Ga naar inhoud

Suske En Wiske


Imajica

Recommended Posts

Nu vond ik Suske de Rat nog wel te pruimen, vooral het teruggrijpen naar de oude stijl Sus en Wis vond ik erg leuk gedaan, maar dit nieuwe verhaal vind ik dan weer helemaal niets. Alhoewel Wiske in dit pakje wat vormen begint te krijgen en Schanulleke er nog nooit beter heeft uitgezien.

 

tor.jpg

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Met de laatste aflevering van De coole Kastaar is een einde gekomen aan de publicatie van korte verhalen van Suske en Wiske in TrosKompas.

In no. 48 (1-7 december 2012) werd onder de laatste stroken van het verhaal een korte mededeling opgenomen: Dit is ons laatste Suske en Wiske-verhaal. Volgende week begint Donald Duck.

In juli 2012 ging Studio Vandersteen er nog van uit dat de reeks avonturen van Suske en Wiske in het omroepblad zou worden voortgezet. Luc Morjaeu toonde toen op zijn website al een paar schetsen voor een opvolger, Het vervloekte venster. Dit verhaal zal echter uiteindelijk niet in het tijdschrift verschijnen.

Sinds mei 2005 werden 18 avonturen van Suske en Wiske in TrosKompas voorgepubliceerd. De Belgische striphelden namen toen op hun beurt het stokje over van de reeks Gemengd dubbel van Gerard Leever.

Link naar reactie

Ik denk, is maar een vermoeden, dat ondanks dat er steeds dezelfde namen van tekenaar en scenarist instaan, deze verhalen door een andere tekenaar of scenarist gebracht worden. De laatste tijd wisselen de verhalen teveel in kwaliteit.

 

Sus & Wis is echt studio-werk geworden, waarbij minstens drie mensen verantwoordelijk zijn voor het tekenwerk (personages, decor, inkting) en de namen op de titelpagina inderdaad niet altijd correct of volledig zijn. Bij Suske De Rat bijvoorbeeld werden de personages overduidelijk door Dirk Stallaert getekend.

Vanaf de jaren 80 was het mogelijk om op de titelpagina's van de verschillende Vandersteen-reeksen een correcte opsomming van de lijst medewerkers (van scenarist tot inkleurder) tegen te komen, maar bij S&W is dat nooit gelukt.

Link naar reactie

Een quizvraagje (waarop ik zelf het correcte antwoord niet meteen weet): in hoeveel verhalen is Schanulleke al eens levend geworden?

ik herinner me momenteel:

- De Triannieke Tor

- De treiterende Trien (een recent kortverhaal)

- De sterrenplukkers

- De Dulle Griet

- De mysterieuze mijn

- De gevangene van Prisonov-trilogie??

 

detreiterendetriensuskeenwiskedash22.jpg

 

En in haar eigen reeks ook natuurlijk.

Schanulleke%20%20natuurverhalen%201%20eerste%20druk.jpg

Link naar reactie

Man man man. Het lijdende Leiden en Suske de rat gaven mij het vertrouwen dat er nog wel iets in zat. Maar wat is dit nou? Dit is het meest afstotende S&W cover ooit. Superhelden? Wat moet het voorstellen? Dit heeft toch niets meer te maken met de volkse, Vlaamse, oubollige meesterwerkjes van weleer?

Link naar reactie

Ik zag dit album vandaag bij Bruna in de schappen liggen en ik moet eerlijk zeggen: die cover knalde er uit. Commercieel gezien toch wel een verbetering denk ik. Artistiek gezien, tsja...? Maar wellicht zijn wij hier conservatieve zeurpieten die gewoon last hebben van een generatiekloof (mijzelf incluis).

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Sinds Suske de Rat lezen mijn kinderen Sus&Wis weer dagelijks in de krant. Ook ik ben na jaren het weer aan het volgen. En - eerlijk is eerlijk - ook het huidige verhaal waar Lambik zijn degenkunsten bovenhaalt, begint goed. De hierbovenvermelde cover is echt bagger... De cover van Suske de Rat eigenlijk ook. Maar ja, ik ben het doelpubliek niet meer.

 

En wat is dat eigenlijk met Wattman. Dat was gewoon een nostalgisch album dat meesurfde op de toenmalige superheldenrage van Batman. En tiens is dat ook niet het thema van de jongste Sus en Wis? :rolleyes:

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Natuurlijk Kool Thing, daarom dat ik die cover koos. Maar die, op eenzelfde rage inspelende, cover is toch veel mooier. Was in mijn kindertijd één van mijn favoriete Sus-en-Wissen. We kunnen het eens zijn over het feit dat de recente covers absolute bagger zijn.

 

Ik heb die geschilderde achtergronden à la Wattman nooit mooi gevonden.

Link naar reactie

Veel van die hertekende covers zijn misschien wel goed getekend, maar qua compositie zijn ze niet veel soeps.

Vaak lijkt het wel of het complete verhaal in één prent moet verteld worden.

Daarom blijft mijn voorkeur toch uitgaan naar de originele covertekeningen en begrijp ik nog steeds niet waarom ze hertekend zijn.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

En - eerlijk is eerlijk - ook het huidige verhaal waar Lambik zijn degenkunsten bovenhaalt, begint goed.

 

Ik volg S&W ook weer in de krant :-). Het album "De tirannieke Tor", dat nu in de winkels ligt, is dan weer een toegeving aan de huidige games-cultuur en verkoopt hopelijk voor de auteurs prima, maar ik verkies toch die eerder klassieke verhalen met een historisch of magisch inslagje. Of zoals een journalist ooit schreef: Vandersteen, dat is het magisch-realisme van de stripwereld. (Magisch-realisme was een literaire stroming in Vlaanderen (? ook in Nederland ?) in de jaren '60 en '70 met oa. Johan Daisne en Hubert Lampo. Google maar eens achter "De trein der traagheid" of "De komst van Joachim Stiller")

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...