Ga naar inhoud

X-Men, Wolverine & Andere Mutanten


niemand

Recommended Posts

Na het voor mij wat tegenvallende SCHISM van vorig jaar december, geschreven door Jason Aaron, heb ik de X-men een jaar niet gevolgd. De mindere Wolverines van de laatste tijd hielpen ook niet ;)

maar ik miste X teveel, dus vorige week herbegonnen met :

 

- Wolverine & The X-men vol 1 : een goed en grappig boekje, maar ik ben geen fan van de tekeningen,

 

en gisteren de SC's gekocht van boeken die ik ooit al eens in HC las :

 

- X-Force : Sex + Violence : de titel zegt het al ;) graag gelezen

- X-Men : Age of X (nog niet herlezen).

 

:)

Link naar reactie

Age of X vond ik redelijk goed, maar dat ding verdwijnt volledig in de push naar 't volgende, en dat stoort me wel een beetje, ook al zou 't niet mogen.

Wolvie & the X-Men: alle tekeningen, ook die van Nick Bradshaw? Want Bachalo deed er steeds minder (is ondertussen vertrokken) en Nick, samen met Ramon Perez en nog iemand... Sanders misschien? doen verder.

Nick Bradshaw is wat de editor betreft de lead artist nu.

Link naar reactie

All New X-Men kan nog eens wat worden. Eerste deel vond ik niet sterk en tijdreizen vind ik een beetje afgezaagd, maar met issue 2 laat Bendis toch wel zien dat hij er iets moois van zal maken. Bendis heeft met zijn USM mij tot het comicdom bekeerd en wie weet nu ook tot de X-Men familie.

Link naar reactie

Nee, nog maar heel weinig van X-Men gelezen. Je zegt dat Bendis niet heel goed is in teamboeken, is zijn lange run op Avengers ook niet de moeite waard? Ik merk wel dat ik moeite heb met het lezen van teamboeken. Heb een jaar lang Justice League gelezen en heb het idee dat er bij teamboeken voornamelijk van de ene actie naar de andere gehold wordt. Bij een solo reeks is er veel meer verdieping. Maar goed, ik baseer dat op 1 reeks... Alhoewel, ik heb Astonishing X-Men van Joss Whedon gelezen. Moet dat weer eens doen, met alle bagage van nu zal ik het misschien beter weten te waarderen.

 

Ben het met je eens dat USM Bendis' beste reeks is. (Of Daredevil...?)

Link naar reactie

Age of X vond ik redelijk goed, maar dat ding verdwijnt volledig in de push naar 't volgende, en dat stoort me wel een beetje, ook al zou 't niet mogen.

Wolvie & the X-Men: alle tekeningen, ook die van Nick Bradshaw? Want Bachalo deed er steeds minder (is ondertussen vertrokken) en Nick, samen met Ramon Perez en nog iemand... Sanders misschien? doen verder.

Nick Bradshaw is wat de editor betreft de lead artist nu.

 

In vol. 1 staan maar vier comicjes. Marvel zet de laatste tijd minder comics in een TPB, maar blijft 15 tot 17 dollar vragen.

De eerste drie comics waren van Bachalo, didn't like that, de vierde comic is van iemand anders (wie ? ...), maar de tekeningen waren ook niet je dat.

 

All New X en Unc. X van Bendis ga ik volgen. :)

Link naar reactie

Nee, nog maar heel weinig van X-Men gelezen. Je zegt dat Bendis niet heel goed is in teamboeken, is zijn lange run op Avengers ook niet de moeite waard? Ik merk wel dat ik moeite heb met het lezen van teamboeken. Heb een jaar lang Justice League gelezen en heb het idee dat er bij teamboeken voornamelijk van de ene actie naar de andere gehold wordt. Bij een solo reeks is er veel meer verdieping. Maar goed, ik baseer dat op 1 reeks... Alhoewel, ik heb Astonishing X-Men van Joss Whedon gelezen. Moet dat weer eens doen, met alle bagage van nu zal ik het misschien beter weten te waarderen.

 

Ben het met je eens dat USM Bendis' beste reeks is. (Of Daredevil...?)

 

Ik heb nogal weinig van Bendis op teams kunnen doorstaan. Avengers las ik hier en daar wat, maar niks memorabel. Secret Invasion was een groot team-gebeuren, maar vond ik op't randje van onleesbaar. Mijn smaak voor teamboeken komt van de absolute hoogdagen van Claremont op X-Men, met tekenaars als John Romita JR, Paul Smith, Rick Leonardi, Marc Silvestri, Jim Lee. Ze lezen wel een beetje oubolliger soms, maar veel ideeën en verhalen zijn heel verrassend en er was precies ook nog wat meer vrijheid om te doen wat Claremont wou, met de focus op bepaalde personages gedurende enkele delen. Enfin bon, maak daarvan wat je wil.

Ik vermeld het vooral omdat ik indertijd ook JLA (o.a. door Joe Kelly) las en het me ook koud liet, ook al ben ik een grote Kelly fan.

Link naar reactie

In vol. 1 staan maar vier comicjes. Marvel zet de laatste tijd minder comics in een TPB, maar blijft 15 tot 17 dollar vragen.

De eerste drie comics waren van Bachalo, didn't like that, de vierde comic is van iemand anders (wie ? ...), maar de tekeningen waren ook niet je dat.

 

All New X en Unc. X van Bendis ga ik volgen. :)

 

Dat vierde deel is Bradshaw. Zijn gezichten hebben een stijl je die wat gewoon moet worden, maar zijn stroytelling & overall visuals zijn buitengewoon.

Uncanny is ook Bachalo eh. Was de eerste W&XM trouwens geen 20 in SC?

Link naar reactie

Nee, nog maar heel weinig van X-Men gelezen. Je zegt dat Bendis niet heel goed is in teamboeken, is zijn lange run op Avengers ook niet de moeite waard? Ik merk wel dat ik moeite heb met het lezen van teamboeken. Heb een jaar lang Justice League gelezen en heb het idee dat er bij teamboeken voornamelijk van de ene actie naar de andere gehold wordt. Bij een solo reeks is er veel meer verdieping. Maar goed, ik baseer dat op 1 reeks... Alhoewel, ik heb Astonishing X-Men van Joss Whedon gelezen. Moet dat weer eens doen, met alle bagage van nu zal ik het misschien beter weten te waarderen.

 

Ben het met je eens dat USM Bendis' beste reeks is. (Of Daredevil...?)

 

Oh ja, en Whedon doe volgt in zeker zin de glorietijd van Claremont minstens evenveel als hij de opvolger is van New X-Men door Morrison.

USM is voor mij beter dan DD.

Link naar reactie

Ik heb nogal weinig van Bendis op teams kunnen doorstaan. Avengers las ik hier en daar wat, maar niks memorabel. Secret Invasion was een groot team-gebeuren, maar vond ik op't randje van onleesbaar. Mijn smaak voor teamboeken komt van de absolute hoogdagen van Claremont op X-Men, met tekenaars als John Romita JR, Paul Smith, Rick Leonardi, Marc Silvestri, Jim Lee. Ze lezen wel een beetje oubolliger soms, maar veel ideeën en verhalen zijn heel verrassend en er was precies ook nog wat meer vrijheid om te doen wat Claremont wou, met de focus op bepaalde personages gedurende enkele delen. Enfin bon, maak daarvan wat je wil.

Ik vermeld het vooral omdat ik indertijd ook JLA (o.a. door Joe Kelly) las en het me ook koud liet, ook al ben ik een grote Kelly fan.

 

 

Ja, zoveel verhalen gehoord over de dagen van Claremont op X-Men. Zelfs ik, als niet-kenner van X-Men, weet dat het om klassiek werk gaat. Ik denk dat ik eens heel wat TPB's van zijn run ga kopen. Van daaruit misschien meerdere series volgen. Wolverine and the X-Men en het werk van Bendis lijken mij ideale series om in te stappen in het huidige X-Men tijdperk.

Link naar reactie

Oh ja, en Whedon doe volgt in zeker zin de glorietijd van Claremont minstens evenveel als hij de opvolger is van New X-Men door Morrison.

USM is voor mij beter dan DD.

 

Helemaal vergeten! Ik heb de Ultimate collection volume 1 van New X-Men van Morrison ergens liggen :)

Link naar reactie

Ja, zoveel verhalen gehoord over de dagen van Claremont op X-Men. Zelfs ik, als niet-kenner van X-Men, weet dat het om klassiek werk gaat. Ik denk dat ik eens heel wat TPB's van zijn run ga kopen. Van daaruit misschien meerdere series volgen. Wolverine and the X-Men en het werk van Bendis lijken mij ideale series om in te stappen in het huidige X-Men tijdperk.

 

 

Wolverine & The X-men is nog pre Marvel Now! en post Schism. ;)

Bendis' boeken zijn Marvel Now!

Link naar reactie

mini X-men Marathon: Blinded by the light / Messiah Complex / Second Coming / Second Coming Revelations

 

Heb mij er goed mee geamuseerd, the birth and coming of Hope. Samen met M-day zijn deze albums toch vrij essentieel en vormen ze een goed te volgen geheel. Ik betwijfel of ik de X-men ooit nog full time zal volgen, maar af en toe een trade moet wel lukken.

 

De uitzondering mss is X-factor. In Revelations stond een stukje X-factor en ik kreeg onmiddellijk zin om de enkele trades die ik had te herlezen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Age of X vond ik redelijk goed, maar dat ding verdwijnt volledig in de push naar 't volgende, en dat stoort me wel een beetje, ook al zou 't niet mogen.

 

 

 

Ik heb Age of X graag gelezen, de zeven comics van het hoofdverhaal toch. Het is in het begin wat verwarrend (maar nooit niet-te-volgen) omdat je meteen in het verhaal wordt gesmeten, en je als lezer samen met de X-men gaandeweg ontdekt wat er is gebeurd, maar het is goed gedaan.

 

De twee laatste comics in de bundel, extra’s eigenlijk, overbodige opvulling, en geschreven door anderen dan Carey, halen jammer genoeg het niveau van de bundel naar beneden. Wat een zever, deze opvulsels, die dan nog tegenstrijdig zijn met het hoofdverhaal, en die alleen tot doel hebben om te bewijzen dat de andere Marvel heroes niet plots mutanten-dodende-slechteriken zijn geworden. Softies.

 

 

Tegenstrijdig : (spoilers)

 

Het eerste hoofdstuk, Age of X : Alpha, geschreven door Carey zelf, gaat over de setting waarin het verhaal zich afspeelt, en zijn herinneringen van de personages, kunstmatige, maar het zijn hun herinneringen. Daarna ontplooit zich het verhaal, en wordt er uitgelegd hoe alles in elkaar zit.

 

De twee laatste hoofdstukken, de opvulsels dus, gaan over de Avengers, Spidey en een zwangere MJ, en Dr. Strange die elk op hun manier bewijzen dat ze geen slechteriken zijn. Maar in het verhaal wordt duidelijk gezegd dat er buiten de X bubble NIKS meer is, geen universum buiten de Age of X bubble dus, en dus ook geen Avengers enz.

 

Tenzij Moira, die eigenlijk een persoonlijkheid is van Legion die is ontsnapt aan zijn controle, zou zitten fantaseren wat The Avengers aan het uitspoken zouden zijn, mocht de buitenwereld nog bestaan… wat een zever. ;)

 

Kijk zo’n dingen, niet uitgedachte SF verhalen die dienen om dingen die er eigenlijk niet toe doen uit te leggen, daar knap ik op af. Maar zoals gezegd : het zijn maar twee hoofdstukken van de negen. Iedereen heeft zo zijn dingen die 'm storen. Bij u dat dat ze er later niks meer over zeggen, bij mij is het bovenvermelde. :) einde spoiler.

Link naar reactie

Nee, maar er zijn toch al een bundel of 6-7. Nu tel ik de eerste reeks X-men niet mee, hé.

Ik bedoel de nieuwe reeks X-men, begonnen halverwege de jaren '70, daar zijn al een stuk of 6 SC's MMW van, voor het grootste deel van Claremont.

Geduld is een schone zaak. :)

 

 

Ge kunt natuurlijk ook altijd de twee bundels Dark Phoenix Saga en Days of Future Past kopen.

 

xmen-days-of-future-past.jpg

Link naar reactie

Nee, maar er zijn toch al een bundel of 6-7. Nu tel ik de eerste reeks X-men niet mee, hé.

Ik bedoel de nieuwe reeks X-men, begonnen halverwege de jaren '70, daar zijn al een stuk of 6 SC's MMW van.

Geduld is een schone zaak. :)

Bilal, je doet wat je wil, maar voor wat de kleuren van die tijd toch maar voorstelden, zou ik voor de Essentials gaan.

De 8 MMW die ze van Uncanny X-Men hebben uitgegeven gaan van ergens #90 tot #160. Als je van daar tot ergens

rond #250 of #300 wil geraken...

Link naar reactie

Bilal, als je't inderdaad zou overwegen om Claremont uit te proberen, zou ik de Essential X-Men aanraden, ergens rond 4 of 5 (je moet me't maar eens specifiek vragen als je't plan aanvat). Tenminste als je veel comics in z/w voor weinig geld ziet zitten...

 

 

Veel comics, weinig geld, veel comics, weinig geld, veel comics, weinig geld...

 

Mooie mantra

Link naar reactie

Uncanny X-men by Kieron Gillen vols. 1 & 2 :

 

Goed, alhoewel de eerste wat kort is en niet zo vlot leest als de tweede. Vol. 2 is eigenlijk zeer goed.

Zowel Unc. X als Wolverine & the X-men bevallen me na Schism voorlopig ten zeerste. Maar om volledig mee te zijn met de verhaallijnen rond Colossus en Magik, zou ik ook Unc. X Fear Itself moeten lezen, en nog een ander boekje, maar ik zou niet weten welk (naast X-Infernus). :mellow:

 

110311_0147_ReviewUncan3.jpg

Link naar reactie

Ik gebruik het lijstje van het vorig forum voor mijn X-Men aankopen (het misschien ook handig zijn als er vooraan iedere topic, zoals X-Men, hun lijstje zou staan en eventueel ook verder aangevuld of terug allemaal in 1 topic zoals vroeger) Maar dus, voor alle duidelijkheid, ik zou Dark Phoenix Saga zonder problemen kunnen lezen als ik geen voorkennis heb of begin ik toch best gewoon bij New X-Men van Morrison?

Link naar reactie

Ik gebruik het lijstje van het vorig forum voor mijn X-Men aankopen (het misschien ook handig zijn als er vooraan iedere topic, zoals X-Men, hun lijstje zou staan en eventueel ook verder aangevuld of terug allemaal in 1 topic zoals vroeger) Maar dus, voor alle duidelijkheid, ik zou Dark Phoenix Saga zonder problemen kunnen lezen als ik geen voorkennis heb of begin ik toch best gewoon bij New X-Men van Morrison?

 

The Dark Phoenix Saga is nog van veeeeeeeeeeer (25 jaar ongeveer) voor New X-Men door Morrison, dus die eerste kan je perfect lezen zonder al de rest.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Dark Phoenix is old school, je krijgt tijdens het verhaal dus genoeg voorverhaal (oa. hoe Jean de Phoenix werd). Ik had ook geen kennis van wat er voor Dark Phoenix kwam.

Je kan het dus gerust als stand-alone lezen. Het is trouwens leuk om Dark Phoenix gelezen te hebben voor New X-Men, want dan zal het einde van Morrison's run wat meer gewicht hebben. Niet dat je Dark Phoenix nu moet gelezen hebben om New X-Men te snappen...

 

Ik denk dat je je vooral zo geen zorgen moet maken over continuïteit, ik heb ook alles een beetje door elkaar gelezen en ik weet dat dat bij Spock ook zo was.

So, chillax and just enjoy the comics!

;):D

Grr. Argh.

Link naar reactie

Ik hoor overal dat Fear Itself zelf (heh) op niet veel trekt, maar Fear Itself : Uncanny X-men, de enige die ik lees ivm dit event, vond ik verrassend goed. En in tegenstelling tot veel andere X-tie-ins die ik al las, bevat dit boek wel belangrijke informatie voor de X-continuïteit. Dit was de laatste pre-Schism Uncanny X-men. Schism las ik al een jaar geleden, en eigenlijk weet ik er niet zo veel meer van…

 

Link naar reactie

Dit lijstje is beter... :D

 

X-MEN

 

 

Dit is de volgorde van de belangrijkste bundels:

 

Dark Phoenix Saga belangrijk om overduidelijke redenen. Introductie van Dazzler, Kitty Pryde én Emma Frost (en bij uitbreiding de Hellfire club).

X-Men Inferno verkrijgbaar in een omnibus (HC), belangrijk omwille van Madelyne Pryor, Scott Summers en hun zoon Nathan Christopher Summers. Ook belangrijk als we het hebben over Illyana Rasputin, het zusje van Colossus.

 

New X-men vol. 1-3 Ultimate collections door Morrison. Morrison is altijd de moeite. Hier gebeurt ook iets heel belangrijk in.

 

De volgende bundels kan je lezen zonder voorkennis. De run van Whedon/Cassaday bouwt echter wel voort op dingen uit Morrison's run. De relatie tussen Cyclops en Emma Frost wordt hier verder/volledig uitgebouwd (relatie die nu nog altijd bestaat). De relatie tussen Beast en Agent Brand onstaat ook hier. Zij zijn echter niet de echte hoofdrolspelers, dit verhaal draait volledig om Kitty Pryde. Joss Whedon's in love with her and rightly so.

Astonishing X-Men: Gifted

Astonishing X-Men: Dangerous

Astonishing X-Men: Torn

Astonishing X-Men: Unstoppable Alle vier door Whedon en Cassaday.

Gifted begint voor House of M, Unstoppable eindigt (ongeveer) na Deadly Genesis.

Astonishing X-Men: Ghost boxes Warren Ellis

Astonishing X-Men: Exogenetic Warren Ellis

Astonishing X-Men: Xenogenesis Warren Ellis

Regel bij Astonishing: kopen (cuz they're good), maar niet 100% nodig wat continuïteit betreft. Unless you wanna know about Kitty Pryde that is. Who doesn't wanna see more Kitty?

 

House of M Bendis en Coipel

Hier gebeuren erg 'belangrijke' (op comicvlak dan...) dingen in.

 

X-men: Deadly Genesis Begin van de run door Brubaker.

Uncanny X-men: Rise and fall of the Shi'ar empire

X-men: Emperor Vulcan

X-men: Supernovas

Uncanny X-men: The extremists

X-men: Endangered Species

X-men: Blinded by the light

X-men: Messiah Complex

X-infernus niet essentieel, maar wel leuk

X-men: Divided we stand

X-men Legacy: Divided HE stands

X-men Legacy: Sins of the father

Uncanny X-men: Divided we stand Verwarrend, ik weet het.

X-men: Original Sin

X-men Legacy: Salvage

Uncanny X-men: Manifest Destiny

X-men: Manifest destiny Opnieuw verwarrend...

Uncanny X-men: Lovelorn

Uncanny X-men: Sisterhood

X-men/Avengers: Utopia X met de Avengers, maar deze bundel heb je nodig.

X-men Legacy: Emplate

X-men: Nation X Belangrijke story beat ivm Kitty Pryde, zie Astonishing X-Men (Whedon/Cassady-run)

Second Coming Hope returns...

Second Coming: Revelations

Uncanny X-Men: birth of generation hope

Uncanny X-Men: Quarantine

X-men Legacy: Collision

X-men Legacy: Aftermath

Age of X

Road to Schism

Schism

 

Spin-offs:

 

Cable door Swierczynski, volgt uit Messiah complex en zal belangrijk zijn voor X-men: Second Coming en andere titels.

 

X-force door Kyle en Yost, volgt ook uit Messiah Complex. Deze reeks is fantastisch dus zeker de moeite. Vergeet X-Force: Sex+Violence niet.

Uncanny X-Force Volgt uit de vorige reeks, geschreven door Remender met enkele ongelooflijke tekenaars.

 

New Mutants "volgt" uit X-infernus en is ook erg de moeite, goed geschreven en interessante personages.

 

Generation Hope Volgt uit Second Coming.

 

Tussen deze drie reeksen is ook een cross-over geweest: Messiah War.

 

X-Necrosha is een X-force event.

Grr. Argh.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...