Spring naar inhoud

•  

Foto

Misnoegde Forumleden

• Log in om te reageren
220 reacties op dit onderwerp

#51 Tom B

Tom B
  • Members
  • 1763 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 16:11

Aangezien ik repliceerde op jouw uitlating over het beperkt tekentalent van Hec Leemans en Tom Bouden: leg eens uit waaruit jij concludeert dat beide heren een beperkt tekentalent hebben.

Ik zou liever het omgekeerde horen ;)

Persoonlijk begrijp ik niet waarom iemand zich hier aangesproken kan voelen door kritiek op iets wat hij zelf niet heeft gemaakt. De enige die zich door een opmerking als over dat beperkt tekentalent aangesproken zou moeten voelen zijn Hec en ik. Ik wil niet voor Hec spreken, maar zelf heb ik daar geen enkel probleem mee. De ene vind iets goed, de andere vind het brol. So what? 

Acor, waarom leg jij niet uit waarom tekenaars/strips/scenario's die door andere slecht worden bevonden in jouw ogen goed zijn (zoals Tom MDP bijvoorbeeld doet) ipv te klagen over de negatieve sfeer? Want klagen over iets blijft sowieso ook klagen.

En zij die iets slechts vinden: je moet dat niet blijven verkondigen. Na een paar keer is de boodschap begrepen. Er zijn nog genoeg andere strips om over te klagen... Maar als je iets slecht vindt, probeer dan tenminste uit te leggen waarom.

#52 Tom B

Tom B
  • Members
  • 1763 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 16:12

Van Leemans heb ik albums gelezen van Kim, Bakelandt, Nino en Kowalsky.

Van Bouden las ik De lichtrode ridder, Extrasmal, Piet Pienter en Bert Bibber en De Lustige Kapoentjes.

Kim en Nino zijn niet door Leemans getekend.

#53 krasser

krasser
  • Members
  • 118 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 16:16

Nee, hij was daar inderdaad scenarist. Dan was het waarschijnlijk onze duizendpoot die voor de tekeningen zorgdroeg.

#54 Timhardt

Timhardt
  • Members
  • 3715 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 18:28

Kontiki:  

Ik heb hier de voorbije jaren al meermaals mijn ongenoegen over de door acor geschetste forumproblematiek geschetst en het kan me geen donder schelen hoe het er op andere forums aan toe gaat. Systematisch kreeg ik daarop reacties - telkens van dezelfden - dat ik me dat allemaal inbeeld, me daar te veel van aantrek of andere minimaliserende antwoorden alsof ik zit te liegen of gek ben.

Ik heb in het verleden soms wel voor wat wind gezorgd, maar steeds met de beste bedoelingen, nooit om iemand opzettelijk te kwetsen. Mocht ik dat toch gedaan hebben: mijn excuses. Ik heb wel een uitgesproken mening over bepaalde dingen, dat besef ik, maar beschouw mezelf niet tot het "Jullie" of "elitair" clubje. Ik lees immers van Piet Pienter tot Bilal, van Urasawa tot Gaiman. En geschreven woorden zijn nu eenmaal anders dan gesproken. Dat is nu eenmaal zo. Ik ben in het echt niet erg verschillend van hier. Alleen dan met gesproken woorden, dan kan je sneller inpikken, corrigeren, nuanceren.

Ik vind dat ik mezelf de laatste tijd (sinds ik terug ben eigenlijk) erg rustig hou en dat ben ik van plan te blijven doen.

Verder vind ik dat het hier over het algemeen erg gemoedelijk aan toe gaat (ik lees wel niet alles meer, maar toch...).

En ik ben hier weer graag ook, anders kom ik gewoon niet. Ik leer hier nog steeds heel veel bij en daarvoor ben en blijf ik.

Cheerz.

#55 Imajica

Imajica
  • Members
  • 548 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 21:07

Citaten van Lambil uit http://www.stripspec...WillyLambil.htm (uit 2009) in een toch iets bredere context.

Waren er tijdens die magere jaren auteurs die u raad gaven?
Willy Lambil:
"Niet veel. Ik werd betaald per plaat. Ik moest er veel tekenen om ervan te kunnen leven. Ze hebben me altijd wat genegeerd in de stripwereld. Nu nog!"

Hoezo? Ik herinner me een interview met Larcenet waarin hij verelde dat hij u waardeerde!
Willy Lambil: "Larcenet, misschien. Maar in werkelijkheid word ik compleet genegeerd door de stripwereld. We hebben sinds het begin van De Blauwbloezen 20,4 miljoen albums verkocht! Welnu, men heeft het liever over een auteur die vijfduizend exemplaren per titel verkoopt dan over ons! (Mocht Lambil een Vlaming zijn, dan is vijfhonderd exemplaren het cijfer dat hier in de vergelijkende context zou passen, nvdr) De reden is simpel: ik ben niet in de mode en over het algemeen ben ik niet geliefd door de media!"

Maar u hebt een vijftigtal albums van De Blauwbloezen gepubliceerd met een mooie regelmaat. Voor de pers is het niet evident om er met een nieuwe blik op te kijken...
Willy Lambil:
"En dan negeren ze me dus! Wanneer Trondheim een album publiceert, zetten ze hem op een verhoog. En naar mijn werk zien ze niet om. Ik ken Trondheim niet, en ik sta erop om te verduidelijken dat ik niets tegen hem heb of tegen zijn werk. Ik neem hem als voorbeeld omdat hij een auteur is die in de mode is. Dus heeft men het veel over hem. Hij kreeg de Grote prijs van Angoulême. Op een dag vroeg een belangrijk iemand op het stripfestival van Angoulême ons wat we er kwamen doen. We waren er niet welkom! Er zijn modes geweest waarbij auteurs op het voorplan kwamen. Maar dat duurt niet lang en de meesten van hen is nu verdwenen. Raoul Cauvin en ikzelf zijn nog steeds aanwezig op de stripmarkt. Tijdschriften als BoDoï (dat een paar jaar geleden ophield te bestaan en doorging als website, nvdr), hebben het nooit over ons gehad. Op een keer interviewden ze ons wel via de telefoon. We begrepen eruit dat ze het nooit over ons hadden omdat we twee oude senielen zijn. Het gesprek verliep in de trant van: 'Het album dat verschijnt is slechter dan de voorgaande, maar zoals gewoonlijk zal het wel verkopen!' (zucht) Op internetforums kom je ook dergelijke commentaren tegen. Ik lees ze zelfs niet meer want ze vervelen me uitermate. Cauvin wordt liever gezien dan mij want hij publiceert nog andere series."

'Het album dat verschijnt is slechter dan de voorgaande, maar zoals gewoonlijk zal het wel verkopen!' (zucht) Op internetforums kom je ook dergelijke commentaren tegen. Ik lees ze zelfs niet meer want ze vervelen me uitermate""

Dat is toch ook zo ? Na Bull Run, nr. 27 is het hollend achteruit gegaan. Na nr. 45 ben ik zelfs gestopt met het lezen van de strip. Ik ben een grote fan van Lambil en Cauvin, maar het klad zit er wel in hoor.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

#56 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 02 oktober 2013 - 22:18

ik durf je bijna geen gelijk geven...
( ik heb ze in huis en heb ze gelezen )

#57 Stuvio

Stuvio

The Alderwood

• Members
  • 7408 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 06:20

Ik heb hier al (positieve) besprekingen van bv Urbanus gepost. Ook van Ware. Hoewel ze in verschillende devisies spelen. Ik ben geen voetbalkenner, maar zie wel et verschil tussen eerste nationale en derde provinciale. Die laatste kan ook 1000 supporters hebben staan en ook daar wordt serieus over et spel gepraat als ware de spelers Messi en Ronaldinho. Niks mis mee, maar voor mezelf moet ik wel de knop steeds omdraaien omdat et sociale aspect van derde provinciale voetbal van geen belang is voor mij. Eo wil in de stripwereld vergelijken. Ook: ik hoor liever van de mensen zelf dat ze wegblijven of nog enkel lurken, want het staat zo zielig als iemand het als argument aanhaalt.

#58 Timhardt

Timhardt
  • Members
  • 3715 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 08:22

Maar goed, dit is misschien voor in een andere draad. Het ging hier vooral over het wegblijven van misnoegde forumleden die moeite hadden met de negativiteit.

sfeer maak je ook zelf he? ik hoor het hier ook soms van collega's: dat de sfeer niet goed is. Maar organiseer eens iets op een avond en wie gaat er niet mee? Net dezelfden natuurlijk. 't Is een beetje een cirkel denk ik. Maar nogmaals: ik vind het hier niet negatief, er zit al eens een ander onderwerp tussen, maar de algehele sfeer zou ik zeker niet als negatief beschrijven, integendeel.

ik vind soms wel dat er te weinig inhoudelijk gepraat wordt: teveel ditjes en datjes en te weinig inhoud. Maar ook daar: doe er dan iets aan he, Timhardt. De spelletjes die hier de voorbije jaren gedaan zijn (het mooiste stripplaatje, de ultieme stripcollectie), dat vond ik erg leuk. Niemand zin om één van beiden op te starten of nieuw leven in te blazen?

#59 Gast_Natte aap***

Gast_Natte aap***
  • Gast

Geplaatst 03 oktober 2013 - 08:57

and that was the end of the discussion :)

#60 Stuvio

Stuvio

The Alderwood

• Members
  • 7408 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 13:23

Allemaal goed en wel, maar't was weer lang geleden dat'k nog'ns eerst naar hier kwam ipv eerst naar de chocoladen bar.

Ich will doch nur daß Ihr mich liebt

#61 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 13:38

Allemaal goed en wel, maar't was weer lang geleden dat'k nog'ns eerst naar hier kwam ipv eerst naar de chocoladen bar.

Zeer positief !  :e005:  

#62 niemand

niemand
  • Members
  • 4664 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 15:08

Zeer positief !  :e005:  

Positivo ! :angry:

#63 Gilles

Gilles

(Used to be a) Teenager with attitude!

• Members
  • 1478 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 16:48

Uhm, wat is mis met DC tegenwoordig? Ik vind de New 52 nog steeds zeer entertainend!

Maar bon... 'k Moet ook zeggen dat mijn inbreng op dit forum ook serieus minder is dan een aantal jaren geleden. 'k Meen dat ik ooit eens iets soortgelijks heb verkondigd en dat er toen een soort van miniatuur-atoombommetje ontploft is. Tegenwoordig heb ik d'r eigenlijk geen last meer van, omdat ik slechts zeer selectief nog dit forum lees. 't Zit er ingebakken in, en 't zal niet gauw verdwijnen. Dat is de enige zekerheid die ik heb. De Reep heeft bij bepaalde personen nog steeds de reputatie dat het elitair is. 

#64 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 17:23

Uhm, wat is mis met DC tegenwoordig?

Grapje, Gilles ? ;)
Zoniet, ga dan eens gaan lurken in de DC topic van het comics forum. ;)

#65 Peter

Peter
  • Members
  • 380 berichten

Geplaatst 03 oktober 2013 - 22:40

Ik weet niet onder welke groep ik val (jullie, wij, de lurkers, helemaal nergens) maar ik vind de sfeer hier zo erg niet. Maar ik voel ook wel niet de drang om vaker dan occasioneel te posten.

#66 Theoak

Theoak
  • Members
  • 667 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 01:21

De Reep elitair? Ook zijn verreweg de meeste posts op de Reep niet echt kritisch en bewust provocerend. Die paar keer dat dat wel het geval is de poster tot de orde geroepen.

Het aantal mensen dat berichten op de Reep zet is vrij klein, maar dat is misschien tekenend voor deze tijd.

Wel vond ik in de afgelopen 4 pagina's met berichten dat een aantal vaste bezoekers wel heel lange tenen hebben. Wat maakt het nou uit dat iemand eens kritiek heeft op een bepaald stripverhaal of een bepaalde stripsite? Beter dat ze over je praten, dan dat ze over je zwijgen. Kritiek leveren betekent in mijn ogen ook dat er betrokkenheid is.

#67 Stuvio

Stuvio

The Alderwood

• Members
  • 7408 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 06:17

Als Spirit er nog was, zou dit allemaal niet gebeurd zijn. Maar die is gaan lurken.

#68 Theoak

Theoak
  • Members
  • 667 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 06:59

Helaas voorgoed.

#69 mig el pig

mig el pig
  • Members
  • 578 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 08:41

Ik wist niet dat Obama geinteresseerd was in strips!

Vooral Conan en Spiderman, de verderfelijke, onwetende, mainstream aanbidder die hij is.

#70 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 08:46

Ben toevallig net Brian Woods Conan aan het lezen...

#71 SPeeDy

SPeeDy
  • Members
  • 1026 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 11:03

Door bepaalde "jullies" en hun verslaving aan het leveren van commentaren op zaken die ze eigenlijk nooit lezen, waar ze in se geen interesse voor hebben, waarvoor ze zich liever baseren op vooroordelen of waar ze eigenlijk geen mening over hebben maar die toch maar leveren, of die voornamelijk en overduidelijk op dit forum toeven omdat ze zich vervelen op hun werk, of die hun eigen smaak voor dé standaard houden en ineens al de rest van het dragen van oogkleppen verwijten of integendeel als elitair bestempelen, of die hun hardnekkig niet te corrigeren 'inzicht' over het uitgeven van strips voor waar houden, tegen de bijna "ge kunt er gif op innemen" systematische omschakeling van al wat enthousiast is of positief bedoeld is naar onverschilligheid, verzuring of betweterij, heb ik me sinds augustus toch ook voorgenomen mijn commentaren op dit forum tot een strikt minimum te beperken of me eigenlijk volledig afzijdig tehouden. Ik heb daar nu wel redenen genoeg voor, denk ik. Mijn geduld dienaangaande is opgesoupeerd en ik ben al zo'n ongeduldigaard. Mijn zegjes, al dan niet zelf correct, vervelend of verzuurd zijn momenteel opgebruikt. Nu ja, wat maakt het eigenlijk uit?

Wow. Als je in die eerste zin geen komma's had gebruikt dan had die best door Jef Geeraerts geschreven kunnen zijn in z'n Gangreen-periode. :e002:

Goh: Gangreen. Dit was eigenlijk toch niet leesbaar en allesbehalve commercieel niet? Waarom heeft dat dan zo goed verkocht? Taboe-doorbrekend voor die tijd zeker (de 50 shades of grey van toen)?

#72 SPeeDy

SPeeDy
  • Members
  • 1026 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 11:19

Ik weet niet onder welke groep ik val (jullie, wij, de lurkers, helemaal nergens) maar ik vind de sfeer hier zo erg niet. Maar ik voel ook wel niet de drang om vaker dan occasioneel te posten.

Me2. Het blijft een forum waarop iedereen eigenlijk anoniem meningen kan spuien.

Nadeel: mensen durven meer "zeggen" als ze anoniem zijn, terwijl als je ze persoonlijk zou ontmoeten het allemaal wel veel minder hard zou aankomen. Je mist lichaamstaal, stemgeluid, etc.

Andere mensen hebben dan weer de neiging om overdreven te reageren en op den duur wordt het dan een persoonlijk "gevecht" terwijl je elkander zelfs niet kent! Ik zou zeggen "laat maar doen, niet mee moeien, dooft wel weer uit" En als die elkaar ooit toch echt zouden kennen en mekaar ontmoeten kan het goed zijn dat ze een pint gaan pakken.

Voordeel: voor de tekenaars/scenaristen is het toch wel belangrijk lijkt me om feedback (ook negatieve) te krijgen en dan zelf te beslissen of je er al dan niet iets mee doet. Ik verdenk Uderzo er soms van of hij niet bewust een album als het Geheime Wapen gemaakt heeft om eindelijk eens negatieve feedback te krijgen. Als je weet dat je album toch verkoopt, of het nu goed of slecht is...

En voor de andere forummers kan zowel een goede als een slechte bespreking een trigger zijn om het album ook eens te lezen en een eigen mening te vormen. Ik heb hier al veel "aanraders" zien passeren waardoor ik die ook gekocht heb en me daarna bekocht heb gevoeld, maar andersom ook. Het blijft toch allemaal subjectief: als iedereen het slecht vind, dan zal het wel slecht zijn natuurlijk...

#73 Donnie Darko

Donnie Darko
  • Members
  • 1915 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 13:15

Ben toevallig net Brian Woods Conan aan het lezen...

En, EN ,EN???

Grr. Argh.

#74 Koen

Koen
  • Moderator
  • 11083 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 13:17

Ben er niet zo enthousiast over als jou.... Meer hierover wat later in 'Comic v/d Dag'. 

#75 Gilles

Gilles

(Used to be a) Teenager with attitude!

• Members
  • 1478 berichten

Geplaatst 04 oktober 2013 - 14:41

Hmmmm, even hokjesdenken. We hebben nu op z'n minst drie groepen: De elite, de lurkers en "Jullie". 

Wie behoort nu tot welke groep? Zijn er nog groepen? Ik kan niet zo goed meer volgen :D

PS: Mogen we opnieuw een groep zeveraars hebben ook? Tien jaar geleden was ik Mr. Zeveraar van't jaar. Dat was een gezellige forumtijd.