Ga naar inhoud

Moon Knight


niemand

Recommended Posts

Ik ben content met het nieuws dat : 1° Moon Knight terug is in april 2° geschreven door Ellis Yay !

 

 

Allee vooruit. Vermelden ze ook een artist?

 

 

 

moon_knight_3.jpg

 

 

 

Tijd om mijn Moon Knight collectie aan te vullen. ;)

Essentials ga ik me niet aanschaffen, anders kan ik dat voor andere reeksen ook beginnen doen, en dan is het einde zoek, maar de tien recente bundels ga ik lezen. Ik ken MK van toen ik nog de Hulk strips las in het nederlands als kind (heel lang geleden dus), en daar enkele MK back up strips in stonden, ook van Moench en Sienkiewicz. Ik vond dat toen een fokking koel personage. Die back up stories zijn ook gebundeld in een Prem. HC (veel te duur), maar als er ooit een SC van komt, ga ik me dat aanschaffen : MK Countdown to Dark, geloof ik, heet dat boek.

 

Toen er enkele jaren geleden een herstart kwam, knapte ik af op het nogal chaotische verhaal, maar dat was waarschijnlijk omdat ik er de tijd niet voor nam (ik heb dat nog al wel eens voorgehad). En nu Ellis MK gaat schrijven, is het moment daar om weer wat MK te gaan lezen. :)

 

Moon_Knight_1.jpg

Afbeelding uit Ellis' MK komt van hier : http://www.newsarama.com/19653-warren-ellis-to-relaunch-marvel-s-moon-knight.html

 

 

9780785148692.jpg

 

 

Herstart nr. zoveel in 2006 of 2007 ergens :

Moon%20Knight%20vol.%201-The%20Bottom.jp

 

Moon_Knight_descending.jpg

 

 

3251410-finch__s_moon_knight_colored_by_

Link naar reactie

 

 

Koen schreef :

 

'k zal binnenkort eens Moon Knight hernemen, beginnende met het prille begin. Eerst Moon Knight Special Edition #1–3 (1983–1984, reprints Hulk Magazine and Marvel Preview stories), gevolgd door Moon Knight Vol. 1, #1–38 (1980–1984). Ik heb die comics enkele maanden geleden gekocht van Chris (de man van Cheap-Comics).

 

Daar zitten prachtige tekeningen tussen ! Op den duur zou ik zin krijgen dat ook te kopen (maar ik ga het niet doen ;) ). Zie : http://goodcomics.comicbookresources.com/2010/11/30/comics-you-should-own-moon-knight-volume-1/

 

enkele voorbeelden :

 

11-30-2010-040132PM-620x859.jpg

 

 

 

11-30-2010-040004PM-620x919.jpg

 

 

11-30-2010-055301PM-620x923.jpg

Link naar reactie

Moon Knight, vol. 1 : The Bottom

scenario : Charlie Huston
tekeningen : David Finch

Van de Maan Ridder heb ik lang geleden nog drie comicjes gehad. In het nederlands. Achteraan in de Hulk strips. Moon Knight is geen makkelijk personage om een succesvolle reeks rond op te bouwen, Marvel heeft het al verschillende keren geprobeerd, met wisselend succes.
En nu bekend werd gemaakt dat Ellis de reeks binnenkort opnieuw (euh) nieuw leven gaat inblazen, vond ik het tijd om het personage nog eens een kans te geven.

Marc Spector zit geestelijk aan de grond, en in een rolstoel (alhoewel hij wel nog kan lopen). Hij is totaal wereldvreemd, zit aan de pillen en is verworden tot een kluizenaar.
Tot er dingen gebeuren die hem doen besluiten om zijn rol als Moon Knight weer op te nemen.
Wat volgt is een goed verhaal, vol actie, een beetje humor, en heel expliciete scènes, prachtig in beeld gebracht door David Finch.

Spector is eigenlijk de agent van de Egyptische god Khonshu, God van de maan en van de wraak.
In deze nieuwe reeks ziet hij zijn God als een verminkt figuur, en hij heeft er vreemde gesprekken mee. Maar of hij nu goed gek is, of of die god ook echt bestaat … dat wordt een beetje in het midden gelaten.
Ondertussen wordt hij opgejaagd door een groep die hij vroeger onder handen nam. Zij hebben het nu op zijn vrienden gemunt, waardoor hij dus besluit van actie te ondernemen als Moon Knight.

Alles wat je moet weten over het personage, wordt in deze bundel verteld, zonder het er te dik op te leggen. Voorkennis is dus niet nodig. Dit is een heel sfeervol boek : donker en grimmig, en bij momenten keihard.

Dit is de heropstanding van een keiharde (KEIharde) superhero/vigilante, waar ik zeer content mee ben.
The Bottom is goed geschreven, en het belooft voor volgende delen door Huston, die hiervoor nog nooit een comic schreef (maar wel romans),
en de tekeningen zijn ronduit prachtig, maar wel heel donker. Maar het past ! Want het is ook niet echt een luchtig verhaaltje ;)

Link naar reactie

MOON KNIGHT vol 2 MIDNIGHT SUN (Huston, Finch, e.a. - comics 7-13 & annual 1) heb ik ook zeer graag gelezen.

Het boek komt wat traag op gang, MK ontmoet enkele andere street level heroes, maar eens op snelheid wordt het een krankzinnige rit.

 

Langs de ene kant rekent MK nog steeds af met zijn verleden in de vorm een knettergekke villain, en probeert hij zijn ouwe en grote liefde weer voor zich te winnen, nogal bruut en onbeholpen, en langs de andere kant moet hij beide partijen in de Civil War misleiden, want hij blijft liever de loner. Zeer goed dus weer :)

 

Huston gebruikt nog steeds veel (euhm) back-continuity, zonder alles te verklaren, maar het blijft heel leesbaar en goed te volgen. Samen met volume 1 is het dus eigenlijk nog steeds een beetje een inleiding tot het personage en zijn wereld, maar wel steeds met een goed, afgerond verhaal.

 

Het hoogtepunt in dit boek, comics 11 en 12, worden niet chronologisch verteld (de villain is bezeten door tijd, klokken en robotica) dus je moet er uw gedachten goed bijhouden, maar ik vind het zeer goed gedaan, en wervelend, expliciet en krankzinnig (tjah) in beeld gebracht door Finch e.a.

 

Comic 13 heeft vooral te maken met de Civil War wetgeving (Registration), maar is toch ook een verhaaltje op zich dat vooral nog wat geschiedenis van Moon Knight meegeeft, en handelt over de nieuwe start van MK. Dit is getekend door Tom Coker, en ik hou heel erg van zijn stijl.

Dan zit ook nog de Annual 1 in deze dikke bundel.

Heb me goed geamuseerd.  

 

moon_knight_vol_2.jpg

 

172035-47714.jpg

 

Tom Coker :

199559-81727.jpg

Link naar reactie

En Moon Knight vol 3 God & Country (comics 13-20, scenario Benson naar een verhaal van Huston) heb ik ook weer zeer graag gelezen. :)

 

Iemand pleegt moorden maar laat Moon Knight daar voor op draaien door een maan te kerven op het voorhoofd van de slachtoffers. MK doet dat ook wel eens.

Iron Man, op dat moment de leider van SHIELD en dus verantwoordelijk voor de registratie en toekenning van vergunningen van superheroes,  begint een onderzoek.

Ondertussen gaat het geestelijk nog steeds niet echt goed met Marc Spector, maar hij heeft toch al weer contact met zijn grote liefde.

 

Op het eind slaan de stoppen toch weer lichtjes door bij MK, en hij is verplicht van onder te duiken door zijn acties.

Dit is weer een zeer goed en afgerond verhaal, dat met de twee voorgaande boeken nog steeds een beetje de heropstanding van het personage beschrijft. Een trilogie kan je het niet noemen, maar het hoort toch bij de vorige twee boeken.

 

In het laatste hoofdstuk (comic 20) van dit boek keert men terug naar het begin van het personage, met een verhaal over weerwolven dat zich in 1994 afspeelt. Leuk.

 

Alhoewel Huston dit boek niet meer zelf schreef, voel je toch nog steeds dat hij deze drie boeken als geheel zag. Maar Benson moet niet onder doen, zijn scenario is even solide.

De tekeningen zijn iets minder donker dan in de vorige twee delen, maar nog steeds goed.

 

Ik weet niet waarom ik vorige keer gestopt ben met deze reeks, na dit deel. Ik vind het nu (tot nu toe toch) zeer goed. Na deze drie boeken weet je alles wat je moet weten over het personage, alhoewel het moeilijk is om over een nieuw status quo te spreken, hij is immers op de vlucht nu. Ik hoop dat ik het zo goed blijf vinden. Ik amuseer me er mee.   :)

 

SEP082464.jpg

 

moonknight14preview2.jpg

 

moonknight14preview4.jpg

Link naar reactie

Moon Knight vol. 4 The Death of Marc Spector, en vol 5. Down South, ook weer zeer graag gelezen. :)

 

In vol 4 wordt MK opgejaagd door zowel SHIELD als The Thunderbolds, en hij gaat nog dieper ondergronds. Zoals de titel laat vermoeden, ensceneert hij zijn eigen dood.

 

In vol. 5 blijkt dat hij naar Mexico is gevlucht en daar geld verdient als straatvechter, alhoewel hij in de USA een rijk man is. Hij gebruikt de naam Jake Lockley, één van zijn aliassen. Of beter gezegd, één van zijn persoonlijkheden want het lijkt erop dat hij aan DIS lijdt, en hij heeft dan ook nog gesprekken met een Egyptische God. ;)

Hij wordt aangeworven door een rijke grootgrondbezitter, wiens dochter is ontvoerd. Niks is zoals het lijkt, en hij werkt voor de drugsmaffia. Ook de Punisher komt er zich mee moeien, en alsof dat nog niet genoeg is, loopt er ook een Mexicaanse gek/vigilante met kapmessen te zwaaien.  

MK gaat er geestelijk wel wat op vooruit, en besluit op het eind van het boek om terug te keren naar New York, ook al is hij nog steeds een gezocht man.

 

Zoals de vorige, zijn deze twee boeken weer goed getekend.

 

Alles na elkaar kunnen lezen, is een groot voordeel. Het is véél beter dan ik me herinner. Wiki leert me dat er tot nu toe 175 losse comics zijn verschenen van MK (maar het is dus wiki), en de 32 comics in de vijf boeken die ik nu heb gelezen, zijn topamusement. Deze run liep van halverwege 2006 tot eind 2009.

 

 

Ook in Down South heeft Marc nog leuke gesprekken met zijn God/innerlijke demonen/zichzelf

677967-prv1878_pg3.jpg

 

677968-prv1878_pg4.jpg

 

 

Oja, naast the Punisher, de maffia, de Mexicaanse gek met kapmessen krijgt hij het ook nog aan de stok met twee broertjes worstelaars. Ja, in volume 5 is er weer plaats voor wat humor. ;)

736256-prv2222_pg6.jpg

 

 

 

736253-prv2222_pg3.jpg

Link naar reactie

Ellis, Shalvey & Bellaire Put A New Face On "Moon Knight"

http://www.comicbookresources.com/?page=article&id=49485

 

 

 

"The book is filled with oddities. It starts with a man in a white suit and mask with big moon on his forehead, remember," Shalvey told CBR News. "I will say this; Moon Knight investigates the strange and dark corners of the Marvel Universe, and boy, there are weird things there."

 

...

 

 


And much like the writer's work in the recent past, "Moon Knight" will focus on solo tales first rather than trade-ready arcs. "Overall, these are standalone stories that lead to a bigger whole -- the kind of thing Warren excels at. I can safely say that one thing Warren has found in the book so far is a real sense of humor. It's not a humor book by any means, but there is lightness of touch within the dark happenings that I think will appeal to a lot of readers."

Link naar reactie

Vengence of the Moon Knight vol 1 : Shock and Awe (scenario Hurwitz) is ook nog zeer goed. Gaat gewoon verder waar de vorige reeks stopte. MK is back in New York en moet het o.a. opnemen tegen (zombie) Bushman. Goed getekend door Opena. De toon van de strip is al lichtjes aan het veranderen, maar het stoort nog niet.

 

Vol 2 : Killed, Not Dead vind ik minder goed. Helemaal anders, meer gewoon superhero maar niet echt met veel inspiratie geschreven. Ze wouden precies van MK een echte main stream hero maken en dat was geen goed idee. Minste deel tot nu toe.  MK is op’t eind van dit boek lid van een Avengers team.

 Marvel probeert dat nog wel al eens : een personage met een hoek af proberen main stream te maken. En meestal is dat dan het einde van de reeks. Ergens in een andere titel zijn MK’s zonden vergeven, en door een Event dat ik al lang vergeten ben, is de status quo van het Marvel Universe volledig veranderd, dus  veel verhaalelementen uit vorige MK boeken worden gewoon vergeten.

Het is wel een grappig boek, dankzij Deadpool en Spidey (maar dat past niet echt bij MK), en goed getekend (o.a. Ryp).

 

Maar ik blijf me wel amuseren :)

 

tumblr_ld2392VV2V1qayht5.jpg

 

 

Alhoewel Ryp tekent, is het vol. 2 niet meer de MK-reeks zoals de vorige zes delen… jammer.

4c2b8553813b8.jpg

Link naar reactie

Hoeveel reeksen zijn er eigenlijk?

Een overzichtelijk lijstje is welkom!

Ik ken enkel de twee delen van Bendis en Maleev.

 

 

 

Wel, volgens Wiki zijn er 175 comics. Edit : zie Koens post.

Die oude lees ik niet, maar daar zijn 3 Essentials van (out of print) en een Prem HC Countdown to Dark (Cheap Comics heeft m nog).

En dan die uit mijn bovenstaande besprekingen, die ik in volgorde lees :

- 5 Moon Knight bundels

- 2 Vengeance of the Moon Knight bundels

- Shadowland : Moon Knight

- 2 Bendis & Maleev Moon Knight bundels.

 

En hierna komt Ellis' reeks.

 

Enkele van die eerste 7 boeken, zitten bij Betty in de uitverkoopbakken, Willy. ;)

Link naar reactie

Ook Shadowland : Moon Knight is niet denderend. Springt van de hak op de tak, en is teveel superhero en te weinig zoals de eerste boeken. Maar het maakt dan ook deel uit van een Event(je).
Alleen interessant voor de flash backs over MK en zijn broer. Die info vind je niet in de andere boeken. Ook de tekeningen vind ik deze keer niet zo mooi.
Op het einde van het boek, heeft MK weer gekozen om als Marc Spector door het leven te gaan ;) en heeft hij opnieuw trouw gezworen aan Khonshu. Maar aangezien de reeks toen stil lag, en het het laatste deel was van Hurwitz, maakt het niet zoveel uit ;)
Straks eens zien wat Bendis ervan heeft gemaakt.

Link naar reactie

Moon Knight vols 1 & 2 van Bendis en Maleev zijn ook gelezen :). Zeer goed, vond ik die.

MK zit nu in Los Angeles, dus Bendis laat veel van de backstory van het personage achterwege, maar daar komt een goed verhaal voor in de plaats, en nieuwe personages. Ook Echo is van de partij (zie Daredevil).

MK is nog steeds een Avenger, en hij hoort nog steeds stemmen, al is het dan niet die van Khonshu meer.

De tekeningen van Maleev vind ik prachtig.

 

Van de tien boeken vond ik er acht goed tot zeer goed. En ik heb er mij een volle week mee geamuseerd. Het was al een tijdje geleden dat ik nog eens zoveel fun had met hetzelfde personage, zoveel dagen na elkaar. Was leuk :)

 

En nu wachten op de eerste bundel van Ellis. ‘t Eerste nummer is pas voor maart ;)

Ach, dan herlees ik deze tien toch eerst...

Link naar reactie

Wel, volgens Wiki zijn er 175 comics. Edit : zie Koens post.

Die oude lees ik niet, maar daar zijn 3 Essentials van (out of print) en een Prem HC Countdown to Dark (Cheap Comics heeft m nog).

En dan die uit mijn bovenstaande besprekingen, die ik in volgorde lees :

- 5 Moon Knight bundels

- 2 Vengeance of the Moon Knight bundels

- Shadowland : Moon Knight

- 2 Bendis & Maleev Moon Knight bundels.

 

En hierna komt Ellis' reeks.

 

Enkele van die eerste 7 boeken, zitten bij Betty in de uitverkoopbakken, Willy. ;)

Bedankt , heer Spock!

Ze zitten niet langer in de uitverkoopbakken, want ik heb ze gekocht.

Link naar reactie

MOON KNIGHT #1

 

WARREN ELLIS (W)
DECLAN SHALVEY (A/C)

variant cover by Adi Granov
Variant cover by Bill Sienkienwicz

ANIMAL VARIANT BY KATIE COOK
YOUNG VARIANT BY SKOTTIE YOUNG

 

Marc Spector is Moon Knight!...Or is he? It’s hard to tell these days, especially when New York’s wildest vigilante protects the street with two-fisted justice and three—that’s right, count ‘em—different personalities! But even with the mystical force of Khonshu fueling his crusade, how does the night’s greatest detective save a city that’s as twisted as he is? The road to victory is going to hurt. A lot. Marvel’s most mind-bending adventure begins NOW as Moon Knight sleuths his way to the rotten core of New York’s most bizarre mysteries!
32 PGS./Rated T+ …$3.99

 

MOONKN2014001var-15e9c.jpg

Link naar reactie

The Dark Side Of The New MOON KNIGHT

 

 

“Moon Knight’s been away, and he's since discovered something new about himself which has re-evaluated the approach to the character,” series artist Declan Shalvey tells Newsarama. “As a result we're seeing a very different Moon Knight than we've seen before.”

vervolg : http://www.newsarama.com/19837-the-dark-side-of-the-new-moon-knight.html

 

MOONKN2014001_DC11.jpg

 

Moon_Knight_3.jpg

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Nr 3 van "What we learned from Marvel 08/2014 solicitations : http://www.newsarama.com/21187-what-we-learned-from-marvel-comics-august-2014-solicitations.html

 

MOON KNIGHT Series On The Wane?
 

We’re only three issues into the off-beat and excellent Moon Knight series by Warren Ellis, Declan Shalvey and Jordie Bellaire, but from the looks of August’s solicits issue #6 the series – or the creative team at least – won’t make it past one collected edition.

 

Dubbed as “the conclusion” of this trio’s run on the book, it would be shorter than expectations fans had for a longer run akin to Hawkeye or Deadpool, but for Ellis it wouldn’t be entirely without precedent. Since Ellis returned to Marvel in 2004, the British writer has only done short stints on books – his longest being twelve issues on Nextwave. His seminal run on Iron Man only lasted six issues but went on to influence Marvel movies to a large degree, and since then he’s only done limited series or short runs redefining flagging titles.

 

And while Moon Knight is seen as a “coming out” party for Shalvey as a headlining artist, the Irish-born creator has stated repeatedly that if Ellis left the title he would follow to maintain the creative vision they shared for the book.

 

Speaking to the title itself, it’ll be interesting to see how Marvel follows up on what these creators have done with the first six issues. The first two sold quite well with a below-average second issue drop, so I imagine Marvel already has the wheels turning to find who and how to follow up on the redefined crescent crusader’s new lease on life.

 

MOONKN2014006cov.jpg

Link naar reactie

Als Ellis er al mee stopt, dan hoop ik dat die eerste trade op zich te lezen is, want anders laat ik dit liggen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Zoals Ellis over Moon Knight bezig was dacht ik ook wel dat hij meer dan 6 nummers voorzien had...

GD: ik deel je frustratie, maar elk project heeft zijn redenen eh! NextWave dat het artikel vermeldt, bijvoorbeeld, is gestopt door zwakke verkoopscijfers, maar zowel Ellis als Immonen hadden daar wel mee willen verderdoen. Soms is het gewoon pech.

Link naar reactie

21202-3233-23638-1-moon-knight-special-.

 

Ondertussen dit weekend de 3 issues van Moon Knight - Special Edition gelezen. Deze verschenen in '83 en herdrukten Moon Knights avonturen die in Hulk! Magazine & Marvel Preview verschenen. Het was de eerste job van Sienkewicz. Voor comics uit 1978 zijn ze met momenten verrassend volwassen. Heb ervan genoten (zelfs van de geur van die oude comics). Dit weekend begin ik de comics van Volume 1 (#1–38 (1980–1984)) te lezen.

 

 

Heb je ondertussen al verder gelezen, Koen ?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...