Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Kenny

Members
  • Aantal items

    37
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

381 profielweergaven
  1. Dat was een last minute oplossing waar ik zelf voor gekozen heb. Zou eerst elders zitten, maar dat ging door omstandigheden niet door. Ben niet door DCC daar geplaatst. Een tekenaarspaviljoen in de dealerhall zou best kunnen werken. Dat is er in principe al wel met de artist alley. Dat is dan ook meteen wel het minst drukke pas van elke Comic Con: De meeste mensen komen uiteindelijk niet voor de tekenaars naar zo'n conventie. Maar tekenaars lukraak door een hal vol merchandise plaatsen, werkt niet echt. Dan val je inderdaad weg. Tekenaars een gratis tafel geven vind ik een lastig principe. Vooral omdat ik zelf tegenwoordig bijna altijd wel een gratis tafel geregeld krijg. Maar daar staat voor een Con ook een hoop tegenover (ik heb een groot platform waar ik reclame op kan maken voor een beurs). Bij wat minder bekende tekenaars is dat moeilijker. Het zijn niet per se publiekstrekkers. En ze zitten er uiteindelijk om hun handelswaar te verkopen, dus zijn ook deels dealer, in de ogen van een beurs. En ook in die van mij (zie mezelf ook zo). Tekenaars een korting geven lijkt me beter. Daarmee voorkom je ook en beetje dat ineens iedereen tekenaar is. Want je wilt ook geen hele jaarbeurs vol hebben met mensen die één ansichtkaart getekend hebben met een stokpoppetje, en vervolgens niet voor hun tafel hebben moeten betalen. Dan verdien je als organisatie je geld niet terug, want daar trek je geen betalende bezoekers mee. En de "stoelendans" werkt ook niet echt. Telkens al je spullen verplaatsen wordt ook een beetje vervelend, en voor mensen die je aan het begin van de dag gezien hebben op één plek en later op de dag terugkomen om je daar niet meer te vinden is het ook verwarrend. Bovendien: Ik vind dat een stripbeurs voor een tekenaar eigenlijk niet een "gezellig met collega's" evenement moet zijn. Dat kan buiten de beursuren om, of tijdens pauzes. Maar tijdens de beurs ben je er voor de stripliefhebber en moet je gewoon aan het werk zijn. Vind ik.
  2. Het programmaboek van DCC moet gewoon vol staan met strips. Bij DCC hebben ze de contacten met de stripwereld niet, en daar zou het Stripschap een sleutelrol in kunnen spelen.
  3. Oh, zeker mag je de liefhebber tegemoet komen met interessante makers. Maar nu zijn er zo weinig liefhebbers voor die makers, dat het te duur wordt om ze naar een beurs in Nederland te halen. Eerst moeten er nieuwe liefhebbers komen. Dus daar mag de aandacht, in mijn ogen, nu eerst naartoe.
  4. Nee, vind ik niet. Maar even puur uit interesse: Is er normaal een boeiend "programma" op de Stripdagen, wat bekendgemaakt moet worden? Naast signerende auteurs is het meestal toch niet meer dan een stripveiling, een uitreiking van wat prijzen en een tweetal stripquizzen (voor volwassenen en kinderen)? Misschien een expo? Maar dan heb je het wel gehad, toch? Ik ben op de Stripdagen meestal te druk met andere dingen om echt iets van een "programma" mee te krijgen.
  5. Ondanks dat ik het met iedereen eens ben dat het Stripschap veel steken laat vallen en dat het echt wel eens tijd wordt voor een plattegrond, aankondigingen en gewoon wat meer algemene dingen als interessantere gasten, betere aankleding en meer promotie, vind ik wel dat de Stripdagen / DCC een goede plek is voor de promotie van de strip. Of, nou ja, dat zou kunnen zijn. Op beurzen in Eindhoven en Knokke komen stripliefhebbers. Die hoef je niet meer te laten zien wat er is. Op Dutch Comic Con komen 20 duizend mensen die nooit strips lezen. Die moet je daar strips onder hun neus duwen en laten zien dat er ook wat moois voor hen te vinden is. Het probleem is vooral dat het Stripschap daar veel te weinig voor doet. Ze laten kansen liggen. En dat vind ik persoonlijk veel vervelender dan het ontbreken van aankondigingen van buitenlandse auteurs, of een plattegrond die op tijd is. Uiteindelijk heeft "de strip" meer aan 20.000 nieuwe jonge lezers, dan aan 200 verzamelaars die misschien niet komen door het ontbreken van die dingen, maar de boeken uiteindelijk toch wel elders kopen. Het Stripschap zou zich PUUR moeten inzetten om al die jonge gamefanaten, funko verzamelaars en cosplayers de "comics area" in te slepen. Als ze allemaal 1 boekje kopen, zijn het daarmee meteen de succesvolste Stripdagen ooit.
  6. Kenny

    Stripbeurzen in 2019

    AnimeCon heeft dan ook wel een hoop voor dat geld te bieden.
  7. Ik heb het al gevonden en ga niks verklappen. (En nee, ik ben het niet zelf, maar ik ben er wel en ben heel trots dat mijn naam op dezelfde pagina mag komen te staan met de klepper )
  8. En de prijs in inclusief een concert. Dan vind ik het nog wel meevallen. Als de preview van de Heinz film dan ook nog eens de hele film zou zijn (maar dat weet ik niet zeker?) kun je er ook nog een bioscoopkaartje bij aftrekken en een masterclass met Joe Sacco zal normaal ook niet goedkoop zijn. Ik kijk er naar uit
  9. Maar nog steeds te koop in Haarlem, dit weekend.
  10. Geld aan één persoon die een tekening (in potlood) bij hem koopt. Wat hij van een organisatie vraagt weet ik niet. Ik vermoed een vergoeding voor vlucht, hotel en een vergoeding voor de uren die hij maakt / thuis mist. Ik snap dan niet goed waarom ze wachten tot een tekenaar misschien ooit hierheen komt. Wees dan die big spender die een ticket naar New York Comic Con koopt. Hou je er nog een toffe vakantie aan over ook. Een handvol verzamelaars (oke, laten we voor het gemak 100 man zeggen) die 200 euro per man uitgeeft is 20.000 euro. Duizend toevallige passanten die elk 20 euro uitgeven is ook 20.000 euro. Maar voor die toevallig passanten hoef je als organisatie geen duizenden euros extra uit te geven. En het feit dat geen enkele Nederlandse publieksbeurs dit doet en de standhouders toch blijven komen, motiveert de stripbeurs niet om te veranderen. Ik vind het ook jammer hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap het wel. En ik bkijk het nu vooral vanuit de organisaties en tekenaars. En 500 km rijden is inderdaad ver. Ik denk dat de grote buitenlandse namen er ook zo over denken. En die doen het niet voor hun plezier, maar om een weekend lang te werken. Ik heb begrepen van een bevriende tekenaar dat Frank Cho op FACTS was in 2010 en op zondag zijn prijzen heeft moeten halveren omdat hij op zaterdag niks verkocht en niet met lege portemonnee naar huis wou. Of het wáár ik weet ik niet, maar ik zie niet in waarom erover gelogen zou zijn. Ik kan me dan indenken dat hij niet erg gemotiveerd is om nog eens terug te komen.
  11. Grote namen trekken een relatief kleine groep mensen. En voor een beurs met gratis toegang zoals Haarlem maakt dat weinig uit. Haarlem trekt naast stripliefhebbend publiek ook veel bekijks bij de toevallige winkelende voorbijganger. Die vindt een Nederlandse tekenaar van een krantenstrip véél leuker dan iemand als Chris Ware, waar ze nog nooit van gehoord hebben. En die Nederlandse krantenstriptekenaars komen graag naar Haarlem. En kost de organisatie niks. Wat denk ik OOK een groot verschil is met vroeger, is dat de grote buitenlandse namen inmiddels in hun eigen land gewend zijn gewoon heel goed betaald te worden voor hun aanwezigheid en handtekeningen op Comic Cons en Festivals. Daar is het normaler om te betalen voor een tekening of handtekening, en verdienen ze veel op een dag. In Nederland zijn er echt maar héél weinig mensen die bereid zijn om te betalen voor een tekening van Ware, Burns, Cho, Romita Jr Jr. Waarom zouden ze dan nog hierheen komen om in een niet al te luxe hotel te zitten (want heel veel geld voor gasten is er bij de organisaties ook niet, dat blijkt wel) om vervolgens een financieel slecht weekend te draaien? Ik denk dat ieder festival staat te springen om een grote gast, maar de grote gasten hebben niks aan een Nederlandse beurs en daarom hun mail nieteens beantwoorden. Voorbeeldje: Ik teken cartoons voor de brievenpagina van Eppo. In Eppo stond Frank Cho's Liberty Meadows. De hoeveelheid brieven met de vraag of Cho niet eens naar Stripfestival Breda kan komen om zijn boeken te signeren zijn niet te tellen. Het zou een graag geziene gast zijn. Maar wel één die duizend dollar voor een commission op een beurs vraagt. En thuis in Amerika krijgt. Hoeveel zou hij verdienen aan een weekendje Haarlem, Rijswijk of Breda? Niet genoeg om zijn vrije weekend voor op te geven, gok ik.
  12. Afgepeigerd is een groot woord (this ain't my first rodeo ), maar ik heb de maandag na de Stripdagen niet erg veel gedaan behalve uitrusten (en één deadlinetje halen). Maar ik zie mijn aanwezigheid op de Stripdagen / Comic Con ook vooral als iets voor de bezoekers. Natuurlijk kan ik wel pauze nemen, of tussendoor even de beurs gaan bekijken, en bij Uitgeverij L / Eppo stelden ze dat ook wel voor, maar ik werk liever door en dat er dan meer mensen blij met een gesigneerd boek naar huis kunnen, dan dat ik zelf een rondje over de beurs loop. Ik ben onderdeel van het entertainment, geen bezoeker . Ik ren mijn rondje wel voor en na de openingstijden. Of nou ja... Na de openingstijden was het meer strompelen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...