Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Koen

Misnoegde Forumleden

Recommended Posts

krasser   

Typische reactie, krasser.

Ik heb hier de voorbije jaren al meermaals mijn ongenoegen over de door acor geschetste forumproblematiek geschetst en het kan me geen donder schelen hoe het er op andere forums aan toe gaat. Systematisch kreeg ik daarop reacties - telkens van dezelfden - dat ik me dat allemaal inbeeld, me daar te veel van aantrek of andere minimaliserende antwoorden alsof ik zit te liegen of gek ben.

Wel, ik ben het alleszins zat. Anderen zijn gewoon met stille trom vertrokken (tekenaars, vrienden in het milieu, eigen medewerkers) of beperken zich tot af en toe lurken. Los van mijn reacties hier en nu en mijn updates vraag ik me af wat er hier nog te rapen valt dat mij een goed gevoel zou kunnen geven, waar ik onder gelijken ben, stripminnende lieden. Het kan niet zijn dat een forumbezoek me ergernissen oplevert. Ik draag zelf wel de schuld voor die houding van me, daar moet ik geen commentaren op hebben. Dan houd ik het liever bij ontmoetingen in de realiteit waar bepaalde forumers zich trouwens categoriek anders gedragen dan hun alter ego hier. Ik ga naar FACTS en Breda, telkens op zondag, en als ik de gezichten nog herken, kom ik wel een praatje maken.

Ik weet bij god niet waar je het allemaal over hebt Kontiki. Het enige wat ik in deze discussie aanvoerde is dat ik de tekenkwaliteiten van twee tekenaars beooordeelde. Je kunt het ermee eens zijn of niet. No big deal. Daarop kreeg ik een stortvloed van verwijten over me heen met als kern dat ik tot een elite zou behoren. Ik ben me daarvan niet bewust. In mijn stripkast staan reeksen varierend van Vandersteen tot Tardi en alles daartussenin. De "geschetste forumproblematiek' is mij verder onbekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Yncke   

Wat ik me dan weer afvraag: is die elitaire houding (zo ze er zou zijn) de enige reden van afhaken voor al die personen, of is het ook (en misschien vooral) een gebrek aan nuttige onderwerpen?

Wat is de kip en wat is 't ei? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
acor   

Ach Krasser, jij was gewoon de druppel die de emmer (alweer) deed overlopen. Als je dit forum slechts af en toe nog eens bezoekt en merkt dat hetzelfde clubje nog steeds dezelfde prietpraat verkoopt... Ik had ergens de stille hoop dat met de vernieuwing van het forum er een nieuwe wind ging waaien. 't Bleef bij dezelfde oude wijn, maar wel uit dezelfde zakken. Veel vaste forumgangers zijn inderdaad al verdwenen door 'de geschetste forumproblematiek', wat een serieuze verarming was.

Ik weet bij god niet waar je het allemaal over hebt Kontiki. Het enige wat ik in deze discussie aanvoerde is dat ik de tekenkwaliteiten van twee tekenaars beooordeelde. Je kunt het ermee eens zijn of niet. No big deal. Daarop kreeg ik een stortvloed van verwijten over me heen met als kern dat ik tot een elite zou behoren. Ik ben me daarvan niet bewust. In mijn stripkast staan reeksen varierend van Vandersteen tot Tardi en alles daartussenin. De "geschetste forumproblematiek' is mij verder onbekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Koen   

Het omgekeerde is ook waar : Ik heb al mensen Amoras 2047 horen de grond in boren terwijl ze zich op het forum gematigder opstellen.  Soms denk ik dat een deel van het probleem het feit is dat het een beperkt stripwereldje is hier in Vlaanderen en Nederland, waar iedereen elkaar zo'n beetje kent of gezien heeft.  Als je een beetje moeite doet heb je al gauw een babbeltje geslaan met striptekenaars of auteurs.  Het wordt dan nog moeilijk om op een forum waar ook zij vertoeven nog een eerlijke mening te uiten, zelfs al kunnen de meesten die meningen sterk relativeren.  

Als je durft posten dat er in Vlaanderen geen sterke scenaristen zijn, dan is er hier al gauw iemand die zich beledigd voelt omdat hij zelf scenarist is.  

Het blijft een forum. Het blijft een forum.  Het blijft een forum. 

Toegegeven : ik heb Amoras niet uitgelezen.  Alles van die strip stond me tegen.  Na enkele pagina's was ik het al beu.  Ik heb het nochtans gratis in handen gekregen.  Het kan toch niet dat we enkel positieve zaken over die strip mogen zeggen of anders onze mond moeten houden  ???  

Ik zou oprecht tevreden zijn dat lezers van Suske & Wiske, Kiekeboe, Urbanus, enz... hier hun strips zouden bespreken.  Ik ben er zeker van dat ze niet belachelijk zouden gemaakt worden.  Moest dit zo zijn, dan zal Peter, Yncke of ikke wel ingrijpen.  

Zelf vind ik bv. Rosinski ook al jaren prut.  Tom en Gert van BSM, die zwaar fan zijn, kunnen dat perfect naast zich neerleggen en hun liefde voor hun idool blijven verspreiden zonder zich persoonlijk aangevallen te voelen.  Daarvoor : respect.  

"Sarah & Robin" vond ik bijvoorbeeld een prachtige kinderstrip van Vlaamse bodem.  Mijn kinderen zijn er verlekkerd op.  In Vlaanderen lijkt er echter geen markt voor kwalitatieve kinderstrips, enkel die strips van Standaard Uitgeverij die je in alle supermarkten terugvindt maken nog een kans.  Dit is geen kritiek op Standaard Uitgeverij (die mannen zijn op commercieel vlak fantastisch bezig) enkel een vaststelling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
krasser   

Ik begin langzamerhand te vermoeden (ik ben ook geen fulltime forummer) dat het spuien van al te  kritische meningen door sommige forummers hier niet gewaardeerd wordt. Het moet allemaal in dienst staan ter meerdere eer en glorie van de stripmakers, werkend voor een elitair dan wel massapubliek. Liever geen onvertogen woord over wat dan ook. Het doet me denken aan mediatrainingen waarin mensen wordt geleerd alleen iets te zeggen waarop het predicaat 'positief' op van toepassing is. Vooral geen dingen zeggen waar mensen wel eens vreemd van kunnen opkijken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
acor   

Een kritische mening geven is één ding, ongefundeerde meningen spuien op basis van vooroordelen iets heel anders. Maar je hebt wel een punt dat kritische meningen hier moeilijk liggen. Wie niet meeheult met de wolven in het bos wordt geslachtofferd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Kontiki   

De druppel inderdaad, niets persoonlijks, krasser, want ik ken je geeneens, zelfs amper als forumer.

Ik kan best tegen zwaar kritische uitlatingen, maar niet als ik zeker weet dat de schrijver ervan de strip niet eens heeft gelezen, het langs geen kanten kent of het door vooroordelen ook niet wíl kennen. En die kritiek komt nog te veel van forumers die een bepaalde verslaving hebben om op àlles commentaar te leveren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Yncke   

Soms denk ik dat een deel van het probleem het feit is dat het een beperkt stripwereldje is hier in Vlaanderen en Nederland, waar iedereen elkaar zo'n beetje kent of gezien heeft.  

Ik denk 't niet. Ik denk dat het stripwereldje groter is dan je denkt, en dat het groepje mensen dat elkaar kent slechts de incrowd vormt. Een minderheid van de striplezers gaat ook naar beurzen, en een forumuitstap of zo is echt een heel beperkte aangelegenheid. De meerderheid van de actieve mensen op 't forum heb ik nog nooit in 't echt uitgebreid gesproken.

Als er kritiek gespuid wordt, en je weet van wie 't komt, wordt dat anders verteerd dan als een voor jou wildvreemde dat doet. Die botte manier van formuleren kan vergoeilijkt worden als deel uitmakend van die mens zijn persoon, maar iemand die gewoon even komt aanwaaien om wat inspiratie op te doen voor een nieuwe reeks, ziet alleen een botte repliek. En als de mensen die weten van waar 't komt dat dan nog eens wegwuiven, kruip je wel gauw weer in je schulp.

Allez, da's toch mijn mening.

Deel dit bericht

Link naar bericht
krasser   

Merkwaardig dat er in mijn geval voetstoots van uit wordt gegaan dat ik geen albums heb gelezen van de mensen die ik bekritiseer. Erg merkwaardige gewaarwording kan ik je vertellen. Ik meen toch dat er niemand anders in de kamer was toen ik deze albums ter hand nam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap   
Gast Natte aap

de discussie doet me wat denken aan Lambil die miljoenen strips verkoopt, maar zich misnoegd uitlaat omdat "de pers" en "de jullie's" zich niet lovend uitlaten over zijn strips maar wel over de slecht getekende elitaire strips. Ik vind dat vreemd. Je krijgt appreciatie van honderduizend mensen via geldelijke giften en je gaat je druk maken over het feit dat er niet over jouw strip in superlatieven wordt gesproken.

Dit gezegd zijnde, ik zou in hetzelfde bedje ziek zijn, als ik een strip zou uitbrengen, zou ik ook willen dat het verkocht als asterix en geprezen wordt als topkunst :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap   
Gast Natte aap

Ik meen toch dat er niemand anders in de kamer was toen ik deze albums ter hand nam.

vraag het eens aan obama, die heeft het vast wel ergens op zijn harde schijf staan of je alleen was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
acor   

Merkwaardig dat er in mijn geval voetstoots van uit wordt gegaan dat ik geen albums heb gelezen van de mensen die ik bekritiseer. Erg merkwaardige gewaarwording kan ik je vertellen. Ik meen toch dat er niemand anders in de kamer was toen ik deze albums ter hand nam.

Aangezien ik repliceerde op jouw uitlating over het beperkt tekentalent van Hec Leemans en Tom Bouden: leg eens uit waaruit jij concludeert dat beide heren een beperkt tekentalent hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Yncke   

Het zijn net die actieve forumgangers (die zich soms wat kritischer opstellen) die het forum levendig houden volgens mij. 

Daar ben ik niet van overtuigd. Fora met alleen regulars bloeden dood. Geen enkele regular blijft eeuwig.

Pas aangewaaiden moeten durven posten. Lurkers moeten op een blauwe maandag iets durven zeggen. Anders geraak je uitgepraat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Kontiki   

Citaten van Lambil uit http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/WillyLambil.htm (uit 2009) in een toch iets bredere context.

Waren er tijdens die magere jaren auteurs die u raad gaven?
Willy Lambil:
"Niet veel. Ik werd betaald per plaat. Ik moest er veel tekenen om ervan te kunnen leven. Ze hebben me altijd wat genegeerd in de stripwereld. Nu nog!"

Hoezo? Ik herinner me een interview met Larcenet waarin hij verelde dat hij u waardeerde!
Willy Lambil: "Larcenet, misschien. Maar in werkelijkheid word ik compleet genegeerd door de stripwereld. We hebben sinds het begin van De Blauwbloezen 20,4 miljoen albums verkocht! Welnu, men heeft het liever over een auteur die vijfduizend exemplaren per titel verkoopt dan over ons! (Mocht Lambil een Vlaming zijn, dan is vijfhonderd exemplaren het cijfer dat hier in de vergelijkende context zou passen, nvdr) De reden is simpel: ik ben niet in de mode en over het algemeen ben ik niet geliefd door de media!"

Maar u hebt een vijftigtal albums van De Blauwbloezen gepubliceerd met een mooie regelmaat. Voor de pers is het niet evident om er met een nieuwe blik op te kijken...
Willy Lambil:
"En dan negeren ze me dus! Wanneer Trondheim een album publiceert, zetten ze hem op een verhoog. En naar mijn werk zien ze niet om. Ik ken Trondheim niet, en ik sta erop om te verduidelijken dat ik niets tegen hem heb of tegen zijn werk. Ik neem hem als voorbeeld omdat hij een auteur is die in de mode is. Dus heeft men het veel over hem. Hij kreeg de Grote prijs van Angoulême. Op een dag vroeg een belangrijk iemand op het stripfestival van Angoulême ons wat we er kwamen doen. We waren er niet welkom! Er zijn modes geweest waarbij auteurs op het voorplan kwamen. Maar dat duurt niet lang en de meesten van hen is nu verdwenen. Raoul Cauvin en ikzelf zijn nog steeds aanwezig op de stripmarkt. Tijdschriften als BoDoï (dat een paar jaar geleden ophield te bestaan en doorging als website, nvdr), hebben het nooit over ons gehad. Op een keer interviewden ze ons wel via de telefoon. We begrepen eruit dat ze het nooit over ons hadden omdat we twee oude senielen zijn. Het gesprek verliep in de trant van: 'Het album dat verschijnt is slechter dan de voorgaande, maar zoals gewoonlijk zal het wel verkopen!' (zucht) Op internetforums kom je ook dergelijke commentaren tegen. Ik lees ze zelfs niet meer want ze vervelen me uitermate. Cauvin wordt liever gezien dan mij want hij publiceert nog andere series."

Deel dit bericht

Link naar bericht
krasser   

Aangezien ik repliceerde op jouw uitlating over het beperkt tekentalent van Hec Leemans en Tom Bouden: leg eens uit waaruit jij concludeert dat beide heren een beperkt tekentalent hebben.

Het is statisch getekend. Bewegingen zijn niet vloeiend maar houterig. Bewegingen worden niet bevroren in dat ene beeld dat karakteristiek is voor die beweging. De perspectieven van waaruit de figuren zijn getekend zijn voorspelbaar en weinig gedurfd. Gezichten hebben doorgaans weinig expressie. Decors zijn obligaat. Het is weinig vernieuwend, maar belangrijker nog: weinig ''eigen" want inwisselbaar met andere tekenaars.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap   
Gast Natte aap

ah, merci voor de citaten. Het was dus nog straffer dan wat ik eigenlijk nog herinnerde. Ik was vergeten dat hij ook collega's vernoemde.

Nu ja, de man mag zijn mening hebben natuurlijk, hij blijft een topper. 20,4 miljoen strips verkocht. Dan heb je toch iets gemaakt dat veel mensen goed genoeg vinden om jaarlijks te kopen. Of dat nu topkwaliteit of topentertainment of goed genoeg om Koens gat mee af te vegen is.

Wat maakt het dan uit dat Trondheim eventjes hip is. Misschien denkt Trondheim wel hetzelfde. Verdomme, die lambil wordt nooit in de pers besproken, maar hij verkoopt er wel 20 miljoen, ik wou dat ik hem was :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
krasser   

Voorbeelden graag van de albums waarop je jezelf baseert.

Van Leemans heb ik albums gelezen van Kim, Bakelandt, Nino en Kowalsky.

Van Bouden las ik De lichtrode ridder, Extrasmal, Piet Pienter en Bert Bibber en De Lustige Kapoentjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht