen, maar je mist wel de leuke annecdotes etc.

 

Zoek eens bij Bdweb.be op "Uderzo, comme une potion magique" 

 

image.png.7d6b04054a105a9ed72d2ac2066fa78e.png

 

image.png.14ed6158948f04f01a204bc45a078d1d.png

 

 

 

Link naar reactie

Nu de integrales ons om de oren vliegen: zijn er indicaties dat er binnenkort nog eens een Asterix-integrale komt? In de jaren tachtig had je al een reeks met mooie roodbruine banden. Dat waren trouwens lange tijd de enige strips die ze hadden in mijn lokale bib. Een nieuwe bundeling zou welkom zijn, want mijn huidige Asterix-collectie is een beetje een zootje.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
1 uur terug, BezetenBezitter zei:

De cover van het 39e album is vanochtend onthuld!

Asterix 39.jpeg

 

Aan de manier waarop Asterix is getekend blijf je het verschil met Uderzo zien.

Niets mis mee met Conrads tekenwerk, het valt me enkel op dat-ie de meeste personages perfect kan neerzetten, maar bij uitgerekend het hoofdfiguur Asterix blijf je een nuance-verschil merken. (voor zijn Caesar geldt dat ook wel)

Link naar reactie

En ook meer uitleg over de inhoud: Vooreerst wisten we al langer dat het verhaal zich weer buiten de Bretoense streek van Asterix' dorpje zal afspelen. Druïde Panoramix gaat samen met Asterix en Obelix op pad naar het oosten. Ze reizen meer bepaald naar het land van de Sarmaten, een nomadisch volk dat tussen 300 voor Christus en 270 na Christus leefde op de steppen ten noorden van de Zwarte Zee, onder meer rond de Krim waar ze handel dreven met de Grieken en Romeinen. Ze voerden ook oorlog met de Romeinen, waardoor ze een gemeenschappelijke vijand hebben met de Galliërs. Anno nu wordt de Krim nog steeds betwist tussen Rusland en Oekraïne nadat het schiereiland een eeuwenlange inzet was voor hun voorouders en andere volkeren. Scenarist Jean-Yves Ferri bakent hun zone af tussen de huidige landen Rusland, Mongolië en Kazakhstan.

 

Meer info op https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/asterix-en-obelix-naar-de-sarmaten-asterix-en-de-griffioen-een-western-het-oosten

Link naar reactie

Van elk nieuw album en ook van oudere titels verscheen jaarlijks ook luxe-edities met het hele verhaal in potlood of met facsimile's van de originelen en een flink achtergronddossier van in totaal 112 pagina's, maar door de te geringe oplage die in het Nederlands maar raakt verkocht, is deze luxereeks van oude en nieuwe verhalen stopgezet. 

Bron: ssz

 

Wat een amateurs ook. Dit ging dan 20 jaar duren? Gelukkig op tijd gestopt en verkocht.

 

 

Link naar reactie
20 minutes ago, lukoste said:

Van elk nieuw album en ook van oudere titels verscheen jaarlijks ook luxe-edities met het hele verhaal in potlood of met facsimile's van de originelen en een flink achtergronddossier van in totaal 112 pagina's, maar door de te geringe oplage die in het Nederlands maar raakt verkocht, is deze luxereeks van oude en nieuwe verhalen stopgezet. 

Bron: ssz

 

Wat een amateurs ook. Dit ging dan 20 jaar duren? Gelukkig op tijd gestopt en verkocht.

 

 

Goed dat ze het laten weten. Ik doe gewoon verder in het Frans.

 

 

 

Link naar reactie
Op 11/10/2021 om 13:55, cinco zei:

 

Aan de manier waarop Asterix is getekend blijf je het verschil met Uderzo zien.

Niets mis mee met Conrads tekenwerk, het valt me enkel op dat-ie de meeste personages perfect kan neerzetten, maar bij uitgerekend het hoofdfiguur Asterix blijf je een nuance-verschil merken. (voor zijn Caesar geldt dat ook wel)

Is dat een probleem? De Asterix die Uderzo zelf tekende in de eerste albums ligt veel verderaf van de latere Uderzo-Asterix dan de Asterix van Conrad.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Is dat een probleem? De Asterix die Uderzo zelf tekende in de eerste albums ligt veel verderaf van de latere Uderzo-Asterix dan de Asterix van Conrad.

 

Het is moeilijk uit te leggen. Iets met de guitigheid van zijn blik soms waardoor het net is alsof hij een dwerg is.

 

afbeelding.png.61027fec0e8c5397beaa904d93e839b9.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, Geek from Space zei:

Ik heb zelf ook niet echt moeite met een lichte afwijking, blijft toch een andere tekenaar. Het komt voor mij meer dan dichtbij genoeg en in essentie kom hij overeen. Ik snap wel je gevoel hoor, maar denk dat dat toch in de hand van Uderzo zat. Dichterbij dan dit gaat een ander waarschijnlijk niet komen.

 

Uderzo's broer Marcel zat er dichterbij. En er zijn er ongetwijfeld nog wel die dat zouden kunnen. Er lopen op de wereld massa's talentvolle tekenaars rond. Maar die moeten natuurlijk ook nog op het juiste moment op de juiste plaats zijn en de juiste mensen kennen.

Zelf zou ik -moest ik de uitgever of Uderzo zelve geweest zijn-ervoor gekozen hebben om de potloodtekeningen van Conrad te laten inkten door de vaste inkter van Uderzo's laatste albums (ik ben zijn naam kwijt en heb geen zin om het op te zoeken, maar ik bedoel de man die oorspronkelijk als opvolger aangeduid werd). En dan zou niemand ook maar enig verschil gezien hebben.

Want soms zit het inderdaad in kleine details. Zoals bvb de manier waarop iemand de ogen tekent. Je zou denken dat dat gemakkelijk te imiteren is. Maar dat is het dus echt niet, weet ik uit ervaring.

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, TDPB zei:

Zelf zou ik -moest ik de uitgever of Uderzo zelve geweest zijn-ervoor gekozen hebben om de potloodtekeningen van Conrad te laten inkten door de vaste inkter van Uderzo's laatste albums (ik ben zijn naam kwijt en heb geen zin om het op te zoeken, maar ik bedoel de man die oorspronkelijk als opvolger aangeduid werd). En dan zou niemand ook maar enig verschil gezien hebben.

 

Frédéric Mébarki. Hier en daar kun je afbeeldingen terugvinden, meestal reclametekeningen, en die zijn wondermooi.

Ik heb het niet voor het karikaturale en de te schetserige inktstijl van Conrad (maak die pennentrek toch eens af!). Maar ik was ook geen grote fan van Uderzo's laatste tekeningen.

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, cinco zei:

Is het te vergelijken met iemands handschrift te moeten imiteren?

 

Ik veronderstel het. Het is in ieder geval veel moeilijker dan je denkt. De reeksen waarbij je echt niet ziet dat een andere tekenaar het tekenwerk heeft overgenomen zijn héél dun gezaaid. Ze bestaan, maar ik kan zelf niet meteen iets bedenken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...