Ga naar inhoud

Leuke Dingen


retep

Recommended Posts

ok, scherpe deductie hooligan, voor de rest heb ik niks aan je. Zelf maar opgezocht, Jo (eigenlijk heetie Valère M. C. Lauwers :D ) is een vlaamse charmezanger die nu een film over zijn leven wil. Een vergelijking met Walk the line (over het leven van Johnny Cash) werd reeds gemaakt. Gezien hetgeen meneer Vally reeks heeft bereikt in het leven wordt het een topproductie, ik kan niet wachten !

Link naar reactie

Bij ons meestal merels, mussen, duiven en spreeuwen, soms mezen en roodborstjes, een enkele kraai, kauw of meeuw (als het heel stil is in huis), en nog maar slechts één keer opgemerkt : een vlaamse gaai en een sperwer.

Met enige regelmaat zit hier ook een groene specht!

En nu het kouder wordt zie ik ook weer een winterkoninkje, vinken, groenlingen en alles wat hier boven is genoemd. De mezen zijn dan pimpelmezen en koolmezen. ook staartmezen heb ik wel eens gezien maar nu al een hele tijd niet meer.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Wat me opvalt is dat nu ook de kraaien er niet bang meer van zijn om de etensresten die we in de tuin gooien, te komen opeten. Dat was vroeger wel anders. Nu hebben de katten bij ons de kans niet meer om het vlees te komen pakken. De vogels zijn er al mee weg.

Heb me zelfs een gidsje gekocht om de verschillende vogels te kunnen benoemen. Maar zover als jij ben ik nog niet. ;)

Link naar reactie

Wat me opvalt is dat nu ook de kraaien er niet bang meer van zijn om de etensresten die we in de tuin gooien, te komen opeten. Dat was vroeger wel anders. Nu hebben de katten bij ons de kans niet meer om het vlees te komen pakken. De vogels zijn er al mee weg.

Heb me zelfs een gidsje gekocht om de verschillende vogels te kunnen benoemen. Maar zover als jij ben ik nog niet. ;)

 

Ik woon aan de rand van de stad. Tegen het platteland aan. En ik heb mijn tuin vogelvriendelijk ingericht. Ik ben zeker geen vogelkenner maar wel een liefhebber.

Er loopt en vliegt hier ook nog wel eens wat anders rond: vleermuizen, egel, konijnen en ik heb al wel eens een haas door de tuin zien rennen. En aan het eind van de straat zit een stukje groen waar reeën lopen.

En, geloof het of niet, maar terwijl ik dit zit te typen zie ik voor het eerst een felgekleurde goudvink zitten. Tot nu toe alleen "gewone" vinken.

goudvink.jpg

marcelherms.nl

Link naar reactie

De reiger is in nederland een echte stadsvogel geworden met een voorliefde voor visvijvers, vliegende ratten.

 

De tuin van mijn moeder (half bos) wordt ook bezocht dat boomklevers, eekhoorns, vlaamse gaaien en heel grote houtduiven die zich nogal lomp door het bladerdek bewegen. Die boomklevers zijn grappige beesten die (de naam doet het al vermoeden) bomen op en af lopen.

Link naar reactie

Ik woon aan de rand van de stad. Tegen het platteland aan. En ik heb mijn tuin vogelvriendelijk ingericht. Ik ben zeker geen vogelkenner maar wel een liefhebber.

Er loopt en vliegt hier ook nog wel eens wat anders rond: vleermuizen, egel, konijnen en ik heb al wel eens een haas door de tuin zien rennen. En aan het eind van de straat zit een stukje groen waar reeën lopen.

En, geloof het of niet, maar terwijl ik dit zit te typen zie ik voor het eerst een felgekleurde goudvink zitten. Tot nu toe alleen "gewone" vinken.

goudvink.jpg

 

Vleermuizen hebben we ook in onze tuin, en als het donker is, en de vogels hebben niet alles opgegeten, zitten er soms egels de restjes op te peuzelen.

De konijnen zitten bij ons in de velden, die komen niet in het dorp.

Vorig jaar heb ik nog een vos gevangen in mijn koplampen. Gelukkig kon ik remmen, anders had ik 'm misschien geraakt.

Link naar reactie

In de buurt van het station in Leuven heb ik op een morgen vanuit de trein ook eens een vos zien lopen. Dat had ik daar toch helemaal niet verwacht.

 

In Engeland zijn stadsvossen al vele jaren bekend en in eerste instantie werd gedacht dat dit uniek was voor Groot Brittannië. Uit een artikel in de laatste editie van het wetenschappelijke tijdschrift LUTRA van de Zoogdiervereniging VZZ, blijkt dat de laatste 30 jaar dit beeld zich nu ook vormt in veel Europese steden.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Al fietsend door het groene hart menig vliegbeest gezien: zilverreigers, kievieten, futen, diverse soorten ganzen en veel verschillende roofvogels die ik met mijn beperkte ornithologische kennis niet kan duiden.

 

De fuut is toch wel mijn favoriet, die kunnen goed zwemmen, ze komen altijd op een andere plek boven dan waar je ze verwacht en dan lekker drijven met de jongen op de rug !

fuut15.jpg

Link naar reactie

D4C54E5745913A0EEF2989A47EBBB133-20-puttertjes-op-een-rijtje.jpg

 

We hebben wel eens puttertjes in de tuin gehad, dat zijn aardige beestjes. Helaas al een tijd niet meer gezien.......

 

Zwaluwen zien we hier niet veel meer in de zomer, jammer genoeg.

En de mussen zijn ook weg. Ik bedoel, er zitten er weer een stuk of acht in de tuin, gelukkig, maar ik weet nog dat toen ik klein was, de straat vol zat met mussen, en als je met je fiets kwam afgestoven, er hele zwermen wegvlogen.

Link naar reactie

Zwaluwen zien we hier niet veel meer in de zomer, jammer genoeg.

En de mussen zijn ook weg. Ik bedoel, er zitten er weer een stuk of acht in de tuin, gelukkig, maar ik weet nog dat toen ik klein was, de straat vol zat met mussen, en als je met je fiets kwam afgestoven, er hele zwermen wegvlogen.

 

Veel (brood-)kruimels in je tuin gooien. En zorgen voor nestelgelegenheid (hagen). Dan komen die mussen wellicht weer terug. Ik heb de indruk dat het er bij bij namelijk weer steeds meer worden.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...