Ga naar inhoud

Homepage Johan Van Ransbeeck


Johan

Recommended Posts

17 minuten geleden, Johan zei:

Donderdag en vrijdag geweest.  Er was een grote mix van tekenaars 1/3 de buitenlanders, 2/3 Duitsers.

De eerste dag ben ik vooral gegaan voor de buitenlanders (een Amerikaan, een Italiaan, een Nieuw-Zeelander, Denen,...), de tweede dag eerder voor de Duitsers.

 

Ik snap niet dat je zo'n enorme afstand aflegt en er dan maar twee dagen blijft. Ik vind het sowieso te ver, maar als ik zou gaan dan wel voor vier volle dagen. 

 

Nog grote namen als Terry Moore of Enrico Marini binnengehaald? 

Link naar reactie
Quote
Op ‎27‎/‎05‎/‎2017 om 23:58, Tweetie zei:

 

 

Nog grote namen als Terry Moore of Enrico Marini binnengehaald? 

 

Neen, die stonden ook niet op mijn to-do lijstje (ik had die al eens gezien).

Marini was enkel zaterdag aangekondigd, maar was er al vrijdag.

Terry Moore had veel te doen bij die Duitsers, dat was een behoorlijke "schlange" (file)

 

Link naar reactie

Zondag geweest, want ik had er drie aangeduid Dragan De Lazare, Matteo Simonacci en Luca Sotgiu.

Wel met een twijfelachtig gevoel vertrokken, want ik had al vreselijke verhalen gehoord van zaterdag => om 7u30 al nummer 45, dus veel volk, héél warm erbinnen...

Gelukkig was er zondag minder volk.  Bovendien had ik via mijn inkomticket nog een Calderon-ticket (die enkel in de voormiddag tekende) gewonnen.

2017Hanret.jpg

Link naar reactie

Ik ben zaterdag geweest, ik heb het wel moeten vragen want ik vond de  ingang niet....die was blijkbaar aan de acherkant van het gebouw.

Ik was vooral gegaan voor een mankement in mijn B-lijstje ; de Amerikaan Jason Shiga (voor hij terug vertrok naar de VS).  Dat is vlot gegaan zodat ik al terug was om 17u00...

 

 

2017Anzin.thumb.jpg.7bc59ec03869e23119b1753c6d996d7c.jpg

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik was er vroeg deze keer...ik moet eerst Marksken oppikken aan de brandweerkazerne in Leuven, dan Bavo thuis in Wezemaal, op TV zeiden ze dat het wegdek door de hittegolf was omhooggekomen, dus was ik er vroeg.  Dat kwam goed uit want ik moest feitelijk alleen Bane een tekening vragen en dan konden we vroeg vertrekken...zeker toen bleek dat de anderen ook niet zo veel moesten hebben...

 

Ook nog even een Yan Gevuld gezien en dan konden we vroeg in de namiddag naar huis...

En sorry Yan, twee keer zelfs  :hartje:

 

2017Leopoldsburg.png

TGEVULDYANN07.JPG

Link naar reactie

Zaterdag terug geweest naar Contern.  Verleden jaar kon ik niet gaan wegens rugklachten, maar nu dus wel.

Ik was er net iets na tienen, net op tijd om eraan te beginnen.  Ik had er 16 aangeduid, allemaal kunnen doen behalve ééntje die ik niet gevonden had : cartoonist Pol Leurs.  Ik heb wel zijn badge zien liggen, maar misschien kwam die enkel zondag.

Wat wel opvallend was, was dat de jonge en hoopvolle talenten nu binnen in de grote zaal zaten (ik heb ze al eens geweten in een kleinere zaal of eens in een naburige tent).

2017Contern.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Het was nu de beurt aan de Italianen Davide Fabbri en Maurizio Geminiani.

 

Vooral Maurizio wou ik eens zien.  Ik had die naam al opgemerkt voor vandaag op het stripfestival van Temploux.

Maar verleden keer regende het daar zo veel dat ik gelukkig op het hoger gedeelte van de parkeer-wei stond, want de lagergelegen gedeelten stonden toen onder water.

 

Nu was er ook een stevige regenbui, maar zaten we gelukkig met een dak boven ons hoofd...

 

2017HeverleeFabbriGeminini.jpg

Link naar reactie

Na een maand terug eens naar een echt stripfestival : Charleville-Mézières, met als achtergrond het muziekfestival.

Ik mag er nu weer een zestal nieuwe (waarvan 4 van mijn A-lijstje en ook 2 van mijn B-lijstje) bijtellen.

 

Ik was er goed op tijd, en dat het had niks met mijn vroeg vertrekken en gebrek aan parking te maken, maar vooral omdat de tickets en de controle van de zakken (zelf water werd geweigerd) héél traag ging.

 

 

2017Charleville-Mézières.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Zaterdag was ik in Veldhoven.  Ik had de indruk dat er meer volk was dan verleden jaar.  Ik heb tot 11u00 buiten gezeten op een bank zodat ik rustig iedereen kon bekijken.

Toen ik binnenging kon ik beginnen aan wat ik gepland had : voor Belgiumdog een speciaal album van uitgeverij Regina kopen, het beloofde nieuwe album van Joep van der Weide laten signeren, John Endeman en Meinder Buynink in Leeuwaarden beloofd dat ik eens langs ging komen als ze een nieuw album hadden, mijn album bij Arcadia afhalen, eens naar het nieuwe album van Hachel zien (waarbij ik de verhaaltjes vertaald heb), goedendag zeggen tegen Lars Jakobsen - organisator van Deense beurzen, Martin zien die albums voor mij gehaald heeft in Kampen, de nieuwe P@pers geven aan Poetzarelli en Walterell (voor zijn zoon Tom), een aantal gaan halen voor de hoofdgast Jeroen Janssen die ik morgen in Brussel zie, de gasten van studio Chinchalla, Shannon Kip en Arjen Vriezekolk eens ontmoeten, de mannen van Windmill eens spreken over een toekomstig projectje, Marq van Broekhoven eens polsen of hij hoofdgast van P@per wil worden,...

Dus druk, maar toch gelukt !!

2017Veldhoven.jpg

Link naar reactie

Zondag vlug eens langsgeweest in Brussel.  Ik was er wel vroeg, maar dat had meer te maken met de parkingmogelijkheden.  Ik wou het festival Spirou doen, maar toen ik zag hoeveel mensen er al stonden aan te schuiven, ben ik me maar gaan begeven naar andere (minder populaire) standen en heb zo een Brazilaan, een Algerijnse en een Hamburgse gezien...

Feitelijk was ik al vroeg in de namiddag thuis.

2017Brussel.jpg

Link naar reactie

Zondag geweest in Aalst - als het minder dan 25 km verder is in Vlaanderen, beschouw ik het bijna als een thuismatch.  Ik had me geparkeerd aan de plein van de Houtmarkt want van verleden jaar wist ik nog dat het een parkingsloze straat  was....

 

Ik was een kwartiertje te vroeg aan de ingang, maar ik mocht al binnen.  Ik was blijkbaar niet de enige...

 

Ik ben verbaasd dat er zoveel volk was bij Ben Seys, ik denk dat hij veel werk heeft gehad.  Ik ben teruggeweest in de namiddag want in de voormiddag stond er al veel volk te wachten...

 

 

 

 

2017Aalst.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Zaterdag naar Reims, Frankrijk...dus weer vroeg vertrekken en laat thuis

 

We (Pierre en ik) moesten daar zijn om een interview af te nemen van David Canion (volgende hoofdgast in P@per)

 

Het begon daar op  een vreemd uur 9u30, maar dat was goed dan konden we eerder binnen voor de bescherming van de regen.  Het was er bovendien gratis.  Terwijl Pierre zich meer concentreerde op David, had ik mijn zinnen gezet op A. Dan.  Gelukkig was er maar matig volk (de die-hards zaten zeker in Dieppe ;-) )

 

2017VitryLeFrançois.jpg

Link naar reactie

Zondagnamiddag geweest naar de opendeurdagen van Wilrijk.

 

Ik vond dat er minder volk aanwezig was dan verleden jaar, daarom ook waarschijnlijk dat iedereen al stopte om 17u00.  Maar ik was tevreden want ik heb er Lode Peeters gevonden (die een speciaal boekje had), die om de hoek woonde en er nu twee dagen was...

 

2017Wilrijk.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Zaterdag geweest naar Breda.  Ik vond dat er veel volk was, en opvallend er stonden er meer in de rij van de thuisafgeprinte inkomkaartjes.  Ik stond in de rij voor de inkomkaartjes dat je ter plaatse kon kopen.

 

Ook liepen de eersten de trap op naar boven want daar zaten de gasten van het festival.  Het bleek dat er geen tickets meer voorhanden waren voor Paul Salamone.  Gelukkig moest ik daar alleen Pere Perez doen.

Ook een voordeel was dat er minder volk was bij Silvester/Dark Dragon Books.  Zo kon ik rustig aanschuiven bij Tenuta, die ik zeker al kende voor zijn traag en zorgvuldig werk.  Ik heb er zeker nog zitten aanschuiven tot na het sluitingsuur van de beurs. 

2017Breda.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Zaterdag dus in Terneuzen geraakt.  Er waren wel wat rare zaken aan de hand.

Ten eerste sloeg de GPS paraplu, zodat ik weer landde na de tunnel.  Links af zei die dan terug leuk...

Ten tweede was de inkom niet meer achteraan zoals vorig jaar, maar vooraan het gebouw.

Dus maar één oplossing wegwijzers plaatsen...

 

2017Terneuzen.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Vandaag tot een kwartier na het inkomuur in de wagen gezeten omdat ze later dan gepland opengingen ondanks de regen.

Binnen enkel één verdwaalde Vlaming en één verdwaalde Nederlander gezien (zaten waarschijnlijk allemaal in Lys-les-Lannoy.

Tof want dan kon ik alles rustig doen, ik had zelfs 's avonds nog wat tijd voor de bar.

Er waren ook wat minder tekenaars dan normaal, ik miste de "normale" Italianen of Spanjaarden....

2017Andenne.jpg

Link naar reactie

Zaterdag geweest en het was er schitterend goed (veel nieuwe tekenaars gezien, zelfs uit Zweden en de VS kwamen ze).  Vanaf 15u00 stroomde de massa (veel gezinnen met kinderen) binnen.

Er waren wel veel verzamelaars, maar toch minder dan andere jaren - er waren teveel beurzen op hetzelfde moment.

 

Alleen de begintijd kon beter : op Opalebd spraken ze van 10u00, op hun affiche van 12u00 en op hun website van 14u00.

Ik heb de gulden middenweg genomen en was binnen om 12u30.

 

2017Valenciennes.jpg

Link naar reactie

En hier was ik dan zondag naartoe.  Hoewel het al voor de 10de keer doorging, was het voor mij de 1ste keer.

Er was wel volk, maar het mocht nog iets meer zijn bij de tekenaars.

Maar ik kon weer niet klagen, rustig mijn geplande tekenaars kunnen doen (Jaja Kim met zijn nieuwe Nerostrip) en toch vroeg vertrekken om nog een bezoekje te kunnen afleggen.

2017SintTruiden.jpg

Link naar reactie

Het was nu veranderd van locatie.  Vroeger was het in de plaatselijke universiteit/hoge school, en nu in de gemeentelijke school.

Het was nu ook in één zaal, wat handiger was.  Bovendien was ik er een kwartiertje te vroeg zodat der nog wat parkeerruimte in de straat was.

 

Er waren ook veel tekenaars voorzien, en er waren zelfs tafeltjes voor talrijke schrijvers.

Voor tekenaars was het misschien niet altijd een geweldig succes, voor mij wel, gelukkig want Pierre wou al vertrekken om 15u30 (iets met een familiediner)

 

2017PontàCelles.jpg

Link naar reactie

Aangezien ik niks meer voor dit jaar in de toekomst zie qua tekeningen, kan ik al gerust mijn conclusies trekken voor dit jaar.

 

Ik zal waarschijnlijk tevreden moeten zijn, vroeger haalde ik nog gerust 350 "nieuwe" tekenaars per jaar, nu is dat de laatste jaren gezakt naar 247 vorig jaar en 233 dit jaar.  Ik zal er rekening moeten mee houden dat ik er al 6 640 tekenaars heb gezien.

 

Per letter beginnen met... zijn er nu al zeven boven de 400 : B (599), D (563), M (563), S (504), C (423), P (409); V (405).  Onderaan bengelen X (10), Q (15) en U (19).

 

Dit jaar zijn er ook veel van Categorie B (voor de tweede keer) 73 stuks.  Ik heb er ook enkele van 10 tekeningen en meer : 43 stuks, met als koploper Kim met 28 tekeningen.

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ik ben dan wel niet in Angoulême geweest, maar ik heb de lijst van uitgevers bekeken.

Ik tel 1295 namen waarvan ik er 606 van heb (=46.80%)

 

Wat me opviel was de uitgeverij Phares du Nord, met een delegatie Vlamingen en Nederlanders.

Voorts waren er ook delegaties van Noorwegen, Zweden en Denemarken. En ook nieuwe verschillende fanzines.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Eindelijk weer naar een strripbeurs geweest.  En de honger was terug aanwezig.  Tijdens de middag zou het gesneeuwd hebben, maar ik heb niks gemerkt, ik zat lekker warm binnen in de eerste zaal.  Daarna wel naar de tweede zaal getrokken, maar die tekenaars zaten wel in de kou vond ik.  Daar had de poort in de morgen te lang opengestaan werd gezegd (werkten de blazers wel)

 

Gelukkig wel iedereen gezien die ik wou zien : mijn vijf P@perklanten kunnen hun P@pers afgeven, Sylvia Tops waarbij ik een batterij strips had besteld, evenals het nieuwe album van Ingrid De Vuyst en Staf Sunnaert, een tekening gevraagd aan Mark Verhaegen wiens uitgever mij een nieuw album van Senne en Sanne verzende, eindelijk eens een gezicht kunnen plakken op Tom Laureysens, Art Garfunkel eens buiten FACTS gezien,Luk Martens eens gezien buiten Spirit,....2018Putte.thumb.jpg.7f9d68193b492bbb3ec4215d37069e91.jpg

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben er geraakt, en qua volk viel het mee.  Bijna zoveel mensen als er tekenaars aanwezig waren.

 

Misschien ook niet verwonderlijk het was op een nieuwe plaats.  We hadden ook moeite om het te vinden.  GPS-gegevens werkten er niet en de plaatselijke bevolking had nog niet van deze zaal in een nieuwe woonwijk gehoord.

2018Coquelles.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...