Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Roque Ja

Members
  • Aantal items

    766
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Geslacht
    Mannelijk

Recente bezoekers van dit profiel

358 profielweergaven
  1. Ik vermoed dat er een meesterwerk in schuilt, maar heb het voorlopig nog niet gevonden. Ik blijf wel nog even proberen...
  2. Primeur? Dat was toch al lang gekend? Ik herinner mij dat dat 5 jaar geleden ook al eens te lezen was op jullie site.
  3. IDW gaat een integrale van Lupus uitgeven in het Engels!!! Uiteraard zou ik dit nóg liever aanschaffen in een uitgave van mijn favoriete uitgeverij, dus als Sherpa nog van plan is om Lupus in de toekomst uit te geven in het Nederlands, is het nu het moment om dit aan te kondigen.
  4. Roque Ja

    Jommeke

    En kijk: het Machu Picchu-tweeluik is ook getekend door Edwin Wouters! Maar als ik de rest van de albums bekijk die door Edwin Wouters getekend werden, denk ik dat je gelijk hebt. Bij 'Neuzen bij de vleet' en de oorspronkelijke gags uit de Jommekesclub merkte je zelfs als kind al dat er iets niet klopte. En op die cover van 'De tocht naar Asnapije' stond Filiberke er maar raar bij. Als je al die albums van Edwin Wouters oplijst, zie je wel een verband. Ik kan mij nog de 'booswichten' voor de geest halen die werden opgevoerd in bovenstaande lijst, en die vloekten toch wel een beetje met de rest van de personages, qua stijl. Als ik nu zie dat al die albums getekend werden door dezelfde medewerker, vallen die puzzelstukjes op hun plaats.
  5. Roque Ja

    Jommeke

    In mijn herinnering was dat mooier getekend dan andere albums. Maar het kan ook aan de locatie liggen waar het album zich afspeelt. Zo was het Machu Picchu-tweeluik ook altijd één van mijn favorieten als kind.
  6. Roque Ja

    Jommeke

    In het album De Kopermicroben wordt het onheil veroorzaakt door professor Denkekop, i.p.v. door professor Gobelijn. Maar het ligt toch een beetje in de lijn van die uitvindingen-met-gevolgen-albums. Samen met Blinkende Knopen (Teofiel - samen met Kwak en Boemel - als flik!) is dat zo ongeveer het laatste album dat ik als kind écht goed vond.
  7. Roque Ja

    Jommeke

    Vanaf nummer 191 heb ik de nieuwe albums bewust weten verschijnen als kind. Daardoor krijgen de albums uit die periode toch een andere betekenis. Favorieten tussen 101 & 200: 1. Het Zingende Moeras (wellicht het donkerste album sinds De Koningin van Onderland, met kinderen die ontvoerd en zelfs gedrogeerd worden) 2. De Valse Papegaai (het beste & meest inventieve optreden van de Koningin van Onderland sinds haar debuut in het begin v/d reeks) 3. De Vurige Inktvis (en ook De Vergeten Mijn, spannende albums met Madam Pepermunt in een hoofdrol) 4. De Gestoorde Zeereis (op het eerste zicht misschien een flauw jubileumalbum, waarin iedereen moet opdraven, maar doordat Jommeke zelf gevangen wordt krijg je een lichtjes hilarisch samenspel tussen Boemel, Gobelijn, Jampudding en Filiberke) 5. Het Kriebelkruid (en ook andere albums met de Propere Voeten, zoals Zoete Mosterd - die interactie tussen Teofiel en Gebroken Tong!) 6. Paniek op de Akropolis (de verhalen waren in die periode precies rijker qua plot en ook de tekeningen waren van een hoger niveau) 7. De Drietand van Neptunus (de wetenschap van professor Gobelijn versus de romantiek van Jan Pekelharing: geweldig!) 8. Het Geheim van de Hoefslag (en ook De Elfenbron - dat andere album met Herlinde de Hoefslag van Hinniken - prachtige naam!) 9. Het Bedreigde Paradijs (Teofiel die last heeft van zijn zenuwen zorgt altijd voor een grappig album) 10. Filicasso (glansrol voor Filiberke - het personage waarmee ik mij als kind altijd identificeerde) Andere favorieten waren de albums met de heksen (Het Heksenbal; Het Schuimspook), de albums waarin Jampudding in de clinch ligt met Mac Rum, S.O.S. Benistal (omdat Prospeer daar een hoofdrol in krijgt) en Va Kwak en Moe Boemel.
  8. Er zit nieuw werk bij, en de verhalen uit delen 1 en 2 zijn hertekend. De nieuwe versies zijn misschien mooier getekend, maar het heeft niet dezelfde impact als het origineel. Al kan ik niet meteen zeggen waar dat aan ligt, ik heb beide versies naast elkaar gelegd maar vind geen verklaring. Maar bij de afzonderlijke deeltjes ben ik soms tot tranen toe ontroerd, ook bij herlezing, en dat is bij die integrale niet het geval. Misschien ben ik gewoon te gehecht aan het origineel. De nieuwe verhalen in die integrale zijn goed, maar optimistischer qua toon.
  9. Roque Ja

    Urasawa

    'k Heb indertijd die 24 delen gelezen in één week tijd. Ik kon gewoon niet stoppen met lezen 's avonds, zó goed!
  10. Ikke! Geweldig verhaal, prachtige tekeningen! Maar ik sta redelijk alleen met die mening, heb ik de indruk.
  11. Absoluut waar! In mijn geval dus zelfs in tweevoud: de integrale voor het dossier, en de losse albums voor de verhalen.
  12. Die recensie heb ik gelezen hoor, dus ik ben bekend met die uitleg. En als jullie zeggen dat dit het best mogelijke resultaat is, ben ik verplicht dat te geloven. Want ik ben een leek in die dingen, ik heb er geen fluit verstand van. Maar dat doet niets af aan het feit dat de kwaliteit ondermaats is. En de reden daarvoor wordt dus niet vermeld in het boek (tenzij ik erover las?), maar moet je terugvinden in een recensie. Dat is op zich al niet normaal. Als je dan verklaart dat dit 'genoegzaam bekend' is, ga je er dus van uit dat iedereen eerst jouw recensie leest alvorens een strip aan te schaffen? Of wat moet ik daaronder verstaan? Verder heb ik veel integrales in mijn kast staan van strips die véél ouder zijn dan Sarah & Robin, en daar vormt dat blijkbaar geen probleem om toch een kwaliteitsvolle uitgave te verzorgen. Zoals gezegd: ik ben een leek, dus met die uitleg van dat pré-digitale tijdperk ben ik niet zo veel. Als dit het best mogelijk resultaat is, moet je misschien overwegen om dit niet uit te geven. Ik heb mijn stukgelezen softcovertjes er nog eens bijgehaald. En het verschil is echt enorm groot. Ik denk dat ik met mijn printer een scan kan maken die scherper is dan de scan uit de integrale... Plus: kijk naar de achterkant van de integrale. Daar hebben ze de oorspronkelijke achterflap gerecycleerd, maar dan in uitvergrote vorm. Als je met dergelijk materiaal moet werken, en je gaat tekeningen dan nog zodanig uitvergroten waardoor het nóg waziger wordt, is dat puur amateurisme en een professionele uitgeverij onwaardig. En dan is er nog dat Times New Roman-lettertype op de rug, wat hierboven al ergens aangehaald werd. En wat betreft het volgende: "Uiteraard"? Zijn we al zo ver gezonken dat we dit als een evidentie beschouwen, en niet erg meer vinden? Als strips niet uitgegeven worden bij een "echte" uitgeverij of bij Sherpa (=die ik ook eerder beschouw als liefhebbers, maar wél steeds pareltjes afleveren ), koop ik ze tegenwoordig liever in het Frans. Saga, Daedalus, Dark Dragon... zijn in mijn ogen geen volwaardige uitgevers. Alvast mijn excuses als ik met die mening op iemand zijn teentjes trap, maar zo zie ik het nu eenmaal.
  13. Ja, die integrale van Sara & Robin... ik heb die gekocht wegens groot fan, maar had er beter eerst eens in gebladerd. Eigenlijk is dit een bootleg. Zonde, want een dergelijke reeks had een integrale verdiend bij een professionele uitgeverij. Stel je voor dat dit bij Matsuoka was verschenen, als broertje van die prachtige Nino-integrale...
  14. Ik dacht heel de tijd dat er nog een pagina van Merho (De Omgekeerde Piramide) aan bod zou komen tijdens het platen-interview.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...