Ga naar inhoud

Vaste (Strip)Boekenpijs


retep

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Tja taxi chauffeurs, vooral in de grote steden zit daar veel geteisem onder. Punt is wel dat je bepaalde beroepen niet aan burgers kan overlaten. Medische handelingen, misdaad bestrijding, juridische geschillen, luchtverkeer leiden ed worden toch idealiter uitgevoerd door lieden die daar voor zijn opgeleid en aangesteld.

Burgers dus. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Je spreekt duidelijk zonder enige kennis ter zake.

De vaste boekenprijs beschermt mijn inkomen helemaal niet, waar haal je dat toch??????

Elk verkocht boek levert me dezelfde auteursrechten op. Of de winkels korting geven of niet, ik verdien hetzelfde.

Dat is altijd al zo geweest, bij elke uitgeverij waarvoor ik werkte. Al 33 jaar...

Mijn redenering is dus: hoe meer korting er gegeven wordt, hoe meer boeken ik verkoop. EN dus: hoe meer ik verdien.

Als klant moet je maar je ogen openhouden en kijken wie korting geeft.

Met de vaste boekenprijs zal er veel kapotgemaakt worden , zowel voor uitgevers, auteurs, klanten als winkels.

Ah, eindelijk iemand die het snapt.

Link naar reactie

Dan zal ik mijn Urbanussen de volgende keer maar allemaal in de afprijsbakken en in de ramsj kopen. 's Kijken hoe lang Willy dat volhoudt

Je slaat blijkbaar van alles door elkaar.

We hebben het in de discussie niet over afprijsbakken en de ramsj.

Het kan mij trouwens totaal niet schelen waar/of jij  Urbanussen koopt!!!

Wat heeft dat hier mee te maken ?

 

Ik ben ook stomverbaasd dat er vertalers zijn die op procent werken...

Een vertaler is voor mij een ambachtsman die per prestatie dient betaalt te worden.

Alle vertalingen van mijn werk zijn in elk geval zo geregeld.

Want een vertaler heeft geen verdienste als auteur.

Wat niet wil zeggen dat ik het werk van een vertaler onderschat.

Link naar reactie

Dan zal ik mijn Urbanussen de volgende keer maar allemaal in de afprijsbakken en in de ramsj kopen. 's Kijken hoe lang Willy dat volhoudt.

 

Alle Urbanusstrips (en andere Standaardstrips) worden al jaar en dag  op elke mogelijke manier voor dumpingprijzen verkocht, zij het als reclamestrips, als middel om kranten te verkopen, in verzamelalbums, op boekenfestijnen,... 

Dan heb ik het niet over de recente uitgaven.

 

De vaste boekenprijs moet er komen als bescherming van de gewone boekenwinkel die zijn boeken duurder moet Inkopen als wat sommige grote winkels ze verkopen.

Ook voor net verschenen strips. Nu is dat minder.

 

Vroeger was dat een groter probleem waar de Aldi een heel vies zaakje mee speelde.

Link naar reactie

 

Want een vertaler heeft geen verdienste als auteur.

 

 

Oh jawel hoor. 

 

Een vertaler krijgt -in Nederland- "royalties" op zijn vertaalde werken via LIRA. Al is royalty een verkeerd woord, maar per boek dat in Nederland uit een bib wordt uitgeleend, krijgt de auteur dat een bedrag voor. En als het een buitenlands boek is, krijgt de vertaler daar het leeuwendeel van.

Link naar reactie

Oh jawel hoor. 

 

Een vertaler krijgt -in Nederland- "royalties" op zijn vertaalde werken via LIRA. Al is royalty een verkeerd woord, maar per boek dat in Nederland uit een bib wordt uitgeleend, krijgt de auteur dat een bedrag voor. En als het een buitenlands boek is, krijgt de vertaler daar het leeuwendeel van.

 

Dat van Lira klopt, ik ben daar ook lid van trouwens.

Het is mij inderdaad opgevallen dat vertalers daar ook 'iets' krijgen.

Goed, voor mij niet gelaten. Motte moet toch ergens wat verdienen om de boeken te betalen

die hij in de ramsj koopt! :cheerf2: :cheerf2: :cheerf2:

Link naar reactie

Het is toch wel logisch dat hoe meer er betaald wordt voor de boeken waaraan je hebt meegewerkt, hoe meer chelt er ter beschikking is om je te betalen.

Dus de VBP kan volgens mij wel degelijk een goede zaak zijn voor de auteur.

Ik herinner me in elk geval auteurs die klaagden omdat hun boeken door een bepaalde uitgeverij na korte tijd afgeprijsd op de markt werd gebracht, wat voor hen een flinke streep door de rekening was.

(ik noem geen namen, maar ik ken ze dus wel)

Link naar reactie

De vaste boekenprijs moet er komen als bescherming van de gewone boekenwinkel die zijn boeken duurder moet Inkopen als wat sommige grote winkels ze verkopen.

Ook voor net verschenen strips. Nu is dat minder.

 

Vroeger was dat een groter probleem waar de Aldi een heel vies zaakje mee speelde.

 

De gedachte erachter is inderdaad om de kleine boekhandels te helpen, niet de auteurs of uitgevers.

 

En den Aldi kan dat spelletje maar spelen met behulp van de uitgevers, na een tijdje mocht die dump van nieuwe boeken niet meer en toen werden boeken gedrukt met hun logo op, dat was een nieuwe uitgave met een lagere prijs.

 

Het kan dus best zijn dat bepaalde boeken alternatieve uitvoeringen krijgen voor verschillende verdeelkanalen.

Link naar reactie

Het is toch wel logisch dat hoe meer er betaald wordt voor de boeken waaraan je hebt meegewerkt, hoe meer chelt er ter beschikking is om je te betalen.

Dus de VBP kan volgens mij wel degelijk een goede zaak zijn voor de auteur.

Ik herinner me in elk geval auteurs die klaagden omdat hun boeken door een bepaalde uitgeverij na korte tijd afgeprijsd op de markt werd gebracht, wat voor hen een flinke streep door de rekening was.

(ik noem geen namen, maar ik ken ze dus wel)

 

Er is een verschil tussen een korting op de prijs van een nieuw boek en de uitverkoop van oude stock, op dat laatste krijgt de auteur geen auteursrechten meer maar wel de kans ze aan te kopen.

Link naar reactie

Ja, dat is waar.

Als er geen VBP is, dan kunnen winkels dus boeken verkopen aan lage prijzen, los van voorraadverkopen.

 

Voor zover ik weet kunnen we eigenlijk niet voorspellen wat het effect van de VBP zal zijn.

Het enige wat mij zeker lijkt, is dat de kleinere winkels worden beschermd.

Maar alle andere effecten zijn niet voorspelbaar.

Zullen de prijzen stijgen? Misschien. Het is volgens mij ook mogelijk dat ze dalen, omdat de uitgevers minder moeten toegeven aan de druk van warenhuizen om boeken goedkoper aan hun te verkopen.

Want dat is ook een feit: als je in boek goedkoper vindt, betekent dat niet altijd dat de handelaar minder winst maakt. Soms heeft de handelaar een lagere prijs afgedwongen bij de keten.

 

Van dit geval vind ik een spoor op wikipedia:

"In september 2007 besloot Albert Heijn de verkoop van de 1,5 literflessen Coca-Cola te stoppen wegens een prijsverhoging van dit product. Het betrof ook de andere flessen met dezelfde inhoud van deze fabrikant. Albert Heijn weigerde de vraagprijs te betalen, waarop Coca-Cola de levering stopzette. (...) In mei 2009 kreeg Albert Heijn een vergelijkbaar conflict maar nu met PepsiCo. Tot september van dat jaar waren er geen 1,5 liter Pepsi en een aantal daaraan gerelateerde merken te koop."

 

In dat geval wou AH geen hogere prijs betalen, maar het is ook gebeurt dat er niet meer aan supermarkten werd geleverd, omdat de supermarkten een lagere prijs wilden afdwingen.

 

Meer hier over de manier waarop supermarkten leveringsprijzen afdwingen:

http://tinyurl.com/nqkz3n8

 

Het is dus mogelijk dat de VBP ertoe leidt dat de uitgever aan alle detailhandelaren normale prijzen kan aanrekenen, waardoor het mogelijk is dat de VBP LAGER is dan nu.

Immers:

vaste boekenprijs = aanbevolen winkelprijs,

iets wat hier gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.

Link naar reactie

De gedachte erachter is inderdaad om de kleine boekhandels te helpen, niet de auteurs of uitgevers.

 

En den Aldi kan dat spelletje maar spelen met behulp van de uitgevers, na een tijdje mocht die dump van nieuwe boeken niet meer en toen werden boeken gedrukt met hun logo op, dat was een nieuwe uitgave met een lagere prijs.

 

Het kan dus best zijn dat bepaalde boeken alternatieve uitvoeringen krijgen voor verschillende verdeelkanalen.

 

En dan verandert er voor den Willy niets.

 

Overigens weten we  nog niet eens hoe die VBP in praktijk zal worden gebracht.

Geldt hij voor een half jaar, een jaar, nog iets anders?

Kun je de boeken dan nog gratis weggeven? Bijv. de nieuwste essaybundel van rector Torfs bij een paar schoenen van Schoenen Torfs?

Mogen scholen nog boeken gratis uitdelen aan de leerlingen?

En hoe zit het moet bijv. boekenclubs? Zouden die zich kunnen vermommen als privé-verenigingen waardoor ze boeken goedkoop aan hun leden kunnen geven?

En wat als er een achterpoortje bestaat, bijv. door boeken via het Groot-Hertogdom Luxemburg te verkopen?

Ik denk dat er nog heel wat onbeantwoorde vragen zijn, en dat het veel te vroeg is om te speculeren of de prijzen zullen stijgen?

Link naar reactie

En dan verandert er voor den Willy niets.

 

Overigens weten we  nog niet eens hoe die VBP in praktijk zal worden gebracht.

Geldt hij voor een half jaar, een jaar, nog iets anders?

Kun je de boeken dan nog gratis weggeven? Bijv. de nieuwste essaybundel van rector Torfs bij een paar schoenen van Schoenen Torfs?

Mogen scholen nog boeken gratis uitdelen aan de leerlingen?

En hoe zit het moet bijv. boekenclubs? Zouden die zich kunnen vermommen als privé-verenigingen waardoor ze boeken goedkoop aan hun leden kunnen geven?

En wat als er een achterpoortje bestaat, bijv. door boeken via het Groot-Hertogdom Luxemburg te verkopen?

Ik denk dat er nog heel wat onbeantwoorde vragen zijn, en dat het veel te vroeg is om te speculeren of de prijzen zullen stijgen?

 

Er veranderd voor de auteur wel iets, als winkels niet meer mogen stunten met de prijs zullen er minder boeken verkocht worden in de belangrijkste maanden van de verkoop. Als uitgevers dat willen omzeilen zullen ze goedkopere versies op de markt moeten brengen maar dan verlaagt ook het bedrag voor de auteur die op percentage werkt. Op die manier wordt de kost van een lagere prijs bij een nieuw boek verplaatst van de winkel/uitgever naar de auteur.

 

Gratis weggeven kan altijd maar dan moet je alle boeken gratis weggeven, koppelverkoop is weer iets anders.

 

Welke school geeft gratis boeken aan de leerlingen? Al die boeken worden betaald op 1 of andere manier, ik denk ook dat schoolboeken hier buiten vallen.

 

Boekenclubs betalen de volle winkelprijs tenzij ze inkopen als een boekhandel maar dan zijn ze geen privé vereniging, volgens mij ook geen korting voor clubs.

 

Als ze online gekocht worden in Luxemburg of Frankrijk zullen ze de volle prijs moeten aanrekenen tenzij je zelf over de grens gaat.

Link naar reactie

Er veranderd voor de auteur wel iets, als winkels niet meer mogen stunten met de prijs zullen er minder boeken verkocht worden in de belangrijkste maanden van de verkoop. Als uitgevers dat willen omzeilen zullen ze goedkopere versies op de markt moeten brengen maar dan verlaagt ook het bedrag voor de auteur die op percentage werkt. Op die manier wordt de kost van een lagere prijs bij een nieuw boek verplaatst van de winkel/uitgever naar de auteur.

 

Maar wat als de prijs van een nieuw boek evolueert naar het gemiddelde van de huidige aanbevolen winkelprijs en de stuntprijzen?

Link naar reactie

Welke school geeft gratis boeken aan de leerlingen? Al die boeken worden betaald op 1 of andere manier, ik denk ook dat schoolboeken hier buiten vallen.

 

 

De oude gewoonte van de prijsboeken zou kunnen terugkeren.

John Vermeulen merkte op dat hij het geluk had dat zijn eerste boek, De Vervloekte Planeet, massaal als prijsboek op scholen werd uitgedeeld.

Link naar reactie

Als ze online gekocht worden in Luxemburg of Frankrijk zullen ze de volle prijs moeten aanrekenen tenzij je zelf over de grens gaat.

 

Denk je? Een online aankoop in Lux wordt vanuit Lux naar België gestuurd, niet noodzakelijk via de post. Dan kan dat volgens mij als een aankoop in Lux worden gecamoufleerd. Het is er trouwens ook een. Er is geen sprake van camouflage.

Link naar reactie

Dan wordt de prijs lager (of stijgt minder vlug) en krijgt de auteur minder want die werkt op percentage. 

 

Ja, maar dat is dan wel het gemiddelde van wat vroeger de hoge awp was, en de lagere prijs van het stunten. Of krijgen de auteurs voor die stuntprijzen de volle prijs?

 

Ach ja, dat zei den Willy zelf al.

 

Maar van zijn desastreuze conclusie ben ik niet overtuigd, o.a. omdat het probleem met boeken, strips, cd's, dvd's etc is, dat er gewoon te veel verschijnt. Ik geloof daarom niet dat een lagere prijs leidt tot een hogere verkoop.

 

Als de VBP zo slecht is voor de uitgevers, waarom staat boek.be er dan achter? "'Boek.be is immers de koepelvereniging van het Vlaamse boekenvak. Samen met onze leden - uitgevers en boekhandelaren - doen wij er alles aan doen om boeken zo breed mogelijk te promoten en te ondersteunen." (van boek.be zelf)

Link naar reactie

Ja, maar dat is dan wel het gemiddelde van wat vroeger de hoge awp was, en de lagere prijs van het stunten. Of krijgen de auteurs voor die stuntprijzen de volle prijs?

 

Ja, het is de winkelier die deze korting bekostigt, zoals bij klantenkaarten.

 

Het kan dus ook zijn dat uitgevers een kleinere korting zullen geven omdat er toch een vaste prijs is, alles wordt door elkaar geklutst. Het kan dus goed zijn dat enkel de grote uitgevers hier voordeel aan zullen hebben op de rug van winkeliers en auteurs.

Link naar reactie

Over de duur van die prijs in Nederland

"Na een half jaar mag een uitgever de prijs van een boek aanpassen, na een jaar mag hij de vaste prijs van een boek opheffen"

(bron wikipedia)

 

De boekhandel kan dus niet na een half jaar op eigen initiatief stunten, maar de uitgever wel.

 

Ook interessant:

"Schoolboeken zijn uitgezonderd van de vaste boekenprijs, evenals tweedehands boeken. Ook voor e-books geldt geen vaste boekenprijs." (bron wikipedia)

 

Is het misschien de bedoeling om ebooks erdoor te drukken?

Maar ja, dat geldt dan in NL, de Vlaamse wet is er nog niet.

Link naar reactie

Héhé:

"Een groot aantal bibliotheken gaat niet akkoord met het voorstel voor een gereglementeerde boekenprijs. Zij zouden nog maximum 15 procent korting kunnen krijgen op nieuwe boeken en dat is, in tijden van besparingen, te weinig, vinden veel bibliotheken." (van: deredactie/be)

 

Dan zou er dus een korting van 15% mogelijk zijn. Dat is toch weer iets anders dan geen korting.

Link naar reactie

Héhé:

"Een groot aantal bibliotheken gaat niet akkoord met het voorstel voor een gereglementeerde boekenprijs. Zij zouden nog maximum 15 procent korting kunnen krijgen op nieuwe boeken en dat is, in tijden van besparingen, te weinig, vinden veel bibliotheken." (van: deredactie/be)

 

Dan zou er dus een korting van 15% mogelijk zijn. Dat is toch weer iets anders dan geen korting.

 

Dan veranderd er eigenlijk niet zoveel, dit maakt de huidige klantenkaarten mogelijk. De eerste 6 maanden van een boek zijn er toch geen grote kortingen behalve op enkele toptitels en kookboeken, tja.

Link naar reactie

Dan veranderd er eigenlijk niet zoveel, dit maakt de huidige klantenkaarten mogelijk. De eerste 6 maanden van een boek zijn er toch geen grote kortingen behalve op enkele toptitels en kookboeken, tja.

Het zal moeilijk zijn om uit te maken wat het effect zal zijn, zonder eerst een jaar of twee te wachten op de resultaten.

 

Over resultaten gesproken: zijn er al resultaten van de Bébé te A bekend?

Link naar reactie

Over die hogere prijzen zou ik ook nog dit willen zeggen:

ik lees momenteel een boek van Aldous Huxley (De tijd loopt zelf ten eind) dat ik voor 50 ct bij een bibliotheekverkoop vond.

Het interessante is, dat er in de rechterbovenhoek van de titelpagina een getal staat: 439.

Nu, volgens mij was dat de nieuwprijs in BEF.

Het boek verscheen in 1977. Het kostte dus in 1977 439 BEF.

Als ik die prijs vergelijk met wat ik toen kocht, en met wat ik nu koop, dan kan ik daaruit afleiden:

het zou betekenen dat zo'n boek nu 60 tot 80 euro zou kosten.

Dat is 3 tot 4 x zo veel als wat ik nu voor een boek betaal, maar ook als wat ik toen betaalde. Ik betaalde toen zo'n 3 à 4 euro voor een boek. 4 euro (160 BEF) vond ik toen al erg veel. Laat staan dat ik een boek van 439 BEF zou hebben gekocht.

Ik herinner me nog dat ik ooit een "De Kappelekensbaan" van L.P. Boon in handen had, en het terugzette omdat het 4 x zo duur was als wat ik gewoonlijk kocht.

Ik weet ook dat "1984" van G. Orwell en "Heerlijk Nieuwe Wereld" van A. Huxley nooit in sf-reeksen verschenen.

Het is nu wel duidelijk waarom: als ze als literatuur werden uitgegeven, konden ze er 4 x zo veel aan verdienen, dan als het in een sf-reeks van Bruna, Prisma of zelfs Meulenhoff verscheen.

Nu ik "De tijd loopt zelf ten eind" lees, weet ik in elk geval dat het boek zo veel geld niet waard is.

Alleen al de vertaling van de titel is een misbaksel.

Het bevestigt gewoon wat ik al een hele tijd weet: de tweedeling literatuur/lectuur is een kwestie vna snobisme. Het heeft niets te maken met kwaliteit.

 

Maar in onze huidige discussie is het ook interessant, omdat het betekent dat boeken tegenwoordig niet duur zijn.

Je betaalt tegenwoordig relatief weinig voor "literatuur". Kijk maar eens naar de prijs van de laatste Jeroen Brouwers of Salman Rushdie: dat haalt zeker die piekprijzen niet die in de jaren 70 werden aangerekend.

Maar ook: ondanks die hoge prijzen, was dat boek van Huxley erbarmelijk slecht vertaald. Het is dus helemaal geen kwaliteitsgarantie. Overigens deugt het Nederlands van L.P. Boon ook van geen kanten.

Typisch voor snobisme, natuurlijk: er beter uitzien dan het is.

 

Onlangs betaalde ik net geen 20 euro voor de jongste Umberto Eco, "Het Nulnummer", een fantastisch mooi uitgegeven gebonden boekje, dat ook nog eens knap geschreven én vertaald is. Die Huxley was een flodderige paperback. En die Eco heb ik niet aan een stuntprijs gekregen, maar aan de normale prijs. Dus aan de aanbevolen winkelprijs. Dus aan de vaste boekenprijs. Prijsstijgingen door de VBP? Een rode lap voor stieren die op koopjesjacht trekken.

 

En wat vertalingen betreft: een vertaler kan een boek maken of kraken. Annemarie van Ewijck is onder haar eentje als vertaalster verantwoordelijk voor het succes van Jack Vance en Tanith Lee in het Nederlands. En ik ken een andere vertaler, die er onder z'n eentje voor verantwoordelijk is dat sommige zaken nooit echt van de grond kwamen (ik noem geen namen, en jullie kennen hem niet - wat te verwachten was).

 

(ps: enkele wijzigingen aangebracht om te verduidelijken, en ook enkele schrijffouten verwijderd, want schrijffouten is het typische wild waar snobs op schieten om een stelling aan te vallen, omdat ze er onvoldoende van begrijpen om iets echt aan te vallen of te verdedigen)

Link naar reactie

[RANT]

Een beejte in dezelfde categorie, maar nu laat ik wel mijn noblesse wat gelden (the king is the king):

net in een pralinewinkel geweest (leve de pralines!), en daar zag ik een Buche coco van waarschijnlijk 100 gram voor ... 2 euro! Dat is niks! Ze mogen voor mijn part direct accijnzen op suiker invoeren, zodat zoiets 4 euro kost, en de volksgezondheid zou er alleen maar wel bij varen. Ik geloof zelfs niet dat de verkoop van zulke dingen echt zal zakken als ze de prijs verdubbelt.

Maar, 2 euro: dat is gewoon gratis. De regering zou beter de prijs van de suiker optrekken om de bevolking gezonder te maken, in plaats van te blijven hameren op auto's. Auto's zijn gewoon tot vijand uitgeroepen, omdat sommigen het niet kunnen verdragen dat mensen een auto hebben. Ik heb 16 jaar katholiek onderwijs gevolg, en voor mij is het duidelijk waar die hatelijkheden tegenover auto's vandaan komen: van paters en nonnen die willen dat iedereen in armoede leeft, en die de auto veroordelen omdat het een UITERLIJK teken van rijkdom is. Niet zichtbare luxegoederen zoals pralines (de vreten die nonnen en paters waarschijnlijk ook per kilo) ontspringen de dans, gewoon omdat je ze niet ziet.

Alcohol is trouwens ook veel te goedkoop, en dat is nog erger dan suiker. Maar ja, het is bekend dat er nogal wat alcoholisten onder prieters zijn (waren, eigenlijk, want priesters zijn een bedreigde diersoort geworden - overigens waren ze vermoedelijk alcoholist omdat er veel waren die onder dwang priester werden, en niet doordat ze het zelf wilden).

Maar iets dat mensen NODIG hebben, omdat mobiliteit belangrijk is om werk te vinden en zelfs voor je persoonlijke ontwikkeling en volwassenwording, wordt voortdurend weer aangevallen, en is zelfs aanleiding tot wetten op het niveau van de kleuterschool, zoals max. 30 km/u in steden.

Overigens werd Groen gesticht door PATER Luc Versteylen.

[/RANT]

Link naar reactie

Ik zie niet in wat auto's, pralines en alcohol met de prijs van boeken te maken hebben. Misschien ben ik niet slim genoeg om dat bruggetje te maken. 

Hoogstwaarschijnlijk is dat gebrek aan intelligentie de reden waarom ik leef zonder auto. Het neemt niet weg dat ik vind dat je gelijk hebt, automobilisten worden inderdaad nodeloos het geld uit hun zakken geklopt. Het is allemaal de schuld van de socialisten paters. 

 

[edit] Ik kan me trouwens ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst een praline heb gegeten. Maar daarom moet de prijs van mij ook niet verdubbeld worden.

Link naar reactie

Een beejte in dezelfde categorie, maar nu laat ik wel mijn noblesse wat gelden (the king is the king):

net in een pralinewinkel geweest (leve de pralines!), en daar zag ik een Buche coco van waarschijnlijk 100 gram voor ... 2 euro! Dat is niks! Ze mogen voor mijn part direct accijnzen op suiker invoeren, zodat zoiets 4 euro kost, en de volksgezondheid zou er alleen maar wel bij varen. Ik geloof zelfs niet dat de verkoop van zulke dingen echt zal zakken als ze de prijs verdubbelt.

Maar, 2 euro: dat is gewoon gratis. De regering zou beter de prijs van de suiker optrekken om de bevolking gezonder te maken, in plaats van te blijven hameren op auto's. Auto's zijn gewoon tot vijand uitgeroepen, omdat sommigen het niet kunnen verdragen dat mensen een auto hebben. Ik heb 16 jaar katholiek onderwijs gevolg, en voor mij is het duidelijk waar die hatelijkheden tegenover auto's vandaan komen: van paters en nonnen die willen dat iedereen in armoede leeft, en die de auto veroordelen omdat het een UITERLIJK teken van rijkdom is. Niet zichtbare luxegoederen zoals pralines (de vreten die nonnen en paters waarschijnlijk ook per kilo) ontspringen de dans, gewoon omdat je ze niet ziet.

Alcohol is trouwens ook veel te goedkoop, en dat is nog erger dan suiker. Maar ja, het is bekend dat er nogal wat alcoholisten onder prieters zijn (waren, eigenlijk, want priesters zijn een bedreigde diersoort geworden - overigens waren ze vermoedelijk alcoholist omdat er veel waren die onder dwang priester werden, en niet doordat ze het zelf wilden).

Maar iets dat mensen NODIG hebben, omdat mobiliteit belangrijk is om werk te vinden en zelfs voor je persoonlijke ontwikkeling en volwassenwording, wordt voortdurend weer aangevallen, en is zelfs aanleiding tot wetten op het niveau van de kleuterschool, zoals max. 30 km/u in steden.

Overigens werd Groen gesticht door PATER Luc Versteylen.

 

Daar had RANT voor moeten staan :e002:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Vettaxen, suikertaxen en andere heffingen op voeding werken niet, Peter. Denemarken ging dat een 2-tal jaar geleden ook proberen. Werd het vooropgestelde resultaat bereikt: neen. Men kocht en vrat nog steeds ongezond klaargemaakt voedsel. En als je dan de tijd neemt om zelf je maaltijden klaar te maken, dan heb je ook suiker en andere ingrediënten nodig. Zelfs als zijn die in significant minder grote hoeveelheden aanwezig in je maaltijden dan de kant en klare.

Wat betreft voedselproductie en distributie is de vrije markt wel degelijk een efficient instrument. Blijf er dan ook vanaf.

Link naar reactie

Je kunt het ook anders zien: te veel suikers veroorzaakt medische kosten, en als er accijnzen op suikers worden geheven, kun je argumenteren dat die extra kosten betaald worden door wie de kosten veroorzaakt.

 

Overigens: de suikers zitten in voorbereide producten die niet altijd snoep zijn. Als er hoge suikeraccijnzen zijn, zullen de producenten de recepten aanpassen en overbodige suikers beginnen weglaten. Je verkoopt dan misschien nog evenveel diepvriesmaaltijden, maar misschien met minder suiker.

 

Ik zou niet te snel mensen geloven die beweren dat het niét werkt. Wie dat beweert, is niet altijd een onbevooroordeelde partij.

 

Een sterk voorbeeld: telkens er maatregelen genomen worden tegen tabak, laat de tabaksindustrie zijn lobbyisten en propagandisten los. Ze doen dat stelsmatig tegen elke maatregel die wordt voorgesteld. Ik weet het zeker, ik heb dat soort teksten nog vertaald. Het is tamelijk degoutant om te merken dat die industrie (en dat gaat van de bonzen van de sigarettenproducenten tot de kleine jongens met een kiosk waar ze per pakje verkopen als van de massaroker met filtersigaretten tot de culture 'ontwikkelden' met sigaren) alleen maar aan winst denkt, en nooit aan de effecten ervan. Het is al tientallen jaren bekend dat tabak ongezond is, zelfs al van voor WOII, en het heeft enorm lang geduurd voor er iets tegen werd ondernomen doordat de tabaksindustrie tegenwerkte.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...