Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Kobus

Members
  • Aantal items

    192
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

498 profielweergaven
  1. Opname voor Caltech - De raadselachtige gedaanten maakte indruk en samen met de dertiende apostel, toch mijn geheide favoriet. De dertiende apostel wordt trouwens gezien als het beste Natasja album. Alles klopt daarin.
  2. Ik heb nooit veel met Kuifje gehad., Maar de verhalen zijn zo iconisch dat ik het wel kan dromen.
  3. Ook ik ga voor Thorgal. Net als veel mensen hier, gaandeweg de reeks toch wel minder. Van Hamme is echt op tijd gestopt. Idem met XIII en Largo Winch. De reeksen zijn ondertussen wel uitgemolken.
  4. Overduidelijk 'Amoras'. En in Nederland, denk ik dat het Elsje of Dating for Geeks is. Elsje is natuurlijk al in de jaren nul begonnen maar was afgelopen decennium enorm populair.
  5. Het Romeinse Lusthof. Goscinny en Uderzo op topniveau en in de periode dat de Asterix strip op z'n best was.
  6. Kobus

    Fumetti

    - Pratt - Manara - Liberatore - Jacovitti - Mattotti - Atanassio - Altan
  7. Nou duidelijk. Stripforum en de strip kan zeker nog 20 jaar mee. Wat zeuren we toch hier dat jongeren geen strips lezen. Zit een grote groep dertigers hier. Snotneuzen ; )
  8. Idem hier. Ik vind vooral de periode tweede periode van T+J goed. Ik heb de Zwarte Straal gekozen, maar ik vind Als in een droom ook erg goed en in Moskou.
  9. 1400 per jaar in Nederlands? In de hoogtijdagen (Jaren 80) waren er nauwelijks 500/600 per jaar. En maar afvragen hoe het toch komt dat bij uitgevers de opslag vol staat. Minder is Meer, volgens mij.... Beter 1 ding uitbrengen en dan goed in de markt zetten dan maar een hele pallet en nauwelijks naar omkijken.
  10. Ik moet hier wel een beetje om lachen. Vele op dit forum hebben de mond vol dat er te veel stripboeken verschijnen. Misschien is deze fusie wel goed om straks het kaf van het koren te scheiden en het aanbod een stuk gezonder wordt? Daarom vind het niet echt een slechte ontwikkeling. En ik denk ook dat we moeten inzien dat de strip in Nederland en Vlaanderen echt niet zo groot is als we denken. Zo'n fusie komt er niets voor niets. Financieel is het allemaal niet zo'n feest, denk ik. Het zijn net 'echte' bedrijven, gek hé'.
  11. Met nadruk op WAS. Echt zo'n typisch geval van een veel te langlopende reeks. De laatste twee delen waren echt een verschrikkelijk. Niet meer door heen te komen. Veel van die langlopende stripreeksen worden sleets en op den duur gewoon echt slecht. Kijk naar Jeremiah, Blauwbloezen, Aria, XIII en ga zo maar door.
  12. Het maandblad Wordt Vervolgd is wat mij betreft het beste stripblad dat is verschenen. Ik ken het alleen in het Nederlands. Toen het blad verscheen begin jaren tachtig was ik het Frans totaal niet machtig. Het blad was samen met het magazine Titanic voor mij echt een openbaring. Ik was ondertussen Eppo en Robbedoes wat ontgroeid. Kuifje was in die jaren al een stuk volwassener maar in WV en Titanic waren echt van een ander kaliber. Ik sluit me dan ook aan bij de vorige reactie over Wordt Vervolgd. Pratt met Corto Maltese, Manara die Fellini in stripvorm maakte, Sokal met Canardo, François Boucq met een aantal legendarische strips - vooral De vrouw van de Tovenaar is van een zeer hoog niveau, Bourgeon, Ted Benoit, Schuiten en Peeters met hun beste werk, Tardi (het besloten land), de IJstrein en ga zo maar door. Nog regelmatig pak ik een aantal nummers uit de kast om te herlezen. Ik mis ook echt een stripmagazine zoals WV. Met Eppo heb ik niet veel, die Stropglossy doet Eppo na en Zone 5300 is soms veel te hoogdravend. Ook ik zou weleens een mooi artikel of naslagwerk willen lezen over Wordt Vervolg/A Suivre. ik weet wel dat het blad halverwege een Nederlandse redactie kreeg en hierdoor tekenaars als Paul Teng en Peter van Dongen zijn ontdekt.
  13. Ik ben sceptisch en ik heb er moeite mee dat een hele grote groep stripliefhebbers de laatste jaren niet meer zien wat kwaliteit is of niet goed. Het valt me op dat nu iedereen die maar een poppetje of stripje tekent maar de hemel in wordt geprezen en dat we nauwelijks meer kritisch zijn. In de hoogtijdagen van de strip in Nederland (jaren zeventig/tachtig en beetje jaren negentig) kreeg veel van het werk wat nu verschijnt nauwelijks de kans, joh. Toen wilde we toch echt wel kwaliteit zien. Maar blijkbaar is kwaliteit iets uit een andere tijd geworden en moet alles nu uitgegeven worden en in een kafje worden gestopt. Sorry, maar je kan mij niet wijsmaken dat veel strips die nu verschijnen echt geweldig zijn. Want vertel mij dan, hoe het toch komt dat veel stripreeksen niet meer worden vertaald en uitgevers als Silvester en Dark Dragon op elke beurs stunten met acties van 3 albums voor 8 euro enzo. Dat komt niet omdat het zo goed verkoopt en zo geweldig is. Nee, dit is toch één van de bewijzen dat deze uitgevers te veel uitgeven en het aan de straat stenen niet kwijt raken. En kom, wees eens een beetje kritisch op wat je koopt! We vreten toch niet alles. Je wilt toch lekker eten en niet iedere dag de restjes van gisteren.
  14. Moderation note: Deze thread werd afgesplitst van Silvester strips. Ik ben het met je eens. De afzetmarkt wordt steeds kleiner. In Nederland zijn er nog een stuk of 35 stripwinkels waarvan een stuk of 5 gericht op comics. Er blijft weinig over. Naar mijn mening wordt er veel te veel uitgegeven. Waarvan ook veel te veel rotzooi. Ik vraag me soms echt af: Wie koopt al die rotzooi? Neem Dark Dragon. De uitgever geeft gemiddeld zo'n 18 albums per maand uit. Kom je op z'n 216 op jaar basis. Uiteindelijk zie je die titels alleen liggen in de witte boekenhandel en in pakketjes van vier op het station voor een tientje (en dan zijn het ook nog de meest slechte strips die je kan bedenken). Dat is alleen al Dark Dragon, dan heb ik het nog niet eens over andere zoals Syndikaat en Ballon Media die ook verschrikkelijk veel rotzooi uitgeven. Maar ja, het zal wel verkopen,. Anders wordt het niet uitgegeven,. De magazijnen zijn alleen nog maar met een bergbeklimmerssetje te betreden.
  15. In Nederland is ze echt één van de groten uit de Gouden generatie. Ze kreeg niet voor niets een paar weken geleden de onderscheiding van Ridder in de Orde van de Nederlandse leeuw. Ze komt uit de tijd van de Toonder studio's en schreef strips voor alle stripbladen in Nederland. Onder andere Sjors en Sjimmie voor Eppo. Haar grootste verdienste is de strip Noortje. Die zij meer dan veertig jaar schreef voor Tina stripblad. Maar duidelijk niet bekend aan de Vlaamse kant begrijp ik. Zo zie je maar hoe de stripculturen verschillen. De strip Schanulleke is ongetwijfeld wel bekend bij jullie. Dat was een gasstrip uit Okki - in Nederland althans - met tekenwerk van Eric de Rop. Deze pagina geeft een heel goed beeld van haar werk en leven: https://www.lambiek.net/artists/k/klein.htm
×
×
  • Nieuwe aanmaken...