Spring naar inhoud

•  

Foto

Dieven Stelen Voor Duizenden Euro's Aan Originele Strips

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp

#26 bazarov

bazarov
  • Members
  • 493 berichten

Geplaatst 29 mei 2013 - 19:28

www.stolenart .be
Bugger this. I want a better world.

#27 Mzee

Mzee
  • Members
  • 134 berichten

Geplaatst 29 mei 2013 - 21:06

Boeken terugvinden zal moeilijk worden vrees ik maar die originele tekeningen zijn in principe uniek dus als daar ooit een deftige database moest van gemaakt worden zou dit de doorverkoop serieus moeten kunnen bemoeilijken.

Ik zoek een mooi origineel van Thorgal & XIII, aarzel niet om mij te contacteren als je er zo een te koop hebt (of een ander mooi origineel)

http://www.comicartf....asp?GCat=48678

http://www.2dgalleri.../profile?id=134

#28 shakeitupguy

shakeitupguy
  • Members
  • 1420 berichten

Geplaatst 30 mei 2013 - 09:17

Vandaag verscheen er ook volgend artikel in De Standaard :

Meer dan vierhonderd originele strips, covers en illustraties werden maandag, op klaarlichte dag, gestolen bij Michel Claeys (43) in Haacht. Daaronder eerste drukken van Suske en Wiske, Jommeke, Nero... De vrucht van 27 jaar verzamelen.

‘Het was hen duidelijk om de oude Vlaamse strips te doen. Mijn iPad lieten ze liggen’

Michel Claeys

‘Het was de dader of daders duidelijk om mijn collectie oude Vlaamse strips te doen’, vertelt de aangeslagen Claeys. ‘Mijn duizenden andere strips bleven onaangeroerd. De iPad interesseerde de dief niet. Het moet iemand geweest zijn die goed wist wat ik in huis had.’

De vraag is waar de dader(s) de buit te gelde kunnen maken. Het is een klein wereldje, dat van de stripcollectioneurs. Een gestolen exemplaar verpatsen zou snel aan het licht komen.

‘Ik vermoed dat ze de stukken even laten liggen en nadien mondjesmaat aanbieden’, zegt Peter Bernaerts van het gelijknamige veilinghuis, dat regelmatig stripveilingen houdt. ‘Wij vragen de herkomst van een stuk te staven, maar wij zijn geen rechercheurs, hé. Aan de albums zelf kunnen we niet zien of het om een gestolen exemplaar gaat. Het zijn geen unieke stukken.’

Alex De Meester van stripwinkel Alex in Berchem heeft zelf een antiquariaat. ‘Wie bij mij iets aanbiedt, vraag ik de identiteitskaart te tonen en een document in te vullen. Ik heb er een neus voor om te zien of het om een heler gaat. Maar ze hoeven niet naar de veiling of de winkel: er is een grote zwarte markt die floreert op het internet.’

Op een veiling bij Bernaerts in februari haalde een eerste druk van ‘De avonturen van Rikki en Wiske’ van Willy Vandersteen uit 1946 een hamerprijs van 8.500 euro. Een eerste druk-album in onberispelijke staat kan tot 2.500 euro gaan.

Claeys’ verzameling is naar raming tienduizenden euro’s waard. ‘Het gaat mij niet om de geldwaarde. Sommige tekeningen kreeg ik persoonlijk van Jommeke-tekenaar Jef Nys, met wie ik bevriend was geraakt. Die emotionele waarde is niet goed te maken.’

Communicatieman Noël Slangen, een fervente striplezer, deed onlangs zowat 8.000 exemplaren van zijn collectie van 20.000 stuks weg. ‘Om plaats te maken, niet voor de opbrengst.’ Ondanks de piekprijzen vindt hij strips geen goede belegging. ‘Als je de tijd rekent die je slijt op beurzen en in tweedehandswinkels dan ben je beter af met enkele uren opdienen als kelner. Dit is een wereldje dat drijft op nostalgie.’

#29 Nick4u

Nick4u
  • Members
  • 135 berichten

Geplaatst 30 mei 2013 - 18:11

Op een veiling bij Bernaerts in februari haalde een eerste druk van ‘De avonturen van Rikki en Wiske’ van Willy Vandersteen uit 1946 een hamerprijs van 8.500 euro. Een eerste druk-album in onberispelijke staat kan tot 2.500 euro gaan.

.Zit me dan eigenlijk wel af te vragen waarom Catawiki zoveel lawaai zit te maken over een prijs van 3000€.  Eigenlijk een normale prijs voor een Rikki en Wiske in mooie staat.

Nick.

#30 Lecram

Lecram
  • Members
  • 1277 berichten

Geplaatst 02 juni 2013 - 20:27

..

#31 Imajica

Imajica
  • Members
  • 548 berichten

Geplaatst 21 juni 2013 - 11:03

Ik denk dat het ook niet echt verstandig is om met je verzameling te pronken op fora gelijk deze, ik weet niet of Claes hier post hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat snodaards hier of op andere fora hun inspiratie halen.

Of ben ik nu erg paranoide ?

Ik kan met een  gerust hart mijn Mars Gremmen tekeningen hier pronken, daar is toch niemand in geinteresseerd  :e007:

<runs away>

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

#32 linthout

linthout
  • Members
  • 2293 berichten

Geplaatst 21 juni 2013 - 13:22

Ik denk dat het ook niet echt verstandig is om met je verzameling te pronken op fora gelijk deze, ik weet niet of Claes hier post hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat snodaards hier of op andere fora hun inspiratie halen.

Of ben ik nu erg paranoide ?

Ik kan met een  gerust hart mijn Mars Gremmen tekeningen hier pronken, daar is toch niemand in geinteresseerd  :e007:

<runs away>

Ik vind Mars Gremmen in elk geval een groot artiest.

#33 Imajica

Imajica
  • Members
  • 548 berichten

Geplaatst 21 juni 2013 - 13:42

Ik ook hoor, het was maar een geintje a la Gremmen/Gleever. Je moet die twee tegen elkaar te keer horen gaan als ze naast elkaar zitten bij een beurs. Je moet het meemaken, harststikke leuk. Sommigen denken echt dat ze continue ruzie hebben...

Ik ben een grote fan van Mars in iedergeval (en Gleever).

Oh, en trouwens, ik heb kaartjes voor de nieuwe theater show van Urbanus weten te bemachtigen, duurt nog lang (februari 2014) maar ik heb er nu al zin in !

Maar dit terzijde.

#34 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 21 juni 2013 - 13:49

Ik vind Mars Gremmen in elk geval een groot artiest.

Ik ook, ik ook, ik ook. Zo ragfijn is die ironie van Ima nu ook weer niet.......

#35 Imajica

Imajica
  • Members
  • 548 berichten

Geplaatst 21 juni 2013 - 13:52

Nee, maar dan is de lol er ook snel van af.

Kijk, dit is nu ironie:

ironie.png

#36 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 21 juni 2013 - 13:54

Mars is een groot artiest maar ik denk niet dat zijn dedi's grote waarde hebben op de zwarte markt. Hoewel, die Roel Dijkstra van Ima kan wel eens wat waard wezen, je weet het nooit met voetballerts.

#37 Imajica

Imajica
  • Members
  • 548 berichten

Geplaatst 21 juni 2013 - 14:04

Die Roodhaar en Storm van hem kunnen ook wat waard worden dunkt me. De volgende keer vraag ik hem om Urbanus te tekenen.