Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Tom MDP

Members
  • Aantal items

    755
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

1 Volger

Recente bezoekers van dit profiel

1.197 profielweergaven
  1. Tom MDP

    Suske En Wiske

    Ik heb zo'n voorgevoel dat ik weet wie die 2 medewerkers zijn. (Aangezien ik samen met u en andere collega stripmakers ook al eens op café ben geweest.)
  2. Tom MDP

    Suske En Wiske

    De voorpublicatie in ons volkske begon in augustus 1960. Het gouden paard liep van 58 tot 59 de groene splinter van 56 tot 57 ik denk niet dat je toen nog bij Hergé moest afkomen met "hier zijn een paar platen, maar ik weet nog niet waar het naartoe gaat gaan", dus tegen dat de sonometer effectief van start zou gaan, denk ik dat dat wel rond die tijd zou zijn. Zeker omdat dat verhaal nadien in ons volkske zou verschijnen en jerom en sus en wis vrij gelijktijdig zouden lopen.
  3. Suske en Wiske weekblad, de megavakantiealbums en de getekende reep + stripspeciaalzaak.be.
  4. Albums 131 tot en met 151. De albums die draaien rond het kasteel van Horst en zijn bewoners of waar het kasteel dient als uitvalbasis. Persoonlijk vind ik dat een topperiode. Net als de Tintagel saga (152 tem 157), maar toen ben ik als klein Tommeke in de rode ridder albums gerold, dus dat zal er ook wel met meespelen. De kronieken van Merlijn (173 tem ?189?) toonden vooral veel potentieel maar door een veel te laag aantal pagina's waardoor inhoudelijke uitwerking uit het raam vloog en bij de twee eerste albums verschrikkelijke druktechnieken (photoshop stond nog in de kinderschoenen, en inkleuren er mee helemaal, en dan nog dat voos aanvoelden papier...ugh) is dat vooral een bron van teleurstelling en gemiste kansen. (Al blijf ik de onthulling van de identiteit van Kerwyn steunen :D) Met die nummers op te zoeken, heb ik precies toch goesting gekregen om die albums waar de vormelijke shwung en de inhoudelijke shlack van afdruipen toch nog eens te herlezen
  5. Op vraag 1: kwaad zou het niet kunnen. Verre van het brede publiek, maar hoeveel strips koopt de gemiddelde reeper op een jaar? Een verschil van 74 cent per strip zou toch al goed optellen. op vraag 2: fuck nee.
  6. de iStore en google play store nemen ook hun deel van de koek. (30%) én niet onbelangrijk, 21% btw op digitale strips en boeken. én de kosten van onderhoud van de servers en website etc. De echte dooddoener op korte termijn, volgens mij, om digitaal een groeispurt te geven is die ongelijkheid tussen papieren en digitale boeken op gebied van btw. Ik neem De Kwakkelende Kwakzalver als voorbeeld en als prijsindicator er even bij. Papier kost die 7,99 Digitaal is 5,99 Exclusief btw kost de papieren versie: 7,54 Exclusief btw kost de digitale versie: 4,95 Stel dat de digitale versie van hetzelfde btw tarief zou mogen genieten, dan zou die prijs komen op: 5,25 euro. Wie 5 strips koopt is voor papier 39,95 euro en digitaal 29,95 euro kwijt. Maar met een gelijkstelling van btw, zou digitaal neerkomen op 26,25 euro. Dat is meer dan 30% goedkoper. Alsook een album kopen via yieha kan op twee manieren. Via de website of via de app. Via de website krijgt yieha meer dan via de app.... maar ik moet eerlijk toegeven dat ik aankoop via de app omdat het daar is waar ik het lees en niet moet sukkelen met betalingen maar met een simpele vingerafdruk zo kan afrekenen.
  7. Klopt, maar dat is de moeilijke oefening, het papier loslaten. Strips als vertelvorm zijn perfect adapteerbaar naar het scherm, leren denken in “smartphone” als eindformaat en niet “een A4 papier”.
  8. Klopt. Niet dat de gebruiker het uitmaakt, maar een digitale strip valt onder 21% btw, terwijl een papieren strip onder 6% valt. Moest dat al gelijk zijn, zou het voordeel toch al aanlokkelijker zijn. Maar ideaal zou natuurlijk zijn dat er een abonnement komt. 10 euro per maand voor het volledige aanbod op yieha... ik denk dat je daar meer omzet mee draait met het volk dat anders nooit een strip koopt, dan met wat de handvol alleskopers in de schaal werpen.
  9. Dit en omdat eigenlijk alle strips op digitale aanbieders gemaakt zijn om af te drukken. Het benut het digitale medium gewoon (nog) niet goed. Een filmpje van charlie chaplin op pellicule kan vandaag de dag ook niemand meer afspelen, dat moet geconverteerd worden naar een digitaal formaat. Enige nadeel is dat de mogelijkheden voor digitale strips een beetje eindeloos zijn (en een 1 op 1 kopie amper tot niet werkt), terwijl een digitale versie van een film extreem dicht bij het origineel zal staan... de eerste evolutie's zie je daar nu maar pas in. Dingen zoals Bandersnatch (een 'interactieve film"), een nadruk op een vierkant aspect ratio voor instagram of de explosie aan video's in portrait mode in plaats van landscape die welig rondtieren.
  10. Hoe verklaart dat het succes van streamingdiensten zoals netflix en spotify? Ze kunnen evengoed de bluray of cd kopen als ze het per sé willen bezitten, maar toch neemt de gemiddelde kijker/luisteraar genoegen met het digitale kanaal.
  11. En mijn "Simon Cowel die opgelucht en vol bewondering kijkt" gif dan? Edit: dat was blijkbaar op andere statistiekskes. Dus bij deze aan @JPAR
  12. Ik vind dat veel te groot en te zwaar om makkelijk in bad of op toilet te lezen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...