Ga naar inhoud

Penseelpen


ivo

Recommended Posts

lijkt me inderdaad schitterende software te zijn. Helaas niet voor mij. Enkel voor mac en PC, (nog) niet voor iOS of andere tablets. En aangezien ik geen geld heb voor een cintiq ... :D 

Maar voor de mensen die wel werken met een cintiq of met een tekenmatteke is die 65$ geen weg gegooid geld, lijkt me.

 

Ik heb ondertussen na wat opspeurwerk al wel door dat het wacom pennetje ook niet zo geweldig is ik de komende jaren mijn tekenen nog maar wat in de kast ga laten zitten. Misschien als ik ooit op pensioen ben :P

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Dit is misschien ook interessant voor jullie. Een vrij nieuwe software die naar het schijnt qua tekenprestaties ongeëvenaard is. Mischief. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.

 

http://www.madewithmischief.com/

 

 

Verder vind ik zowel Photoshop als Painter top om mee te schilderen. Puur qua lijnwerk vind ik ze echter nog steeds tekortschieten. Ondanks de resem aan custom pencil brushes krijg ik maar niet dezelfde feel als traditioneel tekenen met een potlood. PS CS6 is wel al een hele verbetering ten opzichte van de oudere versies.

Ziet er leuk uit - ik ga de Trial eens proberen! - thx for sharing!

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie
  • 1 year later...
Gast Kameraad Mauser

Een mod moet maar de titel aanpassen naar tekentechnieken en materialen. Kwestie van geen honderden draden te hebben over tekenen en materialen.

Hoe tekenen de anderen? Met die vraag bedoel ik, tekenen de andere tekenaars vanuit de pols, vingers of elleboog?

Link naar reactie

Hangt vooral af van de grootte van het werk hier. Als het gaat over een A4 ofzo, steevast vanuit de pols. Als ik schilder op doek of met houtskool werk, vanuit de schouder. Als ik vanuit de schouder teken, zijn het heel dynamische, suggestieve lijnen, maar vaak niet zo heel precies. Detailwerk dus pols/vingers.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Deze middag, met het oog op snelle en - hopelijk - goeie dédicaties, een Pentel Touch brush sign pen gekocht. Leuk speelgoed. Aanrader.

 

Signeren is niet te onderschatten.  Ik heb het met de release van onze strip enkele weekends moeten doen.

Meestal was het een twee-, drietal uur aan één stuk.  Vermoeiend.

 

Goed materiaal is zeker een must.  Ik gebruik zelf grijze copics zodat ik de tekeningen wat kan opsmukken zonder ze echt te moeten kleuren.

 

Wat voor mij wel de grootste moeite was is dat ik zo gewend ben geworden aan digitaal tekenen dat tradioneel echt opnieuw een aanpassing vergde.

Link naar reactie

Ik kijk wel uit naar dat signeren, volgend weekend eerste keer. Lijkt mij erg leuk. 

 

Knap trouwens hoe jij je tekeningen aanpast op de (bizarre) vragen van de klant. Moet je lef voor hebben, voor hetzelfde geld gaat het volkomen de mist in. Ik denk dat ik meer ga werken met een aantal vaste tekeningen. Hoe lang zit jij ongeveer aan een dédi trouwens?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Hangt ervan af wat ze vragen.
Het tekenen op vraag vind ik persoonlijk leuker.  Plus het is een uitdaging en goede oefening.
Ik denk dat ik over een volledig personage een 5 tot 10-tal minuutjes doe, afhankelijk van wat wordt gevraagd.

Deel zeker je dedi's na volgende week.  Ben benieuwd!
Je tekening van op je werk zijn altijd zo fantastisch.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik zie vooral op tegen de moeite van het scannen elke dag...

 

 

Ik zie vooral op tegen het dagelijkse inscannen...

 

Zou het kunnen zijn dat je niet ziet zitten om te scannen? ;-)

Als je een smartphone hebt kun je ook gewoon een foto trekken.  Zoals je nu doet met de werk doodles.

 

 

Goed plan, maar ik heb geen enkele sociale media :-)

Zoals Yncke zegt: hier op het forum kan zeker ook.

 

Het is een goede oefening en als enkelen meedoen is het natuurlijk leuker. 

Ik ga mij wel wat nieuw materiaal moeten aanschaffen.

Link naar reactie

Zou het kunnen zijn dat je niet ziet zitten om te scannen? ;-)

Als je een smartphone hebt kun je ook gewoon een foto trekken.  Zoals je nu doet met de werk doodles.

 

 

Damn, ik had geen idee dat ik al geantwoord had. Wegens een acuut gebrek aan cola zero sta ik momenteel niet op scherp :D

 

Is er eigenlijk een thema of een dag-per-dag opdracht ofzo?

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Morgen eens zien voor een nieuwe (Pentel?) penseelpen. Alweer. Die tip wil maar niet terugkeren naar die hele scherpe tip.  Waardoor de lijnen te dik zijn. Zelfs al neem ik het patroon eruit en inkt ik verder met de inkt in de tip, om zo een iets drogere lijn te verkrijgen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Heb ik dat nu verkeerd gezien of dopt hij eerst de punt in het water?! (ik keek zonder geluid, indien hij er iets over zegde)

Zijn er nog mensen die dat doen.

 

Met inktober heb ik sinds lang nog eens met een penseelpen getekend en het gaat me toch moeilijk af.  De G-pen daarentegen is een nieuwe favoriet.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Misschien inkt hij enkel maar met de rest-inkt die in het borstelgedeelte aanwezig is, nadat je het patroon verwijdert. Als je het patroon laat zitten dan heb je een constante aanvoer van inkt, waardoor je penseelgedeelte overladen wordt met inkt. Dan kun je helemaal niet meer fijn inkten.

Inkters met het klassieke penseel doen ook iets soortgelijks: men dopt het penseel in de de inktpot en dan strijkt men eerst enkele malen op een apart velletje papier de overtollige inkt eraf.

Link naar reactie

Ik denk hij die penseelpen enkel gebruikt voor de zwartvlakken en enkele dikker accentlijnen (haren). Men toont niet hoe de andere (dunnere lijnen) zijn getekend. En da's vermoedelijk met een andere pen.

De goten tussen de kaders afplakken had ik nog nooit gezien. Dat doet wel ouderwets aan, nu dat toch gemakkelijk digitaal kan opgekuist worden. Maar zo krijg je wel een mooie en propere originele plaat.

Link naar reactie
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Freestylen, zoals met fineliners en pen. Wat ook kan helpen is nagaan of je je gewenste lijnen kan bekomen door van je weg te trekken of naar je toe. Als dat eventueel helpt dan kun je daar rekening meehouden en telkens je blad draaien zodat je ofwel naar je toe kan trekken of van jou weg.

Voor de rest, veel inkten, zowel je potloodtekeningen als gewoon blanco bladen voltekenen direkt in inkt. Zodat je een evenhoge vlotheid en handeling kan verkrijgen als met het tekenen in potlood.


En youtube afschuimen voor instructievideo's.

Link naar reactie
  • 9 months later...
Gast Kameraad Mauser

De Pentel Brush heeft dus afgedaan bij mij. Altijd dezelfde ellende met dat ding. De fijne tip verdwijnt na een poosje. Ondanks dat ik nog maar recent zo een nieuwe Pentel had aangeschaft.

De Pentel color Brush daarentegen heeft een nog fijnere tip, echt haarscherp, en die harenbundel blijft dan ook fijn.

Humbug, vodden:

 

106220.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Die Pentel brush zal ik niet meer gebruiken. Die color Brush ( ook van pentel ) - de zwarte - wel. Sluit veel beter aan bij de finelinerlijnen en eigenlijk kan ik er ook volledige tekeningen mee inkten.

Zowel vette dikke lijnen en heel fijne details kan ik ermee inkten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...