Spring naar inhoud

•  

Foto

Misnoegde Forumleden

• Log in om te reageren
220 reacties op dit onderwerp

#1 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 08:56

Wat voor probleem hebben jullie eigenlijk met commerciële strips? Diezelfde discussie blijft hier altijd maar doorgaan. Als je die strips niet koopt, zwijg er dan over. Ik breek ook jullie 'hoogstaande aanraders' niet af omdat ik ze lelijk getekend en/of slaapverwekkend vind. Ik laat ze links liggen.

Goed lezen is blijkbaar ook een talent. Ik had het niet over "geen" maar over een "beperkt"  tekentalent en dat houd ik staande gezien de strips die ik van de man ken.  De rest van je tirade gaat over "jullie" dus ik weet niet precies wie je daarmee bedoelt, ik voel me in elk geval niet aangesproken. 

De 'jullie' verwijst naar het elitaire stripliefhebbersclubje dat neerkijkt op alles wat commercieel is. Als ik jouw uitspraken bekijk pas je perfect in dat rijtje. 

Hermann bijvoorbeeld maakt volgens mij spuuglelijke tekeningen en kan absoluut geen vrouwen tekenen. Toch wordt zijn tekenstijl door velen de hemel ingeprezen. Heb ik werk van Hermann in huis? Toch wel. De verhalen zitten goed in elkaar. Zou ik zeggen dat de man een beperkt tekentalent heeft? Neen, hij kan tekenen maar zijn stijl bevalt me niet. Ga ik die mens daarom afzeiken? Neen, smaken verschillen. Enrico Marini tekent fantastisch, maar al zijn werk lijkt op elkaar? Ook een beperkt tekentalent?

Wat een verzuurde en gefrustreerde gast ben jij zeg. Kom eerst eens tot bedaren.

Ik geef gewoon mijn mening over jouw opmerkingen. Daar dient een openbaar forum voor, niet? 

Waarschijnlijk ben ik één van "jullie", de elitaire stripnerds, deze die onbegrijpend kijken als volwassen mensen vol enthousiasme of puur uit gewoonte de nieuwste aflevering van een kinderstrip kopen of waneer diezelfde mede-stripliefhebbers zich tevreden stellen met iets dat ermee door kan want de scheppers hebben een goed commercieel product gemaakt.  Zo kopen mensen in mijn schoonfamilie zonder nadenken de nieuwste Kiekeboe of Amoras 2047 maar als ik dan op 11 november eens Loopgravenoorlog van Tardi bovenhaal word ik vol onbegrip aangekeken... Strips moeten toch binnen het segment van het hersenloos tijdverdrijf blijven, hap-slik-weg-amusement ?  

Het is in Amerika niet veel anders : DC is op creatief vlak nog nooit zo slecht bezig geweest (fanboys zijn vaak razend op de de mannen die er achter het roer zitten) maar de verkoop is gestegen (dankzij goede marketing ?).  Resultaat : de mensen bij DC zullen kak blijven maken.  Zelfs wanneer topnamen worden buitengekegeld in voordeel van goedkopere, Zuid-Amerikaanse tekenaars, blijft de verkoop stijgen.

Als ik zie hoe Standaard Uitgeverij niet vlug genoeg van hun allerbeste strips, zijnde 'Apostata' of 'Er Was Eens', af wil (ik weet dat dit puur subjectief is) en zich enkel nog focust op de mega-sellers dan stemt het me triest.  Op dat vlak ben ik nogal passioneel bezig met mijn hobby, ik kan daar nogal over doorzagen, zo ook op dit forum (tot ergernis van enkele kenissen/mede-forumgangers).

Zelf zondig ik ook tegen mijn eigen principes door bv. XIII te blijven kopen, de aard van de verzamelaar wint het soms nog van het verstand.  Door plaatsgebrek vliegen echter de slechte of 'het gaat er nog mee door'-strips bij mij de deur uit, ongeacht de eventuele verzamelwaarde.

Soms verwacht ik vanuit mijn subjectieve perspectief te veel van anderen of heb ik wat te weinig inlevingsvermogen.  Het forum kan me hier af en toe op wijzen.  

Afgesplitst van de Amoras 2047-topic (http://www.getekende...22-amoras-2047/

#2 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 09:04

Wat een mooie tegel van Koen, die elitaire doorzagende stripnerd !

#3 Mask

Mask
  • Members
  • 7326 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 09:07

Het doet deugd. Het was lang geleden dat hij nog eens kak gezegd had.

#4 Kontiki

Kontiki
  • Members
  • 8310 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 09:09

Door bepaalde "jullies" en hun verslaving aan het leveren van commentaren op zaken die ze eigenlijk nooit lezen, waar ze in se geen interesse voor hebben, waarvoor ze zich liever baseren op vooroordelen of waar ze eigenlijk geen mening over hebben maar die toch maar leveren, of die voornamelijk en overduidelijk op dit forum toeven omdat ze zich vervelen op hun werk, of die hun eigen smaak voor dé standaard houden en ineens al de rest van het dragen van oogkleppen verwijten of integendeel als elitair bestempelen, of die hun hardnekkig niet te corrigeren 'inzicht' over het uitgeven van strips voor waar houden, tegen de bijna "ge kunt er gif op innemen" systematische omschakeling van al wat enthousiast is of positief bedoeld is naar onverschilligheid, verzuring of betweterij, heb ik me sinds augustus toch ook voorgenomen mijn commentaren op dit forum tot een strikt minimum te beperken of me eigenlijk volledig afzijdig tehouden. Ik heb daar nu wel redenen genoeg voor, denk ik. Mijn geduld dienaangaande is opgesoupeerd en ik ben al zo'n ongeduldigaard. Mijn zegjes, al dan niet zelf correct, vervelend of verzuurd zijn momenteel opgebruikt. Nu ja, wat maakt het eigenlijk uit?

Surf ook naar http://www.stripspeciaalzaak.be/ • Meerdere updates per week!

#5 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 09:12

Kontiki, je komt over als een knorpot.

#6 Gast_Natte aap***

Gast_Natte aap***
  • Gast

Geplaatst 02 oktober 2013 - 09:24

tja, laat ons de reep dan maar dicht doen hé.

#7 Yncke

Yncke

Zichzelf

• Moderators
  • 6151 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 09:25

Kontiki, je komt over als een knorpot.

Maar ik begrijp ook wat ie bedoelt. (Waar is de tijd dat je Sabels&Galjoenen met tien uitroeptekens hoorde te schrijven... )

#8 acor

acor
  • Members
  • 285 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 10:44

Waar is de tijd dat jullie Steve Van Bael de grond inboorden met Figaro  :e007:   Jaja, jullie... Wie zijn ze? Wat doen ze? Waarom doen ze het? Iets voor Pieken Paultje. 

#9 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 10:50

Die "jullie" bestaat niet.  :e012:

#10 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 10:51

Je hebt wel een fascinatie met jullie en wie is pieken paultje ?

Als je ergens een complot achter ziet hoor ik het graag, alu hoedje pakt......

#11 Mask

Mask
  • Members
  • 7326 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 10:52

Onder jullie nederlanders wellicht beter bekend als Paul Jambers?

#12 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 10:53

Onder jullie nederlanders wellicht beter bekend als Paul Jambers?

Wat heeft die mottige belg met dit onderwerp te maken ? Ik dacht dat Jambers al jaren geleden overleden was, maakt die nog tv (of iets wat daarvoor door moet gaan) ?

#13 Gast_Natte aap***

Gast_Natte aap***
  • Gast

Geplaatst 02 oktober 2013 - 11:00

Die "jullie" bestaat niet.  :e012:

inderdaad, noem eens man en paard. Namen hebben we nodig geen vage generaliseringen :)

#14 Waldorf

Waldorf

Onafhankelijk striplezer

• Members
  • 9680 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 12:58

Waar is de tijd dat jullie Steve Van Bael de grond inboorden met Figaro  :e007:   Jaja, jullie... Wie zijn ze? Wat doen ze? Waarom doen ze het? Iets voor Pieken Paultje. 

Dat was ik. Ik had dat album wel degelijk gelezen, en ik blijf achter mijn uitspraak van toen staan dat dat niet goed is. Je mag mijn posts op dit forum en het vorige uitpluizen maar je zal niets vinden waarin ik me positief of negatief uitlaat over iets dat ik niet gelezen heb.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

#15 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 12:59

Waldorf = jullie.  

#16 Waldorf

Waldorf

Onafhankelijk striplezer

• Members
  • 9680 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 13:01

Waldorf = jullie.  

Ik pas gelijk mijn profiel aan!

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

#17 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 13:04

Wij Waldorf, koning van de elitaire stripliefhebberts ! 

#18 Stuvio

Stuvio

The Alderwood

• Members
  • 7408 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 13:09

Ik pas gelijk mijn profiel aan!

Lord K. is ook jullie, want hij is onze spiegel, dus zijn we jullie voor hem. 

Ik vind Amoras 2047 verfrissend. Niet immens goed, maar wel goed voor de stripindustrie. 

Ich will doch nur daß Ihr mich liebt

#19 acor

acor
  • Members
  • 285 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 14:24

En dan vragen de meesten ('t hoeft niet altijd 'jullie' te zijn) waarom veel mensen dit forum de rug toegekeerd hebben. Wie durft beweren dat hij een commerciële strip goed vindt wordt meteen belachelijk gemaakt en krijgt allerlei hoogdravende nonsens naar het hoofd geslingerd. Tja...

Om Hec Leemans even te citeren over 'jullie' toen hij een tijd geleden de grond werd ingeboord door de elite... (Het ging toen ook over zijn commerciële stripdiarree).

"Nu gebeurt alles op internetfora, anoniem. Dat is zoveel dapperder. De emmers bagger stonden klaar.

Enkelen — waaronder zelfs een collega — vonden dat ik zelf te veel produceer. Maar overproductie slaat op dingen die onverkoopbaar zijn. Dat is bij mij niet aan de orde, gelukkig. Misschien denkt die collega, dat hij plots zelf meer zal gaan verkopen als ik minder titels uitbreng. Maar de markt werkt niet zoals communicerende vaten. Ik moet hem teleurstellen.

Een ander wist dat ik dit eigenlijk allemaal wereldkundig maak om aandacht te vragen voor mijn eigen miezerige persoontje. Een schreeuw om aandacht! Na zestig jaar zonder... Je moet een genie zijn om zo’n argument te bedenken. Grow up."

Feit is dat degenen die jullie onbegrijpend aankijken omdat ze commerciële producten of - godbetert - kinderstrips durven kopen zich enorm amuseren met de elite die zich alweer in uiterst kritische bewoordingen uitspreekt over het laatste wanproduct dat zich in de hoogste regionen van de verkoopcijfers nestelt. Om een andere bekende mens te citeren 'Wie gelooft die mensen nog?'. In mijn boekenkast is plaats voor allerlei soorten strips: van kinderstrips tot graphic novels met daar tussenin vanalles. Ik beoordeel, maar veroordeel niet. Als ik iets niet koop, dan zwijg ik er ook over. Als ik ergens kritiek op wil geven, dan zorg ik dat ik weet waar ik kritiek op lever.

In elk geval is het tegen 'de elitaire jullies' vechten tegen de bierkaai. Vanuit een of andere autistische reflex (met excuses voor mensen die echt aan het syndroom lijden) kunnen en/of willen ze niet met verandering om en willen ze niet proeven van iets anders. Waarom frituurkost eten als ze dagelijks in 't Hof van Cleve kunnen dineren? (waarbij we even vergeten dat sterrenchefs graag naar de frituur gaan omdat ze het zo lekker vinden) 

Misschien kan dit forum ook een verborgen deel in het leven roepen waar enkel 'het clubje' deel uit van mag maken. Het bestaat al op veel fora. Geef toe: 't zou iets voor jullie zijn. Een eigen plekje waar  al die commerciële wangedrochten vakkundig gefileerd worden, zonder dat jullie tegengesproken worden. Want dat vinden sommigen niet zo fijn. Dat kan er moeilijk in: wie durft twijfelen aan jullie mening? Heiligschennis! 

En een Nederlander die Paul Jambers een mottige Belg noemt die tv maakt of iets wat daarvoor moet doorgaan... Als Waldorf de koning is, dan is Retep zijn kabinetschef. Een alweer sterk beargumenteerde mening, zoals gewoonlijk. Retep kan misschien eens een boek lezen van Pascale Naessens (er staan geen al dan niet mooi/lelijk getekende ventjes in, wel veel foto's); ze schijnen goed te zijn voor de gezondheid (en ze voeren de Vlaamse boekenhitlijsten aan). Haar man kan er zeker van meespreken.

En dan nu: laat de bagger tot mij komen. Er zit genoeg stof in om me met de grond gelijk te maken. Ik heb trouwens wel zin om eens goed te lachen; ik vrees dat ik verzuurd ben. Kontiki is niet de enige knorpot blijkbaar.

#20 krasser

krasser
  • Members
  • 118 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 14:37

Zelden zo'n hoogdravende prietpraat gelezen. En dat van iemand die tegen de elites ageert.

#21 acor

acor
  • Members
  • 285 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 14:50

Zelden zo'n hoogdravende prietpraat gelezen. En dat van iemand die tegen de elites ageert.

:e007: 

#22 retep

retep
  • Members
  • 16965 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 14:52

What's eating you ?  Wat betreft Jambers, dit fenomeen is ook een tijdje op de nederlandse treurbuis verschenen (alleen wist ik niet dattie pieken paultje werd genoemd). Ik heb enige Jambers uitzendingen gezien (voor te oordelen moet je het eerst bekijken natuurlijk). Deze programma's waren  tenenkrommend. Hoewel ik slechts een nederlander ben mag ik toch vinden dat Jambers een mottige belg is, met mottige onderwerpen en een mottige uitstraling. Jij mag toch ook je verzuurde tegels plempen, kom op zeg !

ps ik wil best kabinetschef worden, dat wordt in Belgie best goed betaald !

ps2 wie is nu weer Pascale Naessens ?

#23 Kontiki

Kontiki
  • Members
  • 8310 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 14:55

Typische reactie, krasser.

Ik heb hier de voorbije jaren al meermaals mijn ongenoegen over de door acor geschetste forumproblematiek geschetst en het kan me geen donder schelen hoe het er op andere forums aan toe gaat. Systematisch kreeg ik daarop reacties - telkens van dezelfden - dat ik me dat allemaal inbeeld, me daar te veel van aantrek of andere minimaliserende antwoorden alsof ik zit te liegen of gek ben.

Wel, ik ben het alleszins zat. Anderen zijn gewoon met stille trom vertrokken (tekenaars, vrienden in het milieu, eigen medewerkers) of beperken zich tot af en toe lurken. Los van mijn reacties hier en nu en mijn updates vraag ik me af wat er hier nog te rapen valt dat mij een goed gevoel zou kunnen geven, waar ik onder gelijken ben, stripminnende lieden. Het kan niet zijn dat een forumbezoek me ergernissen oplevert. Ik draag zelf wel de schuld voor die houding van me, daar moet ik geen commentaren op hebben. Dan houd ik het liever bij ontmoetingen in de realiteit waar bepaalde forumers zich trouwens categoriek anders gedragen dan hun alter ego hier. Ik ga naar FACTS en Breda, telkens op zondag, en als ik de gezichten nog herken, kom ik wel een praatje maken.

Surf ook naar http://www.stripspeciaalzaak.be/ • Meerdere updates per week!

#24 niemand

niemand
  • Members
  • 4664 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 15:01

Men verwees mij door van hier : http://www.getekende...ksen-s4/page-43

Ik ben het hier ook beu aan't raken. Van't moment dat je iets niet goed vindt, dat de cultuur snobs wel goed vinden, of omgekeerd, dan word je belachelijk gemaakt. Jammer. Mijne fuck was welgemeend. :P

#25 Mask

Mask
  • Members
  • 7326 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 15:03

Wat ik me dan weer afvraag: is die elitaire houding (zo ze er zou zijn) de enige reden van afhaken voor al die personen, of is het ook (en misschien vooral) een gebrek aan nuttige onderwerpen?