Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Gast Kontiki

Turboreacties: Momenteel Lees Ik...

Recommended Posts

11 uren geleden, lukoste zei:

Zwartkijken. Puur goud. En bovendien een heel verzorgde uitgave.

Die gag over die gevangene die telkenmale terug in de gevangenis terecht komt, zijn daar naar het einde toe plaatjes verwisseld of had Franquin dat zo bedoeld? Pagina 66-67 als ik het me goed herinner.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Robbedoes door Lebeault en Filippi: Stichting Z.

Leuke tekeningen, leuke pastiche, leuke setting, leuk idee. Rommelige uitvoering, maar dat ligt waarschijnlijk voor het grootste deel aan de rommelige vertaling die mijn leesplezier telkens vergalde. Het lijkt er trouwens sterk op dat plaat 57 dor iemand anders in geïnkt of misschien had Lebeault die dag verschrikkelijke koppijn...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 17/9/2018 om 15:42, Kool Thing zei:

Ik zou hier veel kunnen overzeggen maar ik zal het maar houden op supertof geschreven, bomvol sex en toch niet vulgair. Enfin verrassend. En als dit echt autobiografisch is, dan was hij er vroeg bij. Na 100 blz is nog maar 15 jaar... Zit nog maar 1/3de ver

extases.jpg

is dat in het nederlands of engelstalig? ook?

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, lukoste zei:

Die gag over die gevangene die telkenmale terug in de gevangenis terecht komt, zijn daar naar het einde toe plaatjes verwisseld of had Franquin dat zo bedoeld? Pagina 66-67 als ik het me goed herinner.

Deze bedoel ik

20180919_175141.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb er mijn uitgave van "Zwartkijken Kompleet" eens bijgenomen (Arboris, 1988 - 3e druk uit 1991).  Daar staat deze gag op pagina's 61-62 maar neemt daar de volle 2 pagina's in beslag (8 stroken dus) i.p.v. de 6 stroken die hierboven staan afgebeeld.

In detail bekeken: de gag bestaat uit 5 verschillende tekeningen.  De openingstekening (met gevangene bovenop dak) komt slechts één keer voor.  Daarna worden de 4 andere tekeningen voortdurend herhaald:

A = gevangene aan touw

B = gevangene maakt wegwerpgebaar

C = gevangene loopt weg

D = zwarte wolk of zwarte "floep" (or whatever)

Strook 1 = Openingstekening + A + B

Strook 2 = C + D + A

Strook 3 = B + C + D

Strook 4 = A + B + C

Strook 5 = D + A + B

Strook 6 = C + D + A (= vanaf hier worden eerdere identieke stroken herhaald dus idem strook 2)

Strook 7 = B + C + D (= idem strook 3)

Strook 8 = A + B + C (= idem strook 4)

De versie die jij toont (met 6 stroken) is een ingekorte versie.  Dit werkt perfect want ook na 6 stroken kan de pointe gemaakt worden.

Maar in deze ingekorte versie werden m.i. stroken 4 en 5 verwisseld waardoor de herhaalde opeenvolging van de 4 tekeningen niet meer klopt:

Strook 1 = Openingstekening + A + B

Strook 2 = C + D + A

Strook 3 = B + C + D

Strook 5 = D + A + B

Strook 4 = A + B + C

Strook 6 = C + D + A (= vanaf hier worden eerdere identieke stroken herhaald dus idem strook 2)

Deel dit bericht

Link naar bericht

De serie Makabi (deel 1,2 en 3) herlezen. Viel me op dat dochterje Dolly regelmatig als jongetje wordt vertaald. Een paar keer uitgescholden voor rotjoch terwijl het een meisje is. Verder jammer dat de vertaling na deel 4 gestopt is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, stripfanaat zei:

De serie Makabi (deel 1,2 en 3) herlezen. Viel me op dat dochterje Dolly regelmatig als jongetje wordt vertaald. Een paar keer uitgescholden voor rotjoch terwijl het een meisje is. Verder jammer dat de vertaling na deel 4 gestopt is.

Bleef tot het einde een straffe reeks ... Misschien iets voor Saga om te vertalen? ☺️

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen