Ga naar inhoud

Vaste (Strip)Boekenpijs


retep

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Tuurlijk denken die fabrikanten enkel maar aan winst. Maar het bewijs dat taksen niet helpen is er toch? Hoeveel kost een pakje sigaretten? Men verhoogt telkens de accijnzen en toch blijven mensen roken.

Wie is er dan de degoutante actor?

Link naar reactie

Voor mij blijft de tabaksindustrie de degoutante actor. Kanker van de ademhalingswegen is niet niks. Als zo'n industrie dat dan zonder problemen blijft verkopen en er op allerlei slinkse manieren reclame voor blijft maken, dan vind ik dat ronduit gewetenloos. De een of de andere dag wordt het nog eens bij misdaden tegen de mensheid geklasseerd.

Link naar reactie

Voor mij blijft de tabaksindustrie de degoutante actor. Kanker van de ademhalingswegen is niet niks. Als zo'n industrie dat dan zonder problemen blijft verkopen en er op allerlei slinkse manieren reclame voor blijft maken, dan vind ik dat ronduit gewetenloos. De een of de andere dag wordt het nog eens bij misdaden tegen de mensheid geklasseerd.

 

En dat zou hoog tijd worden. Ik geloof dat het 2011 was dat de Nederlandse cijfers een schrikbarende waarheid lieten zien: 24.000 doden door drugs, alcohol en roken. De laatste bleek verantwoordelijk voor bijna 19.000...

Link naar reactie

Ach ja, Nederland kent bijna de hoogste accijnzen op benzine. De nederlanders moeten eigenlijk gebruik maken van het openbaar vervoer (aka onrendabelen veevervoer). Eigenlijk wordt het bezit van een automobiel gezien als een zonde in ons landje. Werkt dit beleid ? Neen, het autobezit is hier ongekend hoog. Op het hof waar ik woon bevinden zich 33 woningen, ik heb een geteld hoeveel autos mijn buren bezitten: 56, gemiddeld komt dit op 1,7 auto per huishouden. De mens is een wonderlijk wezen, dwang levert juist tegengesteld gedrag op. Daarom werkt een tax op benzine, alcohol of een vaste boekenprijs niet gedragsveranderend.

Link naar reactie

De mens is een wonderlijk wezen, dwang levert juist tegengesteld gedrag op. Daarom werkt een tax op benzine, alcohol of een vaste boekenprijs niet gedragsveranderend.

Euh ... dus de vaste boekenprijs zal de boekenverkoop niet doen dalen? :)

 

De 9e kunst sluit, en die was blijven bestaan als er een VBP was geweest.

Link naar reactie

Euh ... dus de vaste boekenprijs zal de boekenverkoop niet doen dalen? :)

 

De 9e kunst sluit, en die was blijven bestaan als er een VBP was geweest.

 

 

Als ik zo las wat Kontiki over de 9e kunst schreef,

 

Het is niet echt een winkel meer. Volgens wat ik begreep fungeert het een beetje als depot voor wat enkele verzamelaars kwijt willen, maar die hun waren niet zomaar willen laten bepotelen door Jan en alleman. Ik ben er ook nog buitengekeken omdat ik blijkbaar niet voorzichtig genoeg door de strips ging.

 

denk ik niet dat de WVBP iets voor deze winkel zou kunen betekenen.

Link naar reactie

Maar dan toch maar de laatste twee jaar of zo.

 

Wat ik wel vond, was dat Danny in de tijd was blijven steken. En dat is gedeeltelijk verklaarbaar doordat hij niet veel nieuwe titels meer aanbood, omdat hij tegen de prijspolitiek van de Fnac niet opkon.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De negende Kunst, was dat de winkel met al die vazen en die veel te dure strips? 

Klopt. Ik ben er ooit eens binnengestapt en een Serpieri gekocht die ik nergens anders vond. Prijs viel nog mee. En inderdaad, met al die prullaria voor het uitstalraam leek het meer op een aftands antiquariaat dan op een stripwinkel.

Link naar reactie

Klopt. Ik ben er ooit eens binnengestapt en een Serpieri gekocht die ik nergens anders vond. Prijs viel nog mee. En inderdaad, met al die prullaria voor het uitstalraam leek het meer op een aftands antiquariaat dan op een stripwinkel.

 

Nergens anders? Pierke heeft ze allemaal. Of ik moet zeggen: had ze allemaal toen ik een jaar of 4 geleden er ook nog één vond en kocht. 

Link naar reactie

Maar dan toch maar de laatste twee jaar of zo.

 

Wat ik wel vond, was dat Danny in de tijd was blijven steken. En dat is gedeeltelijk verklaarbaar doordat hij niet veel nieuwe titels meer aanbood, omdat hij tegen de prijspolitiek van de Fnac niet opkon.

Prijspolitiek van Fnac is 10 % korting al dan niet rechtstreeks( alleen de meeste recente). Er zijn nog steeds stripwinkels die er 20 geven. Dus omdat nu als rede aan te halen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Nergens anders? Pierke heeft ze allemaal. Of ik moet zeggen: had ze allemaal toen ik een jaar of 4 geleden er ook nog één vond en kocht. 

Het was inderdaad al enkele jaren geleden, ik had de meeste stripwinkels in de Gentse binnenstad afgelopen, maar dat deel hadden ze niet. Ik zag hem liggen in de vitrine, dus ja. Was ook de enige keer dat ik daar binnenstapte.

 

 

Link naar reactie
  • 6 months later...

Waarom?

Je kunt als Vlaamse regering toch geen verplichtingen opleggen voor franstalige boeken?

 

Toch wel, in Vlaanderen heeft die wet ook betrekking op anderstalige boeken maar in Brussel is dat onnodig problemen zoeken.

 

Of zou dit enkel voor Nederlandstalige boeken zijn en wat met buitenlandse uitgevers? Het is allemaal nog niet duidelijk.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Goedkope producten zijn een misdaad tegen de mensheid. Door goedkope producten te produceren en deze aan te bieden, sterven er elders anderen. Blijkbaar...

Wat een apenland zeg...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het zal het omgekeerde effect hebben. Door prijzen vast te zetten verhoogt de kans dat winkeliers minder zullen aankopen en minder zullen verkopen. Waardoor dus ook de kans verhoogt dat ze er de brui aangeven.

Vaste boekenprijs is in feite een maatregel om de grote winkelketens hun assortiment boeken te beschermen tegen concurrentie van kleinere winkels. Veelal op vraag van die grote winkelketens zelf.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De truc zit hem erin om drukkerijen te vinden die bereid zijn om nieuwe boeken en strips te drukken maar ervoor te zorgen dat ze niet ergens geregistreerd zijn in het productieproces...

Link naar reactie

Vaste boekenprijs is in feite een maatregel om de grote winkelketens hun assortiment boeken te beschermen tegen concurrentie van kleinere winkels. Veelal op vraag van die grote winkelketens zelf.

 

Eigenaardig.  In het journaal op één hoorde ik vertegenwoordigers van resp. grote winkelketens én kleinere boekhandels net het tegenovergestelde beweren.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Eigenaardig. In het journaal op één hoorde ik vertegenwoordigers van resp. grote winkelketens én kleinere boekhandels net het tegenovergestelde beweren.

Dat is het inderdaad.

De redenering is dat supermarkten niet meer kunnen stunten met het jongste succesboek dat ze voor een appel en een ei weggeven om klanten te lokken die behalve het boek ook nog appels en eieren kopen.

Voor een normale boekhandel ligt dat een stuk moeilijker, omdat zij dikwijls het inkomen van succesboeken nodig hebben om hun jaar goed te maken.

Vergelijk met de bioscoop: een jaar wordt gemaakt door succesfilms. Star Wars zal enorm positieve gevolgen hebben voor de bioscoopsector.

 

Dus, worden de kleinere boekhandels beschermt tegen de grote jongens?

Ja, als er kleinere boekhandels zijn.

Maar ik denk dat er nog nauwelijks over zijn.

 

Bovendien geldt de vaste prijs voor maar een half jaar, daarna mag er toch weer worden gestunt.

 

Niettemin, er zit iets in de redenering: momenteel is het zo dat de Fnac in Gent eigenlijk alleen nog maar kortingen geeft op boeken die pas in de rekken liggen.

 

Kwestie is echter dat een boek na een half jaar door de winkels normaliter al wordt afgeschreven.

 

Worden de moeilijke genres beschermd?

Daar geloof ik niets van. Je koopt die boeken, of je koopt ze niet.

 

Dus, of de maatregel veel zal uithalen, betwijfel ik. Hij haalt de druk wat van de ketel, dat wel, maar hij komt waarschijnlijk twintig jaar te laat.

 

In NL bestaat er al langer een VBP, en wat zagen we daar? Een stel maloten met geld en zonder hersens hebben Selexyz opgericht, waarschijnlijk uit de veronderstelling VBP = vaste winst. Omdat ze niet met prijzen konden stunten, hebben ze dan op andere manieren in de kijker geewsrkt. Nu is Selexyz toch kapot.

 

De grote ketens staan dus niet machteloos tegenover de kleinere boekhandels, maar grote jongens staan nooit machteloos tegenover de kleinere. Dus dat is ook niets nieuws.

 

Dat de VBP de prijzen zou optrekken, geloof ik niet. De uitgever bepaalt zelf wat de VBP is, en de uitgevers beconcurren tenslotte elkaar. Dus hebben zij er geen baat bij om hun prijzen te hoog te houden.

 

Het zou wel een goede zaak kunnen zijn voor de tweedehandsmarkt, want daar is nu plots toch ook druk van de ketel: geen concurrentie meer van splinternieuwe boeken die de facto aan tweedehandsprijzen worden aangeboden. Of toch niet het eerste half jaar.

 

Waar ik het meest bedenkingen bij heb, is dat bibliotheken genieten van de uitzonderingskorting van 25%. Voor scholen vind ik dat wel aanvaardbaar, omdat onderwijs belangrijk is.

Link naar reactie

Het zal het omgekeerde effect hebben. Door prijzen vast te zetten verhoogt de kans dat winkeliers minder zullen aankopen en minder zullen verkopen. Waardoor dus ook de kans verhoogt dat ze er de brui aangeven.

 

Vaste boekenprijs is in feite een maatregel om de grote winkelketens hun assortiment boeken te beschermen tegen concurrentie van kleinere winkels. Veelal op vraag van die grote winkelketens zelf.

 

Niet echt, dit voorkomt dat grote winkels de kleine kapot concurreren door een grote voorraad in te doen tegen een grotere korting, grote winkels gaan minder kunnen stunten met populaire titels.

 

Of het iets zal uithalen weet ik niet want kleine winkels leven niet van de populaire strips, het gevaar is dat de grote winkels een kleiner assortiment zullen bijhouden en de strip op die manier een kleiner publiek zal bereiken. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Niet echt, dit voorkomt dat grote winkels de kleine kapot concurreren door een grote voorraad in te doen tegen een grotere korting, grote winkels gaan minder kunnen stunten met populaire titels.

 

Of het iets zal uithalen weet ik niet want kleine winkels leven niet van de populaire strips, het gevaar is dat de grote winkels een kleiner assortiment zullen bijhouden en de strip op die manier een kleiner publiek zal bereiken. 

Dus uiteindelijk zal het effect zijn dat er minder strips zullen verkocht worden.

 

Kijk, neem eens voeding/water met dergelijke vaste prijs. Indien men de vaste prijs instelt om zogezegd de kleinere winkels te beschermen, dan gaan kleine winkels die voeding/water niet meer indoen, waarschijnlijk sluiten en de grote winkels gaan een kleiner assortiment indoen. Gevolg: minder winkels, grotere winkels kunnen profiteren van minder concurrenten en trekken hun prijzen op, minder voeding/water verkocht --> schaarste stijgt --> welvaart daalt.

 

Gesteld dat iedereen itt boeken en strips voeding en water nodig heeft, creëer je dus schaarste. Terwijl het de bedoeling is dat iedereen vrij makkelijk producten kan aankopen.

 

Als je begint te morrelen aan het prijsmechanisme dan ben je een centrale planner. Dan bevoordeel je bepaalde agenten in het economische veld. Voor je het weet heb je schaarste.

 

Uiteindelijk is het voor zowel de kleine winkels als de grote het meest interessante dat men indien dat mogelijk is vrij goedkoop producten kan aankopen aan goedkope prijs.

 

Wanneer vb. een Amazon die een groter kapitaal heeft dan vb. een kleine winkel, kan Amazon inderdaad veel meer verkopen tegen een vrij lage prijs en zijn een hoop kleine winkels soms genoodzaakt om ofwel over te gaan op een ander assortiment of te stoppen.

 

Politici noemen zoiets marktfalen omdat een hoop kleine winkels moeten sluiten. Maar dat is gewoon marktdynamiek. Daar is niets falen aan. Amazon zal heus niet de enige blijven - waarbij men dan ervan uit gaat dat Amazon zijn prijzen drastisch zal verhogen omdat er praktisch geen concurrentie meer is en zo een monopoliepositie zal verkrijgen en behouden  - er zullen nieuwe winkels ontstaan die iets goedkoper dan Amazon kunnen aanbieden en Amazon zal opnieuw moeten concurreren en dus zijn prijzen moeten laten zakken.

 

Het is niet de bedoeling om zowel grote als kleine winkels tot het einde der tijden te laten bestaan. Vandaar dat er in feite niets aan een prijsmechanisme moet vastgezet worden.

 

Nu, je zou denken dat ze daar bij de VLD voor de vrije markt zijn...misschien moeten ze maar eens van kleur wisselen...

Link naar reactie
Gast Kontiki

De Open VLD heeft zich altijd verzet tegen de vaste boekenprijs. De blauwen deden dat op federaal niveau door het gelobby van Waalse uitgeverijen. Ere wie ere toekomt, dat het voorstel er nu is doorgekomen, komt door de N-VA die daar al enkele jaren mee bezig is. Er was een Vlaams vertegenwoordiger die me daar vorig jaar al had over gemaild.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...