Log in om dit te volgen  
Volgers 0
Kameraad Mauser

Jerusalem

135 berichten in dit topic

13104040.jpg

"Jerusalem: Chronicles from the Holy City" gelezen.  Toen ik het boek bijna uit had was er de verklaring van Israel dat ze nog 900 Joodse woningen beginnen bouwen op Palestijns gebied, weeral een provocatie net voor de start van de vredesgesprekken.  Delisle verhaalt over zijn verblijf van één jaar in Jerusalem terwijl zijn vrouw voor 'Artsen Zonder Grenzen' in Gaza werkt.  Zoals in zijn vorige boeken (allemaal aanraders) is Delisle de outsider die constant verbaasd en verward is door zijn absurd aanvoelende, nieuwe omgeving.

Ik heb weer veel bijgeleerd.  Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat er zóóóveel religies en meerdere fracties binnen diezelfde religies waren in Jeruzalem, allemaal zich zoveel mogelijk van de heilige taart toeëigenend.  Hun gedeelde messias preekte vrede, delen en verdraagzaamheid en zijn volgelingen doen precies het omgekeerde.

Het zal wel niet de intentie van de auteur geweest zijn maar na lezing van het boek voelde ik nog meer woede ten opzichte van de Joodse kolonisten.  Ik voelde echter vooral hulpeloosheid ten opzichte van de onderdrukte Palestijnen die hun land traag maar zeker zien weggenomen worden van hen.  Deprimerend... 

http://www.stripspeciaalzaak.be/2012_Besprekingen/Jeruzalem.htm

Blame the Brits.

Niet voor niets heette het Britse rijk The Evil Empire.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ben, is jouw achternaam 'Gurion' ?

Koen toch, dat valt me nu van je tegen, zo'n flauw naamgrapje. Waarom splits je niet af naar een nieuw draadje: politiek in de strip.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor Amerikanen in diezelfde situatie moet je een 100 - 150 jaar terug in de tijd. Overigens hebben zij het land ook bezet en de oorspronkelijke bevolking uitgemoord, dus ik denk niet dat je kunt zeggen dat daar nu alles zo perfect is gegaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk niet dat de stripmaker misleid werd.  Je moet me anders eens op de passages wijzen waar dit het geval is.  

Ik ben niet anti-joods.  Ik ben wel anti-radicaal ongeacht het geloof.  Ik ben ook voor vredig samenleven en mensen in hun waarde laten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat mij zo opvalt is dat in mijn jeugd (jaren 70) iedereen zeer voor Israel was, dat ministaatje dat van alle kanten werd bestookt door wraak- en oorlogszuchtigen. De Palestijnen waren rare knakkers die vliegtuigen en ambassades opbliezen. Notoire losers die palestijnen, probeerden ze ergens de macht te grijpen kozen ze Jordanie alwaar ze met duizenden over de kling werden gejaagd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_September_in_Jordan

Sinds de jaren 80 is het helemaal omgeslagen, de joden hebben het gedaan, Stoot in Oostelijk Iran een ayatolla zijn hoofd dan is het natuurlijk de schuld van de joden. In NL roepen volksvertegenwoordigers Hamas Hamas joden aan het gas en iedere hipster loopt met een palestijnensjaaltje. Een vreemde omkering van de sympathie....

Wat betreft Jerusalem, ik heb dat niet gekocht. Ik bezit slechts één Delisle strip: mr Delisle in Burma (gekocht voor een dedi, jaja). Ik vond het een ontzettende zeur strip van een man die echt overal verwonderd over is en een beetje suf alles op zich af laat komen, not my cup of tea. Wisten jullie overigens dat Bill Willingham (schrijver van Fables) zeer pro-israel is ?

http://www.avclub.com/articles/bill-willingham,14134/

Jaja, stripvriendjes, elk gekocht Fables bundeltje steunt de joodsche zaak en zal leiden tot de zionistische wereldheerschappij.  :e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat Jeruzalem betreft is het triestige dat er geen oplossing en waarheid meer kan worden gevonden waarbij iedereen recht wordt gedaan. Het gaat ook niet enkel om DE Joden en DE Palestijnen maar ook om de verschillende fracties binnen die bevolkingsgroepen.  Allemaal superfascinerend.  

Wel blijf ik ervan overtuigd dat de Palestijnse bevolking de grote pineut is van de Zionisering van Palestina.  Hoeveel Palestijnen zijn er uit hun woning weggejaagd in vergelijking met Joden, hoeveel keer meer Palestijnen zijn er door Joden gedood dan omgekeerd, enz...  

Ik heb trouwens ook een boek gelezen en besproken van een Joodse striptekenares over haar ervaringen in Israel : http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=1966

1966.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben het eigenlijk wel eens met Retep met hoe hij de massahysterie verklaart. Het is gewoon soms niet te verklaren die menselijke psyche.

Maar voor de rest Israel heeft een hoop religieuze fundamendalisten, net zoals de Palestijnen. En die zijn de bron van alle kwaad.

Maar ik ken de strip ook niet. Mea Culpa Mea Maxima Culpa

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat mij zo opvalt is dat in mijn jeugd (jaren 70) iedereen zeer voor Israel was, dat ministaatje dat van alle kanten werd bestookt door wraak- en oorlogszuchtigen. De Palestijnen waren rare knakkers die vliegtuigen en ambassades opbliezen. Notoire losers die palestijnen, probeerden ze ergens de macht te grijpen kozen ze Jordanie alwaar ze met duizenden over de kling werden gejaagd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_September_in_Jordan

Sinds de jaren 80 is het helemaal omgeslagen, de joden hebben het gedaan, Stoot in Oostelijk Iran een ayatolla zijn hoofd dan is het natuurlijk de schuld van de joden. In NL roepen volksvertegenwoordigers Hamas Hamas joden aan het gas en iedere hipster loopt met een palestijnensjaaltje. Een vreemde omkering van de sympathie....

Wat betreft Jerusalem, ik heb dat niet gekocht. Ik bezit slechts één Delisle strip: mr Delisle in Burma (gekocht voor een dedi, jaja). Ik vond het een ontzettende zeur strip van een man die echt overal verwonderd over is en een beetje suf alles op zich af laat komen, not my cup of tea. Wisten jullie overigens dat Bill Willingham (schrijver van Fables) zeer pro-israel is ?

http://www.avclub.com/articles/bill-willingham,14134/

Jaja, stripvriendjes, elk gekocht Fables bundeltje steunt de joodsche zaak en zal leiden tot de zionistische wereldheerschappij.  :e012:

Wie een groep mensen in 's werelds grootste getto opsluit, moet niet verbaasd zijn dat morele mensen daar aanstoot aannemen en je dan niet meer de "good guy" vindt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben het eigenlijk wel eens met Retep met hoe hij de massahysterie verklaart. Het is gewoon soms niet te verklaren die menselijke psyche.

Maar voor de rest Israel heeft een hoop religieuze fundamendalisten, net zoals de Palestijnen. En die zijn de bron van alle kwaad.

Maar ik ken de strip ook niet. Mea Culpa Mea Maxima Culpa

Niet alle extreme Judaistische groeperingen zijn te vinden voor kolonisatie van Palestijns grondgebied.

Neem nu de Neturei Karta...

http://en.wikipedia.org/wiki/Neturei_Karta

Members_of_Neturei_Karta_Orthodox_Jewish

Maar daar hebben onze media ook schuld aan: i.p.v. alle splintergroeperingen eens in kaart te brengen en de situatie wat te verduidelijken.

Maar anderzijds zijn er dan kolonisten, die zich ook zoals andere orthodoxe ( conservatieve ) joden beroepen op de afstamming van de joodse stammen maar wel het grondgebied claimen waar die stammen ooit leefden, in tegenstelling tot die andere groeperingen/sektes/splintergroepen/whatever...

En dan heb je ook nog de seculiere burger, waarschijnlijk de grootste vertegenwoordiger van de staat Israel, die het zich allemaal niet aantrekt.

En daarbovenop heb je dan het internationale geopolitieke spel: het spel om de grondstoffen, de logistiek en de grond waar het hem allemaal om te doen is. Betrekkingen met Europa en de VS, gooi er nog wat moslims van de wahabitische en sunni strekking er bovenop en je hebt een knalrecept voor eindeloze ellende.

Je kunt je dus in feite afvragen of de Britten er wel goed aan gedaan hebben om dat gebied op te delen in Trans en Cisjordanie...

Mochten ze nu aan beide zijden nu eens wat minder kweken dan zou dat ook een handvol miserie schelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Waarom werd deze draad in feite afgesplitst?

Wegens de zever die hier gespuid wordt denk ik, kun je het extreme spul niet voorbehouden voor het politics.be forum? Toch zeker bij de strips wil ik geen agressieve discussies over politiek, is dat zo moeilijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wegens de zever die hier gespuid wordt denk ik, kun je het extreme spul niet voorbehouden voor het politics.be forum? Toch zeker bij de strips wil ik geen agressieve discussies over politiek, is dat zo moeilijk?

Dat is nu juist het probleem........

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nochthans is mijn post omtrent die joodse fracties redelijk neutraal. Ik gaf enkel een beschrijving.

retep's posts daarentegen zijn al iets meer gekleurd...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nochthans is mijn post omtrent die joodse fracties redelijk neutraal. Ik gaf enkel een beschrijving.

retep's posts daarentegen zijn al iets meer gekleurd...

Jaja, de rants van Mausert zijn immer objectief, genuanceerd en weldoordacht  :e005: . Zo kan je op een zondagavond nog eens een glimlach op mijn gezicht toveren

Deel dit bericht

Link naar bericht
Log in om dit te volgen  
Volgers 0